Moderator: Redaktörer
MP skrev:Jag röstade Ja
Mestadels därför att utnivåerna brukar vara lite olika ställda.
Skillnaderna är väldigt små annars, om man inte jämför med de som avsiktligt ska ge ett färgande ljud.
Mayro skrev:Ja man hör skillnader om man har två spelare som låter olika.. Men om prov sker med två som låter lika så gör man ju rätt självklart inte det..
manger skrev:Mayro! Lika klarsynt och tydlig som alltid! Men säg mig, hur vet man att två CD-spelare låter lika eller olika?
manger skrev:Bra nära...
Hörseln och erfarenheten!
Be någon som är totalt ointresserad av hifi och musik att jämföra en Mark Levinson 390S (75.000:-) med en LG DVX9800 (896:-) så kommer dom kommer garanterat inte höra någon skillnad... Men hur stor är skillnaden på ljudupplevelsen egentligen??? Dom kanske tom låter lika...
rhenrics skrev: Men jag undrar om det verkligen är relevant att tala om så stora skillnader vad gäller cd-spelare, jämfört med t ex högtalare.
manger skrev:Att kvantifiera ljudskillnader tror jag däremot är svårt då det oftast inte är mätbart - där är det nog bara subjektiva bedömningar utifrån erfarenhet och referenser som gäller.
manger skrev:Rätta mig om jag har fel men...
Vad mäter man hörbara skillnader mellan olika CD-spelare [s]i[/s] med ?
rhenrics skrev:Kan man kvantifiera skillnader mellan olika cd-spelare på ett bra och generellt sätt?
rhenrics skrev:Resultat: det var extremt svårt att höra någon skillnad. Vid vissa enstaka avsnitt kunde man tro sig höra skillnader i rumsdjup t ex, men ibland hörde man inte dessa skillander på samma avsnitt av skivan.
manger skrev:Att kvantifiera ljudskillnader tror jag däremot är svårt
Mayro skrev:Jo men rydberg.. Nog håller du med om att med högre nivå på kringutrustning som tex du har så hör du väl lättare skillnader också på typ spelare??
Än man gör med mindre väl presenterande utrustning.. Som en del andra kanske har..
manger skrev:Låna hem en dyr och fin CD-spelare (+10.000:-) över en helg och lyssna och bedöm själv.
Mayro skrev:Ja man hör skillnader om man har två spelare som låter olika.. Men om prov sker med två som låter lika så gör man ju rätt självklart inte det..
Användare som besöker denna kategori: Kraniet och 33 gäster