Tack för mig!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Tack för mig!

Inläggav Perfector » 2020-03-20 21:07

Och här spårar tråden ur, som vanligt.
Det är Faktiskt, sant.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-20 21:10

Kan nog kanske vara så att folk är lite extra stressade och rastlösa pga rådande coronoa-kris.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-03-20 21:17

Ökänd Stalinist var elakt även för Faktiskt, Stalin var rätt mycket värre än gemene messerschmitt, väldigt mycket värre. Är det stjärnstopp på förolämpningar nu?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-20 21:22

Forumet behöver en ledning som agerar för att stävja sådana påhopp. USB-kabeltråden förpestades även den med hotfulla inlägg och mycket otrevlig ton, men moderator/ledningen agerar ej.

Det borde på varje civiliserat forum vara helt oacceptabelt att kalla någon "stalinist" och sådant beteende borde rendera omedelbar avstängning, men det kräver som sagt en ledning som agerar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-20 21:23

NonMorales skrev:
Rockdude skrev:Är det inte lite ironiskt när en ökänd stalinist försöker göra ner en högtalarkonstruktör på detta vis?

Är det inte lite magstarkt att kalla högtalarkonstruktören för "ökänd stalinist" ? Eller har jag missat något?

Det var fd moderator Per S som fick utstå påhoppet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-03-20 21:30

PerStromgren skrev:Bekymret är inte de skilda åsikterna, utan det sätt på vilket en del framhåller motståndarna uselhet. .... En känd ingenjör är den store mästaren.

Bjälken i det egna ögat, och så vidare.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-03-20 21:41

Strmbrg skrev:Jag har tröttnat på detta forum ännu en gång.
Jag har insett att jag har alltför avvikande infallsvinklar och aspekter på detta med hifi för att få tillräckligt mycket ut av att engagera mig här.
Det blir i mitt tycke alldeles för mycket koncentration på metoder och detaljer och ältanden utan att det motiveras av den faktiska nyttan ljudmässigt av det.
Åtminstone som jag ser det.

Jag är inte särskilt intresserad av att påstå saker utan är mer lagd åt att dela med mig av funderingar och reflektioner.
Det synkar väl inte alltid så där jättebra med hur trådarna ofta utvecklar sig.

Hoppas att ni som trivs och får mycket ut av forumandet fortsätter så.

Själv ska jag ägna nyvunnen tid till att bland annat spisa musik.

:)

Tråkigt att du känner så, men jag kan förstå dig. Jag tycker du rest många intressanta frågeställningar även om jag av olika anledningar inte skrivit så mycket i trådarna som jag kanske skulle vilja.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-03-20 21:45

hcl skrev:
Strmbrg skrev:Tråkigt att du känner så, men jag kan förstå dig. Jag tycker du rest många intressanta frågeställningar även om jag av olika anledningar inte skrivit så mycket i trådarna som jag kanske skulle vilja.

Absolut, Strmbrg har betonat vikten av det upplevda, det beror på så många faktorer och definitivt inte bara på fulländad teknik

Jämför med levande musik, det räcker inte med att spela perfekt man bör gärna bjuda till lite också så publiken blir glad
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2020-03-20 21:50

Morello skrev:
NonMorales skrev:
Rockdude skrev:Är det inte lite ironiskt när en ökänd stalinist försöker göra ner en högtalarkonstruktör på detta vis?

Är det inte lite magstarkt att kalla högtalarkonstruktören för "ökänd stalinist" ? Eller har jag missat något?

Det var fd moderator Per S som fick utstå påhoppet.

Ok, då förstår jag. Då var det ju ännu värre.
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-03-21 08:28

Jag har insett att jag har alltför avvikande infallsvinklar och aspekter på detta med hifi för att få tillräckligt mycket ut av att engagera mig här.
Det blir i mitt tycke alldeles för mycket koncentration på metoder och detaljer och ältanden utan att det motiveras av den faktiska nyttan ljudmässigt av det.

Jag är inte särskilt intresserad av att påstå saker utan är mer lagd åt att dela med mig av funderingar och reflektioner.

Neeeh, vafan.... :cry:

Det är ju olika ideer och tankegångar som gör forumet intressant!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-03-21 08:30

hifikg skrev:
NADifierad skrev:Att hänga här är ett tidsfördriv.
Den här hobbyn får man inte ta på för stort allvar :)

+1,45 miljoner

+0,023 promille
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-03-21 12:07

gopnik skrev:
PerStromgren skrev:Bekymret är inte de skilda åsikterna, utan det sätt på vilket en del framhåller motståndarna uselhet. .... En känd ingenjör är den store mästaren.

Jodå, det var för att betona min poäng! Men uttalandet baseras på fakta, jag har räknat anmälningar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2020-03-21 13:11

Tråkigt Strmbg att du tar ett uppehåll (räknar alltså med att du kommer tillbaka)!
Jag har utan tvekan uppskattat dina okonventionella trådar som verkligen berikat Faktiskt.io. Jag är övertygad om att vi pga olikheter i våra hjärnor lyssnar efter olika egenskaper I en ljudåtergivning vilket gör att vi hamnar I tvister I onödan. En smula högpresterande autism hos några av oss gör inte konversationen lättare…….
Hoppas du snart kommer tillbaka!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-21 13:28

Ja jag håller med kören! Strmbrg, du o dina funderingar var en trevlig o kul frisk fläkt på forumet. Men jag förstår ändå hur du tänker o jag hoppas du kommer tillbaks förr eller senare. Men ja ta o njut av din musik nu, o hoppas din magiska uppskalare fortsätter ge dig njutning ;)

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2020-03-21 13:53

PerStromgren skrev:
gopnik skrev:

Jodå, det var för att betona min poäng! Men uttalandet baseras på fakta, jag har räknat anmälningar.

PerStromberg: Köp ett par dyra hobbyhögtalare från källaren i Lahäll så får du automatiskt immunitet från Ino-drevet.
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2020-03-21 14:42

Äh, Strmbrg, kom igen! Vad skulle forumet vara utan olika inspel och infallsvinklar? Det är ju inte rätt eller fel som är utgångspunkten för ett forum - det är ju diskussionen! Vad som sedan anses rätt eller fel kan man komma fram till - eller inte. Poängen är ju diskussionen.

Alltså, alla kan ju inte vara lika tråkiga som jag och läsa forumet utan att bidra. Om det endast kvarstår medlemmar som tycker exakt lika, vad ska dom diskutera då? Vad ska sådana som jag läsa? Vad ska vi lära oss? Hur ska vi utvecklas?

Nä, gör som förslagen ovan - släpp Faktiskt en stund och dyk sedan upp när inspirationen faller på. Forum med aktiva medlemmar behövs nog nu mer än någonsin.

/en john som lade sig i

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-03-22 02:59

Eller så är det så att du har svårt att bli ifrågasatt och därför tycker det är jobbigt?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-22 13:01

Morello skrev:Forumet behöver en ledning som agerar för att stävja sådana påhopp. USB-kabeltråden förpestades även den med hotfulla inlägg och mycket otrevlig ton, men moderator/ledningen agerar ej.

Det borde på varje civiliserat forum vara helt oacceptabelt att kalla någon "stalinist" och sådant beteende borde rendera omedelbar avstängning, men det kräver som sagt en ledning som agerar.

Jag har bara läst Coronatråden, ska läsa USB...

Antar att det är de vanliga personerna som tjafsar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Varför kan det inte vara såhär?

Inläggav PerStromgren » 2020-03-26 18:32

Jag skulle vilja att diskussioner kunde föras som Isidor, Svante, Morello och Anders J gör i till exempel den här tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140&full=1

Inga påhopp, ödmjukhet från alla håll, skämtsamheter som uppfattas som just sådan och en väldans massa kloka och kunniga inlägg!

Det är nog mycket begärt, men man kan önska!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NonMorales

Re: Varför kan det inte vara såhär?

Inläggav NonMorales » 2020-03-26 19:51

PerStromgren skrev:Jag skulle vilja att diskussioner kunde föras som Isidor, Svante, Morello och Anders J gör i till exempel den här tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140&full=1

Inga påhopp, ödmjukhet från alla håll, skämtsamheter som uppfattas som just sådan och en väldans massa kloka och kunniga inlägg!

Det är nog mycket begärt, men man kan önska!

+100
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-03-27 11:07

Här får du lite finsk toppspelad progrock
https://youtu.be/ocyM7nKW35k
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 11:26

goat76 skrev:
hifikg skrev:Jag är lite förvånad över att jag många gånger får svar via PM istället för i aktuell forumtråd. Ofta får jag medhåll om något, men varför inte skriva det i tråden? Mig icke förstå, men jag är glad ändå :)

Jag har också varit med om att ha fått PM från folk som hålller med mig om saker och ting och förstår också varför de väljer att göra så, vilket jag tror även du innerst inne också vet. (Om inte så kan jag kanske berätta det för dig via PM.)

Då är vi minst tre.

Ibland känns det som om de som vill återkoppla positivt är lite blyga nedan de som vill förnedra och förtala helst gör det offentligt. Jättetrist. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 11:32

PerStromgren skrev:Bekymret är inte de skilda åsikterna, utan det sätt på vilket en del framhåller motståndarna uselhet. Ofta under täckmantel att de, och bara de, har fakta i målet. En känd ingenjör är den store mästaren.

100% oprovocerat personangrepp, noll konstruktiv saklighet.

Men... man kan säga att du bevisade just hur du så gärna går in för att ”framhålla motståndarens uselhet”... Kan du inte bara sluta bete dig på det sättet?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 11:34

Rockdude skrev:
sprudel skrev:

Förklara ironin.

Inser att det inte finns någon ironi i detta. Sorry.

Det blev ju rent av extremt ironiskt när han med det han skrev exemplifierade det usla beteende som han oprovocerat valde att beskylla någon annan för.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 11:39

NonMorales skrev:

Du har missat något. Jag blev inte beskylld för att vara stalinist. Jag blev (enligt utsagan) oprovocerat beskylld AV en stalinist.

Med stalinist menades antagligen ryssvänlig kommunist. Skälet vara att Per Strömgren varit aktiv politiker för partiet ifråga.

Med det sagt har möjligen även jag svaga kommunistiska tendenser, men är absolut inte stalinist. Tror på kollektiv i en fri värld (en man är fri att lämna) snarare än kommunistiska ofrihetssysten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 11:42

Strömberg - kom tillbaka! När du känner för det. Faktisk blir mycket bättre när du är med!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-27 15:23

IngOehman skrev:
Rockdude skrev:
sprudel skrev:
Förklara ironin.

Inser att det inte finns någon ironi i detta. Sorry.

Det blev ju rent av extremt ironiskt när han med det han skrev exemplifierade det usla beteende som han oprovocerat valde att beskylla någon annan för.

Vh, iö

Jag kan inte se någon som helst ironi i det per skrev, dvs det finns ingen skillnad i vad som skrevs och vad som faktiskt avsågs. Fråga Per - jag kan ju ha fel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 15:38

Du får slå upp ironi helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-27 15:39

IngOehman skrev:Du får slå upp ironi helt enkelt.

Vh, iö

Om du läser mitt inlägg ovan igen så ser du att definitionen av ironi finns med - av ren omtanke så att du slipper konsultera ordlistan. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-27 15:51

Nej, du gör en egen förenklad definition. Du exemplifierar EN typ av ironi. Läs på om du vill lära dig mera om saken, eller gör det inte.

Vad du än gör - sluta bråka!!!

Du misstolkar/missförstår och hugger på en absurd andel av mina inlägg, som inte alls varit riktade till dig överhuvudtaget. Jag skriver något till någon annan eller någoting allmänt, och DU kommenterar aggressivt och ovänligt = initierar bråk, om och om igen. Vad skall det vara bra för?

Det mest extrema absurda exemplet i skapligt modern tid (där du skyller mig för brunsmetning!!!) är nog detta:

viewtopic.php?f=11&t=30172&p=2087715&hilit=Brun%2A#p2087715

Men det finns väldigt många exempel. Vänligen sluta med detta! Om jag skriver något till dig så kommentera det gärna, men ditt ständiga huggande på saker jag skrivit som har NOLL med dig att göra, där du kommenterar med ständiga personangrepp, önskar jag du slutar med.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi