usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Varför kan usb-kablar påverka ljudet?

Inläggav sprudel » 2020-03-19 22:59

hifikg skrev:Hur mycket jag än anstränger mig så hör jag ingen skillnad mellan Biltemas långa, billiga, USB-kabel och den röda dyrkabeln från Wireworld. Får glädja mig åt (inbillad??) skillnad mellan rörhäcken o 208:an :)

Jag tror inte man ska anstränga sig. Lyssna som vanligt några dagar med den ena, några dagar med den andra.
Får du då annorlunda intryck av musiken?
Jag är dålig på koncentrerad lyssning efter skillnader, förlorar mig gärna i musiken. Förkylning ställer till en del också, snart 3,5 vecka med täta bihålor är inget kul.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-19 23:06

Morello skrev:Peter, jag är helt ointresserad av att föra en vidare dialog med dig i ämnet efter dina helt oprovocerade okväden och hot om lögner.

Du bör fortsättningsvis vakta din tunga, herr Morello. Du skriver på ett helt oacceptabelt sätt där du insinuerar lögn och förbannad dikt. Du gillar inte själv om någon skriver på sådant sätt så att du med din kunskap känner dig trampad på tårna. Se då till att du inte gör likadant mot andra! Det är mitt råd och uppmaning till dig! Du har valt helt fel person att försöka framhäva dig själv framför. Det funkar inte med onkel Steindl, det får du erfara. Lilltroll är anställd i mitt företag Bremen och jag är mycket nöjd med Lilltroll. Han gör ett fantastiskt arbete och jag tar Lilltroll i försvar då hans kompetens ifrågasätts. Det är min skyldighet som arbetsgivare, anser jag. Detta faktum får du finna dig i. Inget av det du hittills skrivit ändrar min uppfattning i frågan. Du bör fundera på att dra tillbaka dina pjäser lite grann så skall du se att det går bättre.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-19 23:09

:mrgreen:

Det är ingen som ifrågasatt Lilltrolls kompetens.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-19 23:27

Morello skrev:
Tell skrev:Hörbarhet kan alltid diskuteras, men jag tycker det oroväckande om datat manipuleras. Det är eller borde i alla fall vara en smalsak att transportera lite data från en wav-fil till en DAC. Tycker inte du det?

För övrigt kan jag inte höra någon skillnad på en CD och samma CD rippad till fil och spelad med adekvata inställningar i foobar.
USB-DAC och CD-spelaren ifråga är mer eller mindre identiska med avseende på elektronik från och med översamplingsfiltret och framåt i kedjan. Nivån är matchad till cirka 0.05-0.1 dB.

Manipuleras är väl att ta i? THDn är ju redan där, den ökar bara lite. Vad exakt den beror på vet iofs inte jag, o antagligen inte du heller? Fast oavsett om det spelar nån roll i slutändan tycker jag ändå det vore intressant o veta vad exakt som sker o varför.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-03-19 23:33

Morello skrev:
Tell skrev:
Morello skrev:Förstår du fortfarande inte vad jag menade??
Det är skillnaden som är relevant och visar att datat manipuleras av windowsmixern - den absoluta nivån är inte relevant eftersom ingen annan än jag har just exakt denna DAC!

Syftat var inte att fastställa DA-omvandlarens THD.

Det skrev du aldrig, o det är aldrig helt lätt att förstå det som inte skrivs. Men visst okej, frågan är ju dock då hur relevant 6dB är oavsett vilken modernare DAC man än använder.

Hörbarhet kan alltid diskuteras, men jag tycker det oroväckande om datat manipuleras. Det är eller borde i alla fall vara en smalsak att transportera lite data från en wav-fil till en DAC. Tycker inte du det?

För övrigt kan jag inte höra någon skillnad på en CD och samma CD rippad till fil och spelad med adekvata inställningar i foobar.
USB-DAC och CD-spelaren ifråga är mer eller mindre identiska med avseende på elektronik från och med översamplingsfiltret och framåt i kedjan. Nivån är matchad till cirka 0.05-0.1 dB.

Om man bara hade en signal från en källa att hantera skulle det inte vara något särskilt stort problem men för ett generellt operativsystem så skall godtyckligt antal signaler med helt olika egenskaper från ett godtyckligt antal samtidiga processer hanteras i realtid utan överstyrning. Vilket innebär att man riskerar att signalerna samplas om och skalas om innan de skickas ut. Detta ställer ju helt andra krav än vad en mediaspelare utsätts för. Det finns ju lösningar på detta men de är inte standardinställning i Windows.
Idea what a great ID

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-20 00:18

petersteindl skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Finns det sådana? Det jag sett är att man går från USB till LAN till fiber till LAN till USB. Jag nämnde detta i tidigare inlägg.

Då skall man veta att redan på LAN nivå så har man nätverkstandard och bör kunna använda nätverkskabel. Och då har man automatiskt isolator mellan jordplan i form av transformatorer. Jag vet dock inte hur sådan övergång funkar vare sig i teorin eller i praktiken.

Mvh
Peter

Nu får man hålla isär saker. Det finns ett antal fall där man kan använda sig av ethernetkabel för något annat. Vad än annat är så i princip går det aldrig Tcp/ip i den sladden då och man kanske inte alls har kontakterna konfigurerade som när man kör nätverk i dom. T.ex. så använder Linn twisted pair ethernetkabel som kabeln mellan försteg och aktiva högtalare drivna med digital signal. Men man använder alltså bara sladden som en som är billig (normalt sätt) och går att hitta överallt. Linn rekommenderar Cat 5e eller 6. Sen vet att jag det finns tillverkare som använder kabeln mellan olika delar i sina digitaldelar typ mellan uppsamplare dac och drivverk.

Öhh, nu börjar det likna kakafoni. :) Menar du verkligen att Linn använder ethernetkabel mellan apparater utan att använda nätverksprotokoll TCP/IP?? :o Det är ju i så fall helkorkat?? Eller?

Finns det fördelar med detta i jämförelse med att verkligen utnyttja TCP/IP? Jag frågar eftersom jag själv skall ta beslut gällande vilka gränssnitt Bremen skall jobba inom. Det är ju under förutsättning att det blir några framtida produkter. Jag har själv sett fördelar med TCP/IP och nätverk om man nyttjar det på rätt sätt. Därför såg jag Linns val som klokt. Men om det inte är nätverksprotokoll så ser jag deras val snarast som humbug.

Mvh
Peter

Bang Olufsen använder också ethernetkablar (RJ45 twisted pair) till s.k. Powerlink anslutningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-20 00:33

sprudel skrev:
hifikg skrev:Hur mycket jag än anstränger mig så hör jag ingen skillnad mellan Biltemas långa, billiga, USB-kabel och den röda dyrkabeln från Wireworld. Får glädja mig åt (inbillad??) skillnad mellan rörhäcken o 208:an :)

Jag tror inte man ska anstränga sig. Lyssna som vanligt några dagar med den ena, några dagar med den andra.
Får du då annorlunda intryck av musiken?
Jag är dålig på koncentrerad lyssning efter skillnader, förlorar mig gärna i musiken. Förkylning ställer till en del också, snart 3,5 vecka med täta bihålor är inget kul.

Det gör jag ofta, vet knappt vilken kabel som är aktiv just nu, fast det råkar jag veta för jag har den långa när jag sitter vid skrivbordet eller kör med projen o det gör jag inte just nu, så högst troligt är det den röda som är ansluten, fast skillnad kan ingen höra oavsett :) (påstår jag, men om någon ändå gör det så får de ta med sig finkabeln utan kostnad)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-20 11:13

jansch skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Nu får man hålla isär saker. Det finns ett antal fall där man kan använda sig av ethernetkabel för något annat. Vad än annat är så i princip går det aldrig Tcp/ip i den sladden då och man kanske inte alls har kontakterna konfigurerade som när man kör nätverk i dom. T.ex. så använder Linn twisted pair ethernetkabel som kabeln mellan försteg och aktiva högtalare drivna med digital signal. Men man använder alltså bara sladden som en som är billig (normalt sätt) och går att hitta överallt. Linn rekommenderar Cat 5e eller 6. Sen vet att jag det finns tillverkare som använder kabeln mellan olika delar i sina digitaldelar typ mellan uppsamplare dac och drivverk.

Öhh, nu börjar det likna kakafoni. :) Menar du verkligen att Linn använder ethernetkabel mellan apparater utan att använda nätverksprotokoll TCP/IP?? :o Det är ju i så fall helkorkat?? Eller?

Finns det fördelar med detta i jämförelse med att verkligen utnyttja TCP/IP? Jag frågar eftersom jag själv skall ta beslut gällande vilka gränssnitt Bremen skall jobba inom. Det är ju under förutsättning att det blir några framtida produkter. Jag har själv sett fördelar med TCP/IP och nätverk om man nyttjar det på rätt sätt. Därför såg jag Linns val som klokt. Men om det inte är nätverksprotokoll så ser jag deras val snarast som humbug.

Mvh
Peter

Bang Olufsen använder också ethernetkablar (RJ45 twisted pair) till s.k. Powerlink anslutningar.

Använder någon leverantör ens Tcp/ip? Tror man vill bort ifrån allt vad vanligt nätverk heter mellan apparater och verkligen inte dela nätverk med diskmaskiner, dimmers, garagedörrar, surfande etc. Däremot kan man ju då jämföra Sonos som kopplar ihop sina apparater med hjälp av appar men deras "försteg" är ju inbyggda i respektive apparat. Så Sonos är ju att jämföra med nätverksspelare och Linn har ju också Ethernet in i förstegen för att kunna streama, men inget Tcp/ip mellan försteg och slutsteg. Dessutom så måste du kryptera upplösningar högre än 24/44. Sånä, jag tror nog det är väl underbyggt att man kör Tcp/ip in till apparater men mellan apparater något annat protokoll som inte är lika pratigt som ett nätverksprotokoll. Enklast att se om det är Tcp/ip eller inte är väl om man måste dra en sladd ifrån apparat 1 till apparat 2 utan att koppla in sig på befintligt nätverk. Det är ju däremot vanligt att man kan synkronisera streamers över nätverket men det är ju inte så att man kör ett försteg och många slutsteg över nätverk.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-03-20 11:41

Harryup skrev:Använder någon leverantör ens Tcp/ip?
mvh/Harry Up

Linn är ju tydliga med att dom inte kör ethernet i ExaktLink men att dom användare Cat5/6.
This is NOT an ethernet transport cable but an Exakt transport cable. [...] The Exakt-link has been designed to operate with the CAT-5 cable electrical specifications for signal timings.

Källa: https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... ink#Cables

Är det många andra leverantörer som kör med Cat5(/6/7/8) mellan sina apparater? Jag hade inte en aning om att någon gjorde det. Det är ju inte så knasig idé teoretiskt eftersom dom är billiga (i Hifikabelsammangang), lätta att få tag på i rätt längd, ganska störningsokänsliga och välspecifierade (jämfört med tex högtalarkabel).

I övrigt är det väl så att alla spelare som kan hantera någon form av nätverksuppspelning måste väl någonstans hantera TCP och/eller UDP?

PS: Det är lite roligt att Linn själva säger "Note: There is no change in the audio performance of the Exakt Link between Cat 5 or Cat 6 Cables." när Linn-forum är fyllda med kabelmagi.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-20 14:57

Tell skrev:
Morello skrev:
Tell skrev:Hörbarhet kan alltid diskuteras, men jag tycker det oroväckande om datat manipuleras. Det är eller borde i alla fall vara en smalsak att transportera lite data från en wav-fil till en DAC. Tycker inte du det?

Manipuleras är väl att ta i? THDn är ju redan där, den ökar bara lite. Vad exakt den beror på vet iofs inte jag, o antagligen inte du heller? Fast oavsett om det spelar nån roll i slutändan tycker jag ändå det vore intressant o veta vad exakt som sker o varför.

Kopplade in mätstationen igen. Det är inte bara THD som ändras - nivån sjunker med 1dB om jag låter signalen gå via windows-mixern!
Kör jag emellertid med Wasapi så påverkas inte nivån och samplingsfrekvensen förblir vad den är i uppspelaren oaktat inställning i kontrollpanelen.
USB-DAC:en har SPDIF ut och jag gjorde analysen på denna utgång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-22 21:49

petersteindl skrev:Har du synpunkter gällande Lilltrolls arbete så kan du klaga hos honom. Du känner ju Lilltroll och jag kommer framföra till honom att du anser Lilltroll vara en charlatan som inte har någon aning om vad han håller på med. Hur mycket anser du att jag skall dra från Lilltrolls lön på grund av i ditt tycke värdelös arbetsinsats som du tycks ringakta. Vad är det med dig Morello?? Har du behov att hävda dig på Lilltrolls bekostnad?? Har du mindervärdighetskomplex?? Något är i vart fall helt galet i dina skriverier!!

Jag menar varje ord av det jag skriver. Hur du gör ditt jobb får stå för dig och är din ensak och din integritet. Hur andra gör sitt jobb skall du bara ge fan i! Har du förstått!! Om inte, så finns det svenskakurser som jag kan rekommendera.

Är det den här typen av kommunikation du vill uppnå så har du lyckats. Gratulerar!

Peter, detta och inlägget torsdag 19/3, 10:06 pm är klart över gränsen! Bra att det slutade efter det

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-23 18:47

sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.

Sprudel - Har du blindtlyssnat något mer?

När jag tittar på det du skrivit ovan så uppfattar jag att allt är mätbart (analogt mätbart). Det beror visserligen hur jag tolkar din beskrivning
- menar du att ena kabeln höjer basnivån, som en bastonkontroll?
- menar du att andra kabeln höjer diskanten som en diskantkontroll?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-23 19:31

jansch skrev:
sprudel skrev:Det som gör att jag tror mig kunna detektera dem är framför allt tonala skillnader, En kabel är mörkare än en annan med mera tryck i basen, och mer betoning i mellanbasen. Den andra kabeln är ljusare i klangen, och ”hårdare” vid höga ljudtryck.

Sprudel - Har du blindtlyssnat något mer?

När jag tittar på det du skrivit ovan så uppfattar jag att allt är mätbart (analogt mätbart). Det beror visserligen hur jag tolkar din beskrivning
- menar du att ena kabeln höjer basnivån, som en bastonkontroll?
- menar du att andra kabeln höjer diskanten som en diskantkontroll?

Nej, inte direkt. Provade lite förra veckan men fortfarande tät i bihålor och örontrumpet så det bara ekar i skallen.
Säkert någon dålig kabel? :D

Min uppfattning är att Oyaide är ljusare, en annan som Supra är mörkare. Jag vill gärna försöka fånga det i blindtest.
Det är lite mekk att fixa det då A/B lyssning enligt mig kräver täta växlingar. Ett alternativ är att frugan byter och jag spelar som vanligt utan att veta vad som sitter i. Det går att dölja den lilla snutt som syns. Fusk går bort, jag vill ju gärna veta om jag kan höra skillnad under andra omständigheter.

B7D1A26E-607C-4171-A10F-FE9A4C3BCFF6.jpeg
B7D1A26E-607C-4171-A10F-FE9A4C3BCFF6.jpeg (814.98 KiB) Visad 5623 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-23 19:41

Du tänker att man fångar den analoga signalen från försteget och analyserar den? De hade varit intressant.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-23 19:59

Sprudel, du kan ju alltid göra en enklare inspelning med mobilen så som jag gjorde i en annan tråd förra veckan, om du tycker att skillnaden är hörbar (med hörlurar) på inspelningen så lägger du upp filerna på Dropbox.

Gör så här: Lägg en pall eller liknande på lyssningsfåtöljen/soffan som du kan lägga telefonen på så att den hamnar i lyssningsplatsens öronhöjd, spela upp 30-40 sekunder av ett musikstycke som du tycker framhäver skillnaden mellan kablarna, spela in med den första kabeln och sedan med den andra utan att ändra på telefonens position. Dropbox.

Och än en gång för att förtydliga för er som känner er sugna på att såga iden, nej jag menar inte att vi ska få en direkt hum om hur det låter hos Sprudel, nu hansdlar det endast om ifall vi kan detektera en hörbar skillnad mellan kablarna. :)

Bläddra ner en liten bit i följande tråd (femte inlägget på sidan) så kan du höra den jämnförelsen jag gjorde (bör avlyssnas med hörlurar):
viewtopic.php?f=9&t=70142&start=30

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-03-23 20:28

sprudel skrev:Du tänker att man fångar den analoga signalen från försteget och analyserar den? De hade varit intressant.

Exakt vad jag förordade för några sidor sedan. Har själv en del inspelningsutrustning men troligen inte tillräckligt högklassig för de som tror att det finns en skillnad (Focusrite Scarlett).
Idea what a great ID

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-23 21:45

idea skrev:
sprudel skrev:Du tänker att man fångar den analoga signalen från försteget och analyserar den? De hade varit intressant.

Exakt vad jag förordade för några sidor sedan. Har själv en del inspelningsutrustning men troligen inte tillräckligt högklassig för de som tror att det finns en skillnad (Focusrite Scarlett).

För att få en riktigt "sann" test borde man Spela in analogt ljud frå DAC:en 2ggr (2 olika USB kablar). Därefter fasvända ena inspelningen och summera inspelningarna.
Om resultatet blir "tyst" är inspelningarna exakt lika. Det går nog inte att spela in mer än några få sekunder då klockan driver (samplingsfrekvensn).

Eller kan någon komma på en bättre ide'?

Man borde också kunna använda Focusrite Scarlett ljudkort (bra grejor!). Att behöva jämföra med hörseln "bevisar" ju inget om man inte får väldigt hög signifikans.

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-23 22:19

Nä.... då mäter du något som du inte är ute efter. Du får med D/A och A/D omvandlarnas brister och filter.

Om man verkligen vill höra kabeln och inget annat måste man egentligen ta signalen innan DAC:ens D/A omvandlare.

Men som jag skrev i förra inlägget kan man summera 2 Analoga signaler/uppspelningar från DAC:en och se om man får bara grundbrus kvar.
Om man använder en snutt av en inpelning kan man förhoppningsvis synka signalen.

Har aldrig försökt men det borde gå.

Någon som har bättre ide'?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-23 23:29

jansch skrev:

Nä.... då mäter du något som du inte är ute efter. Du får med D/A och A/D omvandlarnas brister och filter.

Om man verkligen vill höra kabeln och inget annat måste man egentligen ta signalen innan DAC:ens D/A omvandlare.

Men som jag skrev i förra inlägget kan man summera 2 Analoga signaler/uppspelningar från DAC:en och se om man får bara grundbrus kvar.
Om man använder en snutt av en inpelning kan man förhoppningsvis synka signalen.

Förstår hur du tänker, men då är vi inte i synk med det vi hör. Jag hör ju hela kedjan.
Kabelns ev brister skulle ju kunna påverka da-omvandlaren så ditt förslag att mäta före ser jag som nästa steg efter att man, om man gör det, kan hitta avvikelser mellan de analoga signalerna från dacen.

@idea. Missade ditt tidigare inlägg. Skulle du kunna spela in och mäta tror du? Hade varit väldigt spännande. Du är väldigt välkommen :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-23 23:31

goat76 skrev:Sprudel, du kan ju alltid göra en enklare inspelning med mobilen så som jag gjorde i en annan tråd förra veckan, om du tycker att skillnaden är hörbar (med hörlurar) på inspelningen så lägger du upp filerna på Dropbox.

Gör så här: Lägg en pall eller liknande på lyssningsfåtöljen/soffan som du kan lägga telefonen på så att den hamnar i lyssningsplatsens öronhöjd, spela upp 30-40 sekunder av ett musikstycke som du tycker framhäver skillnaden mellan kablarna, spela in med den första kabeln och sedan med den andra utan att ändra på telefonens position. Dropbox.

Och än en gång för att förtydliga för er som känner er sugna på att såga iden, nej jag menar inte att vi ska få en direkt hum om hur det låter hos Sprudel, nu hansdlar det endast om ifall vi kan detektera en hörbar skillnad mellan kablarna. :)

Bläddra ner en liten bit i följande tråd (femte inlägget på sidan) så kan du höra den jämnförelsen jag gjorde (bör avlyssnas med hörlurar):

Har en mik från min xtz-room analyzer, tror du den är bättre än Iphone 6?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-03-23 23:43

sprudel skrev:
jansch skrev:

Förstår hur du tänker, men då är vi inte i synk med det vi hör. Jag hör ju hela kedjan.
Kabelns ev brister skulle ju kunna påverka da-omvandlaren så ditt förslag att mäta före ser jag som nästa steg efter att man, om man gör det, kan hitta avvikelser mellan de analoga signalerna från dacen.

@idea. Missade ditt tidigare inlägg. Skulle du kunna spela in och mäta tror du? Hade varit väldigt spännande. Du är väldigt välkommen :)

Vi skulle kunna göra ett försök men först om ett tag eftersom jag sitter i karantän en vecka till efter en veckas skidåkning i Österrike - Bad Gastein (som inte var något riskområde men jag passerade Salzburg flygplats med antagligen flera från Tyrolen-Ischgl). Dessutom så har ju Volvo AB slängt ut alla oss konsulter så jag har gott om tid efter karantänen :twisted:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-23 23:45

sprudel skrev:
goat76 skrev:Sprudel, du kan ju alltid göra en enklare inspelning med mobilen så som jag gjorde i en annan tråd förra veckan, om du tycker att skillnaden är hörbar (med hörlurar) på inspelningen så lägger du upp filerna på Dropbox.

Nej det tror jag inte, kör med iPhone och spela in med appen "Röstmemon", ladda ner Dropbox i telefonen så kan ladda upp filerna direkt från appen. Smidigt.

Du kan ju lyssna först och hör om du tycker skillnaden mellan kablarna snappats upp av inspelningen, om det har gjort det så laddar du upp dem så får vi lyssna om även vi andra hör skillnaden. Det är ganska kul med sådana små enkla test tycker jag. :)

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-23 23:51

sprudel skrev:

Hm...... Det där blir inte optimalt.....
Jag har gjort massor med inspelningar av "hela kedjan" och jag kan inte för mitt liv höra skillnader på ens analoga kablar då..
Jag använder Bruel&Kjear mic:ar, oftast B&K 4191 och B&K4939 vid vanliga mätningar med 2690 "mätförstärkare" normalt. Så mikrofonkvaliteten spelar inte så stor roll vid jämförande lyssning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-03-24 00:08

idea skrev:
sprudel skrev:
jansch skrev:

Vi skulle kunna göra ett försök men först om ett tag eftersom jag sitter i karantän en vecka till efter en veckas skidåkning i Österrike - Bad Gastein (som inte var något riskområde men jag passerade Salzburg flygplats med antagligen flera från Tyrolen-Ischgl). Dessutom så har ju Volvo AB slängt ut alla oss konsulter så jag har gott om tid efter karantänen :twisted:

De stänger väl på torsdag tror jag, permitterar rubbet. Var i Cervinia/Zermatt vecka 7, innan utbrottet tog fart. 8 dgr efter hemkomst blev jag förkyld och är så gott som frisk först nu, efter 4 veckor. Har väl inte skött mig heller med cykling till jobbet och mycket tennis, men 4 veckor! :roll:
Vi hörs om detta och jag ska försöka lyssna in mig lite mer på de olika kablarna under tiden.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-24 09:22

goat76 skrev:
sprudel skrev:

Nej det tror jag inte, kör med iPhone och spela in med appen "Röstmemon", ladda ner Dropbox i telefonen så kan ladda upp filerna direkt från appen. Smidigt.

Du kan ju lyssna först och hör om du tycker skillnaden mellan kablarna snappats upp av inspelningen, om det har gjort det så laddar du upp dem så får vi lyssna om även vi andra hör skillnaden. Det är ganska kul med sådana små enkla test tycker jag. :)

Det här med att spela in med mobil. Finns det inte någon form av utstyrningsautomatik där? En sådan vill man ju inte ha med i kedjan vid sådana här jämförelser.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-24 09:58

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:

Det här med att spela in med mobil. Finns det inte någon form av utstyrningsautomatik där? En sådan vill man ju inte ha med i kedjan vid sådana här jämförelser.

Om man spelar upp musiken i högtalarna med en normal lyssningsnivå så har jag svårt att tro att telefonens mikrofon på lyssningsplats 3-4 meter bort skulle överstiga klippningsgränsen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-03-24 10:14

Han menar automatisk gain (automatisk volymkontroll) som ligger och justerar till lite lagom hela tiden. Om det är inkopplat som standard, brukar det nog gå att stänga av i inspelningsappen. Om man har autogain aktiverat blir hela jämförelsen till ett gungfly och slumpen kan leda till större skillnader än de som ev finns.

Om man tänker spela in med en mobil typ liggande på en stol så är det extremt viktigt att den inte flyttas mer än någon mm eftersom inspelningen kommer att få ett raster av kamfilter över sig och detta kan ändras kraftigt vid minsta flytt av mobilen eller objekt i närheten (inkl personen som gör inspelningen, som bör backa långt ifrån och inte stå i vägen eller agera reflexyta). Det ska alltså rätt kraftiga skillnader till för att faktiskt skillnad ska vara säkerställd och noggrannhet vad gäller omständigheterna runt mobilen för att det inte ska resultera i missvisande skillnader.
Mista lilla slarv kan leda till nonsensresultat.
-På självvald "semester".

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-03-24 10:31

sprudel skrev:...jag ska försöka lyssna in mig lite mer på de olika kablarna under tiden.

Det är bara att önska lycka till! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-24 10:46

RogerJoensson skrev:Han menar automatisk gain (automatisk volymkontroll) som ligger och justerar till lite lagom hela tiden. Om det är inkopplat som standard, brukar det nog gå att stänga av i inspelningsappen. Om man har autogain aktiverat blir hela jämförelsen till ett gungfly och slumpen kan leda till större skillnader än de som ev finns.

Om man tänker spela in med en mobil typ liggande på en stol så är det extremt viktigt att den inte flyttas mer än någon mm eftersom inspelningen kommer att få ett raster av kamfilter över sig och detta kan ändras kraftigt vid minsta flytt av mobilen eller objekt i närheten (inkl personen som gör inspelningen, som bör backa långt ifrån och inte stå i vägen eller agera reflexyta). Det ska alltså rätt kraftiga skillnader till för att faktiskt skillnad ska vara säkerställd och noggrannhet vad gäller omständigheterna runt mobilen för att det inte ska resultera i missvisande skillnader.
Mista lilla slarv kan leda till nonsensresultat.

Jag tror inte iPhone använder någon automatisk volymkontroll ifall man i inställningarna för appen "röstmemon" ändrar inställningen för ljudkvalitet till Förlustfri, ursprungs-inställningen är dock Komprimerad vilket man nog bör ändra till Förlustfri.

iPhone:
Inställningar - Röstmemon - Ljudkvalitet - Ändra till Förlustfri

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-24 14:02

goat76 skrev:Och än en gång för att förtydliga för er som känner er sugna på att såga iden, nej jag menar inte att vi ska få en direkt hum om hur det låter hos Sprudel, nu hansdlar det endast om ifall vi kan detektera en hörbar skillnad mellan kablarna. :)

Alltså om du ska försöka visa skillnaden mellan en tv på 1080p o en i 4K o du använder en kamera som filmar i 1080p så kommer du inte se nån som helst skillnad. Finns inte bandbredden så går det inte, precis på samma sätt om man försöker använda en mobil-mikrofon för att visa på potentiella skillnader på ett par kablar. O alltså visst, vissa skillnader går ju, som att den där 1080p-kameran kommer kunna fånga eventuell skillnad i kontrast, men beroende på vad man söker efter så kommer jämförelsen inte dyka upp i film eller ljudmaterialet man spelat in.
Så jovisst, sprudel kan ju göra ett försök, för han beskriver ju skillnaden som att en kabel är "ljusare" o den andra är "mörkare" vilket tyder på att det är en frekvenskurveskillnad mellan kablarna. Så ja kaanske att det går, men jag är skeptisk. Iofs mest skeptisk att jag inte tror det är nån ljudlig skillnad mellan kablar (såvida det inte är designat så, där vissa apdyrkablar har nån klump i ena ändan med nån resistor eller nåt i, meh).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi