Tråden kan låsas

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Tråden kan låsas

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 15:03

Nu är det 2 trådar om Eriks fantastiska nya förstärkare. Den ena tråden ligger i vintage och den andra i kommentarer. Det är dags att Eriks fina bygge uppmärksammas i Generellt om hifi, tycker jag. :D

Därför startar jag denna tråd. Tredje gången gillt.

Istället för back to the roots kallar jag den Back to the Future! :D

Jag har fått feedback att Knispel är en sjuhejdundrades noggrann person som är initiativtagare och producent till denna skapelse. Kudos till Knispel. :D

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-02-24 23:40, redigerad totalt 3 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Erik Anderssons nya rörförstärkare, världens bästa?

Inläggav hifikg » 2020-02-22 15:37

Bra, minst tre trådar behövs, annars finns inte prylarna! När det skrivs om något så är det ju inte som att vintage t ex inte syns, spelar ju ingen roll under vilken rubrik de ligger, men ju fler desto bättre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 15:38

hifikg skrev:Bra, minst tre trådar behövs, annars finns inte prylarna!

Nej, det behövs bara en tråd och då i rätt avdelning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-22 15:41

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Den ena tråden föreslog att den andra skulle flyttas, men som forumet fungerar har det i praktiken ingen betydelse. Allt som skrivs kommer upp när man väljer nya inlägg. Om man nu inte har valt att dölja vissa delar av forumet (om det ens går).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 15:59

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Den ena tråden föreslog att den andra skulle flyttas, men som forumet fungerar har det i praktiken ingen betydelse. Allt som skrivs kommer upp när man väljer nya inlägg. Om man nu inte har valt att dölja vissa delar av forumet (om det ens går).

Eriks förstärkare är ingen vintage. Det är betydligt fler som är inne i Generellt om hifi än i vintage avdelningen. Personligen tycker jag det är som att dölja Erik Anderssons nya förstärkare genom att ha tråden i vintage. Det är dessutom fel även ur vintageprylars synvinkel. Därför startade jag denna tråd. Var och en får väl skriva var den vill.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-22 16:00

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Eriks förstärkare är ingen vintage. Det är betydligt fler som är inne i Generellt om hifi än i vintage avdelningen. Personligen tycker jag det är som att dölja Erik Anderssons nya förstärkare genom att ha tråden i vintage. Det är dessutom fel även ur vintageprylars synvinkel. Därför startade jag denna tråd. Var och en får väl skriva var den vill.

Mvh
Peter

Javisst, inte mig emot :)
Fast jag ser alla trådar oavsett avdelning när jag väljer "Nya inlägg" vilket är det jag väljer varje gång jag loggar in. Andra kanske bara söker sig till en och samma anledning hela tiden. Så då borde Eriks prylar synas på ännu fler ställen. Den lirar säkert jättefint med Carlsson, så en tråd där vore inte heller fel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 16:23

Jag väljer att svara Ingvar inlägg i denna tråd i denna avdelning.
Här är Ingvars fina bilder på Eriks nya förstärkare. Det går inte att få med bilderna på annat sätt än att göra så här. Det blir enkom text innanför quote/citat.

ErikA-1.jpeg
ErikA-1.jpeg (1.9 MiB) Visad 5497 gånger

ErikA-2.jpeg
ErikA-2.jpeg (260.54 KiB) Visad 5497 gånger

ErikA-3.jpeg
ErikA-3.jpeg (252.98 KiB) Visad 5497 gånger

ErikA-4.jpeg
ErikA-4.jpeg (233.75 KiB) Visad 5497 gånger

ErikA-5.jpeg
ErikA-5.jpeg (215.24 KiB) Visad 5497 gånger

ErikA-6.jpeg
ErikA-6.jpeg (252.9 KiB) Visad 5497 gånger

IngOehman skrev:Tittade på, och lyssnade på en anläggning igår, där denna stod för effekten:

attachment 1 AA0A0B8-BCCB-4A2A-BACE-12666BD0A697.jpeg = ErikA-1.jpeg
attachment 4 B3C4A30-2EE0-403D-9CCF-2EA44C4044D9.jpeg = ErikA-2.jpeg
attachment 9 C1812308-88F1-4954-9875-CB13004EA4B8.jpeg = ErikA-3.jpeg
attachment 8 106373FE-63D8-419C-A0C0-C8C4616BDCCC.jpeg = ErikA-4.jpeg
attachment 7 E79A938B-3055-41DF-BBBD-978506F7F641.jpeg = ErikA-5.jpeg
Det utan jämförelse snyggast rörbygge jag någonsin sett! Extra spännande var att lotsas rundt i fabriken och få se alla kompromisslösa steg i tillverkningen. Har aldrig sett någonting liknande. Till och med rörsocklarna tillverkas in house! Och PP-kondensatorerna var mekaniskt dämpade!

Vh, iö

- - - - -

Bonusbild:

attachment=6 35CCDD9F-B72F-4E60-BD2E-9326F68FA660.jpeg = ErikA-6.jpeg
PS. Jag personligen skulle ha föredragit en blästrad front, frostig typ. Men jag tror man får välja lite sådant, som när man köper bil. :) Man kryssar som man vill ha det.

jag har inte sett förstärkaren i verkligheten , men den ser jättefin ut på bilder. :D Jag hoppas du inte misstycker att jag svarar på ditt inlägg i denna tråd. Tycker att Eriks förstärkare förtjänar att vara i denna avdelning.

Måste lyssna på den vid tillfälle.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-02-22 16:38

Namnet Knispel tilltalar mig något enormt! En vacker skapelse, tvivelsutan.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-02-22 16:51

Tumme upp för det böjda gallret framtill. Snyggt!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-22 18:57

RogerJoensson skrev:Tumme upp för det böjda gallret framtill. Snyggt!

Det är snyggt, men jag hoppas att man kan spela med nakna rör också. Rörglöden är (tycker jag) hela vitsen med rör.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-02-22 19:31

Jag tycker det är grymt att Erik fortfarande levererar nya modeller, hoppas att han orkar med länge till!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Knispels och Erik Anderssons nya rörförstärkare, världens bä

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 19:36

Man bör nog ge en eloge till Knispel. Utan Knispel hade detta nog inte blivit till och det är nog genom fruktbart samarbete dem emellan som detta barn kommit till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-22 19:38

Betyder "världens bästa" även att den är bra, eller bara att den är bäst?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-22 19:41

Strmbrg skrev:Betyder "världens bästa" även att den är bra, eller bara att den är bäst?

Det är ett frågetecken efter, så jag förmodar att svaret inte är givet än. Lättare med högtalare, där betyder det "bara" bästa för närvarande, inget säger att de inte kan komma att överträffas i framtiden. Once upon a time ansågs Sergej Bubka vara oövervinnerlig, men si...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 19:44

Strmbrg skrev:Betyder "världens bästa" även att den är bra, eller bara att den är bäst?

Ingen aning? Titeln på tråden är en fråga. Jag använder dessutom ett ord som är en helt och hållet subjektiv värdering.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Knispels och Erik Anderssons rörförstärkare, världens bä

Inläggav Strmbrg » 2020-02-22 19:49

Okay, jag förstår.
Men vad jag vill komma till är den utbredda användningen av ordet "bäst". Det vill säga rankningen tycks vara mer i fokus än den absoluta braigheten, vilket kan leda till en allvarlig villfarelse. Nämligen den att bara för att något kommer högst på en bra-lista så är detta något också bra.

Ett lite grundläggande filosofiskt ämne, som förvisso är intressant, men kanske inte hör hemma just här.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-02-22 19:57

Strmbrg skrev:Okay, jag förstår.
Men vad jag vill komma till är den utbredda användningen av ordet "bäst". Det vill säga rankningen tycks vara mer i fokus än den absoluta braigheten, vilket kan leda till en allvarlig villfarelse. Nämligen den att bara för att något kommer högst på en bra-lista så är detta något också bra.

Ett lite grundläggande filosofiskt ämne, som förvisso är intressant, men kanske inte hör hemma just här.

I skolan lärde jag mig: bra, bättre, bäst. Du vill även böja ordet; dålig, bättre, bäst, eller? Kanske, urusel, bättre, bäst? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-22 20:09

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Okay, jag förstår.

I skolan lärde jag mig: bra, bättre, bäst. Du vill även böja ordet; dålig, bättre, bäst, eller? Kanske, urusel, bättre, bäst? :)

Mjae, vad jag är ute efter är nog inte komparationen (eller vad det kallas) utan snarare vår allmänna mentalitet.
Det vill säga förgivettagandet att bara för att något är bäst så är det automatiskt också bra. Det behöver det ju inte alls vara.
Det kan ju exempelvis vara: dålig - också dålig (fast inte lika dålig) - nästan acceptabel (dock bäst av de tre).
:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-22 20:38

Man får sätta det i något slags tidsperspektiv, en gång i tiden var Edisons phonograph "bäst" i kraft av att vara ganska ohotad :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-22 20:42

Jag är lite små-orolig för att jag inte blir förstådd.
Men det får jag väl leva med även framgent...

:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-22 20:44

Strmbrg skrev:Jag är lite små-orolig för att jag inte blir förstådd.
Men det får jag väl leva med även framgent...

:D

Phonographen var bäst men inte särskilt bra. Med dagens mått mätt. Så om Eriks förstärkare är världens bästa nu bör den vara bra (nu), men än är det väl ganska få som hört den.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-02-23 09:49

Söndag 23/2 Kl 0826

Jag har just tagit del av allt positivt som skrivits i diverse trådar om Knispel förstärkaren. Jag vill tacka vördsamt för det. Det kanske vore på sin plats att jag lämnade lite mer info, och jag kan göra det om intresse finns. Dock inte just nu, jag måste fundera ut hur jag skall formulera det hela. I går Lördag fick Knispel förstärkaren sitt riktiga elddop när den drev Focal Grand utopia till att blomma ut fullständigt. Härliga högtalare! De kräver dock på grund av sin storlek ett visst utrymme samt inte minst ett hyfsat bankkonto.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-02-23 11:49

Ja intresse för mer info finns, från min sida i alla fall :) .
Skulle förvåna mig om det inte fanns många fler.
Härligt initiativ.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2020-02-23 12:40

Hallå ,

Ja detta är rörförstärkarnas rörförstärkare, maken till byggkvalité har jag aldrig sett, även i jämförelse med Audio Note förstärkarna, jag var faktiskt med vid tillfället i Fredags som jag bestämt med Perka och Henrik (ägare av Knispel Audio) i förväg, Ingvar och Mats, Pettersson var också där.
Att få gå rundtur i fabriken och se alla innovationer var en fröjd, frontstycket är inte simpel plåt, utan massiv mässing, väger sina kilon och CNS fräses
av ägaren till företaget Henrik, även fjärrkontrollen fräses, mycket av delarna är "In House" med grym precision.

Och rörhållarna till GM70 röret är tillverkat bara för denna förstärkare i flera cm tjock bakelit, med grym precision, helt stumt i jämförelse med de standard teflon som är vanliga och standard i övriga förstärkare.

Delikatesser och innovation finns även i ingångsrör och drivrör som ej är samma som sitter i "The Dream", de som valts är mycket höglinjära rör med hög branthet, mycket bra val enligt mig, men inte förvånad då jag har stor förtroende för byggherrarna Andersson Westerberg.

Mycket mer finns att säga om dessa förstärkare, men det får Henrik eller Perka bistå med.

Stort lycka till, och grattis till en underbart fin förstärkare :-)
Hatten av för Andersson / Westerberg

Med vänlig hälsning Göran Nilsson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-23 13:31

Gissar jag rätt om jag gissar att man inte har råd med den om man behöver fråga om priset?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-02-24 02:06

Vore intressant och höra vad priset ligger kring.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2020-02-24 09:49

Det vore mycket intressant med lite mer info från Erik Andersson om denna fina förstärkare !

Gärna lite bilder utan kåpa / galler också.

Fantastiskt roligt att en sådan produkt har kommit till !

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2020-02-24 11:03

Hallå,

Tycker personligen den är snyggare med kåpa på :-)

Henrik pratade om att kåpan ovanför inte fick utsättas för alt för hög värme för att kunna CE godkännas, men
vet att han sa att det går att ta av kåpan utan att några fula hål syns i toppkåpan, hur han löst detta kommer jag inte ihåg, men det går.
Om CE märkningen sätts ur spel då kåpan avlägsnas vet jag dock inte....

Med vänlig hälsning
Göran Nilsson

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-02-24 11:09

Har inte exakta siffror i huvudet men enligt IEC 60065 gäller att chassiet inte får vara varmare än 30 K över omgivande temperatur vid normal drift, vilket motsvarar ungefär 50 C. Nakna rör duger alltså inte och därtill är det utomordentligt dumt ur HF/RF-immunitetshänseende. I detta fall har vi även ordentligt hög spänning vilket tarvar skyddskåpa.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2020-02-24 11:47

Morello Skrev:
Har inte exakta siffror i huvudet men enligt IEC 60065 gäller att chassiet inte får vara varmare än 30 K över omgivande temperatur vid normal drift, vilket motsvarar ungefär 50 C. Nakna rör duger alltså inte och därtill är det utomordentligt dumt ur HF/RF-immunitetshänseende. I detta fall har vi även ordentligt hög spänning vilket tarvar skyddskåpa.

Håller med dig där, behåll kåpan på...

/Göran

Nästa

Återgå till Generellt om hifi