Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kralle skrev:Surt att projektet står och faller med en sån detalj. Nära tio tusen i sjön.
DVD-ai skrev:.. Det går att köpa filt och klippa till egna
radelius skrev:Jag beställde filt från Larsen nu så det verkar finnas på lager i vart fall. Det är svårt att hitta filt av motsvarande kvalité någon annanstans, jag har letat.
gopnik skrev:Men så unik kan den väl inte vara att funktionen omöjligen kan efterliknas? En halv munk av något skummat material måste vara nära nog. Är det mindre effektivt än ullfilten får man göra det tjockare.
STDI skrev:gopnik skrev:Men så unik kan den väl inte vara att funktionen omöjligen kan efterliknas? En halv munk av något skummat material måste vara nära nog. Är det mindre effektivt än ullfilten får man göra det tjockare.
"En halv munk" skriver du. Gör du det vanliga felet när det talas om filt till OA51 och OA52? Det som menas här är filten som formas som en strut och ligger bakom basen inne i lådan. Den infördes fr o m OA52.2. Men många tror att det talas om "filtkringlan" (en halv munk) som sitter ovanför diskanten.
STDI skrev:Det har väl stor betydelse eftersom den är med i "dämpningen" av lådan.
gopnik skrev:STDI skrev:Det har väl stor betydelse eftersom den är med i "dämpningen" av lådan.
Dämpa en låda kan man göra med nästan vad som helst som är lite fluffigt. Även strömningsmotstånd går uppnå med skummatta, om den nu ska ha det.
Nattlorden skrev:Men bara för att den är med i OA52.2 - betyder det per automatik att den måste vara med i .N med annat element?
STDI skrev:Nattlorden skrev:Men bara för att den är med i OA52.2 - betyder det per automatik att den måste vara med i .N med annat element?
Nej, det gör det inte. Jag antar att utvecklarna i Trollhättan kollat vad som är bäst.
När det gäller OA52.N har utvecklingen skett både i Trollhättan och Stockholm. Jag vet att vid något tillfälle har det ansetts bättre att köra utan ullen. Om det fortfarande är så vet jag inte.
juanth skrev:STDI skrev:gopnik skrev:Men så unik kan den väl inte vara att funktionen omöjligen kan efterliknas? En halv munk av något skummat material måste vara nära nog. Är det mindre effektivt än ullfilten får man göra det tjockare.
"En halv munk" skriver du. Gör du det vanliga felet när det talas om filt till OA51 och OA52? Det som menas här är filten som formas som en strut och ligger bakom basen inne i lådan. Den infördes fr o m OA52.2. Men många tror att det talas om "filtkringlan" (en halv munk) som sitter ovanför diskanten.
Den formats mer till en skål och läggs bakom elementet. Det är en ullfilt som är 1,2 mm tjock och 25x25 cm ca som går åt. En bit som är 25x25 cm väger 30 gram. Den går absolut att imitera säger jag. Tovad ullfilt bör gå att hitta rätt lätt. Den är rätt fluffig. 30 gram för 25x25x1,2 cm som sagt. 480 gr/m3 ger det vid 1,2 mm tjocklek.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], mcrj och 13 gäster