Kanalblandning för lurar, hur är det tänkt att upplevas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Kanalblandning för lurar, hur är det tänkt att upplevas?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-10 20:05

Att i någon mån mixa höger och vänster vid hörlurslyssning skall såklart ge någon effekt.
Frågan är vilken.
Jag har läst att en lätt mixning, dvs ”lite mer mono” skall ge en MINDRE känsla av ”inuti-huvudet-ljud”.
Jag tycker att det är tvärtom. Ljudet blir mer öppet och utanför huvudet vid konventionell lurlyssning och mer hopträngt och inneslutet ju mer mixat det blir.
Kan olika männshor uppleva detta på olika sätt? Eller har jag missförstått alltsammans?
Rimligtvis skall det vara mer högtalarlikt i så måtto att vid högtalarlyssning så hör ju båda öronen båda kanalerna medans det inte är så vid normal lurlyssning.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-03-10 20:12, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kanalblandning för lurar, hur är det tänkt att upplevas?

Inläggav hifikg » 2020-03-10 20:08

Jag har aldrig förstått de som beklagar sig över hörlursljudet i termer av inne i huvudet o att det skulle vara konstigt när man rör på huvudet osv, hörlurar är trevliga saker när man inte kan sitta stilla, eller måste undvika att störa omgivningen. Nu lyssnar jag iofs sällan på musik i mina trådlösa, men det kanske det blir ändring på när jag skaffar Apples senaste skapelse.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-10 21:35

8O Det skapar förstås en perfekt illusion av att lyssna från högtalare :D

:roll: Nä skämt åsido det blir lite bättre men skillnaden är inte hårresande :|

Men om du upplever det som försämrat så måste något vara fel!
Vilken algoritm använder du dig av?

Dessa inställningar kör jag i ROON =>
Crossfeed.png
Crossfeed.png (46.79 KiB) Visad 1720 gånger

Och det skapar upplevelsen av att lyssna på ett stereo spår istället för att lyssna på två separata mono spår -
ett för höger och ett för vänster öra, Vilket är den vanliga upplevelsen av att lyssna i Lurar :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-03-10 21:54

Strmbrg skrev:Jag tycker att det är tvärtom. Ljudet blir mer öppet och utanför huvudet vid konventionell lurlyssning och mer hopträngt och inneslutet ju mer mixat det blir.

Vilka recept har du provat? Det låter som att du har provat någon variant med justerbar effekt?

Öhmans X-feed finns i minst två versioner: A(ngle) och S(ize). Har du provat någon av dessa?

Vilka inspelningar (amplitud- eller tidsskillnadsstereo) har du provat med? Får du samma upplevelse med olika hörlurar?

Målet är väl att det skall kännas mer som att man är i publiken, dvs mindre som att man sitter med i orkestern. Och/eller att man vill minimera kognitiv dissonans mellan ljud och eventuell bild.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-10 22:00

Jag har testat några olika cross feed-algoritmer men inget har låtit bra. Blir mer mono o allmänt plattare o trängre ljud. Skulle vilja testa Öhmans variant också eftersom folk säger att det är den bästa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-03-10 22:06

Kan ingen simulera Öhman X-feed i den digitala världen och visa på några demospår?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-10 22:08

dewpo skrev:...Och det skapar upplevelsen av att lyssna på ett stereo spår istället för att lyssna på två separata mono spår -
ett för höger och ett för vänster öra, Vilket är den vanliga upplevelsen av att lyssna i Lurar :evil:

Den upplevelsen har jag aldrig när jag lyssnar i lurar. Det kanske är något fel på mig. Jag kan känna det som att jag är "mitt i musiken" mer än när jag sitter några meter från högtalarna, men inte hör jag ljudet som två separata kanaler, om jag inte lyssnar på en testskiva, typ "min röst ska nu komma från..."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-10 22:11

Jag lyssnar väldigt sällan på musik vars instrument har "hårdpanorerats" antingen 100% till vänster eller till höger, oftast ligger ljuden panorerade en liten bit in för att inte skapa ett så väldigt tydligt fel, alternativt har någon form av svar i motsatt kanal.

Avsaknaden av att inte höra vänster kanal i höger öra respektive det omvända blir ändå inte så väldigt tydligt, då störs jag absolut mycket mer av den digitala taffliga lösningen crossfeed som försöka lösa ett individuellt problem på ett högst artificiellt sätt. Om man ska simulera högtalarlyssning i ett rum så bör man isåfall även simulera ett rums reflexer med någon reverb-liknande funktion.
Kort sagt, att lösa det isolerade problemet som i princip bara uppstår vid vissa få inspelningar och främst de från 60-talets material med L-C-R panoreringar,gamla pingpong diton samt några få extremfall, men samtidigt reducera kvaliten för allt med nutida panoreringar är inte min kopp av te. Crossfeed är fejk-dynga som på allvar kan förstöra en mix eftersom det införs diverse nya fasfel. Hårda ord, men det är min syn på saken. :D

Jag har hört fler olika crossfeed men inte alla, kanske finns det någon som inte är usel.
Senast redigerad av goat76 2020-03-10 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-10 22:27

Jag har den här funktionen i Chord Hugo 2.
Det framgår inte - vad jag har kunnat hitta - hur funktionen "fungerar", bara att det finns tre grader av blandning att välja på utöver oblandat.
Det blir hursomhelst mest spatiöst i normalläge och således allt mindre spatiöst i blandlägena. Kanske inte så konstigt eftersom det drar mer och mer mot mono.
Jag ser det inte alls som något problem. Frågan handlar egentligen bara om huruvida min upplevelse överensstämmer med er andras.

Hörlurslyssning är ju ganska orealistiskt rent allmänt, så den där funktionen är väl snarast en smaksak än något som har med realism-grad att göra. Kanske med undantag för konsthuvud-mikad stereo, ty det har jag aldrig lyssnat på.
Många menar ju att lurlyssning ger en generellt högre detaljupplösning, vilket rimligen inte har med huvudfrågan att göra, men för egen del så har jag god detaljupplösning via lurar men ännu bättre upplösning via högtalarna. Med de nuvarande Stax-lurarna så har dock skillnaden minskat rejält.
Nej, det handlar inte om hissad diskant utan om upplösning generellt.

Jag lyssnar bara på "klassiskt", vilket kanske bör nämnas, eftersom det inte är samma inspelningsteknik och rumslighet som med många andra genrer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-11 08:54

Hur tycker ni olika inspelningstekniker påverkar i sammanhanget? Vilken teknik vinner på en bra korskoppling?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-03-11 09:09

Jag tycker mig märkt att olika hörlurar ger olika mycket "mitt i huvudet känsla".
Jag hade tänkt att byta upp mig från mina Audio Technica ATH-M50, men flera av de dyrare lurarna jag lyssnade på upplevde jag som sämre på den punkten, så jag har avstått än så länge.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 09:16

paa skrev:Jag tycker mig märkt att olika hörlurar ger olika mycket "mitt i huvudet känsla".

Jag också, fast jag är osäker på om det finns något tydligt samband mellan lurtyp och den känslan.
Jag är nog lite inne på att öppna lurar ger en öppnare känsla. Men det kan vara något jag fått för mig bara för att ordet "öppna" finns med i konstruktionsprincipen.
Mina Stax-lurar är öppna i så måtto att de inte har en kåpa på utsidan. Samtidigt är de slutna mellan skallen och membranet. Det vill säga det är en ganska tättslutande kudde av läder och syntet runtom som övergår i en sarg som övergår i membranet.
Hade det varit en skumkudde och öppet utåt så hade det varit öppet på riktigt. Typ Grado.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-03-11 10:32

Efter att ha vant mig med den xfeed som är i min Holographic Audio EAR-TWO så vill jag inte lyssna utan. Den får ljudbilden att bli mycket bättre och musikerna flyttas utanför huvudet istället för mitt i. Jag tycker det är kanon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-11 11:11

Andreas, vilken av de två lägena för xfeed använder du mest?

Återgå till Generellt om hifi