Skillnad mellan CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på olika cd-spelare?

Ja
69
72%
Nej
27
28%

Antal röster : 96

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Skillnad mellan CD-spelare?

Inläggav rhenrics » 2006-03-10 20:42

Kan man kvantifiera skillnader mellan olika cd-spelare på ett bra och generellt sätt? Kan det vara stora skillnader eller är skillnaderna ofta marginella? Varför jag frågar är för att jag satt hos en kompis och jämförde min Pioneer DV-515 spelare (som jag köpt begagnad för 450 spänn) mot hans Advantage CD1SE (nypris 30000). Vi lyssnade på en Linn Majik och en Tact m2150. Vi lyssnade öppet och "togglade" mellan spelarna som spelade samma skiva (original och bränd kopia)

Resultat: det var extremt svårt att höra någon skillnad. Vid vissa enstaka avsnitt kunde man tro sig höra skillnader i rumsdjup t ex, men ibland hörde man inte dessa skillander på samma avsnitt av skivan.

Så, vad är grejen med sk High-End cd-spelare? Place-bo?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 20:58

Jag röstade Ja
Mestadels därför att utnivåerna brukar vara lite olika ställda i allmänhet.

Skillnaderna är väldigt små annars, om man inte jämför med de som avsiktligt ska ge ett färgande ljud.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-10 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-03-10 21:02

MP skrev:Jag röstade Ja
Mestadels därför att utnivåerna brukar vara lite olika ställda.
Skillnaderna är väldigt små annars, om man inte jämför med de som avsiktligt ska ge ett färgande ljud.

Ok, men att utnivåerna är olika tycker nog inte jag är en giltig skillnad. Vi ställde in nivåerna nöjaktigt (inte med stetoskop men ändå) och hörde därefter ingen skillnad härlett till utnivå.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 21:08

Ja jag tror inte heller att jag skulle ha hört någon skillnad på de spelarna om utnivåerna var korrigerade.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-10 21:32

Jag har lyssnat, förutsättningslöst, på en hel del olika CD-spelare och visst kan man höra, oftast bara en liten, dock hörbar skillnad. Oftast är det små saker, bra eller dåliga, i klarhet, djup och själva "känslan" i diskanten. Detta är dock mina subjektiva tyckanden! (Har fortfarande kvar min Primare D20...) En annan sak jag märkt är att skillnaden mellan en "billig" och "dyr" CD-spelare verkar minska ju bättre den övriga anläggningen är...

High End CD-spelare lider av regeln om marginalnyttoeffekten "ju mer det kostar - ju mindre utbyte får man per krona". Dvs om en CD-spelare för 2000:- låter dubbelt så bra som en för 1000:- så kommer en för 4000:- låta bättre än den för 2000:- men inte dubbelt så bra. Sen är det bara att räkna uppåt... Hur mycket bättre låter en CD-spelare för 64 000:- jämfört med en för 32 000:-? (Det är väl bara ett fåtal som kan höra någonsomhelst skillnad egentligen.) Men å andra sidan, har man en CD-spelare för 128 000:- så har man troligen det bästa som går att uppbringa, man behöver inte ens fundera...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 21:54

Ja man hör skillnader om man har två spelare som låter olika.. Men om prov sker med två som låter lika så gör man ju rätt självklart inte det..

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-10 22:03

Mayro! Lika klarsynt och tydlig som alltid! Men säg mig, hur vet man att två CD-spelare låter lika eller olika?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-10 22:21

Mayro skrev:Ja man hör skillnader om man har två spelare som låter olika.. Men om prov sker med två som låter lika så gör man ju rätt självklart inte det..

Agree!

/J
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-10 22:26

manger skrev:Men säg mig då, hur vet man att två CD-spelare låter lika eller olika?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 22:31

manger skrev:Mayro! Lika klarsynt och tydlig som alltid! Men säg mig, hur vet man att två CD-spelare låter lika eller olika?

Ja.. det va en svår fråga det.. Hmmmm kan det möjligen ha något med hörseln att göra tro 8O
Nej jag vet faktiskt inte.. Det är aldeles för svår fråga för mig... :oops:

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-10 22:51

Bra nära...

Hörseln och erfarenheten!

Be någon som är totalt ointresserad av hifi och musik att jämföra en Mark Levinson 390S (75.000:-) med en LG DVX9800 (896:-) så kommer dom kommer garanterat inte höra någon skillnad... Men hur stor är skillnaden på ljudupplevelsen egentligen??? Dom kanske tom låter lika...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-03-10 22:56

Snälla kan vi avhålla oss ifrån ännu en tråd av pajkastning.

Frågan var således inte om man hör skillnader när man hör skillnader och annars inte, utan om det finns något sätt att kvantifiera dessa skillnader. Jag är alltså intresserad av att veta vari dessa skillnader består, både ljudmässigt och tekniskt, samt vilken "storleksnivå" vi talar om beträffande just skillnader. Ibland när man läser om olika cd-spelare så åker vissa maskiner åttor kring andra diton. Och dessa andra är då inte direkt billiga spelare. Men jag undrar om det verkligen är relevant att tala om så stora skillnader vad gäller cd-spelare, jämfört med t ex högtalare.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 22:57

manger skrev:Bra nära...

Hörseln och erfarenheten!

Be någon som är totalt ointresserad av hifi och musik att jämföra en Mark Levinson 390S (75.000:-) med en LG DVX9800 (896:-) så kommer dom kommer garanterat inte höra någon skillnad... Men hur stor är skillnaden på ljudupplevelsen egentligen??? Dom kanske tom låter lika...

Inte för jag vet hur dom du räknade upp låter direkt..
Men jag hävdar att ALLA kan höra då det låter bra.. Alla kan höra om det låter dåligt.. Även om dom inte förstår varför det blir det ena eller det andra..

Så låter den ena spelaren illa så kan jag nog påstå dom hör det..Låter dom lika bra men endast lite "olika" kan dom nog inte urskilja dom..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-10 23:06

sorry för mina ot...

Menar du HUR man uppfattar skillnaderna då man tycker den ena är klart bättre? Har jag fattat dig rätt nu? DVS VAD i det man hör man fastnar för?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-10 23:10

rhenrics skrev: Men jag undrar om det verkligen är relevant att tala om så stora skillnader vad gäller cd-spelare, jämfört med t ex högtalare.

Jämfört med högtalare - nej.
Hörbara skillander - Ja.
Att kvantifiera ljudskillnader tror jag däremot är svårt då det oftast inte är mätbart - där är det nog bara subjektiva bedömningar utifrån erfarenhet och referenser som gäller.

Låna hem en dyr och fin CD-spelare (+10.000:-) över en helg och lyssna och bedöm själv.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-10 23:32

manger skrev:Att kvantifiera ljudskillnader tror jag däremot är svårt då det oftast inte är mätbart - där är det nog bara subjektiva bedömningar utifrån erfarenhet och referenser som gäller.

Förlåt, men säger du att hörbarheter inte är mätbara?

Nej, det måste vara jag som missförstår! Lite trög i kolan.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-10 23:51

Rätta mig om jag har fel men...
Vad mäter man hörbara skillnader mellan olika CD-spelare i?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-10 23:53

Mayro skrev:Ja man hör skillnader om man har två spelare som låter olika.. Men om prov sker med två som låter lika så gör man ju rätt självklart inte det..

:lol: :lol: :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-10 23:59

manger skrev:Rätta mig om jag har fel men...
Vad mäter man hörbara skillnader mellan olika CD-spelare [s]i[/s] med ?

Korrigerar din fråga så den kan få bättre svar :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
manger

Re: Skillnad mellan CD-spelare?

Inläggav manger » 2006-03-11 00:12

rhenrics skrev:Kan man kvantifiera skillnader mellan olika cd-spelare på ett bra och generellt sätt?

...
rhenrics skrev:Resultat: det var extremt svårt att höra någon skillnad. Vid vissa enstaka avsnitt kunde man tro sig höra skillnader i rumsdjup t ex, men ibland hörde man inte dessa skillander på samma avsnitt av skivan.

Jag tolkade Rhenrics fråga som om han undrade om det går att kvantifiera hörbara skillnader på olika CD-spelare...

Kan man det?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-11 00:17

manger skrev:Att kvantifiera ljudskillnader tror jag däremot är svårt

Håller med! Vad som är stor skillnad för en person kanske är minimal för en annan*. Detta gör ju att det blir problem när man pratar om skillnader, sen finns det ju dom som kanske överdriver orden en aning ("hakan nere vid golvet"-skillnader o.s.v.).

(Och så finns det ju dom där "placebo"-effekterna som kan ställa till det)

*finns ju dom som inte tycker det är nån större skillnad mellan ljudet från sibastereon och en bra stereo....

Själv tycker jag att det är liten skillnad mellan olika cd-spelare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 00:50

Jag testade föräldrarnas Technics av lite äldre snitt med 1-bitsomvandlare, denna är så pass dålig att man tämligen enkelt hör skillnad mot exempelvis min Benchmark DAC-1.

Sen finns det exempel med lite nyare dvd:er för 2000 spänn som är väldigt svåra att höra skillnad på mot DAC-1. Min enda slutsats är man kan få väldigt goda spelare idag för väldigt rimliga pengar, detta är ju kanon imho :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 01:12

Jo men rydberg.. Nog håller du med om att med högre nivå på kringutrustning som tex du har så hör du väl lättare skillnader också på typ spelare??

Än man gör med mindre väl presenterande utrustning.. Som en del andra kanske har..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-11 01:19

Mayro skrev:Jo men rydberg.. Nog håller du med om att med högre nivå på kringutrustning som tex du har så hör du väl lättare skillnader också på typ spelare??

Än man gör med mindre väl presenterande utrustning.. Som en del andra kanske har..

Riggar man upp för snabba skiftningar så blir man faktiskt förvånad över hur små skillnader det trots allt är. Jag har förvisso stött på skräckexempel som den BAT VK-D5SE jag hade ett tag (kostade över 70 papp), den lät verkligen annorlunda (färgade kraftigt). Sånt junk finns det kanske gott om om man letar
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-11 05:04

Jag och ett par till fick en jämförelse av herr HiFi Art mellan en svindyr Naim CD och en ännu dyrare Naim-spelare.
Jag hade hoppats på att det absolut inte skulle kunna finnas några som helst hörbara förbättringar.

Förstärkare var Naim nånting, högtalarna var hans favorit Totem, kommer inte ihåg namnet på dom heller.

Skillnaden var att det fanns en tystnad på den värre spelaren som inte var lika tydlig på den andra. Där det var tyst på inspelningarna, var det verkligen helt tyst.
Detta kan betyda två saker..
Antingen ger den CDn för 50 papp onödigt mycket ljud/oväsen konstant. Eller så är den CDn för 100 papp riktigt riktigt bra!

Tyvärr så kändes det för dumt att be om att få jämföra med fler spelare då jag kände mej som en påträngande, icke potentiell kund som bara vill lyssna på alla fräna grejer. :)
Det var hur som helst en upplevelse som förstörde min tro på att det inte ska vara nån skillnad på CD spelare.

Sen kommer jag tillbaka till verkligheten och kommer på att på mina grejer, och framför allt i mitt rum, skulle det inte höra nån skillnad över huvudtaget och jag känner mej plötsligt mycket nöjd med min plastiga DV-370. :D

Tillägg:
Men kan det vara så illa att de gör den billigare spelaren sämre medvetet för att den dyrare ska verka fulländad, i hopp om att det mellan just deras egna modeller man jämför? Eller är det bara som jag tror?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-03-11 09:14

manger skrev:Låna hem en dyr och fin CD-spelare (+10.000:-) över en helg och lyssna och bedöm själv.

Jo men den jämförelsen har jag ju redan gjort. Vi jämförde min dvd-spelare (ca 5 år gammal modell?) med ett nypris som jag tror var runt 4-5000 kr mot en spelare för 30.000 kr. Därav min frågeställning. Jag har även jämfört min dvd mot en CDFix för 17.000 kr förut. Samma sak.

Så om man bortser från 20 år gamla budget cd-spelare (som även jag tycker låter sämre jämfört med vad som helst idag) och håller sig till hyfsat moderna spelare (såsom Rydberg påpekar), hur stora är då skillnaderna egentligen? Subjektivt olika säger en del. Ok, men vad jag ville komma fram till är om resultatet från den jämförelse jag just redovisade är helt unik och en utomordentlig tillfällighet, eller kanske är något som faktiskt fler uppmärksammat.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 09:44

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-11 10:06

Jag tror att, som någon skrev, att signalbehandling av LF är rena barnleken idag med moderna chips. Man har ju "gått vidare" sas och klarar nu av att behandla både bild av hög kvalitet och ljud i upp till 8-kanaler i billiga konsumentprodukter, så det lilla stereoljudet krävs det jämförelsevis inte speciellt mycket av dagens moderna kretsar för att klara av felfritt ...

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-11 10:34

Kan det inte vara så att om det faktiskt.se finns skillnader mellan två olika CD spelare, så återges de inte alltid till hörbar nivå på grund av karakteristiken i resten av anläggningen (försteg, slutsteg högtalare, rum och kanske kablar)? Så man märker ingen skillnad oavsett hur snabbt man kopplar om och hur bra nivåerna stämmer med varandra.

Skillnaderna kanske blir tydligare om man stoppar in en annan pryttel någonstans i återgivningskedjan. Kom oxå att tänka på att jag inte hör högre frekvenser än ca 15-16 kHz längre, och skillnaerna kan ju ligga vid högre frekvenser än så.

OT
Jag kan inte säga att jag hört några större påtagliga skillnader i mina olika CD- och DVD spelare jag avverkat under åren, på en för mig normal lyssningsnivå. Ibland upplever jag musiken lugnare och mer taktfast med en finare (=dyrare) CD, men det kan vara placebo, eftersom jag inte har blindtestat. En dyr CD ger dock ofta ett bättre användargränssnitt och har snabbare och tystare transport vilket bidrar positivt till helhetskänlan.
Jag tycker mig ha hört ganska stor skillnad på en rörbestyckad DAC och DACen i min receiver. Jag vet inte om det var till det bättre, men "rör-distorsionen" lade troligtvis till en (falsk) luftighet som framträdde på väldigt höga nivåer. Trevligt lät det i alla fall, även om det troligtvis inte var korrekt återgivning från någon av kandidaterna.

Vh
/T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-11 11:05

"Höra skillnad" är ju ett ganska vitt begrepp. Vad man hör beror ofta på vad man lyssnar efter. Snabba byten fungerar bra om man vill kolla skillnader i klangfärg tex men ger ingen indikation på "livlig" eller "tråkig" återgivning.

En mätnisse frågar förstås vad jag menar med tex "livlig", är det dist i diskanten, är det (lägg in valfri teknisk parameter) osv. Och vips är man inne på teknikgubbarnas tolkning av ljudet istället för den musikaliska man utgick ifrån.

Jag är ingen Linn-anhängare, men ibland sympatiserar jag med deras inställning med tex "tune-dem" där man med finjustering av högtalarplacering lyssnar efter musikens homogenitet, om det svänger bra, om det låter som om musikerna är duktiga osv. Istället då för att använda teknokratisk metodik med att bedöma mängden bas jmf med mellanregister osv.

Jag tror att med en så generell frågeställning som "hör ni någon skillnad mellan cd-spelare och går den att kvantifiera" så kommer vi aldrig någonstans eftersom vi lyssnar efter så olika saker.

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi