Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Har inte exakta siffror i huvudet men enligt IEC 60065 gäller att chassiet inte får vara varmare än 30 K över omgivande temperatur vid normal drift, vilket motsvarar ungefär 50 C. Nakna rör duger alltså inte och därtill är det utomordentligt dumt ur HF/RF-immunitetshänseende. I detta fall har vi även ordentligt hög spänning vilket tarvar skyddskåpa.
Tell skrev:Hörrni är ni säkra på att det räcker med tre trådar för den här? Jag menar, det verkar ju vara världens bästa rörstärkare!
Fast vad innebär världens bästa? Att den är lika transparent som vilket annat transparent steg som helst, fast att den säkert kostar ännu lite mera o är ännu mera ineffektivt när det kommer till strömförbrukning?
petersteindl skrev:Tell skrev:Hörrni är ni säkra på att det räcker med tre trådar för den här? Jag menar, det verkar ju vara världens bästa rörstärkare!
Fast vad innebär världens bästa? Att den är lika transparent som vilket annat transparent steg som helst, fast att den säkert kostar ännu lite mera o är ännu mera ineffektivt när det kommer till strömförbrukning?
Världens bästa betyder i denna tråd att man subjektivt tycker att ljudet är världens bästa.
Mvh
Peter
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Hörrni är ni säkra på att det räcker med tre trådar för den här? Jag menar, det verkar ju vara världens bästa rörstärkare!
Världens bästa betyder i denna tråd att man subjektivt tycker att ljudet är världens bästa.
Mvh
Peter
Jo, o vad gör att den har världens bästa ljud då?
petersteindl skrev:Tell skrev:petersteindl skrev:Världens bästa betyder i denna tråd att man subjektivt tycker att ljudet är världens bästa.
Mvh
Peter
Möjligtvis trioder och bra val av sådana och konstruktionen med transformatorer som ingående komponenter mellan varje förstärkarsteg och kopplingen i övrigt.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Jo, o vad gör att den har världens bästa ljud då?
Möjligtvis trioder och bra val av sådana och konstruktionen med transformatorer som ingående komponenter mellan varje förstärkarsteg och kopplingen i övrigt.
Men hur låter den som gör att ljudet blir världens bästa?
Tell Skrev:
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Hörrni är ni säkra på att det räcker med tre trådar för den här? Jag menar, det verkar ju vara världens bästa rörstärkare!
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Tell skrev:petersteindl skrev:
Hur menar du? Det är ju subjektivt för var och en! Någon kanske säger att orkestern låter som i verkligheten med djup och närvaro. Någon annan kanske säger att basen är snabbast och mellanregistret är tajtast och diskanten skimrar mest. Vad vet jag? Helt enkelt världsbäst.
grannilsson skrev:Det måste man avgöra själv, notera att världens bästa har ett frågetecken efter sig, vilket betyder att det
är upp till var och en att bedöma, viktigt är också kringutrustning och rum, som vanligt alltså...
Du vet kedjan är inte starkare än dess svagaste länk...
Med Vänlig Hälsning Göran Nilsson
Tell Skrev:
Visst, men det var länge sen en förstärkare var en speciellt svag länk. Jag anser att en "världsbäst" förstärkare inte ska färga nåt, o där är det väldigt
många förstärkare som klassar in. Så jag var nyfiken på vad den här stärkaren har att erbjuda som dom andra dyrstärkarna har?
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:
Hur menar du? Det är ju subjektivt för var och en! Någon kanske säger att orkestern låter som i verkligheten med djup och närvaro. Någon annan kanske säger att basen är snabbast och mellanregistret är tajtast och diskanten skimrar mest. Vad vet jag? Helt enkelt världsbäst.
Ja det finns ju den objektiva delen och den subjektiva. O du har alltså valt den subjektiva, men inte sagt varför den skulle kunna vara världsbäst för just DIG. Du kanske kan hitta på nåt helt eget flummigt audiofiluttryck som inte säger nånting alls?
Men visst, rent subjektivt så tycker jag att designen definitivt inte var världsbäst, men antar att ljudet säkert låter trevligt, men antagligen inte speciellt annorlunda från alla andra förstärkare som finns.
Appropå att du ville starta en tredje tråd som ska ligga i rätt avdelning, är det inte dags att du startar din medlemstråd in i Medlemspresentationer istället för Generellt om hifi?grannilsson skrev:Det måste man avgöra själv, notera att världens bästa har ett frågetecken efter sig, vilket betyder att det
är upp till var och en att bedöma, viktigt är också kringutrustning och rum, som vanligt alltså...
Du vet kedjan är inte starkare än dess svagaste länk...
Visst, men det var länge sen en förstärkare var en speciellt svag länk. Jag anser att en "världsbäst" förstärkare inte ska färga nåt, o där är det väldigt många förstärkare som klassar in. Så jag var nyfiken på vad den här stärkaren har att erbjuda som dom andra dyrstärkarna har?
grannilsson skrev:Tell Skrev:
Visst, men det var länge sen en förstärkare var en speciellt svag länk. Jag anser att en "världsbäst" förstärkare inte ska färga nåt, o där är det väldigt
många förstärkare som klassar in. Så jag var nyfiken på vad den här stärkaren har att erbjuda som dom andra dyrstärkarna har?
Vad menar du med speciellt svag länk ?, alla förstärkare ändrar signalen någon gång, och är speciellt svaga någonstans, annars hade man bara behövt tillverka
1st förstärkare, en som passar alla, hua vilken tur att det finns fler än en.
Det jag tänker på är hur den låter när klipp gränsen börjar nås, då rörförstärkare brukar klippa ganska mjukt, i förhållande till transistorförstärkare.
Det bästa är att lyssna och reagera på det man hör, och inte stirra sig så blind på mätdata, ingen köper väl en förstärkare o-lyssnad hoppas jag,
även om den påstås vara helt transparent...
Ordet anser är bland det värsta jag vet, nästa så illa att jag hade svårt att skriva det just nu....
petersteindl skrev:Jag valde just ordet bäst i trådtiteln därför att det är ett ord som uttrycker det subjektiva. Hade det varit objektiv mätning som gällt så hade jag valt andra ord. Exempelvis, rakast frekvensgång från DC till 10 MHz.
”För just mig” kan jag inte diskutera eftersom jag inte hört förstärkaren. Jag kan säkert hitta på en massa olika flummiga intetsägande audiofiluttryck. Vad sägs om Interaktionsfaktorn i fasen på violiner kring 1876 Hz är öronbedårande. Pisksnärtsresponsen kryper som en demon kring bastubans klaffar. Hur lätt som helst. Är du nöjd.
Vad gäller medlemstråd så har jag aldrig startat någon sådan i avdelningen Generellt om hifi. Var får du det ifrån? Du insinuerar lögn i vanlig ordning. Om det vore så att jag skulle starta medlemstråd så skulle jag starta sådan i avdelningen för medlemmar. Men någon sådan tråd har jag inte för avsikt att starta och aldrig haft eller ens avsikt att skriva i.
Vad gäller vilka parametrar som styr var och ens subjektiva värdering gällande världsbäst överlåter jag till var och en att själv bedöma. Det kallas för personlig integritet i kombination med fri vilja och yttrandefrihet. Den här tråden handlar om Knispels och Erik Anderssons rörförstärkare.
Mvh
Peter
Tell skrev:Appropå att du ville starta en tredje tråd som ska ligga i rätt avdelning, är det inte dags att du startar din medlemstråd in i Medlemspresentationer istället för Generellt om hifi?
petersteindl skrev:Vad gäller medlemstråd så har jag aldrig startat någon sådan i avdelningen Generellt om hifi. Var får du det ifrån? Du insinuerar lögn i vanlig ordning. Om det vore så att jag skulle starta medlemstråd så skulle jag starta sådan i avdelningen för medlemmar. Men någon sådan tråd har jag inte för avsikt att starta och aldrig haft eller ens avsikt att skriva i.
Mvh
Peter
Tell skrev:Jaa alltså om du inte har märkt det så ligger det en tråd i Generellt om hifi som heter "Peter Steindl?" och som du använder som medlemstråd. Jag vet att du inte har startat den, men det är du som brukar den precis som vilken medlemstråd som helst. Så i vanlig ordning så insinuerar jag ingen lögn
Tell Skrev:
Det var du som nämnde svag länk. Dom flesta förstärkare ändrar inte signalen nämnvärt, utan dom låter väldigt lika allihopa.
För övrigt dumt att dra en förstärkare till klippning, ha lite overhead bara så behöver du inte tänka på det.
Morello skrev:Jag uppfattar också den här tråden som din medlemstråd och samtidigt är jag medveten om att inte du startade den, men du håller den vid liv. Tråden bör enligt mitt ringa förmenande placeras bland övriga medlemstrådar.
Morello skrev:Jag uppfattar också den här tråden som din medlemstråd och samtidigt är jag medveten om att inte du startade den, men du håller den vid liv. Tråden bör enligt mitt ringa förmenande placeras bland övriga medlemstrådar.
petersteindl skrev:Morello skrev:Jag uppfattar också den här tråden som din medlemstråd och samtidigt är jag medveten om att inte du startade den, men du håller den vid liv. Tråden bör enligt mitt ringa förmenande placeras bland övriga medlemstrådar.
Skulle den tråden ligga i medlemsavdelningen så kommer i vart fall inte jag skriva i den.
Mvh
Peter
grannilsson skrev:Tell Skrev:
Det var du som nämnde svag länk. Dom flesta förstärkare ändrar inte signalen nämnvärt, utan dom låter väldigt lika allihopa.
För övrigt dumt att dra en förstärkare till klippning, ha lite overhead bara så behöver du inte tänka på det.
Nä nu får du ta och kamma till dig, gå tillbaks så ser du vem som skrev Svag länk först, det var faktiskt du, alltså vad menar du med
"Dom flesta förstärkare ändrar inte signalen nämnvärt", ändras det lite, (Nämnvärt) så är det väl upp till var och en om det är ett problem eller inte, både vad det gäller
rörförstärkare eller kiselförstärkare ...
/Göran
petersteindl skrev:Aha, du insinuerade alltså inte, i själva verket visste du! Det betyder i så fall att det inte var insinuerad lögn, det var istället en medveten lögn vald med flit.![]()
petersteindl skrev:Skulle den tråden ligga i medlemsavdelningen så kommer i vart fall inte jag skriva i den.
sprudel skrev:Helt rätt Tell. Inte ska man väl tro att man är någon, i Sverige i alla fall. Tryck ner de satarna i skorna bara.![]()
IÖ har ju en avdelning, Wänner af Ino, Carlsson har en egen avdelning, Peter har ingen egen avdelning så en egen tråd inom Generellt är han väl berättigad. Hans insatser skiljer sig rejält från de flesta vanliga medlemstrådar, så det är som sig bör.
Tell skrev:petersteindl skrev:Aha, du insinuerade alltså inte, i själva verket visste du! Det betyder i så fall att det inte var insinuerad lögn, det var istället en medveten lögn vald med flit.
petersteindl skrev:Skulle den tråden ligga i medlemsavdelningen så kommer i vart fall inte jag skriva i den.
Eh va? Tråden handlar uppenbarligen om dig (en medlem) till 100%. Alltså en uppenbarlig medlemstråd oavsett vem som skapat den. Det finns ingen lögn ifrån min sida nånstans, varken insinuerad eller medveten, utan verkar mest vara nåt slags storhetsvansinne från ditt håll. Att du inte vill skriva i tråden om den ligger i medlemsdelen trots att den handlar om dig där du är den som skriver mest i den säger väl en hel del.
Bill50x skrev:Eftersom det finns ett antal trådar om Eriks senaste förstärkare kanske denna kan avslutas innan det blir alltför mycket otidigheter. Det är faktiskt inge kul att läsa.
Alternativet är att trådskaparen ändrar rubriken till något typ "Här grälar vi om Eriks förstärkare" så vi som inte gillar gräl kan hoppa över inläggen här...
/ B
petersteindl skrev:Jag kommer inte starta någon mer tråd på faktiskt, annat än möjligtvis i kommentaravdelningen om jag anser att något skall meddelas admin.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 24 gäster