HEM 2020, ska du dit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ska du besöka HEM 2020?

Ja lördag
8
16%
Ja söndag
4
8%
Ja både lördag o söndag
7
14%
nej
32
63%

Antal röster : 51

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: HEM 2020, ska du dit?

Inläggav Strmbrg » 2020-02-08 22:47

Hah! Mitt väger 38 kilo.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-02-08 22:52

petersteindl skrev:Har du köpt en Krell? :)

Jag gissar på HK Citation

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-02-08 22:53

Jag vet :) .
Dock inte vikten...
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-02-08 23:01

Sansui B-2201 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-08 23:49

Bayzhögtalarna var inte skit, som vanligt snor Audioconcept själva åt sig titeln för Mässans Bästa ljud, i konkurrens med MBL-rummet, där man i år visade stativare som visade var skåpet ska stå och inte var lyssnaren ska sitta. Perfekt ljud var man än stod, att tränga sig ner på "sweetspot" kändes inte alls nödvändigt, något som kännetecknade alla bra högtalare för övrigt. Vilka det var kommer jag skriva om i min presentation, clickbait ni vet, men mest för att själv kunna hitta tråd o bilder i framtiden.

En exklusiv taburett nyttjade Mr Sladd, som faktiskt inte var på topp tre i år, ovanligt.
Bilagor
5419_sladd.jpg
5419_sladd.jpg (356.95 KiB) Visad 5053 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-02-09 10:23

Kalejdokom skrev:Sansui B-2201 8)

Close but no cigarr, Sansui b-2301 :D

Strmbrg skrev:Hah! Mitt väger 38 kilo.

Du är starkare än mig!

NADifierad skrev:Jag vet :) .
Dock inte vikten...

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2020-02-09 10:57

RogerGustavsson skrev:En dansk utställare tittade lite förvånat och sa: "ojdå har var det dynamiskt musik".

Kommer du ihåg vad det kan tänkas vara för stycke som spelades då? :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2020-02-09 18:17

Det enda värt att nämna enligt mig på HEM 2020:

* JBL HDI-1600, mindre modell i deras nya serie med 6.5" bas och horn. Lät bra och fyllde upp ett stort rum på ett imponerande sätt.
* Genelec 8361, den största modellen i deras ones-serie. Lät ok, inte mycket mer men kul att se. Fula som stryk. För 2 år sedan hörde jag lillebror 8351 på mässan och blev mycket imponerad, lät väldigt bra. Sen dess har jag hört dessa vid flera olika tillfällen både i hemmiljö och i studio men inte blivit impad igen. Inte heller denna gång även om det inte lät dåligt.
* Robert från Audo concept och deras Bayz Audio Counterpoint 2.0. Man kan tycka vad man vill om Audio concept, deras filosofi och produkter men på mässor sticker de alltid ut med bra ljud, ibland skyhögt över resten. Dessa lät mycket bra av det jag hörde. Det bli en annorlunda ljudpresentation med såna här rundstrålande högtalare, precis som MBL. Även MBL:s mindre stativare fanns i ett annat rum och det lät också finfint.
* B&W tyckte jag lät tråkigt denna gång men kanske passerade vid en tråkig tid.... Kul dock att se ett exemplar av deras mytomspunna Nautilus, dessa hade jag velat höra.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Plymotonic

Inläggav Plymotonic » 2020-02-09 20:06

BellsnWhistles skrev:Det enda värt att nämna enligt mig på HEM 2020:

* JBL HDI-1600, mindre modell i deras nya serie med 6.5" bas och horn. Lät bra och fyllde upp ett stort rum på ett imponerande sätt.
* Genelec 8361, den största modellen i deras ones-serie. Lät ok, inte mycket mer men kul att se. Fula som stryk. För 2 år sedan hörde jag lillebror 8351 på mässan och blev mycket imponerad, lät väldigt bra. Sen dess har jag hört dessa vid flera olika tillfällen både i hemmiljö och i studio men inte blivit impad igen. Inte heller denna gång även om det inte lät dåligt.
* Robert från Audo concept och deras Bayz Audio Counterpoint 2.0. Man kan tycka vad man vill om Audio concept, deras filosofi och produkter men på mässor sticker de alltid ut med bra ljud, ibland skyhögt över resten. Dessa lät mycket bra av det jag hörde. Det bli en annorlunda ljudpresentation med såna här rundstrålande högtalare, precis som MBL. Även MBL:s mindre stativare fanns i ett annat rum och det lät också finfint.
* B&W tyckte jag lät tråkigt denna gång men kanske passerade vid en tråkig tid.... Kul dock att se ett exemplar av deras mytomspunna Nautilus, dessa hade jag velat höra.

Medhåll på allt det där faktiskt!

JBL HDI-1600 imponerade mest på mig med hänsyn till priset, men jag skulle kunna leva med Kii Three också (utan hänsyn till priset)...

/ply
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-02-10 11:35

Kul ändå att man kan tycka så annorlunda. Själv tyckte jag Bayz lät som just det...ett alldeles för återhållet och diffust lägre mellanregister. Rören klingade som avloppsrör i plast.

I min smak föll Devore med sina fina breda retrobafflar, Sonus faber för ett mjukt och lättlyssnat ljud, Kii och Verity Audio.

Sedan blir det pluspoäng åt Fasico med sina enorma basar o öppna bafflar. Även EADs bredbandare lät bra.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-02-10 12:22

Mycket trevlig mässa. Fanns mycket ljud som jag gillade.
Focal, Kef,Trii,Verity även "avloppsrören "var en upplevelse
Nu är jag hemma i Oskarshamn,
tycker att mitt ljud inte låter så tokigt heller :)
Nytt slutsteg skulle man nog ha kanske.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-02-10 13:05

I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-02-10 13:20

Hittade en trevlig Youtube-film från mässan :)

https://www.youtube.com/watch?v=rmr44Xa ... Zw&index=1

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-10 14:00

Sunde skrev:
RogerGustavsson skrev:En dansk utställare tittade lite förvånat och sa: "ojdå har var det dynamiskt musik".

Kommer du ihåg vad det kan tänkas vara för stycke som spelades då? :)

Hade musik på medhavd CD, har den kvar. Var inget annat än ett urval intressant musik som jag ofta lyssnar på och nivåerna för de olika låtarna var anpassad för att kunna spelas utan ändring av volymen. Har uppdaterat och kompletterat den listan.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-02-10 14:06

AndersP skrev:I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.

Ja, det var Fasico. Kul med en "garagejocke i Karlstad" som tar fram en produkt som kan hävda sig mot de "finaste" märkena och vågar spela med dem på mässan.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2020-02-10 14:22

AndersP skrev:I bortre byggnaden på andra sidan kungsbron famns en kille i ett stort rum med egengjorda brandgula dipolhögtalare. Bästa jag hörde på mässan iaf.

+1 på den.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2020-02-10 18:23

Ja det var kul att se hans högtalare och trevlig var han också, mycket ödmjuk och jordnära.
Men det lät verkligen inget vidare när jag var där, nasalt och påträngande. Men svag som jag är för dipoler så var jag imponerad ändå av konstruktionerna, kanske en delningsfilterjustering...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-10 19:01

Intressant att höra alla intryck. :)

Att folk tycker olika tror jag beror på främst två saker:

1. Folk har olika smak
2. Folk har en omedveten ( eller medveten ) referens som man jämför ljudet med. Oftast är det nog hemmaanläggningen.

Det innebär självklart att de som tex kör med Ino hemmavid kommer att föredra anläggningar som låter åt det hållet.
Och folk med dipoler hemma kommer att tycka annorlunda.

Det tar flera timmar innan man kan göra sig av med omedvetna referenser, för att närma sig nån slags objektivitet. Därför fungerar hemlån av högtalare alltid bäst.
Men ändå kul att höra intrycken från mässan, även om det är ungefär som att höra folk prata om matupplevelsen på en gourmet-mässa 8)

” jag gillade jureskogs tryffelbernaise bäst tillsammans med råbiffen , även om jag tyckte att lallerstedst vinsås inte gick av för hackor”

” jag är van vid att alltid äta Lallerstedst vinsås till biffen, på mässan smakade den precis som jag vill ha den, - jag tyckte nog jureskogs tryffelbernaise, som var helt ny för mig, var lite väl stark i smaken ”
Senast redigerad av Tangband 2020-02-10 19:33, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-10 19:32

BellsnWhistles skrev:

Ja det var kul att se hans högtalare och trevlig var han också, mycket ödmjuk och jordnära.
Men det lät verkligen inget vidare när jag var där, nasalt och påträngande. Men svag som jag är för dipoler så var jag imponerad ändå av konstruktionerna, kanske en delningsfilterjustering...

Jag tror att du och AndersP har olika märken på era högtalare hemma... :) era referenser är olika.
Inget konstigt med det, och heller ingen värdering i det hela .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-02-10 21:17

Spelades det någon fet rock på mässan?
Någon som spelade någon BoOgiE wOoGiE? Finns inga ursäkter att inte göra det, tänk på det nästa gång du skall dema på mässa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-10 22:26

Max_Headroom skrev:Spelades det någon fet rock på mässan?
Någon som spelade någon BoOgiE wOoGiE? Finns inga ursäkter att inte göra det, tänk på det nästa gång du skall dema på mässa.

Det spelades Rammstein i ett rum, men det lät inte speciellt bra. Dels var subbarna inte så bra integrerade med resten, dels var återgivningen från elektrostatpanelerna lite skränig. Som vanligt funkade det hyfsat på gles musik även om den bristande integrationen med subbarna märktes även där.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JWE

Inläggav JWE » 2020-02-11 00:00

Spelades Cradle Of Filth hos Audio Note UK, lät som skit men roligt att de vågar :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-11 00:17

JWE skrev:

Spelades Cradle Of Filth hos Audio Note UK, lät som skit men roligt att de vågar :D

Tyvärr är det väl så att man prioriterar att spela pling-plong/mässjazz där grånade herrar sitter och lyssnar efter detaljer i trianglarna så då blir det väl så att annan musik får stryka på foten.

Skulle varit kul att lyssna på Rammstein hos "Kristinebergarn" men jag missade den önskan och bad om Iris Bergccrantz istället...
Det lät fö väldigt bra, men jag är undrande över hur dessa högtalare fungerar i mindre rum.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-11 00:21

Bill50x skrev:
JWE skrev:

Tyvärr är det väl så att man prioriterar att spela pling-plong/mässjazz där grånade herrar sitter och lyssnar efter detaljer i trianglarna så då blir det väl så att annan musik får stryka på foten.

Skulle varit kul att lyssna på Rammstein hos "Kristinebergarn" men jag missade den önskan och bad om Iris Bergccrantz istället...
Det lät fö väldigt bra, men jag är undrande över hur dessa högtalare fungerar i mindre rum.

/ B

På Kii lirades det både Rammstein och Infected. Det enda företag jag tog en broschyr från. Fast jag har inte öppnat den. Än.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-11 00:39

Tangband skrev:
BellsnWhistles skrev:
Ja det var kul att se hans högtalare och trevlig var han också, mycket ödmjuk och jordnära.Men det lät verkligen inget vidare när jag var där, nasalt och påträngande. Men svag som jag är för dipoler så var jag imponerad ändå av konstruktionerna, kanske en delningsfilterjustering...

Jag tror att du och AndersP har olika märken på era högtalare hemma... :) era referenser är olika.
Inget konstigt med det, och heller ingen värdering i det hela .

Märkligt, jag kände inte alls av någon "nasalitet" hos dessa dipoler. Vilket jag gjorde i flera demorum. Däremot kunde jag tänkt mig en mer förfinad mellanregister/diskant, typ det jag har från mina Dahlqvist DQ10:or. Kanske en kombination här skulle var OK?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-11 00:49

Det rummet var ett av de få där man kunde lyssna med god behållning utan att slå sig fram till Sweetspot. Det andra var MBL-rummet.
Högtalarna heter Charlotta för övrigt.
Bilagor
5471_charlotta.jpg
5471_charlotta.jpg (188.49 KiB) Visad 4273 gånger

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-02-11 09:55

Det stod 3 par där och dom som lät bäst hette "Charlotta". Verkar vara namngivning ala Bolin gitarrer, på individbasis.

Självklart kan man uppleva ljud o musik olika och jag är kanske inte typkunden.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2020-02-11 11:01

Alltså nu ångrar jag att jag inte spenderade mer tid där. Bara de oranga var uppkopplade vid båda tillfällena för mig men jag såg de gråa stå mot en vägg, de med RAAL-banddiskant.
Hade varit kul att höra dem, spelades det på dem under söndagen?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-02-11 16:37

Det var mycket hissad, vass diskant när jag gick runt och lyssnade. Dynaudio var värst. Eller börjar jag få tinnitus?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-11 17:40

AndersP skrev:Det var mycket hissad, vass diskant när jag gick runt och lyssnade. Dynaudio var värst. Eller börjar jag få tinnitus?

Detdär tror jag har en naturlig förklaring. I stereophile kan man läsa att många moderna högtalare verkar ha en peak vid 10 KHz på 2-4 dB eller mer.
Troligen för att det säljer bättre. Nyare B/W är bara ett exempel.
En ganska tråkig utveckling, kan låta imponerande med mycket detaljer till en början men blir snabbt tröttande.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi