Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: Peter Steindl?

Inläggav hevi » 2020-02-08 22:37

petersteindl skrev:Jag bara måste lägga upp denna. Inte var dag som världsrekord slås. :) Men idag hände det. Duplantis.

[ YouTube ]

[ Bild ] så, då är denna dag förevigad i tråden.

Jag är inte sportfanatiker, men jag gillar enskilda bragder.

Mvh
Peter

Helt klart en riktig bragd -och enligt min kollega som är pensionerad ellitstavhoppare så ser det ut som att det finns ytterligare cm att hämta med ännu lite bättre timing. *popcorn*.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-02-08 23:03

Fantastiskt, verkligen!
Han är ju helt underbar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-16 03:31

hevi skrev:
petersteindl skrev:Jag bara måste lägga upp denna. Inte var dag som världsrekord slås. :) Men idag hände det. Duplantis.

[ YouTube ]

[ Bild ] så, då är denna dag förevigad i tråden.

Jag är inte sportfanatiker, men jag gillar enskilda bragder.

Mvh
Peter

Helt klart en riktig bragd -och enligt min kollega som är pensionerad ellitstavhoppare så ser det ut som att det finns ytterligare cm att hämta med ännu lite bättre timing. *popcorn*.

6,18.

Det ser ju ut som han kan hoppa 6,30. 8O :) Enastående.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-02-16 03:38

Ja det ser faktiskt ut som han kan det. :!:
Jag undrar hur högt han hoppat inofficiellt på träning?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-16 11:34

Han gör som Sergej på sin tid, höjer en cm i taget om arrangören betalar tillräckligt bra, annars nöjer han sig med att vinna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-17 05:35

goat76 skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:Ju mer tränat örat är desto mer nyanser hör man. Det blir som en slags hörbarhetsanalys som hörseln inövar. Då infinner sig det man kallar för syntes, man hör den totala enhetens storhet.

Det där är intressant, och kanske sant. Analys kan - håller du med? - även försämra förmågan att uppleva helheten. Det är svårt att tro att biologen ser skogen på samma sätt som lekmannen, men upplever hen storheten klarare, bättre, mer enhetlig? Hur vet man att det är så, om det är så?

darkg, jag antar av din fråga till Peter att du inte spelar något instrument själv, alternativt inte gjort egna djupgående lyssningar vad som händer vid till synes små justeringar vid mixning av musik, annars hade du nog vetat att förmågan att höra helheten inte på något vis försämras av att man har ett tränat öra. Man kan med enkelhet precis när som helst "backa ur" från den koncentrerade detalj-lyssningen för att avgöra hur helheten låter.

Rätt, jag spelar inte något instrument och har inte lyssnat djupgående! Jag är fortfarande övertygad om att förmågan att uppleva helheter kan förändras inklusive förbättras och försämras av träning / detaljkunskap. Men jag har smått om argument för den uppfattningen :|

För säkerhets skull vill jag försäkra att jag inte menar att till exempel en musiker automatiskt fastnar i detaljer som hen genom sin träning hör / förstår, inte heller att den okunniga givet får en oförstördare, sannare upplevelse.

Analys, eller själva kapaciteten till analys, kan försämra förmågan att uppleva helheter. Och vara oerhört berikande. Tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-17 05:52

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
darkg skrev:
Det där är intressant, och kanske sant. Analys kan - håller du med? - även försämra förmågan att uppleva helheten. Det är svårt att tro att biologen ser skogen på samma sätt som lekmannen, men upplever hen storheten klarare, bättre, mer enhetlig? Hur vet man att det är så, om det är så?

darkg, jag antar av din fråga till Peter att du inte spelar något instrument själv, alternativt inte gjort egna djupgående lyssningar vad som händer vid till synes små justeringar vid mixning av musik, annars hade du nog vetat att förmågan att höra helheten inte på något vis försämras av att man har ett tränat öra. Man kan med enkelhet precis när som helst "backa ur" från den koncentrerade detalj-lyssningen för att avgöra hur helheten låter.

Right on spot. Jag har tänkt svara darkg, men det blir så mycket och omfattande att jag inte haft tillräckligt med ledig tid, ännu. Du har nu nämnt 2 viktiga saker och det väsentligaste, nämligen att traktera instrument d v s att vara professionell musiker.

Om jag testar att klistra ihop vad du säger så här: "Man hör den totala enhetens storhet... om man är professionell musiker." Är det rätt?

petersteindl skrev:Deras hjärna är inte som andras.

Det är sant, och fascinerande. Skillnaderna kan vara helt påtagliga, såsom i synliga på bild. Likaså är det belagt hur hjärnan utnyttjar delar som annars hör till sinnen som fallit bort, som att en blind kan dra nytta av "syncentrum". Inte särskilt relevant för min protest dock?

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-02-18 01:13

Finns det någon butik där man kan provlyssna äggen eller blir det någon mer demo någonstans?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-02-18 08:27

Jag skulle också gärna lyssna någonstans.
"we have assumed control!"

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-02-18 10:42

Jag med.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-18 18:02

Ja, och snart är det påsk!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-02-18 18:17

darkg skrev:Ja, och snart är det påsk!

Första inlägget om påsk i denna tråden, skrevs ons dec 19, 2007 11:08 am.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-18 19:39

Och det sista är kanske ännu inte skrivet! Det är ju så med skämtsamheter, de blir bara bättre och bättre ju oftare de upprepas. :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-18 20:29

Jag återkommer angående lyssning. För tillfället har ingen butik Bremen 3D8.

Nästa version blir 3D8 Mk2. Nya högtalarelement och nytt delningsfilter och kanske lite mer. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-18 20:44

darkg skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Right on spot. Jag har tänkt svara darkg, men det blir så mycket och omfattande att jag inte haft tillräckligt med ledig tid, ännu. Du har nu nämnt 2 viktiga saker och det väsentligaste, nämligen att traktera instrument d v s att vara professionell musiker.

Om jag testar att klistra ihop vad du säger så här: "Man hör den totala enhetens storhet... om man är professionell musiker." Är det rätt?

Det är sant, och fascinerande. Skillnaderna kan vara helt påtagliga, såsom i synliga på bild. Likaså är det belagt hur hjärnan utnyttjar delar som annars hör till sinnen som fallit bort, som att en blind kan dra nytta av "syncentrum". Inte särskilt relevant för min protest dock?

Nu ser jag att du ställt en fråga. Den professionella musikern har betydligt lättare att memorera ett helt partitur eller stora delar av det. Det beror till stor del på att det är ett multimodalt minne involverat. Det är inte bara att lyssna, det är även att spela, d v s att i varje millisekund styra över musklerna och det gör förlängda ryggmärgen. Det krävs en hel del övning som i övningens ögonblick styrs av hjärnan. Detta kallar jag för helheten av musikstycket. I klassisk musik med en orkester på 100 medlemmar så spelas det en uppsjö melodier samtidigt som vävs ihop till ett samlat verk. Att höra de olika melodierna som olika instrumentgrupper spelar är få förunnat. Dels måste man först gjort det en gång för att ens förstå vad som spelas i orkestern och det görs bäst genom att se en rehearsal med bra dirigent. Det är lärorikt. Den som inte spelar i gänget är dirigenten, men tillhör man de yppersta dirigenterna så är deras helhetshörande än mer utöver det vanliga. Jag vet inte om det är svar på din fråga, jag minns inte riktigt vad diskussionen gällde d v s vilken helhet som åsyftades.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-02-18 21:08

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:

Nu ser jag att du ställt en fråga. Den professionella musikern har betydligt lättare att memorera ett helt partitur eller stora delar av det. Det beror till stor del på att det är ett multimodalt minne involverat. Det är inte bara att lyssna, det är även att spela, d v s att i varje millisekund styra över musklerna och det gör förlängda ryggmärgen. Det krävs en hel del övning som i övningens ögonblick styrs av hjärnan. Detta kallar jag för helheten av musikstycket. I klassisk musik med en orkester på 100 medlemmar så spelas det en uppsjö melodier samtidigt som vävs ihop till ett samlat verk. Att höra de olika melodierna som olika instrumentgrupper spelar är få förunnat. Dels måste man först gjort det en gång för att ens förstå vad som spelas i orkestern och det görs bäst genom att se en rehearsal med bra dirigent. Det är lärorikt. Den som inte spelar i gänget är dirigenten, men tillhör man de yppersta dirigenterna så är deras helhetshörande än mer utöver det vanliga. Jag vet inte om det är svar på din fråga, jag minns inte riktigt vad diskussionen gällde d v s vilken helhet som åsyftades.

Mvh
Peter

Jag tror att vi talade om olika helheter, du och jag. Jag var mer inne på upplevelser. Jag tycker att vi bordlägger tankeutbytet. :)

(För övrigt tycker jag att det är fullkomligt acceptabelt att inte besvara frågor på forum, oavsett anledning, utan motivering. Eller att dröja sjukt länge. Jag tar mig definitivt den friheten - min förhoppning är att detta inte anses ofint.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-02-22 19:14

Jag gör som Peter brukar göra; länkar till ett program på SVTPlay som går för sista dygnet:
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden
Det handlar om utarmningen av matjordslagret på jorden, det som ska föda allt levande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 19:31

paa skrev:Jag gör som Peter brukar göra; länkar till ett program på SVTPlay som går för sista dygnet:
https://www.svtplay.se/video/13357996/sista-skorden
Det handlar om utarmningen av matjordslagret på jorden, det som ska föda allt levande.

Jag har börjat titta. Fantastiskt intressant. Se programmet! Tack paa! :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 22:26

Nu har jag sett hela. Väldigt bra film. Synnerligen intressant och med mycket väsentlig information. Matnyttigt om man får använda ett passande ord. Ni har 3 timmar på er.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-02-22 22:52

Faktiskt 26 timmar kvar nu. Kan ses till imorgon 23.59 läser jag på SVT play
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 23:24

juanth skrev:Faktiskt 26 timmar kvar nu. Kan ses till imorgon 23.59 läser jag på SVT play

Jättebra! Filmen uttrycker det jag har haft på känning i många år. Det är dags för den här planetens inbyggare att tänka om och börja om på ny kula och jobba gemensamt för ett hållbart globalt ekosystem. Då menar jag inte klimat, utan det är naturförstörelse av våra matresurser som måste ses över och åtgärdas på sådant sätt att moder jord blir ett fruktbart hem för alla.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-03 23:32

Lite ny forskning angående uppfattning av tal och musik och hur informationen behandlas olika i hjärnan. Man modulerar temporalt respektive spektralt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-reagerar-hjarnan-pa-a-capella

Se videon på 1 minut. Gör sedan testen genom att klicka på "testet" lite längre ner. :)

Nu kommer man till frågan, dessa exempel görs i testsituation, men om man släpper testsituationen helt och enkom ser det som entertainment, vilka delar av hjärnan aktiveras då?

Jag skriver detta med tanke på Strmbrgs tråd angående blindtester av apparater för musiklyssning. I testförfarande beroende på vad som testas kan man mäta aktivitet i helt olika områden i hjärnan beroende på vad som skall testas d v s hur man lyssnar och efter vad man lyssnar.

Men om man helt enkelt inte testar då man lyssnar på musik, hur ser det ut då?? Själv är jag emot all form av testande gällande upplevelser inkl musiklyssning, det jag kallar sensations. Allt testande degraderar upplevelsen på ett eller annat sätt.

Maximal sensation uppnås då man släpper testandet. Detta under förutsättning att inte testandet i sig är själva upplevelsen. Denna upplevelse är dock inte förenlig med musikupplevelse utan testande. Två helt skilda saker med helt olika sensations.

Det är min personliga åsikt.

En sak till, i hifisammanhang ser jag ofta att man pratar om att inmundiga, vin, öl eller starkare drycker till, då man skall lyssna på musik, såsom det måste till för att uppnå den där sensation som man vill uppnå då man vill lyssna på musik. Det är såsom man behöver andra medel än själva musiken för att koppla av testdemonen eller måhända av någon annan orsak.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-04 00:00

Jag gjorde testet och hade alla rätt!

Är dock lite besviken att jag inte fick någon slags utvärdering eller ett diplom på slutet, ett slags bevis på att jag har guldöron eller nåt... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-04 00:12

goat76 skrev:Jag gjorde testet och hade alla rätt!

Är dock lite besviken att jag inte fick någon slags utvärdering eller ett diplom på slutet, ett slags bevis på att jag har guldöron eller nåt... :)

Ok, här får du.

Bild Bild

. . . och en

Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-04 00:20

TACK! :D

JM

Inläggav JM » 2020-03-04 09:24

petersteindl skrev:Lite ny forskning angående uppfattning av tal och musik och hur informationen behandlas olika i hjärnan. Man modulerar temporalt respektive spektralt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-reagerar-hjarnan-pa-a-capella

Mvh
Peter

Ofta får jag höra att en patient med en stroke kan sjunga men inte tala.

Tyvärr är detta inte sant. Det finns några få publikationsfall i litteraturen men generellt är det inte så. En stroke slår ut både tal och sång.
Hur det är med perceptionen av sång och tal efter en stroke är mer oklart. Publikationerna är få och divergerande.
Area och lob lokalisationstänkandet av funktioner är en kraftig överförenkling hur hjärnan fungerar och hör till medicin historien. Samspelet mellan olika delar i hjärnan är i denna artikel är kraftigt överförenklat. fMRI fynden är sannolikt korrekta men slutsatserna avviker från den hårda verkligheten.

Här är publikationen Peter hänvisar till:
https://www.zlab.mcgill.ca/publications ... e_2020.pdf

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-04 15:42

Det är väldigt vanligt att människor med kraftig stamning har noll stamningsproblem då de sjunger (ackompagnerat). Har själv träffat på uteslutande sådana fall. Noll undantag. I sången så kommer tajmingen utifrån. Den som sjunger behöver bara följa.

Det är även vanligt att människor med kraftig stamning slutar stamma då de berövas återkopplingen och alltså inte längre hör sig själva tala. Så stamning tycks bero på att det hörda egna talet stör det fortsatta talets rytm.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det som kallades för ny forskning i tv-inslaget är måhända ny forskning (well...) men att text och melodi hanteras av vänster respektive höger hjärnhalva (hos en typisk högerhändt person) är inte ny kunskap. Så även om experimentet var nytt så var inte utslaget en överraskning. Man får ju exakt samma resultat om man tittar på hjärnan när personen lyssnar på någon som talar respektive på någon som spelar flöjt.

Att man inte uppfattar melodin då melodin tagits bort, och inte textningen då den förvanskats bortom identifierbarhet är ännu mindre en överraskning. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-04 16:30

IngOehman skrev:Det är väldigt vanligt att människor med kraftig stamning har noll stamningsproblem då de sjunger (ackompagnerat). Har själv träffat på uteslutande sådana fall. Noll undantag. I sången så kommer tajmingen utifrån. Den som sjunger behöver bara följa.

Det är även vanligt att människor med kraftig stamning slutar stamma då de berövas återkopplingen och alltså inte längre hör sig själva tala. Så stamning tycks bero på att det hörda egna talet stör det fortsatta talets rytm.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det som kallades för ny forskning i tv-inslaget är måhända ny forskning (well...) men att text och melodi hanteras av vänster respektive höger hjärnhalva (hos en typisk högerhändt person) är inte ny kunskap. Så även om experimentet var nytt så var inte utslaget en överraskning. Man får ju exakt samma resultat om man tittar på hjärnan när personen lyssnar på någon som talar respektive på någon som spelar flöjt.

Att man inte uppfattar melodin då melodin tagits bort, och inte textningen då den förvanskats bortom identifierbarhet är ännu mindre en överraskning. ;)

Ja, att saker/resultaten inte är överraskande hos dem som läst på i ämnet är naturligt, men jag tycker ändå att det är på plats med nutida moderna kliniska undersökningar i ämnet som verifierar gamla hypoteser och tidigare undersökningar, dessutom tycker jag det är extra roligt att det dels forskas på området ljud och att det finns studenter/doktorander/forskare/lärare som är intresserade i ämnet. Tänk om 100,0 % av all global forskning vore inriktad på psykosociala problem och genussociala problem och att det inte skulle existera en enda människa som var intresserad av ljud eller medicin eller någon annan forskning. Man får vara glad för det lilla.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-04 18:45

Håller med.

Du har så rätt som man kan ha!

- - -

Ville bara kommentera att STV antyder att det är ny kunskap. Det är det inte, alls. Men som du säger - nya människor behöver ju också lära sig, och det kan vara bättre att göra nytt experiment än att bara läsa om gamla.

Studenter behöver ju experimentera, inte bara läsa och tro (/tro på). Det är rent av en av de vetenskapliga grundprinciperna - att en student (valfri människa på jorden) BÖR ifrågasätta. Ju mera en student själv verifierar, desto mera frigör den sig från att bygga sin världsbild på auktoritetstroende.

I vetenskapsvärlden finns inga auktoriteter, bara kunskap. Kunskap som kan skördas av den som gör ansträngningen. Och kunskapen är sällan absolut, den har bara en beskrivandestyrka. Den består av teorier som (per definition, till skillnad från hypoteser) har kraften av att fungera för att förutsäga saker.

Att tro utan goda skäl är ett av de stora problemen i världen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-03-04 20:53

IngOehman skrev:
Ville bara kommentera att STV antyder att det är ny kunskap. Det är det inte, alls. Men som du säger - nya människor behöver ju också lära sig, och det kan vara bättre att göra nytt experiment än att bara läsa om gamla.

Studenter behöver ju experimentera, inte bara läsa och tro (/tro på). Det är rent av en av de vetenskapliga grundprinciperna - att en student (valfri människa på jorden) BÖR ifrågasätta. Ju mera en student själv verifierar, desto mera frigör den sig från att bygga sin världsbild på auktoritetstroende.

I vetenskapsvärlden finns inga auktoriteter, bara kunskap. Kunskap som kan skördas av den som gör ansträngningen. Och kunskapen är sällan absolut, den har bara en beskrivandestyrka. Den består av teorier som (per definition, till skillnad från hypoteser) har kraften av att fungera för att förutsäga saker.

Att tro utan goda skäl är ett av de stora problemen i världen.

Vh, iö

Här måste jag få komma in med en fråga.

Hur får du ihop detta med att förlita sig på gammal kunskap med att inte förlita sig på auktoriteter? Är inte en gammal kunskap samma som att tro på den som har dokumenterat den i sin forskning?

Jag är uppriktigt nyfiken, tro inget annat!
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi