Lite ny forskning angående uppfattning av tal och musik och hur informationen behandlas olika i hjärnan. Man modulerar temporalt respektive spektralt.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-reagerar-hjarnan-pa-a-capellaSe videon på 1 minut. Gör sedan testen genom att klicka på "testet" lite längre ner.
Nu kommer man till frågan, dessa exempel görs i testsituation, men om man släpper testsituationen helt och enkom ser det som entertainment, vilka delar av hjärnan aktiveras då?
Jag skriver detta med tanke på Strmbrgs tråd angående blindtester av apparater för musiklyssning. I testförfarande beroende på vad som testas kan man mäta aktivitet i helt olika områden i hjärnan beroende på vad som skall testas d v s hur man lyssnar och efter vad man lyssnar.
Men om man helt enkelt inte testar då man lyssnar på musik, hur ser det ut då?? Själv är jag emot all form av testande gällande upplevelser inkl musiklyssning, det jag kallar sensations. Allt testande degraderar upplevelsen på ett eller annat sätt.
Maximal sensation uppnås då man släpper testandet. Detta under förutsättning att inte testandet i sig är själva upplevelsen. Denna upplevelse är dock inte förenlig med musikupplevelse utan testande. Två helt skilda saker med helt olika sensations.
Det är min personliga åsikt.
En sak till, i hifisammanhang ser jag ofta att man pratar om att inmundiga, vin, öl eller starkare drycker till, då man skall lyssna på musik, såsom det måste till för att uppnå den där sensation som man vill uppnå då man vill lyssna på musik. Det är såsom man behöver andra medel än själva musiken för att koppla av testdemonen eller måhända av någon annan orsak.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.