Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.
AndreasArvidsson skrev:Jag ser det så här:
* En usb-kabel kan överföra hf-störningar. Detta är dock en störning av de analoga delarna i DACen och har inget med "timings" eller digitala parametrar att göra.
* Mer troligt så föreligger ingen verklig skillnad alls. Här krävs först blindtest för att veta om man kan höra skillnader eller ej.
* En dator är en jättebra källa, men inte lika enkel att optimera som en cd-spelare. Som alltid så ger fler val och alternativ fler möjligheter att göra fel. Personligen har jag kört dator som källa i majoriteten av mitt liv och är mycket nöjd.
hifikg skrev:Jättelätt att "optimera" sätt i sladden o spela. Nu vet jag inte om t ex Windows är knepigare, men riktiga datorer erbjuder inga utmaningar.
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Jättelätt att "optimera" sätt i sladden o spela. Nu vet jag inte om t ex Windows är knepigare, men riktiga datorer erbjuder inga utmaningar.
Jag har kört både windows och osx datorer som ljudkälla. Det finns så gott som precis samma inställningar och utmaningar. Det låter inte dåligt om man inte gör något speciellt, men nu pratar vi optimering och då finns det saker som tex omsamplingar, nivåjusteringar mm i bägge OS att ta hänsyn till. Nu handlar denna tråd dock inte om mac vs windows så är du nöjd utan att ha gjort några inställningar så grattis.
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.
Hur menar du då
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.
Hur menar du då
DU har ju själv beskrivet att du får störningar i ljudåtergivningen beroende på vad du gör med datorn. En dator hittar på en massa saker hela tiden förutom kör enbart det man vill köra och den uppgraderar sig själv ibland till det sämre. Så jag ser det som direkt olämpligt att köra en dator för annat än lagringen.
RogerGustavsson skrev:Pro Tools används väl av väldigt många studios och det körs på datorer. Studio Blue kör väl det också? Där LTS gör F/E-lyssningar. Jag tror det finns en skillnad på att köra en dator dedikerat för audio och som allmän dator som lite allt möjligt. Mycket sker väl bakgrunden på datorer?
sprudel skrev:Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"
Men, du förstår uppenbarligen vad som avses?
Men vill du ha hypotesform så blir det istället
”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”
PJo skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Den initiala frågan är felformulerad som jag ser det - det borde stå något i stil med "Kan olika USB-kablar medföra hörbara/mätbara skillnader?"
Men, du förstår uppenbarligen vad som avses?
Men vill du ha hypotesform så blir det istället
”USB-kablar kan inte medföra hörbara skillnader”
Kan det ej medelst mätning verifieras faller allt under kategori "Voodoo"/Ormolja/Kristallterapi.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Harryup skrev:Tråden visar på olämpligheten av att använda en dator som musikspelare i vart fall.
Hur menar du då
DU har ju själv beskrivet att du får störningar i ljudåtergivningen beroende på vad du gör med datorn. En dator hittar på en massa saker hela tiden förutom kör enbart det man vill köra och den uppgraderar sig själv ibland till det sämre. Så jag ser det som direkt olämpligt att köra en dator för annat än lagringen.
petersteindl skrev:Jag har tidigare skrivit angående USB och en form av handskakning mellan transmitter och receiver som ger högt jitter runt 1 kHz eller om det var 8 kHz. Jag minns inte. Jag vet heller inte om man kommit runt den problematiken idag. Jag kör i vart fall asynkront och med reclocking av data samt med usb isolator.
Mvh
Peter
lennartj skrev:För 7-8 år sedan tänkte jag att jag på det teoretiska planet skulle gå till botten med varför SPDIF-överföring oftast anses låta bättre än USB och det kan eventuellt vara orsak till att man kan höra skillnader mellan olika USB-kablar.
Via Wikipedia spårade jag upp specifikationerna som med sin överföringshastighet på 400 Mbps för USB 2.0 i alla lägen är mer än tillräcklig för all audioöverföring med vilka bitdjup och samplerates som helst i realtid.
I grunden finns flödeskontroll som verkar betryggande, där mottagaren ska "acka" varje datablock innan nästa får sändas, men en passiv USB-kabel får (som bekant?) vara maximalt 5 meter lång, bl.a. för att den utlovade överföringshastigheten ska upprätthållas.
Hur gör man då om man har mer än 5 m mellan enheterna, jo man måste ha en aktiv USB-kabel (eller flera), som är repeater, på var femte meter, alternativt aktiva USB-hubbar som alltid har repeatrar på samtliga portar.
Specifikationerna föreskriver att en repeater alltid måste utföra "spoofing" d.v.s. omedelbart skicka en "ack" för varje datablock som mottagits och skickats vidare, vilket helt upphäver flödeskontrollen mellan ändpunkternas buffertar.
Aktiva USB-hubbar kan gömma sig i diverse enheter, jag har sådana i både tangentbord bildskärmar och dockningsstationer och alla matas sannolikt av smutsig ström från switchade nätaggregat.
Detta och den upphävda flödeskontrollen borde vara nog för att inte alla USB-anslutningar ska låta perfekt och lika.
SPDIF överföring vet man ju att är envägs utan flödeskontroll och kanske är bättre anpassad för omständigheterna än USB som implementerats av någon som förväntar sig en flödeskontroll som inte fungerar.
För tillfället laborerar jag huvudsakligen med högtalare och slutsteg och har valt att göra som strutsen med min USB-överföring, den låter inte så dåligt att det stör mig.
Morello skrev:petersteindl skrev:Jag har tidigare skrivit angående USB och en form av handskakning mellan transmitter och receiver som ger högt jitter runt 1 kHz eller om det var 8 kHz. Jag minns inte. Jag vet heller inte om man kommit runt den problematiken idag. Jag kör i vart fall asynkront och med reclocking av data samt med usb isolator.
Mvh
Peter
Är kommunikationen asynkron går det per definition inte att "reclocka" - klockan sitter ju i DAC! Samt, varför i hela friden skulle det uppstå jitter vid just 1 kHz eller 8 kHz?
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:Jag har tidigare skrivit angående USB och en form av handskakning mellan transmitter och receiver som ger högt jitter runt 1 kHz eller om det var 8 kHz. Jag minns inte. Jag vet heller inte om man kommit runt den problematiken idag. Jag kör i vart fall asynkront och med reclocking av data samt med usb isolator.
Mvh
Peter
Är kommunikationen asynkron går det per definition inte att "reclocka" - klockan sitter ju i DAC! Samt, varför i hela friden skulle det uppstå jitter vid just 1 kHz eller 8 kHz?
Nu har jag dammat av tidigare erfarenhet gällande mätningar med USB. Det är just då klockan sitter i DAC som du kan använda dig av denna klocka för att låta den styra ny klockning av data så sent som möjligt i processen innan omvandling sker till analog signal. Vanlig känd teknik.
Vad gäller problem med USB kring 1 kHz respektive 8 kHz så beror det på antalet paket data som överförs. Det är inte vid handskakningen. Det är 1000 paket per sekund som överförs på en typ av USB och 8000 paket per sekund på annan typ av USB. Det får till följd att man får jordströmmar med just skräp + övertoner kring 1 kHz respektive kring 8 kHz. Dessa syns som skräp på analogsidan om man inte åtgärdar jordströmmar. Det syns mer som skräp än som jitter men kan öven smitta av sig till jitter om man inte ser upp.
Vad gäller USB till fiber så är det väl USB - nätverk - fiber - nätverk - USB, eller?
Mvh
Peter
jansch skrev:lennartj skrev:För 7-8 år sedan tänkte jag att jag på det teoretiska planet skulle gå till botten med varför SPDIF-överföring oftast anses låta bättre än USB och det kan eventuellt vara orsak till att man kan höra skillnader mellan olika USB-kablar.
Via Wikipedia spårade jag upp specifikationerna som med sin överföringshastighet på 400 Mbps för USB 2.0 i alla lägen är mer än tillräcklig för all audioöverföring med vilka bitdjup och samplerates som helst i realtid.
I grunden finns flödeskontroll som verkar betryggande, där mottagaren ska "acka" varje datablock innan nästa får sändas, men en passiv USB-kabel får (som bekant?) vara maximalt 5 meter lång, bl.a. för att den utlovade överföringshastigheten ska upprätthållas.
Hur gör man då om man har mer än 5 m mellan enheterna, jo man måste ha en aktiv USB-kabel (eller flera), som är repeater, på var femte meter, alternativt aktiva USB-hubbar som alltid har repeatrar på samtliga portar.
Specifikationerna föreskriver att en repeater alltid måste utföra "spoofing" d.v.s. omedelbart skicka en "ack" för varje datablock som mottagits och skickats vidare, vilket helt upphäver flödeskontrollen mellan ändpunkternas buffertar.
Aktiva USB-hubbar kan gömma sig i diverse enheter, jag har sådana i både tangentbord bildskärmar och dockningsstationer och alla matas sannolikt av smutsig ström från switchade nätaggregat.
Detta och den upphävda flödeskontrollen borde vara nog för att inte alla USB-anslutningar ska låta perfekt och lika.
SPDIF överföring vet man ju att är envägs utan flödeskontroll och kanske är bättre anpassad för omständigheterna än USB som implementerats av någon som förväntar sig en flödeskontroll som inte fungerar.
För tillfället laborerar jag huvudsakligen med högtalare och slutsteg och har valt att göra som strutsen med min USB-överföring, den låter inte så dåligt att det stör mig.
Intressant det du skriver....
Som jag nämnt tidigare,jag är ingen expert men....
En repeater skall ju bara skicka vidare då mottagaren , t.ex. DAC:en, gör CRC checken på varje datablock ( givetvis på andra block också).
Så oavsett var i kedjan bitfelet uppstår (output, kabel, repeater, input) kommer DAC:en att "NACK:a" datablocket.
Alltså en repeater är ju bara en förlängning av en kabel och skall inte tillföra intelligens.
Eller tänker jag fel?
En fråga: Menar du att "smutsig ström" stör den digitala delen eller den analoga (eller båda)?
lennartj skrev:[
..............................
Så var det ACK och NACK, om DACen skickar NACK på ett datablock tror i alla fall jag att en eller flera repeatrar har hunnit sända fler ACK'ar till sändaren som skickat fler datablock med högre sekvensnummer. När sändaren får NACK tror jag den måste sända om samtliga datablock från det första missade. Att sortera om datablock med blandade
sekvensnummer efter det som missats tror jag är för komplext.
jansch skrev:Pratade med några kompisar idag om USB kablar där en av dom undrade om inte en bättre kabel hade förutsättning att leverera en bättre digital signal.
Tänkte därför beskriva hur överföringen går till - för de som ev. inte är insatta i tekniken
Jag insåg när vi diskuterade att det finns ett missförstånd (bland gemene man) att en digital kabel, typ USB sladd, överför signalen digitalt ungefär som en fyrkantvåg/fyrkantpulser med olika periodicitet.
Den elektriska signalen är faktiskt analog i den mening att den bygger på en sinus motsvarade den specade överföringshastigheten.
- en "1" (etta) genereras när signalen går igenom nollgenomgången, oavsett om "sinusen" är på väg upp eller ner ( på väg mot + eller mot -)
Alltså en ren sinusvåg skapar "1":or hela tiden
- en "0" (nolla) genereras när signalen inte går igenom tänkt nollgenomgång oavsett om den är på + sidan eller - sidan. Alltså sinussvågen stannar kvar på ena sidan om nollgenomgången. För varje nollgenomgång som hoppas över skapas då en "0":a.
På mottagarsidan omvandlas sedan nollgenomgångarna och överhoppade nollgenomgångar till "riktiga" 1 och 0 pulser.
Om nu överföringen är asynkron, vilken den är på riktiga DAC:ar lagras pulserna som "1": or och "0":or tills klockan taktar ut dom som pulser.
Observera! När dom lagras i minnet (t.ex en fifo- buffert) är dom inga pulser, det är statiska "1":or och "0":or som formas till pulser när klockan taktar ut dom.
Summering: Pulsens form och hur väl takten på pulserna hålls (rippel) bestäms m a o av mottagaren. Kabeln kan inte påverka detta.
Pga av ovanstående och att USB standarden kontrollerar att alla bits är rätt överförda kan jag inte förstå hur en USB kabel kan påverka överförd musik.
Väldigt förenklat beskrivet......
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster