peterh skrev:Harryup skrev:Det kommer bli ett massivt support krav i från galaxens alla hörn.
Kan inte tänka mig att byggsatser är lönsamma då man måste ha strikt kontroll utifrån alla säkerhetskrav.
/Harry Up
Tvärtom tror jag att de flesta säkerhetkrav försvinner då det är användaren själv som bygger.
Allt är inte lagstiftning.
”Krav” kan ställas för att man bryr sig också. Om jag skulle skapa en förstärkare för folk att bygga ihop själv så skulle jag känna mig i hög grad ansvarig om någon for illa. Eller rättare sagt, om det sker för att jag varit otydlig och byggsatsen varit farlig. Så jag skulle ställa höga krav på mig avseende byggsatsen som jag sålde.
Juridisk förpliktelse är en människouppfinning som liksom kommer utifrån, samvete är inifrån. Den sistnämnda är den riktiga. Den som inte bara är ett hittepå.
- - -
Med det sagt kan byggsats betyda många olika saker och nivån på vad som skall byggas kan väljas ganska godtyckligt. En byggsats kan vara i mindre eller större grad förmonterad. Rimligt vore kanske att begränsa sig till att ploppa i rören och mekanisk montering av vissa av de exteriöra schassiedelarna? Om byggsats alls skall finnas alltså.
Men det finns dom som bygger egna radiorör också...
https://youtube.com/watch?v=GAMRHcbE3g0Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).