Tidal Music Converter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kralle

Tidal Music Converter

Inläggav Kralle » 2020-02-26 16:17

Jag gillar att spara ner musik som fil (Flac) och även att bränna till CD av olika skäl.
Hittade programmet Tidal Music Converter som visat sig funka bra.
Man får med sig metadata och slipper pilla så mycket manuellt.
https://www.drmare.com/tidal-music-converter/
Kostar 35 USD.

pontareee

Re: Tidal Music Converter

Inläggav pontareee » 2020-02-26 16:54

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-26 20:41

Laddade ner filen från github, extraherade den. Vad mer ska man göra? Kommer upp en inloggningsruta men den accepterar inte mina inloggningsdata för github.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-26 20:53

RogerGustavsson skrev:Laddade ner filen från github, extraherade den. Vad mer ska man göra? Kommer upp en inloggningsruta men den accepterar inte mina inloggningsdata för github.

Den vill ha dina inloggningsdata för Tidal. Programmet verkar fungera här.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-02-26 21:11

Offtopic i tråden kanske, men får man slå ett slag för att betala till artisterna om man nu vill ha filerna lokalt? I så fall gör jag det nu.
2021 maj på Spotify

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-26 21:16

shifts skrev:Offtopic i tråden kanske, men får man slå ett slag för att betala till artisterna om man nu vill ha filerna lokalt? I så fall gör jag det nu.

Ser ingenting omoraliskt i det hela i och med att funktionen "off line" lagring finns i Tidals mobilappar.
Den råkar inte finnas i desktop-appen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-27 09:10

Tidals mobilapp lagrar väl dem inte i FLAC? Har å andra sidan aldrig kört Tidal i mobilen.

OT till shifts: Har ingen aning om hur mycket betalt artisterna får när man kör TIdal/Spotify/etc. I många fall finns inte fonogrammen tillgängliga alls annat än som begagnade och det gynnar heller inga artister. Brukar köpa fonogram när jag är på konserter. I en del fall direkt från artistens hemsida. Framtiden ligger i filformat, knappast i fysiska produkter som skivor. Med strömmande tjänster är det lite trist att inte alltid få tillgång till hela albumet eller att det tas bort från tjänsten. För oss som varit med ett tag känns det viktigt att ha tillgång till sin samling även om den ligger hos en strömmande tjänst. Ibland ersätts favoriten med en ny utgåva som , ve och fasa, är sämre ljudande än den som fanns där tidigare. Vore trevligt om man kunde välja utgåva och så kunde man få mera information om vilka utgåvorna är, inte bara när de släpptes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-27 09:39

Den här tråden handlar om piratkopiering, det hoppas jag alla här är medvetna om. :)

Tjänsten ni köpt av Tidal ger er rättighet till att lyssna till deras musikbibliotek och artisterna får betalt efter hur antal lyssningar. Offline-läget man kan använda sig av i deras mobil-app räknar säkerligen antalet lyssningar den också och rapporteras nog när enheten är online. Som sagt, ni betalar för tillgången att använda biblioteket likt ett bok-bibliotek, ni har ingen rätt att göra anspråk på, äga eller behålla innehållet.

Orsaken till att det inte finns ett offline-läge i desktop versionen är nog för att Tidal inte har fått rättigheten att ha ett sådant läge, just för att det möjligt att så lätt piratkopiera. Om ni genom tredjepart-applikation laddar hem och sparar ner musiken i flac på era hårddiskar så får inte artisterna betalt alls efter antalet lyssningar. Detta är alltså fullt jämförbart med att ladda hem musiken från Pirate Bay.

Jag är absolut ingen moral-polis och har själv laddat ner musik från nätet, dock främst sådant som har varit svårt att hitta på annat sätt. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-27 09:51

goat76 skrev:Jag är absolut ingen moral-polis och har själv laddat ner musik från nätet, dock främst sådant som har varit svårt att hitta på annat sätt. :)

Precis, när de envisas med att inte saluföra de mera välljudande utgåvorna, då blir det så. Att man sedan har flera versioner av ett och samma album och där man betalat för ett eller flera av dem, då har inte jag några betänkligheter.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-27 09:59

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Jag är absolut ingen moral-polis och har själv laddat ner musik från nätet, dock främst sådant som har varit svårt att hitta på annat sätt. :)

Precis, när de envisas med att inte saluföra de mera välljudande utgåvorna, då blir det så. Att man sedan har flera versioner av ett och samma album och där man betalat för ett eller flera av dem, då har inte jag några betänkligheter.

Jag tycker också det från skivbolagens sida är omoraliskt att lura på oss lyssnare sämre utgåvor under falska påståenden att det är nya förbättrade upplagor, vilket det sällan är, utan bara ett sätt att få oss konsumenter att köpa ”samma” produkt flera gånger om.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-02-27 11:08

Skrivklådan verkar svårartad på vissa håll

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-27 11:27

Kralle skrev:Skrivklådan verkar svårartad på vissa håll

Skrivklådan, kan du utveckla det där så att vi andra har en chans att förstå vad du pratar om?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-02-27 14:47

RogerGustavsson: Ja, det var därför jag skrev betala för lokala filer. Jag betalar för tre musikströmingstjänster + Roon-licens och köper ändå rätt stora mängder filer för nerladdning. Förstår inte riktigt vad du anmärker på eller försöker förklara för mig. Tycker det är lågt att försöka kringgå de lösningar som finns i strömningstjänster för att spara in några slantar som man istället kan lägga på att betala mer direkt till artisterna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-27 15:20

Om en strömningstjänst medger nedladdning för att kunna spela off-line, vari ligger problemet om man då sparar filerna på sin hårddisk?

Idag är det ju så att man kan bokmärka sina favoriter och man kan lyssna hur mycket som helst inom den period man betalar för. Fine, men den dag som artisten inte längre vill ha ett avtal så är man utan den musik, den som man betalt flera gånger om iom månadsavgiften. Att man då vill säkerställa (ursäkta det politiska modeordet :-)) framtida spelningar är väl inte så konstigt?

Rent generellt skulle jag vilja säga att medieleverantörerna har misskött sig å det grövsta att tillfredsställa konsumenterna. Det var väl i mitten på -95 som man kunde börja ladda hem musik och det är ju först 20 år senare som det finns bra plattformar för att kunna lyssna. Filmindustrin har ju inte lärt sig ännu, fortfarande måste man ha åtskilliga abonnemang för att täcka in de vanligaste filmerna/serierna, det är dessutom uppdelat på olika regioner. Fastän musikbranschen inte riktigt ännu hittat hem så har filmbranschen väldigt mycket att lära av dem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-27 16:25

Bill50x skrev:Om en strömningstjänst medger nedladdning för att kunna spela off-line, vari ligger problemet om man då sparar filerna på sin hårddisk?

Det var väl det jag skrev tidigare. I Tidals app så har de full koll på hur många lyssningar du gör offline och när du går online så registreras antalet lyssningar, och då får de som äger rättigheterna till musiken betalt per lyssning.
Det är alltså inte ett problem för mig eller dig, däremot är det ett problem för dem som vill ha betalt för varje lyssning om vi användare lyssnar utanför Tidals "väggar".

Antagligen anser skivbolagen att denna offline-funktion inte får finnas i Tidals desktop-app för att det med en dator är för lätt att hitta kryphål för att ta offline-innehållet och föra över detta utanför Tidals "kontrollerade verkstad".
Nu finns det dock andra vägar att gå som det programmet denna tråd handlar om, det försvårar dock kopieringen att behöva använda det sättet för att kopiera musiken, så kanske anses det vara en relativt minimal läcka.

Bill50x skrev:Idag är det ju så att man kan bokmärka sina favoriter och man kan lyssna hur mycket som helst inom den period man betalar för. Fine, men den dag som artisten inte längre vill ha ett avtal så är man utan den musik, den som man betalt flera gånger om iom månadsavgiften. Att man då vill säkerställa (ursäkta det politiska modeordet :-)) framtida spelningar är väl inte så konstigt?

Det går helt enkelt inte att förlita sig helt på en streamingtjänst, den musik man är allra mån om att alltid ha tillgång till behöver man fortfarande köpa. En streamingtjänst är som ett bibliotek man får låna ifrån och det man betalar för är åtkomsten till detta bibliotek, inte ägandet av materialet. Biblioteket kan när som helst sluta tillhandahålla material som ägarna inte längre vill ska finnas på biblioteket och det får man helt enkelt finna sig i. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-02-27 17:13

Att abonnera på möjligheten att ta del av ett över tiden föränderligt utbud är inte att ha en skivsamling.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-27 19:03

Harryup skrev:Att abonnera på möjligheten att ta del av ett över tiden föränderligt utbud är inte att ha en skivsamling.

Att abonnera på el är inte att ha ett eget kraftverk heller, Men de flesta är nöjda med agremanget ändå!
Och precis som att man kan kräva att man får 50 Hz trefas ström,
Så tycker jag nog att man har rätt att kräva ett beständigt basutbud på musiken också :oops: Även om man valt att abonnera :|

Men det är kanske att vara naiv?

Jag hade förresten internet avbrott för ett par veckor sedan, Och blev plågsamt påmind om att min samling ickeströmmande musik skulle behöva en påfyllning :(

Av bokat =>
▣ Abonnerar på elström
▣ Abonnerar på musik
▣ Abonnerar på filmer & tv

Kvar på prepperlistan
▢ Kraftverk
▢ Diger offline musiksamling
▢ Filmsamling på NAS
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-02-27 21:22

Nja, alltså problemet är ju att 3:e-parts leverantörerna, dvs musikleverantörer inte vill skriva oändligt långa kontrakt så då lär Tidal inte kunna lova något vidare som man inte vet om man kan hålla.

Återgå till Generellt om hifi