Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Alltså det känns som folk pratar om olika sorters sväng/sving. Vissa bara som att musiken som helhet låter svängigt på nåt sätt, medans andra pratar om ren teknisk sväng. För saker som högtalarplacering eller EQ påverkar inte den tekniska svängen öht, utan det är bara takten på typ trummor som gört.
Det här klippet förklarar det fint. Runt en halvminut in får man höra en rytm utan sväng och vid en o en halv minut får vi höra med sväng.[ YouTube ]
Tell skrev:Runt en halvminut in får man höra en rytm utan sväng och vid en o en halv minut får vi höra med sväng.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Sympathy For The Devil låter inte som sväng i mina öron, utan mer som slumpmässig rytmisk oreda med dåligt fungerande samspel. -Att dom spelar lite var för sig och får nästan till det, typ.
Jag misstänker att det helt och hållet är ett mixning-problem, vi vet ju att det är kompetenta musiker vilket gör det svårt att tänka sig att de inte var tillräckligt musikaliska för att spela i takt, eller?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Sympathy For The Devil låter inte som sväng i mina öron, utan mer som slumpmässig rytmisk oreda med dåligt fungerande samspel. -Att dom spelar lite var för sig och får nästan till det, typ.
Jag misstänker att det helt och hållet är ett mixning-problem, vi vet ju att det är kompetenta musiker vilket gör det svårt att tänka sig att de inte var tillräckligt musikaliska för att spela i takt, eller?
I mina öron låter det som ett misslyckat försök att spela efter "klick", att man liksom inte lyckas pricka klicket och att man sedan lagt lager på lager efteråt på den första sliriga rytmtagningen, vilket är ... svårt. -Varit där, gjort det or ratat det (som amatör)... -Jag vet inget om det är så fallet med Stones-låten, men det är associationen _jag_ får när jag hör den.
Det har ingeting med återgivningen att göra. Det jag pratar om består även genom lyssning i mobilen eller lurar.
Tangband skrev:Tell skrev:Alltså det känns som folk pratar om olika sorters sväng/sving. Vissa bara som att musiken som helhet låter svängigt på nåt sätt, medans andra pratar om ren teknisk sväng. För saker som högtalarplacering eller EQ påverkar inte den tekniska svängen öht, utan det är bara takten på typ trummor som gört.
Det här klippet förklarar det fint. Runt en halvminut in får man höra en rytm utan sväng och vid en o en halv minut får vi höra med sväng.[ YouTube ]
Alltså, den information som redan finns på skivan påverkas naturligtvis inte av högtalarplacering eller eq, men upplevelsen av musiken för lyssnaren påverkas högst väsentligt av placeringen.*
Exempel:
1. Om du sätter en tjock gardin framför högtalarna påverkas inte informationen som finns på inspelningen- men upplevelsen av musiken blir sämre.
2. Ställer du högtalarna på golvet i varsitt hörn i ett stort kaklat badrum helt utan dämpning så påverkar det upplevelsen av sväng då man lyssnar. Det blir så otydligt och odefinierat ljud att alltsammans blir en enda gröt.
Två överdrifter, javisst, men det finns förstås grader i helvetet.
* - dämpar man hela lyssningsrummet rejält så blir det mycket mindre kinkigt med placeringen av högtalarna.
RogerJoensson skrev:Tell skrev:Runt en halvminut in får man höra en rytm utan sväng och vid en o en halv minut får vi höra med sväng.
Jag tycker att det (vid en o en halv minut) låter helt befriat från det jag kallar sväng. Allt är tekniskt exakt i tid, dvs utan sväng. Begreppet fungerar alltså dåligt eftersom vi menar olika med det.
goat76 skrev:Jag är lite tveksam till din teori även om jag får en liknande känsla, det var väl dock inte så värst vanligt att man på den tiden spelade in var för sig med klicktracks, iallafall inte den huvudsakliga instrumenteringen gjordes nog samtidigt med varandra och sedan bara några enstaka overdubs, sång och hoo-hoo!
Tangband skrev:goat76 skrev:Jag har nu lyssnat mer analytiskt på låten Sympathy For The Devil, fantastisk låt det där!
Det som känns lite udda är pianot som i låtens första del verkar släpa efter lite eller ligger han lite före? Svårt att avgöra, något är lite off vilket gör det aningen konstigt. Senare i låten verkar dock pianisten ligga mer i tid med de övriga inslagen i låten.
Hur upplever ni det?
En riktigt bra låt av Rolling Stones och rejält med sväng upplever jag . Allt ”sitter” och de spelar tillsammans. Rytmsektionen och basisten spelar svängigt. Riktigt kul och högerfoten sätts igång med mina HYBRIDDIST - som har blutack mot stativen, för att bli on-topic igen
Goat 76- nu då vi snackar om tok-sväng , testa ”I thank you”, ” Hifimama” och ”Cheap sunglasses” med ZZ top på TIDAL, jag har dessa på NASen från en tidig cd-utgåva. Vad tycker ni ?- låter låtarna svängigt hemma hos er ?
Här finns dom med lite sämre ljud på Spotify.
https://open.spotify.com/album/339EONXr ... nH7zyznkww
https://open.spotify.com/album/339EONXr ... n62f1_euyg
Strmbrg skrev:Jag har ställt frågan förut:
Varför får de minst avgörande sakerna störst uppmärksamhet?
Tell skrev:RogerJoensson skrev:Tell skrev:Runt en halvminut in får man höra en rytm utan sväng och vid en o en halv minut får vi höra med sväng.
Jag tycker att det (vid en o en halv minut) låter helt befriat från det jag kallar sväng. Allt är tekniskt exakt i tid, dvs utan sväng. Begreppet fungerar alltså dåligt eftersom vi menar olika med det.
Alltså det är det där som ÄR sväng, rent tekniskt. Låter mer som du är ute efter en mänsklig imperfektion, o det går väl också att göra genom att lägga på nån lite velocity randomness som påverkar diverse parametrar i DAWn. Men den imperfektionen tror jag spelare väldigt liten roll för en svängig upplevelsen egentligen, det är nog bara ni som är lite emot musik helt mixad i datornDessutom så kommer den där lilla beaten han byggt upp kännas betydligt svängigare när andra instrument och melodier har lagts till. Men det är som sagt beroende på vad man menar med sväng o det var det återigen jag ville klargöra med min post
Strmbrg skrev:Jag har ställt frågan förut:
Varför får de minst avgörande sakerna störst uppmärksamhet?
RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Jag har ställt frågan förut:
Varför får de minst avgörande sakerna störst uppmärksamhet?
Konstigt. Jag tycker att den här sortens musikaliska kvalitéer betyder väldigt mycket och jag har svårt att förstå hur någon musikintresserad kan tycka att det är minst avgörande...
Kraniet skrev:Strmbrg skrev:Jag har ställt frågan förut:
Varför får de minst avgörande sakerna störst uppmärksamhet?
För att det egentligen inte finns så mycket att prata om?
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag är lite tveksam till din teori även om jag får en liknande känsla, det var väl dock inte så värst vanligt att man på den tiden spelade in var för sig med klicktracks, iallafall inte den huvudsakliga instrumenteringen gjordes nog samtidigt med varandra och sedan bara några enstaka overdubs, sång och hoo-hoo!
Nej, jag menade inte att de använde klicktrack, bara det att effekten/problemet som uppstod gav liknande instabilitet som när det inte funkar med ett glest klick.
Tangband skrev:Goat76- vad tyckte du om zz-top låtarna ?
goat76 skrev:
Detta med sväng ligger helt och hållet i tidsdomänen rent tekniskt sett, men när det kombineras med en dynamisk känsla i anslagen av duktiga musiker som blandar hårda med mjuka anslag på strängarna/trummorna så förstärks känslan av sväng ytterligare.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
Detta med sväng ligger helt och hållet i tidsdomänen rent tekniskt sett, men när det kombineras med en dynamisk känsla i anslagen av duktiga musiker som blandar hårda med mjuka anslag på strängarna/trummorna så förstärks känslan av sväng ytterligare.
Nja... grejen är att det inte räcker med "rätt" tajming.
"Fel" tajming skapar självklart inget sväng, men det jag menar är att det gör inte "rätt" tajming heller.
De andra tidigare nämnda parametrarna är långt mycket viktigare.
(vilket de egna experiment jag föreslagit att man gör, borde visa närmast övertydligt)
Någon i tråden påpekade en enkel metronom: tick-tock-tock, tick-tock-tock istället för tick-tick-tick, tick-tick-tick.
Det är till och med så att vi gillar den där "sonora" förändringen så mycket att vi fortsätter att "höra" den även om ljudet vrids om till eviga "tick",
vilket visats tydligt i experiment. Vi är väldigt känsliga för sådant. Och hjärnan gillar att indela och periodisera.
Sen bör jag kanske förtydliga att hela resonemanget utgick ifrån beskrivningen av EN musiker.
Eftersom det var EN trumslagare som nämndes i det inlägg som jag reagerade på. En person alltså. (kan vara något helt annat än en trummis)
För att det ska bli ett svängigt "groove" så måste det vara stabilt över tid i förhållande till en given puls.
Det kan INTE flyttas kontinuerligt i förhållande till pulsen, då upphör alla möjligheter till "sväng".
Men även en given tidsplacering, oavsett vilken, i förhållande till pulsen ger inte det vi oftast kallar för sväng om inte dynamiska och/eller "ljudliga" skiftningar är närvarande.
Det blir enklare att både analysera och beskriva "sväng" utfört av EN person.
Om vi blandar in flera musiker så blir situationen en annan.
En solist t.ex. kan ju frasera på alla möjliga vis i FÖRHÅLLANDE till det av "komp-sektionen" givna stabila "groovet" knutet till pulsen.
Enskilda insatser kan leka nästan hur mycket som helst i tidsdomänen och få resultatet ökat "sväng".
ALLTID under förutsättning att det finns en stabil och pulsförankrad rytm att förhålla sig till.
För skulle du isolera detta solo, eller denna insats, vilken som, så skulle den sannolikt inte svänga för fem öre...
Basie, har nämnts i tråden, vilket är ett utmärkt exempel.
I typfallet börjar en Basie-låt med att han "väntar in" komp-sektionen tills groovet liksom har "satt sig" och blivit just stabilt.
Först därefter slår ha in övriga orkestern. Som då har något att förhålla sig till.
(något han flertalet gånger beskrivit själv i beskrivning av sitt musicerande)
Som jag skrev först så är ämnet som helhet komplext. (förnamnet)
Men det blir enklare o tydligare att leta "svängparametrar" om det handlar om EN person. (eller för den delen en sequenser)
Varför svänger den här gitarristen, sångaren, trummisen - men inte den där?
Det är därför jag rekommenderade den nyfikne att laborera med EN sak i taget för att utröna vad som är viktiga "sväng-generatorer".
Till "goat76" t.ex:
När du hittat din favvo-sväng-trummis i ett parti där det svänger som bara uttan-spruttan.
Gör en EXAKT tajmad kopia i din sequenser.
Byt sedan ut alla ljuden mot ETT och samma - kagge, virvel eller kastrull, pip-anka, eller vad som, och exakt lika starka.
Se till att tidsdomänen inte förändras alls.
Då har du ett utgångsmaterial att börja undersöka genom att sedan ändra bara EN parameter i taget.
Tangband skrev:En bra låt som har ton-vis med sväng är denna, av gruppen The police med låten Rehumanise your self.
Svänger inte detta hemma hos dig är det bara att börja felsöka
På en dålig anläggning blir låten bara tråkig, pga att det upplevda samspelet mellan musikerna kommer fram sämre.
Strmbrg skrev:Ni snackar om sväng.
Jag skulle vilja påstå att svängig musik låter svängig oavsett vad högtalarna placeras på för något.
"Sväng" är en alldeles för grov och påtaglig parameter för att påverkas av detta finlir.
Nej, det som påverkas av finlirande med högtalarmellanlägg, digitalsignalsbehandling, strömförsörjning och annat finkalibrigt, är hur storskalig, månginstrumenterad, mångstämmig orkestermusik av god upptagning återges på detaljnivå. Mer konkret: hur lokalstorlek, instrumentplacering, efterklang, rymd etcetera går fram.
Det betyder såklart inte att man måste spela sådan musik. Men en jazzensemble eller liknande är inte på långa vägar tillräckligt detaljkomplex ljudmässigt för att kunna dra nytta av ovan nämnda finlirande med apparaturen.
RogerJoensson skrev:Tell skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker att det (vid en o en halv minut) låter helt befriat från det jag kallar sväng. Allt är tekniskt exakt i tid, dvs utan sväng. Begreppet fungerar alltså dåligt eftersom vi menar olika med det.
Alltså det är det där som ÄR sväng, rent tekniskt. Låter mer som du är ute efter en mänsklig imperfektion, o det går väl också att göra genom att lägga på nån lite velocity randomness som påverkar diverse parametrar i DAWn. Men den imperfektionen tror jag spelare väldigt liten roll för en svängig upplevelsen egentligen, det är nog bara ni som är lite emot musik helt mixad i datornDessutom så kommer den där lilla beaten han byggt upp kännas betydligt svängigare när andra instrument och melodier har lagts till. Men det är som sagt beroende på vad man menar med sväng o det var det återigen jag ville klargöra med min post
Nej, det jag menar är sådant som musiker kan göra, som de har full koll på och kan göra konsekvent. Sväng (tycker jag) är något annat än en fyrkantig trummaskinsprogrammering och är hyggligt svårt att få fram genom matematisk indelning. Det åstadkoms inte heller genom en random-funkton. En takt eller rytm kan även ha en oval form så att hastigheten varierar konsekvent inom varje takt/varv. Sådantär snudd på omöjligt att göra med trummaskin, sequencer och liknande. Det är liksom inte naturligt i den världen, men för en musiker som tränat på det är det inga konstigheter. Om det korrekt att kalla det sväng eller inte, tja jag vet faktiskt inte längre, men jag tyckte det innan den här diskussionen drog igång.
Det där kvantiserade trummaskinsexemplet, tycker i alla fall jag inte har med sväng att göra. Så där har vi uppenbarligen helt motsatta uppfattningar.
Nej, jag har inget emot musik som skapats i datorn. Inte heller fyrkantiga sequencerarr. Det är bara det att jag sällan tycker att det svänger, men det behöver inte alls vara dåligt för det!
Scott Joplin tycker jag är som bäst när det inte svänger (som jag definierar det) och jag har ett svagt minne av att han inte var så glad för den svängiga jazzmusiken. Dom där kantiga synkoperna funkar ju bäst när det går enligt notschemat!
Sväng är i sig varken bra eller dåligt, tycker jag. Det beror på.
Strmbrg skrev:Jag kan nog ha missuppfattat svängsnacket i tråden. Jag läser absolut inte allting, det ids jag inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster