Moderator: Redaktörer
Morello skrev:45 kilogram och 20-30 W?
petersteindl skrev:Transformatorkopplad mellan varje steg! Äntligen.![]()
Med 12 transformatorer per förstärkare och om det är 2 kanaler så blir det 6 transformatorer per kanal. Då förmodar jag att det är en trafo på ingången och 1 trafo på utgången. Återstår i så fall 4 transformatorer per kanal. Tippar att förstärkaren är push-pull och helt igenom balanserad, vilket lätt går att göra då man använder transformatorer. Fasvändarsteg slipper man i så fall. Men egentligen är det 2 transformatorer per kanal för mycket om nu inte Erik/Perka har klurat ut lite extra mycket, vilket inte skulle förvåna mig. Rör är ju inte komplementära, men med transformatorer kan man göra många roliga extravaganta saker.![]()
Efter att ha läst länken en gång till så är det skrivet så att även nättransformatorer kan ingå i summan av 12 transformatorer och då förstår jag det bättre.
En modern Western Electric med nytänk. Det är i så fall på tiden. Men varför ligger den här tråden i vintage-hifi avdelningen? Den borde väl ligga i Generellt om hifi, eller?
Lite spekulerande en fredag eftermiddag i solskenet.
Mvh
Peter
tordnilsson skrev:Jag tror nog mera på att antalet trafos egentligen innefattar en eller kanske två drosslar i nätdelen, men jag kan ha fel.
tordnilsson skrev:"HiFi & Musik skrev:På Veteranhifi visade Henrik Westerberg och Erik Andersson Knispel Audios nya Erik Signature 70. Det är en rejäl utveckling av Hesselwall The Dream. Numera är alla steg transformatorkopplade, totalt tolv trafos (!) bidrar till en totalvikt på 45 kilo.
Ett GM70 i utgången per kanal ger 20 eller 30 Watt, beroende på hur hårt man vill köra rören. En knapp märkt CU på fronten väljer om katodströmmen ska vara 80 eller 120 Watt, beroende på om anoden är av grafit eller koppar
sedan när mäts katodströmmen i Watt ??
tordnilsson skrev:Det är nog inte fråga om något fusk, det troliga är nog att den som skerv texten inte har uppfattat vad för komponenter som faktiskt ingår i
förstärkaren, för ett oerfaret öga så är det lätt att ta fel på trafo och drossel då de kan se förvillande lika ut ibland, tex Lundahls produkter.
edit:
" På Veteranhifi visade Henrik Westerberg och Erik Andersson Knispel Audios nya Erik Signature 70. Det är en rejäl utveckling av Hesselwall The Dream. Numera är alla steg transformatorkopplade, totalt tolv trafos (!) bidrar till en totalvikt på 45 kilo.
Ett GM70 i utgången per kanal ger 20 eller 30 Watt, beroende på hur hårt man vill köra rören. En knapp märkt CU på fronten väljer om katodströmmen ska vara 80 eller 120 Watt, beroende på om anoden är av grafit eller koppar "
sedan när mäts katodströmmen i Watt ??
hifikg skrev:Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela?
Ronnie skrev:hifikg skrev:Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela?
Ja. Nej.
hifikg skrev:Ronnie skrev:hifikg skrev:Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela?
Ja. Nej.
He, he, du din rackare har, tillsammans med Jerker, fått mig att hänga mattor på väggarna och nu ska du försöka få mig att lära mig skillnaden mellan vad det nu var också
MAV skrev:Ja det var en trevlig nyhet att Erik är tillbaka. Jag hade Edison 60 om det var i slutet av 80-talet tror jag eller i början av 90-talet och det är "varma" minnen.
Jag kommer ihåg att det fanns en välskriven dokumentation på Erik:s rör byggen på internet för en ca 30 år sedan och jag printade ut allt och jag tror att detta är ganska unikt idag. Kan inte vara många om har det
hifikg skrev:Här finns en hel del för den nostalgiske och nynostalgiske, vintage i nytillverkning
https://bluecataudio.dk/en/
och Audion själva erbjuder t o m byggsatser, eller åtminstone tillbehör till dem
http://www.audion.co.uk/Kits/kits.html
Men se upp för fraktkostnaderna!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster