Moderator: Redaktörer
Från https://hydrogenaud.io/index.php?topic=111702.0In theory, there could be such a situation when the in-DAC filtering is deficient in some respect. However, in practice the user is not in a position to determine whether that's the case, and what to do about it. If a converter doesn't do a good job by itself, the most reasonable reaction would be to replace it.
Strmbrg skrev:Det är mycket man inte förstår. Det gäller inte minst mig.
Ibland förstår man inte på grund av att ens kunskap är otilltäcklig. Eller att man saknar erforderlig tankeförmåga, eller något annat.
Ibland förstår man inte på grund av att det är feltänkta resonemang eller konstruktioner man ställs inför. Det vill säga någon annan har fel.
Vad jag tveklöst HAR förstått är emellertid:
Manicken ger ett ljudligt resultat som innebär en avsevärd ljudmässig upplösningshöjning.
En av de mest påtagliga konsekvenserna av den upplösningshöjningen är en avsevärt ökad realism orsakad av en avsevärt ökad rumsförnimmelse och lätthet att urskilja instrument och stämmor i symfonisk musik.
Att detta kan åstadkommas med andra metoder än att köpa denna kostbara låda utesluter jag inte. Det bryr jag mig inte om. Jag valde att köpa den oaktat att jag KANSKE kunde nått samma resultat med betydligt blygsammare insats.
Jag är tveksam till om ”popmusik-lyssnaren” har någon nytta av manicken.
Belker skrev:Är inte upscale, filtertrix och DA exakt vad moderna dac-asics från ESS gör? En liten tillverkare som Chord klabbar på med FPGA och kan möjligtvis klämma ur lite extra prestanda på bekostnad av pris och energiåtgång. ESS labbar med FPGAs tills de är nöjda och investerar sen i en dedikerad krets som de kan masstillverka. Inte mystiskt audiophilt kanske, men effektivt.
dewpo skrev:Jag är ganska övertygad om att uppskalning av ljud kan påverka prestandan i DAC enheterna![]()
Men jag tycker att Chord enheten verkar dyr och oflexibel. Vad säger att brantast tänkbara filter är rätt val till alla DAC alternativ som finns?
Strmbrg skrev:Nu har Stereophile skrivit lite om låddan.
https://www.stereophile.com/content/cho ... -processor
Nattlorden skrev:Ser ut som Chord har gjort sig en Legato Link, men inte verkar få lika mycket skit för det som Pioneer fick.
Nattlorden skrev:Ser ut som Chord har gjort sig en Legato Link, men inte verkar få lika mycket skit för det som Pioneer fick.
Tell skrev:Strmbrg skrev:Nu har Stereophile skrivit lite om låddan.
https://www.stereophile.com/content/cho ... -processor
I artikeln så citerar dom några rader ifrån Chords promo-text där det står såhär: "The Hugo M Scaler takes a rough stairstep CD quality waveform and transforms it into a smooth analog-like waveform. That quantum leap in sampling brings a breathtaking leap in detail, accuracy and realism to your music."
Med den här tillhörande bilden:
[ Bild ]
Hittade resten av texten här också.
"However at 44,100 samples per second, there’s a gap between samples—22 microseconds to be exact. The problem is musical timing and transient information also occurs in these gaps and whatever information that exists in the gaps is lost when creating the digital file."
"The M Scaler increases the sampling rate from 44,100 times per second (44.1 kHz) by a multiple of 16, to 705,600 times per second (706.6 kHz). With 705,600 samples per second, a huge amount of important information that was lost when creating the 44.1 digital file is now recovered."
Det här är ju så mycket skitsnack så jag inte vet var jag ska börja, o det från ett företag som enligt uppgift ska sälja några av dom bästa DACarna som finns. Ormolje-skitsnack till 100% tyvärr, o det är sånt som jag att iaf jag inte kan lita på såna här produkter alls.
O alltså, bitdjup säger hur långt ner brusgolvet är och sampleraten säger vilken bandbredd man har. 16bit ger ~96dB (ännu bättre med noise shaped dither (vad heter det på svenska?)) ner till brusgolvet vilket ger brusfritt vid så gott som alla volymer i tillomed väldigt tysta rum, och 44.1khz ger en bandbredd på upp till runt 20khz, med eventuell risk då att ett lågpassfilter påverkar dom översta khzen, men där har väl ändå inte så mycket information plus att ni gubbar knappt hör över 15khz ändå. Timingen med transienter osv som Chord skriver om är inget problem, den går att lägga rätt noga mellan sampleserna.
Så jag personligen förstår inte vad det är för magi som dom skulle kunna uppnå, speciellt inte när dom själva påstår att CD inte skulle kunna ge en mjuk analoglik vågform. Deras förtroende sjunker rätt bra med såna påståenden.
Tycker den här är på plats att länka igenNyttig info för dom som inte är så bevandrade i hur det där med sampling funkar, o bra repetation för er som sett den förut.
[ YouTube ]
xeizo skrev:dewpo skrev:Jag är ganska övertygad om att uppskalning av ljud kan påverka prestandan i DAC enheterna![]()
Men jag tycker att Chord enheten verkar dyr och oflexibel. Vad säger att brantast tänkbara filter är rätt val till alla DAC alternativ som finns?
Att olika filter låter olika är tämligen uppenbart, jag har tre filter på min CD-spelare med proprietär Sony DAC(Current Pulse) dom låter väldigt olika. Och i telefonen kan man också välja tre olika filter, dom låter extremt olika, jag föredrar "slow" filtret som klart mest välljudande. M Scaler ska såvitt jag fattat fungera som ett Slow filter ljudmässigt, men filtrera som ett Sharp filter. Det bästa av två världar typ.
dewpo skrev:Jag är ganska övertygad om att uppskalning av ljud kan påverka prestandan i DAC enheterna![]()
Belker skrev:Är inte upscale, filtertrix och DA exakt vad moderna dac-asics från ESS gör? En liten tillverkare som Chord klabbar på med FPGA och kan möjligtvis klämma ur lite extra prestanda på bekostnad av pris och energiåtgång. ESS labbar med FPGAs tills de är nöjda och investerar sen i en dedikerad krets som de kan masstillverka. Inte mystiskt audiophilt kanske, men effektivt.
Harryup skrev:Mäter ni med dynamiska förlopp också vid olika frekvenser?
mvh/Harry Up
Johan_Lindroos skrev:Belker skrev:Är inte upscale, filtertrix och DA exakt vad moderna dac-asics från ESS gör? En liten tillverkare som Chord klabbar på med FPGA och kan möjligtvis klämma ur lite extra prestanda på bekostnad av pris och energiåtgång. ESS labbar med FPGAs tills de är nöjda och investerar sen i en dedikerad krets som de kan masstillverka. Inte mystiskt audiophilt kanske, men effektivt.
Nej, inte direkt, är mina erfarenheter. De har ett ganska dåligt digitalfilter tycker jag. Det släpper igenom en del vikningsdistorsion ungefär på samma sätt som de flesta andras digitalfilter. Oftast är det inget som hörs dock då vikningsdistorsionen hamnar på en tillräckligt svag nivå för att vara extremt svåra att höra, OM det ens kan höras. Men det är mätmässigt inte så fint som man skulle kunna önska. Det finns i alla fall en klar förbättringspotential.
Belker skrev:Johan_Lindroos skrev:Belker skrev:Är inte upscale, filtertrix och DA exakt vad moderna dac-asics från ESS gör? En liten tillverkare som Chord klabbar på med FPGA och kan möjligtvis klämma ur lite extra prestanda på bekostnad av pris och energiåtgång. ESS labbar med FPGAs tills de är nöjda och investerar sen i en dedikerad krets som de kan masstillverka. Inte mystiskt audiophilt kanske, men effektivt.
Nej, inte direkt, är mina erfarenheter. De har ett ganska dåligt digitalfilter tycker jag. Det släpper igenom en del vikningsdistorsion ungefär på samma sätt som de flesta andras digitalfilter. Oftast är det inget som hörs dock då vikningsdistorsionen hamnar på en tillräckligt svag nivå för att vara extremt svåra att höra, OM det ens kan höras. Men det är mätmässigt inte så fint som man skulle kunna önska. Det finns i alla fall en klar förbättringspotential.
Vilka är dåliga, menar du? Chord eller ESS? ESS har ju vanligtvis valbara filter, allt från skolbok till knas.
Johan_Lindroos skrev:Tell skrev:I artikeln så citerar dom några rader ifrån Chords promo-text där det står såhär: "The Hugo M Scaler takes a rough stairstep CD quality waveform and transforms it into a smooth analog-like waveform. That quantum leap in sampling brings a breathtaking leap in detail, accuracy and realism to your music."
Med den här tillhörande bilden:
[ Bild ]
Hittade resten av texten här också.
"However at 44,100 samples per second, there’s a gap between samples—22 microseconds to be exact. The problem is musical timing and transient information also occurs in these gaps and whatever information that exists in the gaps is lost when creating the digital file."
"The M Scaler increases the sampling rate from 44,100 times per second (44.1 kHz) by a multiple of 16, to 705,600 times per second (706.6 kHz). With 705,600 samples per second, a huge amount of important information that was lost when creating the 44.1 digital file is now recovered."
Det här är ju så mycket skitsnack så jag inte vet var jag ska börja, o det från ett företag som enligt uppgift ska sälja några av dom bästa DACarna som finns. Ormolje-skitsnack till 100% tyvärr, o det är sånt som jag att iaf jag inte kan lita på såna här produkter alls.
O alltså, bitdjup säger hur långt ner brusgolvet är och sampleraten säger vilken bandbredd man har. 16bit ger ~96dB (ännu bättre med noise shaped dither (vad heter det på svenska?)) ner till brusgolvet vilket ger brusfritt vid så gott som alla volymer i tillomed väldigt tysta rum, och 44.1khz ger en bandbredd på upp till runt 20khz, med eventuell risk då att ett lågpassfilter påverkar dom översta khzen, men där har väl ändå inte så mycket information plus att ni gubbar knappt hör över 15khz ändå. Timingen med transienter osv som Chord skriver om är inget problem, den går att lägga rätt noga mellan sampleserna.
Så jag personligen förstår inte vad det är för magi som dom skulle kunna uppnå, speciellt inte när dom själva påstår att CD inte skulle kunna ge en mjuk analoglik vågform. Deras förtroende sjunker rätt bra med såna påståenden.
Tycker den här är på plats att länka igenNyttig info för dom som inte är så bevandrade i hur det där med sampling funkar, o bra repetation för er som sett den förut.
[ YouTube ]
Det verkar som att du inte ställer några höga krav på D/A-omvandling. Du bortförklarar problemen med att gubbar med dålig hörsel ändå inte hör. Varför tycker du att det inte är ett problem, t.ex. för dem som hör bra då? Men betänk då detta: Det är inte helt självklart enkelt att D/A-omvandla en signal upp till 20 kHz när samplingsfrekvensen bara är 44,1 kHz. I många (de flesta skulle jag säga) praktiska implementationer släpps det igenom vikningsprodukter ned i det hörbara området liksom att frekvensgången inte är rak upp till 20 kHz. Beroende på mängden vikningsdistorsion och hur frekvensgången ser ut, är det mer eller mindre hörbart eller ohörbart. Det är för sådana mindre goda D/A-omvandlare som man kan tänka sig ha nytta av Chord M-Scaler.
Strmbrg skrev:Det är såklart möjligt att konstruktören av M-Upscalern har lagt in en funktion som försämrar signalen när man kör via by-pass. Allt möjligt är möjligt.
Det vill säga, när man tror att efterföljande DAC får en "standard-signal", så får den istället en signal som ger ett sämre ljud än om man hade matat DACen direkt. Allt för att lura lyssnaren. Möjligt är det såklart. Men är det rimligt?
Michael skrev:Strmbrg skrev:Det är såklart möjligt att konstruktören av M-Upscalern har lagt in en funktion som försämrar signalen när man kör via by-pass. Allt möjligt är möjligt.
Det vill säga, när man tror att efterföljande DAC får en "standard-signal", så får den istället en signal som ger ett sämre ljud än om man hade matat DACen direkt. Allt för att lura lyssnaren. Möjligt är det såklart. Men är det rimligt?
Ja, tydligen är det så! För nu vet vi ju det.
P.S. Jag går dock inte så långt som att kalla de oärliga (som du antydde), för det beror ju på vad de har specat att apparaten gör. Däremot så är det minst sagt lite lurigt att användaren tror något p.g.a. apparatens användargränssnitt, men det är inte det. Då kan man känna sig lurad.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 29 gäster