Det var några år sedan det begav sig, men nu är det dags igen. Barnen är större och varje fredag eftermiddag kommer nu vikas till att vara föräldraledig. Grabben som nu är 8 vill bygga något, och när jag undrade om han ville bygga en ny högtalare så gick det bra

Man tappar kunskap snabbt har jag märkt, så det har blivit en del läsande sista kvällarna.
Kort om projektet
Jag renoverade en OA5II för några år sedan. Den drivs av en RaspberryPi med HAT-amp, 30W en kanal. Den har fungerat ypperligt och till och med barnen använder den. Förstärkaren har lite att önska, plus att basen varit lite klen. Jag har en OA5-låda till i garaget som jag inte har funderat över så mycket, fram tills nu. Allt utom lådan är bara att kassera. Tanken är att behålla den befintliga OA5:an och bygga en sub av låda två. Tanken är också att testa nya HifiberryOS som skall ha ett GUI för DAC+. Setupen i Hifiberryn blir raspberry+dac med dual mono out. Lågpass på ena kanalen och högpass på andra. Två potentiometrar för att sätta en fysisk "limiter" samt nivåreglering på de båda systemen. För förstärkardelen har jag kikat mycket, och det kanske ändrar sig på vägen. Första tanken var två L15D med inbyggd rectifier (svenska på det?). Egentligen vill jag ha en eller två ringkärnor som går till en såna där fina rectifiers med guldiga kondningar, som sedan kopplas till en förstärkardel typ L15D eller någon irs2092modul. Kanske en tda7293 eftersom man kan bygga snygga kylflänsar på bägge sidor.
Alltså:
ringkärnetrafo - 2x rectifier - 2x monoförstärkare - dcfilter (?) - 1x OA5 - 1x sub
sub
Lådan är 47 liter enligt uppgift. Jag tänker bygga en basreflex för det har jag aldrig gjort. Förmodligen kan en sluten sub ge mer, med LT etc, men det vill jag alltså inte

Monacor SPH-8M verkar passa bra i den kombon jag tänkt (om ingen annan har något bättre förslag) - det är alltså till BR i 47 liters låda. Har inte hittat någon 9 eller 9,5 tums som passar...
f-3 på runt 30-35 Hz är ok
I övrigt blir det nya plattor i topp och botten, elementet kommer sitta upp och ner i botten på lådan. Förstärkaren kommer eventuellt vara semi-synlig ovanpå topp-plattan, innesluten i mdf/plexi, galler (som orginalutseendet) eller fräst "kabinettplåt" - eller en kombo.
Lite frågor:
element - andra idéer?
ringkärnetrafo - hur beräknar man en sådan? det är dåligt med specar på kinakorten... diodbryggan och kondningarna för psu:n har jag hittat räknesnurror för. Hur många A kan man tänkas behöva? Om man bryggar en trafo till två diodbryggor, vad skall man tänka på? Finns säkert inget kort svar, utveckla gärna, om någon orkar

Väl mött, gamla som nya

//Björn
edit:rubrikändring