Man spelar väl musik bara, och det man hör det hör man. Visst kan man bli yrkesskadad och inte hunna låta bli att höra musikinstrumenten, spelandet, partituret eller hifi-anläggningen, men då är man ju yrkesskadad på ”fel sätt!”

En bra ambition när man tränar sig att höra mera är att SAMTIDIGT alltid även träna upp både sin tolerans och sin förmåga att uppleva MERA. Då slipper man att ett intryck tar över från ett annat.
Jag ser ingen annan genuin poäng med att lyssna på musik än för att få ta del av magin; tonernas, klangernas, poesins, harmonikens, rytmens magi.
Så utan det så hade det nog fått vara för min del. Att lyssna för att analysera (kunna berätta om konstruktionen) har ju inte rimligen något egenvärde, om inte dessa saker BÄR magin.
Så jag (som ju sysslat med både musik, musicerande och musikåtergivning i över ett halvt decennium) parallellanalyserar gärna, automatiskt, eftersom det inte stör upplevelsen, eller rättare sagt DÅ det inte stör upplevelsen. Att förstå det som berör, varför och hur, har ju ett egenvärde. Det gör att man kan påverka. Men analys UTAN upplevelse låter som bortkastad tid. Sådant sysslar jag inte med. Kan inte ens råka göra det under ”egentid” eftersom det finns för mycket annat som intresserar.
Jag är mycket dålig på att fokusera på sådant som jag finner vara ointressant.
Kan till och med sträcka mig längre än så - när musiken är så bra som den är när den är bäst så förlorar jag nästan helt förmågan att analysera, ibland i sådan grad att jag inte ens kan gå tillbaka i ljudminnet och göra en post-analys.
Men jag är så bra på parallellanalys att det skall väldigt mycket till för det. Väldigt, väldigt bra och berörande musik räcker inte. Den måste vara väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt bra, plus lite till. ”Lite till” representerar en sorts överväldigande, som representerar en brahetsnivå utanför graderingen. Efter någon-fem lyssningar på samma sak kommer dock parallellanalysen igång oavsett.
Och som sagt - OM jag parallellt med musikupplevandet analyserar det jag hör så kommer det aldrig i vägen för upplevelsen. Så jag behöver inte välja det ena eller det andra. Det känns bra.
Vh, iö
- - - - -
PS. Bertil Hellsten skrev för många år sedan något som rätt så bra verkar beskriva det några här i tråden tycks beskriva:
”-Man kan så till den milda grad träna sin hörsel, att man till sist inte står ut med att lyssna på någon av sina skivor!”
Han har uppenbart (av tråden att döma) rätt. Men min poäng är att det finns ett motmedel - man måste träna sin tolerans mot fel lika mycket som man tränar sin förmåga att höra dem! Då hamnar felen inte i vägen för musiken. Och allt som allt berikas man mera, i båda hjärnhalvorna!