Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Hemlånad Chord M Upscaler, dessvärre en påtaglig förbätt

Inläggav sprudel » 2020-02-29 08:47

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Ser ut som Chord har gjort sig en Legato Link, men inte verkar få lika mycket skit för det som Pioneer fick. 8)

Nein, puls-svaret vittnar om det inte är nåot sådant knas.

Däremot trixar den med nivåer (vilket gör det ohyggligt svårt att göra adekvata lyssningstester) samt adderar dither-brus (darrningsbrus?).

Har man en DAC med inadekvat översamplingsfilter så kan man säkert vinna något med denna apparat.

Samtidigt kan ju denna produkt tolkas som ett ordentligt underbetyg åt deras egna DAC-apparater.

Helsnurrigt!

Jo, men visst. Chord Hugo2 och Qutest möter ju skitdåligt och de tillsammans med HugoTT2 och Dave är de dacar som gynnas mest av M-scaler.
Någonstans blev det fel här tror jag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-29 09:05

Tell skrev:Jag har lagom höga krav, men klart att jag inte vill att det ska höras några fel. Jag menar bara att OM en DAC har mätbara avvikningar i det hörbara området så är det sällan det är speciellt hörbart. O även om det är hörbart så är det oftast på rätt låg nivå.
Men visst, jag har inte lyssnat på direkt supermånga DACar men dom jag har hört har jag inte hört nåt nämnvärt problem med. Diverse mätningar jag har sett så kan man ibland se att dom ligger på kanske -0.5dB vid 20khz, kanske extremfall -1dB som då såklart smyger sig längre ner i frekvenserna. Men då finns det ju ändå inte direkt jättemycket energi i musiken vid dom frekvenserna, så hör man så högt blir det väl ändå rätt försumbart? Men du menar att det är ofta är väldigt hörbart alltså?

Vi har pratat om detta tidigare, dina krav för hörbarhet och att du gör dem allmängiltiga. Lite lurigt att utgå från syntetiskt producerade ljud och ha det som referens. Jag har förstått att det är den typ av musik som spisas mest i din anläggning, och hur är det med ditt rum, vilket kanske inte heller är akustiskt optimalt om man skall uppfatta skillnader av olika slag.
Musikval och akustisk omgivning spelar en väsentlig roll för uppfattningen. Finns inte dessa nyanser vi pratar om i inspelningen gör de sig heller inte hörda och även om de finns och varken elektronik eller rum medger att förmedla dem så
hörs de inte heller.
Om det är där du befinner dig så kan du inte utgå ifrån med tvärsäkerhet att det inte kan vara annorlunda under andra omständigheter.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-02-29 10:03

Johan_Lindroos skrev:
Belker skrev:Är inte upscale, filtertrix och DA exakt vad moderna dac-asics från ESS gör? En liten tillverkare som Chord klabbar på med FPGA och kan möjligtvis klämma ur lite extra prestanda på bekostnad av pris och energiåtgång. ESS labbar med FPGAs tills de är nöjda och investerar sen i en dedikerad krets som de kan masstillverka. Inte mystiskt audiophilt kanske, men effektivt.

Nej, inte direkt, är mina erfarenheter. De har ett ganska dåligt digitalfilter tycker jag. Det släpper igenom en del vikningsdistorsion ungefär på samma sätt som de flesta andras digitalfilter. Oftast är det inget som hörs dock då vikningsdistorsionen hamnar på en tillräckligt svag nivå för att vara extremt svåra att höra, OM det ens kan höras. Men det är mätmässigt inte så fint som man skulle kunna önska. Det finns i alla fall en klar förbättringspotential.

Är det inte en fråga om kortast möjliga filter och tillräckligt svag filterresidual!? I så fall skulle det väl vara en bättre kompromiss att släppa upp residualen till en komfortabel bit under den nivå där den gör sig hörbart gällande och därmed det du anser dåligt plötsligt vara det som i så fall är det som är jämförelsevis bra!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-29 10:44

Är det några av er som resonerar här i tråden, som även kontaktat Rob Watts och bett honom kommentera era resonemang?
Själv kan jag inte göra det, eftersom jag saknar kunskapen som krävs för en sådan dialog.
Samtidigt är jag (kanske i onödan) rädd för att resultatet av en direkt-dialog inte skulle ge någon pålitlighet. Detta eftersom jag uppfattar att grund-attityden är negativ till det som Chord saluför, och att det kan påverka vad som sedan skulle kunna sammanfattas och delges här.
Men, hursomhelst så finns det massor av videor med Watts att titta på och exempelvis den forumtråd jag länkade till i ett tidigare inlägg.

Beträffande spekulationen om att M Scalern lurar lyssnaren genom att i pass-by-läge försämra insignalen till efterföljande DAC - och därmed får lyssnaren att tro att M-Scalern gör något den egentligen inte gör:
Den DAC jag använder är Hugo 2. Den har två digitala ingångar och de kan alltså matas parallellt samt växlas via fjärr. Det borde kanske medge att man skulle kunna undersöka om huruvida "By-pass" är en riktig by-pass eller en illasinnad försämring av digitalsignalen i syfte att lura lyssnaren.

Bifogar länkar till respektive apparatmanual, samt till den forumtråd i vilken man kan diskutera med sagde konstruktör.
https://chordelectronics.co.uk/wp-conte ... Manual.pdf
https://chordelectronics.co.uk/wp-conte ... Manual.pdf
https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... ad.885042/
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-29 10:51

Enklare att leka besserwisser på hemmaplan utan att bli konfronterad skulle jag tro. :twisted:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-29 11:00

sprudel skrev:Enklare att leka besserwisser på hemmaplan utan att bli konfronterad skulle jag tro. :twisted:

Det kan det vara. Men det återstår att se.
Ankdamms-mentalitet intresserar mig föga, och det kanske är min villfarelse att en dylik råder på detta forum.

:)

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-29 13:49

sprudel skrev:
Tell skrev:Jag har lagom höga krav, men klart att jag inte vill att det ska höras några fel. Jag menar bara att OM en DAC har mätbara avvikningar i det hörbara området så är det sällan det är speciellt hörbart. O även om det är hörbart så är det oftast på rätt låg nivå.
Men visst, jag har inte lyssnat på direkt supermånga DACar men dom jag har hört har jag inte hört nåt nämnvärt problem med. Diverse mätningar jag har sett så kan man ibland se att dom ligger på kanske -0.5dB vid 20khz, kanske extremfall -1dB som då såklart smyger sig längre ner i frekvenserna. Men då finns det ju ändå inte direkt jättemycket energi i musiken vid dom frekvenserna, så hör man så högt blir det väl ändå rätt försumbart? Men du menar att det är ofta är väldigt hörbart alltså?

Vi har pratat om detta tidigare, dina krav för hörbarhet och att du gör dem allmängiltiga. Lite lurigt att utgå från syntetiskt producerade ljud och ha det som referens. Jag har förstått att det är den typ av musik som spisas mest i din anläggning, och hur är det med ditt rum, vilket kanske inte heller är akustiskt optimalt om man skall uppfatta skillnader av olika slag.
Musikval och akustisk omgivning spelar en väsentlig roll för uppfattningen. Finns inte dessa nyanser vi pratar om i inspelningen gör de sig heller inte hörda och även om de finns och varken elektronik eller rum medger att förmedla dem så
hörs de inte heller.
Om det är där du befinner dig så kan du inte utgå ifrån med tvärsäkerhet att det inte kan vara annorlunda under andra omständigheter.

Men hur ofta ÄR det ett problem då? Är det verkligen så många DACs som efter typ 40 års utveckling fortfarande är såå dåliga att det är ett sånt problem att en apparat som denna galet svindyra M Upscaler ska ge en så uppenbar ljudskillnad?
O vad vet du om min anläggning? Mina högtalare, mitt rum, mina hörlurar? O är det bara symfoniorkestrar som duger alltså? Du kan allting om elektronisk producerad musik så du vet att ljudkvallen alltid är lite halvkackig där eller?

Fortfarande ingen som har några kommentarer på det här då? Att detta företag går o påstår sånt här o ingen tycker det är nåt problem? Det är ju sånt här som får åtminstone mig att inte alls tro på den där produkten, men samtidigt ser jag att okunnigt folk går på det. O just den här grejen med att digitala samples ger en trappstegsformat vågform är ju en gammal myt som verkar sitta kvar.
"The Hugo M Scaler takes a rough stairstep CD quality waveform and transforms it into a smooth analog-like waveform. That quantum leap in sampling brings a breathtaking leap in detail, accuracy and realism to your music."
Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-29 13:59

Är ditt rum akustikreglerat Tell? Jag påstod inget om du tolkade det så, jag undrade.
Det behöver inte vara symfonisk musik, hellre kammarmusik för min del, Scriabbin tex, men akustiskt framförd och med djupperspektiv.
Jag tror den bilden du visar är symbolisk för att gemene man ska få en bild av hur det är tänkt att fungera. Tidigare i tråden har det länkats till andra dokument där man förklarar tänket. Kolla där.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-29 14:21

Det handlar tydligen bland annat om hur uppstarter på transienter behandlas i den hel-analoga respektive den analog-digital-analoga signaltransmissionen.
Men, åter igen, ta gärna del av de seminarier och samtal med Rob Watts som finns i mängder.
Alltså, gör gärna det istället för att ägna er åt att bara försvara era ståndpunkter och ifrågasättanden.
Detta sagt helt oaktat vad som är rätt, fel, ormolja, lureri eller fysikaliska missuppfattningar.

Jag saknar den grundkunskap som många andra här besitter.
Men jag saknar inte nyfikenhet och en försiktig tro på att allt inte kan vara klarlagt redan, och att således ingenting mer skulle återstå, än att finslipa på tidigare erhållen kunskap.
"Det finns inget mer att upptäcka, vi (=jag) vet redan allt!" kan vara en olycklig utgångspunkt.
Chord2.jpg
Chord2.jpg (52.28 KiB) Visad 6707 gånger

Fint låter det i alla fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-29 18:30

Strmbrg skrev:...
Fint låter det i alla fall.

Det tycker jag räcker bra, oavsett vad det beror på. Själv överväger jag att lyssna på en annan matta (!)... försöker sansa mig, men snart så.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-29 20:03

Ja, jag försöker ofta tänka lite såhär:
"Ljudet är avsevärt öppnare, mer detaljerat och lokalförnimmelsen är riktigt bra...
Vad beror det på? Inbillning, konstruktionsfel, nya tekniska insikter hos konstruktören..? Eller har jag bara rensat hörselgångarna?

En annan utgångspunkt kan vara:
"Det där kan inte fungera och det där kan inte ge någon verkan. Jag vet hur alltsammans fungerar och hur allt ligger till. Vi vet allt redan.
Konstruktören har fått det där om nattmössan. Alltså är det inbillning det du hör.
Och är det någon form av upplevd förbättring så beror det på att de har byggt in en bypass-krets som lurar dig att tro att det är en förbättring..."

En tredje:
"Mer detaljerat? Då har de hissat diskanten i filtret helt enkelt. Det där har vi sett massor av gånger förr."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-29 20:42

Jag avstår från att fundera på vad det beror på och bara lutar mig tillbaka o njuter. För det mesta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-29 23:07

Strmbrg skrev:Ja, jag försöker ofta tänka lite såhär:
"Ljudet är avsevärt öppnare, mer detaljerat och lokalförnimmelsen är riktigt bra...
Vad beror det på? Inbillning, konstruktionsfel, nya tekniska insikter hos konstruktören..? Eller har jag bara rensat hörselgångarna?

En annan utgångspunkt kan vara:
"Det där kan inte fungera och det där kan inte ge någon verkan. Jag vet hur alltsammans fungerar och hur allt ligger till. Vi vet allt redan.
Konstruktören har fått det där om nattmössan. Alltså är det inbillning det du hör.
Och är det någon form av upplevd förbättring så beror det på att de har byggt in en bypass-krets som lurar dig att tro att det är en förbättring..."

En tredje:
"Mer detaljerat? Då har de hissat diskanten i filtret helt enkelt. Det där har vi sett massor av gånger förr."

Just Enjoy it Strömberg. :)
Det är så många fler än du som också lyssnat och verkar nöjda med vad den presterar.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-29 23:16

sprudel skrev:
Det är så många fler än du som också lyssnat och verkar nöjda med vad den presterar.

Ja, jo... Men kan man det, sådär bara?
8O
Tänk om det är ormoljan jag hör och inte en seriös konstruktion baserad på vedertagen teknik och kunskap.

Det kan ju tänkas att jag inbillar mig att det låter ännu bättre om jag lyckas omvända några skeptiker...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-29 23:36

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:

8O
Tänk om det är ormoljan jag hör och inte en seriös konstruktion baserad på vedertagen teknik och kunskap.

Det kan ju tänkas att jag inbillar mig att det låter ännu bättre om jag lyckas omvända några skeptiker...

Så kanske det är, men den egna tillfredsställelsen är den som räknas. Tycker jag.
Sen kan jag snappa upp en o annan idé när någon besökare delar med sig av synpunkter och erfarenheter och ibland provar jag t o m, inte alltid som tipsaren tänker sig kanske, men lite. Därav en fet matta på väggen just nu :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-02-29 23:57

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:

8O

Det skulle vara intressant att få höra dina synpunkter om du lånade hem en Linn Akurate DSM eller DS av senaste slag med Katalyst DAC. Jag har ingen aning hur den står sig mot det du har men det är en fantastisk musikförmedlare där allt som mjukvara, uppskalning, DAC och hårdvara är helt anpassade/optimerade för varandra, dessutom har den en väl fungerande rums-optimering som fixar de sista typiska problemen ett "vanligt" rum ofrånkomligt har i det lägsta basområdet under 80Hz, vilket annars är rätt svårt att få bukt med utan stora akustikåtgärder. Kort sagt en mycket bra helhetslösning. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-01 03:34

Strmbrg skrev:
sprudel skrev:

8O

Är den baserad på vedertagen teknik har du definitivt betalt ett överpris :|
Skulle den däremot vara baserad på nydanade tekniska innovationer,
Som du stöttar utvecklingen av i egenskap av att vara en tidig brukare.
Och då även blivit så imponerad av att du förespråkar den.
Så kan den möjligt vis berättiga sitt pris.

Men som tidig brukare tekniskt innovativa produkter kommer ett ansvar,
De som har möjlighet att stötta utvecklingen av innovativa produkter skall förstås göra det!
Men inte huvudlöst, Självklart skall de granska rimligheten i de nya produkterna innan köp!
Och framförallt så skall köpen göras av samvetsgrann personer med djupplånbok nog att ha råd att vara kritiska,
Om inte produkten lever upp till förväntningarna!

Det är ju ändock de tidiga brukarnas uppgift att sålla ut guldkornen bland alla bra och mindre bra produkter på idé stadiet.
Så att rätt produkter blir mainstream i morgondagens samhälle!

Tyvärr känns det ofta som om värden valt fel skara tidiga brukare :roll:
Då de flesta som har lyckan att ha försetts med ett tjockt nog läder att axla rollen att finanserna nya idéer,
Tycks mests nöjda med sin prominenta position och verkar mest gilla att skryta om de dyra bara tingens förträfflighet.
De tar således inte sin granskande roll på allvar :wink:

Nu påstår inte jag att Chord M Upscaler inte är en innovativ produkt som förtjänar att lyttas fram.
Jag påstår bara att granskningen rimligtvis bör ske med annat än bara guldöron!

Ps Jag skall se om jag kan skicka ”burst”-toner genom den omsamplaren jag använder och se vad jag får för resultat...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 10:34

Visst känner jag ett ansvar. Men det ansvaret tycker jag är frivilligt snarare än obligatoriskt. Samtidigt måste den som läser ta sitt ansvar.
Eller "måste" kanske är att ta i, snarare bör väl beaktas att avsändare såväl som mottagare krävs för att förmedla information.
Båda ändarnas "bias" inverkar på överföringen av informationen.
Exempelvis:
Avsändaren är entusiastisk - Mottagaren är skeptisk
Avsändaren är entusiastisk - Mottagaren är nyfiken
Avsändaren är tveksam - Mottagaren är nyfiken
Avsändaren är aningslöst positiv - Mottagaren är skeptisk
Avsändaren är aningslöst positiv - Mottagaren är aningslöst lättlurad och benägen att ta impulsiva SMS-lån
Kombinationerna är hyfsat många.

Såhär gack de te från början, med det som resulterade i att den "svarta lådan" bidde kvar i mitt bo:
Jag hade scrollat runt lite på måfå på hifi-butikssajter och andra platser som handlar om hifi.
Jag vill minnas att jag bland annat rasslade in på Chords Electronics hemsida. (Kabelfirman Chord Cables är ett fristående företag utan koppling till elektronikfirman Chord.)

Efter att en tid haft en liten Chord Mojo (portabel DAC/lursteg/försteg) i min ägo, så hade mitt intresse för firmans produkter uppstått. Denna köpte jag efter att i någon timme provlyssnat några olika portabla alternativ hos en handlare. Det framstod som hyfsat tveklöst vilken som både var bäst och dessutom riktigt bra.
Det myckna provlyssnandet orsakades av att jag helst ville komma fram till att någon av de billigare alternativen var tillräckligt bra. Men det kunde jag inte övertyga mig om tyvärr.

Jag blev senare nyfiken på en annan av Chords portabla DACar/lursteg/försteg, Hugo 2. Den har fjärrstyrning av volym, filter, mixningsgrad av hö/vä mm. Den gick jag emellertid bara in och sa att jag ville köpa. Ingen provlyssning skedde.

Mojon avyttrades sedermera.

Det var några månader efter inköpet av Hugo2 som jag fick för mig att segla in hos Robert på Audio Concept för att "kolla på" D/D-omvandlaren Chord M Scaler. Jag hade läst en hel del om vad den gjorde för ljudet och att det den gjorde var ganska unikt. Jag kom överens om ett hemlån. Men jag var rätt skeptisk. Och nyfiken.
(Det har gjorts nyfikna hemlån av diverse andra saker förr, och en hel del av dessa prylar har jag lämnat tillbaka. Numera är jag emellertid inte alls lika produktfokuserad som jag har varit.)

Här kommer en viktig sak, som kanske kan ge er som läser detta en viss bild av storleksordningen på ljudförändringen:
Jag har haft flera DACar i min ägo där det går att via fjärr ändra filtreringen. Dels en Project med massor av olika filter, dels den nuvarande Hugo2 med fyra lägen.
Jag hör ingen skillnad mellan filtren. Kanske för att jag förväntar mig en förändring i ett visst avseende och därför "missar" att förändringen faktiskt sker fast i ett annat.
Eftersom jag är väldigt ointresserad av pyttesmå skillnader så har jag lagt "filterdribblandet" åt sidan. Jag hör ingen skillnad vare sig jag filterskiftar lyssnades på Stax-lurarna eller på Magneplanar-högtalarna. Kanske skulle jag lyckas identifiera skillnaderna om jag ägnade mer tid åt saken. Men det intresserar mig alltså inte.

Den förändring som fjärrskiftet i Chord M Scaler ger i de olika "stegen" mellan 44kHz och upp till 705kHz (eller 768kHz om insignalen är 48kHz) har jag däremot inga problem att höra. Faktiskt helt utan koncentration verkar det som.
Skillnader (=förbättringar) som jag egentligen inte behöver mödosamt jämföra mig fram till att de föreligger, utan hör ändå, är skillnader av den kaliber som intresserar mig. Annat lämnar jag oftast utan intresse.
Jag hade inte behållit M Scalern om den saknat "det sista steget". Visst är förbättringen uppenbar även i "de två tidigare stegen", men jag hade inte tyckt att det höga produktpriset skulle kunna motiveras i så fall.

Det är nuförtiden egentligen inte en förbättring i sig jag söker, utan en påtaglig ökning av illusionen av realism.
Att eliminera den lyssningströtthet - som jag tror orsakas av att min hjärna måste processa väldigt hårt för att kompensera för bristerna i det anläggningen levererar in i hörselgången - det är som jag ser det en mycket viktig sak.

Beträffande "lädret" som förts på tal:
Ja, jag har en hyfsat hög lön (tror jag, brukar inte rota i sådant eller snoka i vad andra tjänar men jag tror det är drygt 45 brutto).
Hyfsat (väldigt) låga kostnader för vårt stora boende med små huslån. Typ 1500 spänn i ränta eller en tusing, jag minns inte... per månad och det mesta av lånet betalt.
Inga andra skulder eller mängder av räkningar eller ens något kreditkort.
Inga barn.
Festar inte.
Låga semesterkostnader.
Allmänt småsnål i vardagen. Inga "små-läckande kranar" som länsar plånkan, som jag brukar säga.
Kan - om jag så vill - ofta sätta av halva nettolönen till "spargrisen". Fast så mycket brukar jag inte vilja spara.

Och till den som vill dyka ner i apparatkonstruktionen så hänvisar jag till vad jag redan skrivit i tidigare inlägg i tråden.

En annan fundering - beträffande de misstankar som några här har publicerat - om att Chord luras genom att trixa med bypass-läget:
kan det såklart vara. Jag brukar undvika att helt utesluta någonting. Rimligheten i misstanken tycks mig dock vara ganska liten.
Ty, om nu syftet vore att luras i syfte att göra sig en hacka på att konsumenter går i fällan, så känns det märkligt att göra just det genom att lansera en produkt med en såhär hög prislapp. Då vore det kanske smartare att lansera "den manipulerade ormoljan" i betydligt lägre prisklasser. Jag tänker mig i häradet 5-10000kr eller så. Då borde det finnas en betydligt större potentiell kundkrets att lura pengar av. Impulsköps-faktorn hos en stor grupp hifi-pryls-maniker borde ge betydligt mer klirr i kassan med den strategin. Att - som Rob Watts gör - åka världen runt och hålla omständliga föredrag verkar ju även det som en onödigt tillkrånglad metod att saluföra verkningslöst skräp till priser som flertalet inte kan betala.
En annan sak - som då talar emot M Scalern - kan ju vara att konstruktören och företaget är fullt ärliga. Men att det samtidigt är så att de har konstruerat apparaten baserat på rena missuppfattningar om hur fysiken, digitaltekniken och elektroniken fungerar.
De tror att de - likt kanske kabellyftare eller sandfyllda läderråttor - har åstadkommit något riktigt bra för ljudet snarare än att de vet att de saluför humbug.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-01 13:19

Kan det vara så att det är sinc-filtrets totala fördröjning du reagerar på när du växlar mellan direkt-läget och filter-läget. Om man gör sekundsnabba växlingar (där de ena valet ger en annan tidsfördröjningen än den andra) så ger detta rätt stora effekter, som då (tidsfördöjningen i sig) inte har med ljudkvalitén att göra. Det påverkar dock upplevelsen en kort stund efter växlingen, när man kastats fram och tillbaka i tid, eftersom takten och pulsen som man "synkat med" liksom hamnar fel (tills man åter långsamt "synkar" sin upplevelse igen). Växling med relativ senareläggning vs tidigareläggning kan upplevas olika, beroende på växlingsriktning. För att en A/B-test ska bli meningsfull (sett till ljudkvalitén) så krävs att bägge valen ligger rimligt lika i tid.
Hur det är med den aktuella apparaten, vet jag inte.

En annan fråga är om skillnaden skulle tolkats lika positiv om apparaten kostat 499 kr.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 13:39

RogerJoensson skrev:Kan det vara så att det är sinc-filtrets totala fördröjning du reagerar på när du växlar mellan direkt-läget och filter-läget. Om man gör sekundsnabba växlingar (där de ena valet ger en annan tidsfördröjningen än den andra) så ger detta rätt stora effekter, som då (tidsfördöjningen i sig) inte har med ljudkvalitén att göra. Det påverkar dock upplevelsen en kort stund efter växlingen, när man kastats fram och tillbaka i tid, eftersom takten och pulsen som man "synkat med" liksom hamnar fel (tills man åter långsamt "synkar" sin upplevelse igen). Växling med relativ senareläggning vs tidigareläggning, kan upplevas olika. En sådan A/B test är av intet meningsfullt värde, såvida det inte t ex ska synkas med bild. För att en A/B-test ska bli meningsfull (sett till ljudkvalitén) så krävs att bägge valen ligger rimligt lika i tid.
Hur det är med den aktuella apparaten, vet jag inte.

En annan fråga är om skillnaden skulle tolkats lika positiv om apparaten kostat 499 kr.

För M Scalerns del så handlar det inte om filterlägen. Det är en helt digital processor från ingång till utgång.
Nå, jag förstår nog ändå vad du menar. Apparaten pausar en bråkdels sekund vid varje växling av sampleraten. Å andra sidan så kan jag ju snabbtrycka ett antal gånger med ljudet avslaget, (och blunda så att jag inte ser färgändringen på apparatens front) så att jag inte längre vet vilken rate som används. Det är bara en knapp för detta och den stegar runt kontinuerligt när jag trycker på knappen.

Det där om 499kr är högst intressant. Jag misstänker att mina förväntningar skulle vara betydligt lägre om det salufördes en motsvarande låda till det priset.
Eller snarare: Jag skulle nog inte ens bli intresserad då utan ta för givet att det är "ormolja" eller något simpelt trick. Vilket såklart skulle kunna vara ett stort misstag.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-01 14:03

Strmbrg skrev:För M Scalerns del så handlar det inte om filterlägen. Det är en helt digital processor från ingång till utgång.
Nå, jag förstår nog ändå vad du menar. Apparaten pausar en bråkdels sekund vid varje växling av sampleraten. Å andra sidan så kan jag ju snabbtrycka ett antal gånger med ljudet avslaget, (och blunda så att jag inte ser färgändringen på apparatens front) så att jag inte längre vet vilken rate som används. Det är bara en knapp för detta och den stegar runt kontinuerligt när jag trycker på knappen.

Om du växlar många gånger så att du säkert inte vet vilken "rate" som används och det under tiden är tyst i flera sekunder, så borde de där ev. skillnaderna i delay inte vara något problem.
Vid snabba växlingar kan (som sagt) ev. skillnader i delay mellan de olika lägena leda till felaktiga slutsatser.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 14:08

Jag gillar diskussionen så som den är just nu, eftersom det känns som att det finns en saklighet i den.
Det vill säga resonemangen framförs utan annan agenda än just resonemangen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-03-01 15:12

Johan_Lindroos skrev:
Nattlorden skrev:Ser ut som Chord har gjort sig en Legato Link, men inte verkar få lika mycket skit för det som Pioneer fick. 8)

Vad får dig att anse att det är liknande funktion?

Bilden ovan jmft med bilder som Pioneer visade då. Inget mer djuplodande än så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-01 17:29

Tell skrev:
Strmbrg skrev:Nu har Stereophile skrivit lite om låddan.
https://www.stereophile.com/content/cho ... -processor

I artikeln så citerar dom några rader ifrån Chords promo-text där det står såhär: "The Hugo M Scaler takes a rough stairstep CD quality waveform and transforms it into a smooth analog-like waveform. That quantum leap in sampling brings a breathtaking leap in detail, accuracy and realism to your music."
Med den här tillhörande bilden:
[ Bild ]
Hittade resten av texten här också.
"However at 44,100 samples per second, there’s a gap between samples—22 microseconds to be exact. The problem is musical timing and transient information also occurs in these gaps and whatever information that exists in the gaps is lost when creating the digital file."
"The M Scaler increases the sampling rate from 44,100 times per second (44.1 kHz) by a multiple of 16, to 705,600 times per second (706.6 kHz). With 705,600 samples per second, a huge amount of important information that was lost when creating the 44.1 digital file is now recovered."

Det här är ju så mycket skitsnack så jag inte vet var jag ska börja, o det från ett företag som enligt uppgift ska sälja några av dom bästa DACarna som finns. Ormolje-skitsnack till 100% tyvärr, o det är sånt som jag att iaf jag inte kan lita på såna här produkter alls.

O alltså, bitdjup säger hur långt ner brusgolvet är och sampleraten säger vilken bandbredd man har. 16bit ger ~96dB (ännu bättre med noise shaped dither (vad heter det på svenska?)) ner till brusgolvet vilket ger brusfritt vid så gott som alla volymer i tillomed väldigt tysta rum, och 44.1khz ger en bandbredd på upp till runt 20khz, med eventuell risk då att ett lågpassfilter påverkar dom översta khzen, men där har väl ändå inte så mycket information plus att ni gubbar knappt hör över 15khz ändå. Timingen med transienter osv som Chord skriver om är inget problem, den går att lägga rätt noga mellan sampleserna.
Så jag personligen förstår inte vad det är för magi som dom skulle kunna uppnå, speciellt inte när dom själva påstår att CD inte skulle kunna ge en mjuk analoglik vågform. Deras förtroende sjunker rätt bra med såna påståenden.
...

Tell skrev:Fortfarande ingen som har några kommentarer på det här då? Att detta företag går o påstår sånt här o ingen tycker det är nåt problem? Det är ju sånt här som får åtminstone mig att inte alls tro på den där produkten, men samtidigt ser jag att okunnigt folk går på det. O just den här grejen med att digitala samples ger en trappstegsformat vågform är ju en gammal myt som verkar sitta kvar.
"The Hugo M Scaler takes a rough stairstep CD quality waveform and transforms it into a smooth analog-like waveform. That quantum leap in sampling brings a breathtaking leap in detail, accuracy and realism to your music."
[ Bild ]

Ok, jag kommenterar. För mig är deras text inga problem. Deras objektiva fakta är ju naturligtvis i stort sett korrekta. Det är bara att läsa och begrunda det de faktiskt skriver. Huruvida deras fakta gällande subjektiv upplevelse får andra debattera.

Vi tar det mening för mening:
1.) "The Hugo M Scaler takes a rough stairstep CD quality waveform and transforms it into a smooth analog-like waveform.
2.) That quantum leap in sampling brings a breathtaking leap in detail, accuracy and realism to your music."
3.) "However at 44,100 samples per second, there’s a gap between samples—22 microseconds to be exact.
4.) The problem is musical timing and transient information also occurs in these gaps and whatever information that exists in the gaps is lost when creating the digital file."
5.) "The M Scaler increases the sampling rate from 44,100 times per second (44.1 kHz) by a multiple of 16, to 705,600 times per second (706.6 kHz).
6.) With 705,600 samples per second, a huge amount of important information that was lost when creating the 44.1 digital file is now recovered."

Då har vi 6 stycken påståenden som du genom citat refererar till. Let's scrutinize.
1.) En CD quality waveform är de facto en rough stairstep. På CDn finns ingen analog signal!! Det är bara att gilla läget. I sammanhanget är den rough om man analyserar i tidsdomänen vilket de gör. De skriver att de transformerar en rough stairstep CD quality into a smooth analog-like waveform. Tja, de sätter ett slags motsatsförhållande mellan CD quality och analog-like. Respektive båda är en waveform. Den ena är rough, den andra är smooth. Än så länge är det i stort sett korrekt. Förutsättningen är ju naturligtvis att man befinner sig i den digitala domänen och gör en matematisk funktion som helt enkelt bygger på sample and hold och man är före filtrering. Man är på sample-nivå + sample & hold, exempelvis uträknat i MatLab. Inget konstigt med det. Det är så jag själv jobbar med Bremens förhoppningsvis kommande DAC. Man kan kalla det för en analysmetod där man vill veta vilka praktiska data man som mest kan uppnå utifrån matematiska funktioner.

2.) Detta är ett exempel på en beskrivning av en subjektiv upplevelse. Jag vill påpeka att de Gurus på området som tillverkar D/A-omvandlare har skippat oversampling och även skippat all form av filtrering. Enkom Sample & Hold används och oftast rör på utgången. Man anser att all upsampling, oversampling och fitrering påverkar ljudet negativt. Det är bara att gilla läget. A man's gotta do what a mans gotta do! Det är deras åsikt och problem.
Bild
Ingenjörer anser motsatsen. Det intressanta som jag ser det, är att ingenjörerna anser att de överhuvudtaget inte behöver lyssna utan nöjer sig med enkla simpla mätningar. Gurusarna anser att de överhuvudtaget inte behöver mäta utan nöjer sig med enkla simpla lyssningar. :) Tjaa... De lyssnar i vart fall och har subjektiva värderingar.

3.) Gap between 2 samples är ungefär 22,675736961451247165532879818594 microseconds. Det betyder att de har fel då de skriver "22 microseconds to be exact". Men, låt gå, de hade visserligen kunna skriva roughly exact.

4.) musical timing and transient information also occurs in these gaps and whatever information that exists in the gaps is lost when creating the digital file. Det är helt korrekt. I den digitala domänen är det så. Förutsättningen är att ingen upsampling eller fitrering gjorts eller något annat förutom sample & hold. (I en teoretisk perfekt värld/DAC efter eventuell digital filtrering och konvertering och analog perfekt filtrering på den analoga signalen är det inte så). Något sådant existerar ännu inte.

5.) Tell citerar: "The M Scaler increases the sampling rate from 44,100 times per second (44.1 kHz) by a multiple of 16, to 705,600 times per second (706.6 kHz): Det här är intressant eftersom, antingen har Tell citerat fel eller så har Chord skrivit fel eller räknat fel. Ser ni felet? 8) :wink: Hursomhelst, i Bremens förhoppningsvis kommande DAC har vi inkorporerat en upsampling med en multipel på 1024 ggr samt med en upplösning på 36 bitar. det blir 45,158,400 times per second. Från 48 kHz blir det 49,152 MHz d v s 49,152,000 times per second samt med 36 bitars upplösning. Vi beräknar varje mellanliggande värde där vi använder ungefär 5 miljoner taps. Vi kan få 5 000 000 taps i de digitala filtren där tidsfördröjningen totalt blir 55,36 ms d v s lite drygt 55 ms. Det blir inte mer delay på grund av den översamplingsmetod vi använder. Vi får en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund och med 48 kHz, 1,769472000 Gigasamples per sekund. Så, jag jobbar således på liknade sätt, men med magnituder högre upplösning på beräkningarna än Chord och än någon annan som finns på marknaden idag. Därför kan jag säga att Chords text faktiskt är i princip korrekta, men kan lätt missförstås om man inte förstår det de skriver. Till skillnad från att beräkna varje värde så använder de flesta linjär interpolation. Det är långt ifrån samma sak. Lijär interpolation är att rita raka linjer från sample till sample istället för sample & hold.

6.) "a huge amount of important information that was lost when creating the 44.1 digital file" Även detta är helt korrekt som de skriver, men det är kanske i gränslandet. Det är så att a huge amount of important information was lost when creating the 44.1 digital file. Däremot kan det debatteras huruvida nästa påstående stämmer inom samma kontext; With 705,600 samples per second it is now recovered. Vid sample & Hold så blir det digitala bruset d v s trianglarnas yta betydligt mindre och i varje mellanliggande beräknat sample så kan man tänka sig är dessa punkter hyfsat korrekt beräknade vilket medför mer exakt information. Dock bör beaktas att man fortfarande befinner sig i den digitala domänen vid sample & hold. Som sagt, (I en teoretisk perfekt värld/DAC efter eventuell digital filtrering och konvertering och analog perfekt filtrering på den analoga signalen är det inte så som de skriver eftersom filtren i sig står för recovering enligt samplingsteoremet). Men där är vi i praktiken inte ännu.

En annan sak som Tell skriver är att brusnivån minskar om dither påförs. Det är inte ett korrekt påstående. Brusnivån ökar. Men det digitala skräpet runt LSB minskar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-01 18:12

:( Så här ser 6 cyklers "tone burst" 16 kHz ut med uppskalningen jag använder.

441192.jpg
441192.jpg (70.99 KiB) Visad 6344 gånger

4411764.jpg
4411764.jpg (81.97 KiB) Visad 6344 gånger

Nu är det upptill bevis :twisted:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-01 18:59

Glömde referensen :roll:

441.jpg
441.jpg (75.37 KiB) Visad 6319 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 19:26

Vad roligt att så många engagerar sig i den här lilla låddan.

En annan iakttagelse jag gör som kanske kan intressera är att de ljudliga effekterna mellan de olika sample-rate-stegen är betydligt mer påtagliga när jag lyssnar över Magneplanarerna än när jag lyssnar via mina Stax-lurar.
Detta kan ju bero på en mängd olika saker. Exempelvis slarvig lyssning eller skillnad i upplösningen hos de två förgreningarna efter Hugo 2:an.
En annan möjlig förklaring:
Hörlurar är ju inte sådär jättebra att använda om man vill få en god lokalillusion, dvs djupuppfattning och dimensioner.
En av de tydligast framförda effekterna av apparatnyttan sägs ju vara just att djupet ökar. Det hör man ju således inte så bra med lurar.

Men, jag betraktar nog mitt ganska stora ointresse för detaljskillnadsanalys (jättekoncentrerat analytiskt och systematiskt lyssnande om och om igen) som en viktig orsak till att jag upplever det som jag gör.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-03-01 20:05

dewpo skrev:Glömde referensen :roll:

441.jpg

Vad kan man läsa ut ur dessa bilder?

Jag noterar att bild två är lite högre än de andra, vilket ger en visuell skillnad.
Jag noterar också att det på två bilder står CH150mV medan det på den tredje står 500 mV samt att "buffer" är 372, 341 resp 743 ms. Är de då jämförbara?

Jag frågar därför att jag inte alls förstår vad de visar.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-01 20:29

STDI skrev:
dewpo skrev:Glömde referensen :roll:

441.jpg

Vad kan man läsa ut ur dessa bilder?

Jag noterar att bild två är lite högre än de andra, vilket ger en visuell skillnad.
Jag noterar också att det på två bilder står CH150mV medan det på den tredje står 500 mV samt att "buffer" är 372, 341 resp 743 ms. Är de då jämförbara?

Jag frågar därför att jag inte alls förstår vad de visar.

Det ideala svaret som skall åstadkommas är det som är illustrerat Strmbrg´s inlägg högre upp.
Men jag tror inte på det innan jag sett det! Kan inte någon ansluta Chord´n till en digital ingång på en PC -
Och se om den verkligen ger perfekt återgivning av ett "tone burst" ?

Sen är det nog så att jag olyckligtvis ändrat volymen på "tone burst" impulsen under uppskalningen :oops:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-01 20:33

I äkta 192 kHz ser det ut så här :D

192.jpg
192.jpg (73.66 KiB) Visad 6269 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi