Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Summering: Pulsens form och hur väl takten på pulserna hålls (rippel) bestäms m a o av mottagaren. Kabeln kan inte påverka detta.
Pga av ovanstående och att USB standarden kontrollerar att alla bits är rätt överförda kan jag inte förstå hur en USB kabel kan påverka överförd musik.
Väldigt förenklat beskrivet......
Differential Manchester Encoding (DM) is a line code in which data and clock signals are combined to form a single 2-level self-synchronizing data stream. In various specific applications, this line code is also called by various other names, including Biphase Mark Code (CC). DM is a differential encoding, using the presence or absence of transitions to indicate logical value. It is not necessary to know the polarity of the sent signal since the information is not represented by the absolute voltage levels but in their changes: in other words it does not matter which of the two voltage levels is received, but only whether it is the same or different from the previous one; this makes synchronization easier.
If the high and low signal levels have the same magnitude with opposite polarity, the average voltage around each unconditional transition is zero. Zero DC bias reduces the necessary transmitting power, minimizes the amount of electromagnetic noise produced by the transmission line, and eases the use of isolating transformers.
In telecommunications, 8b/10b is a line code that maps 8-bit words to 10-bit symbols to achieve DC-balance and bounded disparity, and yet provide enough state changes to allow reasonable clock recovery. This means that the difference between the counts of ones and zeros in a string of at least 20 bits is no more than two, and that there are not more than five ones or zeros in a row. This helps to reduce the demand for the lower bandwidth limit of the channel necessary to transfer the signal.
An 8b/10b code can be implemented in various ways, where the design may focus on specific parameters such as hardware requirements, DC-balance, etc.
One implementation was designed by K. Odaka for the DAT digital audio recorder. Kees Schouhamer Immink designed an 8b/10b code for the DCC audio recorder.
The IBM implementation was described in 1983 by Al Widmer and Peter Franaszek.
Morello skrev:Jag tror det råder förvirring; begreppet "differentiell" i begreppet "differentiell manchester code" har ingenting med differentiell i den elektriska domänen att göra.
Morello skrev:Jag menar att man måste skilja på differentiell överföring och differentiell kod. Det går tex utmärkt att överföra differentiell manchesterkod/bifaskod (tex SPDIF) via entråd (tex koax).
sprudel skrev:@Jansch, kul att du tar dig an det. Jag gissar att författaren till videon försöker illustrera bildmässigt hur han uppfattat en modell. Det är ju ett modelltänkande.
Jag är ganska övertygad om jag kommer att höra skillnad på olika usb-kablar och skulle bli himla förvånad om jag inte gör det via en kommande blindtest. Har testat frugan, och hon går inte på det när jag kört samma kabel, alltså utan att byta.
Det låter likadant säger hon. Men vid byte hör hon, och hon är ingen inbiten lyssnare
sprudel skrev:@Jansch, kul att du tar dig an det. Jag gissar att författaren till videon försöker illustrera bildmässigt hur han uppfattat en modell. Det är ju ett modelltänkande.
Jag är ganska övertygad om jag kommer att höra skillnad på olika usb-kablar och skulle bli himla förvånad om jag inte gör det via en kommande blindtest. Har testat frugan, och hon går inte på det när jag kört samma kabel, alltså utan att byta.
Det låter likadant säger hon. Men vid byte hör hon, och hon är ingen inbiten lyssnare
sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
hifikg skrev:sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
Fladdermusgener? Någon särskild musik där detta framgår tydligare? Jag har en superduperextraspeciellröddyrkabel vs min långa, gråa, billiga från Biltema. Och hittills har jag inte hört den minsta skillnad, men om jag får lite ledtrådar kanske?
sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
idea skrev:sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
Suck - det är precis så den digitala överföringen INTE kan påverka ljudet.
Det är ju styrkan i den digital världen att det som omvandlades till digitalt KAN återskapas exakt i andra ändan oavsett transmissionslänkar eller lagring (dvs det som A/D-omvandlaren har tolkat och översatt till digitalt).
Harryup skrev:idea skrev:sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
Suck - det är precis så den digitala överföringen INTE kan påverka ljudet.
Det är ju styrkan i den digital världen att det som omvandlades till digitalt KAN återskapas exakt i andra ändan oavsett transmissionslänkar eller lagring (dvs det som A/D-omvandlaren har tolkat och översatt till digitalt).
Finns väl inget som säger att det är just den digitala signalen som påverkas, släpp låsningen.
Det är en kombination som avlyssnas och den kanske påverkas av något.
Morello skrev:sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
Korrupt digital dataöverföring kan aldrig ge den sorters avvikelser.
Morello skrev:sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.
Korrupt digital dataöverföring kan aldrig ge den sorters avvikelser.
sprudel skrev:Lyssnade på en intervju med Gordon Ranking där han diskuterar bland annat orsaken till att usb-kablar kan påverka ljudet.
Han besitter tämligen stor erfarenhet i ämnet.
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... Jka6WKeDxQ
Morello skrev:Kopplade in DAC till mätutrustningen. En sak som jag noterat många gånger är hur viktigt det är inställningar i datorn. Om jag ändrar inställningen i foobar från Wasapi till något annat så ökar THD med över 6 dB! (spelar en 1.0 kHz-ton kodad med 16 bitar och 44.1 k Hz)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster