Mark Levinson avslöjar hur han fixar bättre audio.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Mark Levinson avslöjar hur han fixar bättre audio.

Inläggav hifikg » 2020-03-31 07:58

Bill50x skrev:Hade sällskap med ML och Stan Getz i hissen ner och då sade Stan att digital musik var som att ta den finaste oxfilén, hacka den i bitar och göra hamburgare av den!

Mums! Han var nog lurad av alla fyrkantstrappor som illustrerade digitalt ljud på den tiden.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-03-31 09:20

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Hade sällskap med ML och Stan Getz i hissen ner och då sade Stan att digital musik var som att ta den finaste oxfilén, hacka den i bitar och göra hamburgare av den!

Mums! Han var nog lurad av alla fyrkantstrappor som illustrerade digitalt ljud på den tiden.

Peter Forsell hade det där uttrycket också, 1991 tror jag det var. Han kanske hade hört det först av Stan Getz ?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-03-31 09:52

...och många hififorumanvändare har länge sagt samma klyscha. Kan väl knappast vara obekant citat för någon på ett hififorum? Vem som var upphovsman kan ju vara intressant att få veta. Vem använde en felaktig analogi först liksom?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-03-31 10:13

Ja, jag tycker det är lite elakt mot Stan Getz att återupprepa en så oinformerad och dum kommentar. Men av någon anledning gillar Bill50x att köra med den.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-31 10:15

Jag är nog skyldig till att ha gjort den generaliseringen i början av den digitala eran. Jag trodde på den själv så till den grad att jag blev en av de sista i Sverige som skaffade CD-spelare (1985 eller 86).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-31 10:17

Almen skrev:Ja, jag tycker det är lite elakt mot Stan Getz att återupprepa en så oinformerad och dum kommentar. Men av någon anledning gillar Bill50x att köra med den.

Vadårå? Har man hört Stan Getz säga något så lär man ju citera det :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-03-31 10:19

hifikg skrev:
Almen skrev:Ja, jag tycker det är lite elakt mot Stan Getz att återupprepa en så oinformerad och dum kommentar. Men av någon anledning gillar Bill50x att köra med den.

Ja, var det det enda han hade att säga så har man ju inget annat att komma med. Men då hade jag nöjt mig med "Jag har åkt i samma hiss som Stan Getz!!!"
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 10:37

hifikg skrev:Jag är nog skyldig till att ha gjort den generaliseringen i början av den digitala eran. Jag trodde på den själv så till den grad att jag blev en av de sista i Sverige som skaffade CD-spelare (1985 eller 86).

Jag slår dig med flera år!
Jag köpta några CD's 1990 på en bilsemester i Europa, då fanns det inte några vinyler att köpa längre på kontinenten. 1991 föll jag till föga och köpte den billigaste cd-spelare jag kunde hitta så jag kunde spela mina skivor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 10:40

Almen skrev:
hifikg skrev:

Ja, var det det enda han hade att säga så har man ju inget annat att komma med. Men då hade jag nöjt mig med "Jag har åkt i samma hiss som Stan Getz!!!"

Stan hade fler eländig saker att säga om digitaltekniken men kommer jag inte ihåg tillräckligt bra för att citera.

Ehuru osann är det en kul kommentar tycker jag och lite av en "Jag mötte Lassie" :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-31 11:20

Tangband skrev:
goat76 skrev:Jag har lite novis-frågor som kanske eller kanske inte har med hög känslighet att göra, men iallafall, vad får vissa högtalare att prestera bättre än andra vid låg volym?

När man läser diverse lyssnings-intryck på högtalaren Buchardt s400 så verkar den allmänna uppfattningen vara att man behöver kräma på lite mer för att ljudet ska ”släppa”, annars låter de lite instängda och kanske(?) aningen tråkiga.

Kan man genom att bara titta på specifikationen utröna hur en viss högtalare fungerar avseende detta, presterar en högtalare som ligger på 90 och uppåt i känslighet bättre vid lägre volymer, eller är det en kombination av sensitivitet och impendans eller har det lika mycket att göra med hur förstärkaren hanterar lasten, eller annat?

Än en gång, förlåt för novis-frågorna ifall de inte passar in i tråden. :)

BUCHARDT S400

TECHNICAL SPECIFICATIONS

Operating principle: 2-way Passive radiator system

Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide

Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization

Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added

Impedance: 4 ohms

Sensitivity: 88 dB

Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)

Crossover Point: 2000hz

Power recommendation: 40 - 200 W

Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm (14.4” x 7” x 9.45”)

Weight: 18 kg / set

https://www.buchardtaudio.com/shop/s400-smoked-oak

1. Varför låter vissa högtalare bra även på låg volym ?
Svar: beror på mycket , men mina egna experiment visar på att mängden dämpmaterial och sorten på dämpmaterialet har spelat viss roll i alla de fall jag testat. Fårull har visat sig göra att det låter bra även på låg volym. ( vill man ha isotermiserande material passar fårull dåligt ). Överdämpade lådor kan även låta lite instängt vid lägre volymer.
Du kan experimentera själv genom att tex. ta bort allt dämpmaterial i dina egna Majik 140 . Låter det bättre vid låg volym ?
Sådana liknande tester har jag gjort på 90-talet och det visade för mig ett samband hur ljudet uppfattades.

2. Jag upplever en skillnad med aktiv drivning av Jbl 530 kontra passiv, ljudet släpper bättre och låter mindre ansträngt både då man spelar svagt och starkt med aktiv drift.

3. Du bör lyssna själv på Buchardt s400. En waveguide låter lite ovant till en början, då den ofta ger betydligt lägre distorsion och bättre spridningsegenskaper tillsammans med boomern än en normal diskant. Vid 3 kHz kan distorsionen med hjälp av en bra implementerad waveguide vara bara hälften så hög som utan waveguide.

4. Ingenting av detta kan utläsas av specifikationer, känslighet eller ens frekvensgångsmätningar gällande om högtalaren låter överdämpat vid låga ljudnivåer eller ej.

5. Peter kan säkert bidra med mer erfarenhet.

Slut på OT.

Tack för svar, Tangband.

Jag hade gärna sett och hoppats på att detta fenomen kunde avläsas i specifikationen så att inringandet av eventuella köp av högtalare hade förenklats. Jag drar ofta ner volymen rejält efter 22:00 för grannarnas skull plus att det förenklar vid mixning om ljudet mer gradvis förändras vid olika volym istället för att tydligt ”släppa” först vid ett viss volym-pådrag.
När man mixar lyssnar man ofta på ett kortare stycke gång efter gång där man A/B-växlar mellan dessa för att avgöra vilket som låter bäst vilket troligtvis är rätt störande för grannarna, vilka man kunde bespara denna tortyr ifall man kan lita på det man hör vid lägre volym. Mina nuvarande högtalare låter rätt okej vid lägre volym men Buchardt s400 verkar ha en tydlig gräns för när de ”släpper” vilket skulle försvåra mixning vid varierad volym.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-03-31 18:57

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:Jag har lite novis-frågor som kanske eller kanske inte har med hög känslighet att göra, men iallafall, vad får vissa högtalare att prestera bättre än andra vid låg volym?

När man läser diverse lyssnings-intryck på högtalaren Buchardt s400 så verkar den allmänna uppfattningen vara att man behöver kräma på lite mer för att ljudet ska ”släppa”, annars låter de lite instängda och kanske(?) aningen tråkiga.

Kan man genom att bara titta på specifikationen utröna hur en viss högtalare fungerar avseende detta, presterar en högtalare som ligger på 90 och uppåt i känslighet bättre vid lägre volymer, eller är det en kombination av sensitivitet och impendans eller har det lika mycket att göra med hur förstärkaren hanterar lasten, eller annat?

Än en gång, förlåt för novis-frågorna ifall de inte passar in i tråden. :)

BUCHARDT S400

TECHNICAL SPECIFICATIONS

Operating principle: 2-way Passive radiator system

Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide

Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization

Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added

Impedance: 4 ohms

Sensitivity: 88 dB

Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)

Crossover Point: 2000hz

Power recommendation: 40 - 200 W

Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm (14.4” x 7” x 9.45”)

Weight: 18 kg / set

https://www.buchardtaudio.com/shop/s400-smoked-oak

1. Varför låter vissa högtalare bra även på låg volym ?
Svar: beror på mycket , men mina egna experiment visar på att mängden dämpmaterial och sorten på dämpmaterialet har spelat viss roll i alla de fall jag testat. Fårull har visat sig göra att det låter bra även på låg volym. ( vill man ha isotermiserande material passar fårull dåligt ). Överdämpade lådor kan även låta lite instängt vid lägre volymer.
Du kan experimentera själv genom att tex. ta bort allt dämpmaterial i dina egna Majik 140 . Låter det bättre vid låg volym ?
Sådana liknande tester har jag gjort på 90-talet och det visade för mig ett samband hur ljudet uppfattades.

2. Jag upplever en skillnad med aktiv drivning av Jbl 530 kontra passiv, ljudet släpper bättre och låter mindre ansträngt både då man spelar svagt och starkt med aktiv drift.

3. Du bör lyssna själv på Buchardt s400. En waveguide låter lite ovant till en början, då den ofta ger betydligt lägre distorsion och bättre spridningsegenskaper tillsammans med boomern än en normal diskant. Vid 3 kHz kan distorsionen med hjälp av en bra implementerad waveguide vara bara hälften så hög som utan waveguide.

4. Ingenting av detta kan utläsas av specifikationer, känslighet eller ens frekvensgångsmätningar gällande om högtalaren låter överdämpat vid låga ljudnivåer eller ej.

5. Peter kan säkert bidra med mer erfarenhet.

Slut på OT.

Tack för svar, Tangband.

Jag hade gärna sett och hoppats på att detta fenomen kunde avläsas i specifikationen så att inringandet av eventuella köp av högtalare hade förenklats. Jag drar ofta ner volymen rejält efter 22:00 för grannarnas skull plus att det förenklar vid mixning om ljudet mer gradvis förändras vid olika volym istället för att tydligt ”släppa” först vid ett viss volym-pådrag.
När man mixar lyssnar man ofta på ett kortare stycke gång efter gång där man A/B-växlar mellan dessa för att avgöra vilket som låter bäst vilket troligtvis är rätt störande för grannarna, vilka man kunde bespara denna tortyr ifall man kan lita på det man hör vid lägre volym. Mina nuvarande högtalare låter rätt okej vid lägre volym men Buchardt s400 verkar ha en tydlig gräns för när de ”släpper” vilket skulle försvåra mixning vid varierad volym.

Enda sättet att veta är att låna hem högtalarna och jämföra. :)
Med tanke på den allmänna förbättringen med exakt systemet tror jag dina nuvarande högtalare, aktivt drivna med exakt fullkomligt detroniserar de där Buchardt s400. Därmed inte sagt att de skulle vara dåliga, de är troligen jättebra om man jämför med annat för de pengarna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-03-31 19:06

hifikg skrev:Jag är nog skyldig till att ha gjort den generaliseringen i början av den digitala eran. Jag trodde på den själv så till den grad att jag blev en av de sista i Sverige som skaffade CD-spelare (1985 eller 86).

Jag väntade ända tills 1983(andra generationen) och slog till på en Marantz CD73, har haft en förbaskat massa CD-spelare, men det sista decenniet är det inte ofta jag har matat in en CD :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Föregående

Återgå till Generellt om hifi