Försteg eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Försteg eller inte?

Inläggav PerStromgren » 2020-04-01 11:58

Morello skrev:Googla "chrome cast". Det ser ut som en liten DAC helt utan manöverdon - ett försteg behövs alltså för att över huvud taget kunna använda systemet på ett smidigt sätt. Att försöka administrera systemet med en leksaksdator, som också saknar adekvata manöverdon, känns inte som något som hör hemma i en seriös musikanläggning.

Kör du von igen nu igen? Visst, om man har råd med den typ av don du själv utvecklar, behöver vi knappast fundera på något annat, men är det inte alla som har så gott ställt.

Jag frågar igen, då. Om man kopplar en Chromecast audio direkt till ett slutsteg och reglerar volymen via digitalt interface, kan man då få högre ljudkvalitet genom att koppla in en förförstärkare som du utvecklat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-01 12:20

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Googla "chrome cast". Det ser ut som en liten DAC helt utan manöverdon - ett försteg behövs alltså för att över huvud taget kunna använda systemet på ett smidigt sätt. Att försöka administrera systemet med en leksaksdator, som också saknar adekvata manöverdon, känns inte som något som hör hemma i en seriös musikanläggning.

Kör du von igen nu igen? Visst, om man har råd med den typ av don du själv utvecklar, behöver vi knappast fundera på något annat, men är det inte alla som har så gott ställt.

Jag frågar igen, då. Om man kopplar en Chromecast audio direkt till ett slutsteg och reglerar volymen via digitalt interface, kan man då få högre ljudkvalitet genom att koppla in en förförstärkare som du utvecklat?

Baserat på min erfarenhet, som jag nämnt tidigare i tråden, skulle jag, som ganska opartisk, svara ja. Dvs jag har inte blivit med Morellosteg än (tänkte att han skickar ett till mig när jag gjort x-antal positiva inlägg ;) ) men det jag hörde av det övertygade mig om nyttan med ett försteg. Att sedan värdera ljudkvaliteten från olika, förmodat bra, försteg är en delikat uppgift. Förra gången jag hade ett försteg var det ett Krell och det trivdes jag väldigt bra med, inte minst för att det hade inbyggt RIAA-steg för både MM och MC. Mitt nya ståtar med fjärrkontroll och en gigantisk volymratt som går precis så där lagom tungt att det andas kvalitet. Tumregeln är att fetare volymkontroll ger bättre ljud :lol:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-01 12:22

PerStromgren skrev:Visst, om man har råd med den typ av don du själv utvecklar, behöver vi knappast fundera på något annat, men är det inte alla som har så gott ställt.

Har man ett par B&W 805s så har man det nog inte sådär superknapert :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 12:59

PerStromgren skrev:

Det finns ju som bekant försteg i alla tänkbara prisnivåer. Från runt en tusenlapp på begagnatmarknaden till sexsiffriga belopp.
Angående frågan - jag har inget svar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-04-01 19:01

Har nu testat lite mer fram och tillbaka och jag vet inte om det låter så himla mycket bättre med försteget inkopplat. Är iofs inte något värsting steg heller. Kör nog vidare med CCA som preamp :)
Hej.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-01 19:14

Chromecast Audio är klart bättre på den digitala utgången än den analoga. Det försteg du visat tror jag inte håller den nivå som många relaterar till när man säger det blir bättre med ett "riktigt" försteg.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-04-01 19:52

RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio är klart bättre på den digitala utgången än den analoga. Det försteg du visat tror jag inte håller den nivå som många relaterar till när man säger det blir bättre med ett "riktigt" försteg.

Rätt så.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-01 20:08

Jag höll länge på den principen att varje länk i kedjan borde påverka signalen, och ljudet negativt. Hade länge Lavry da 10 som kombinerad dac/försteg med en kompetent förstegsdel som kunde svinga rejält med spänning.
Gick till Oppo 105 som kombinerad dac/försteg men dt blev trots fin dac anemiskt.
Därefter skaffade jag ett riktigt försteg, Conrad Johnson Premier 17LS och då hände det saker, därefter Premier 17 LS2 med ännu bättre utsträckning i basen.
Skaffa ett kompetent försteg, om inte annat så låna hem ett dylikt och prova. Det är ditt ljud och din anläggning och du är den som ska vara nöjd med ljudet. Bry dig mindre om de som pratar om hur det borde vara i den bästa av världar, den världen finns inte enligt mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-04-01 20:19

Det där med en bättre DAC kanske kan vara en början...

Behöver dock ha optisk-ingång.

Har denna det? Till vänster om nätbrunnen under USB-ingången? (Harmony Design DA9)
Bilagor
50072456_1249971985127733_8334171492841422848_n.jpg
50072456_1249971985127733_8334171492841422848_n.jpg (20.04 KiB) Visad 5122 gånger
49464970_1249971995127732_1598058628198170624_n.jpg
49464970_1249971995127732_1598058628198170624_n.jpg (32.87 KiB) Visad 5123 gånger
Hej.

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-01 21:55

Morello skrev:Styra med telefon? Låter helknasigt! Telefonen ringer man ju med!

Eftersom du uppenbarligen inte vet hur man använder en modern mobil så är det väl kanske bäst du inte uttalar dig om dom? Det är inte första gången du kommer med dom där korkade uttalen.

Dessutom så är jag en av dom som bara kör en enda källa, ser ingen anledning att göra det heller då min Android TV spelade både film och musik utan problem. O nej Harry, firmware-versioner gör INGEN skillnad i ljudkvalle o det har aldrig gjort det heller ;)

Ontopic så kanske du tjänar lite ljudkvalle på att köra optisk ut till en DAC ja. Den digitala ljudkontrollen i chromecasten är dock inte boven isf utan snarare DACen som afaik inte mäter helt hundra (men låter antagligen inte dåligt för det). Så köp dig en separat DAC med volymkontroll om det känns bättre, t ex Schiit ska väl ha en del såna för inte alltför hutlösa summor?

jansch

Inläggav jansch » 2020-04-01 22:46

Harryup skrev:
jansch skrev:
Harryup skrev:Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.

Man behöver inte tro eller gissa.
Antingen kan det som driver slutsteget ( t.ex en Cromecast eller ett försteg eller vad som helst) styra ut slutsteget fullt vid den belastning som motsvarar slutstegets inimpedans.... eller så räcker inte signalen till.

I alla normala fall räcker förstärkningsfaktorn till. Cromecast Audio skall kunna leverera 2 volt(RMS) vilket är mer än tillräckligt för "alla" slutsteg, både för HiiFi och proffesionella tillämpningar.
Tyvärr specas inte max last för utgången, det borde dom speca. Vad har slutsteget för inimpedans? Gissingsvis 10k eller mer och då kan det inte vara nåt problem.

Enkel test om du inte har mätutrustning. ... går det att spela så högt att högtaarna distar är det inget problem.

Är det bätrre med ett försteg? Alla steg man tillför och som innehåller aktiva komponenter tillför distorsion (också även passiva steg, men det är så marginellt.)
Normalt vinner man på att undvika extra steg om man inte behöver mer förstärkning eller lägre Ri.

Mina erfarenheter kommer av upplevda ljudförbättringar. Chromecast med svajig programvara är inget jag skulle vilja styra direkt i från en telefon in i ett slutsteg där möjligheten till full volym och konstiga digitala störningar kan ge högtalarna men efter en sådan upplevelse. Att det går att spela tillräckligt högt är ju högst basalt och något jag skulle ägna 2 sekunder till. Resten är hur grunkan beter sig över tid.

Menar du att volymkontrollen på försteget är lösningen på de problem som du ser? Att Cromecasten då kan arbeta med maximal signal in/ut?
Beskriv gärna hur ljudförbättringar uppstår genom att koppla in ett extra aktivt steg i den analoga kedjan.

Att kunna spela tillräckligt högt men inte ha onödigt mýcket förstärkning är grundläggande för att optimera signalöverföringen, att hålla brusnivån nere och minimera distorsion i analoga kedjan. Det är därför viss utrustning (t.ex slutsteg) har ibland har valmöjlighet att ställa in känslighet (förstärkningsfaktor).
Personligen tycker jag inte det är basalt att t.ex. vinna 10-20dB i brusgolv med optimerad förstärkning i hela analoga kedjan.

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-04-01 23:28

Tror jag löst det.

Slutsteget åker nog ut.

CCA till ny (med ny menar jag beg) DAC (Harmony Design DA9) vidare till en integrerad förstärkare. Känns enklast så.

Bild
Hej.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-01 23:38

wilhelm-tell skrev:Tror jag löst det.

Slutsteget åker nog ut.

CCA till ny (med ny menar jag beg) DAC (Harmony Design DA9) vidare till en integrerad förstärkare. Känns enklast så.

[ Bild ]

Bjud inte hem någon som bär med sig ett Morello-försteg under armen bara :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-01 23:40

hifikg skrev:

Slutsteget åker nog ut.

[ Bild ]

Va? Jag hörde att det var ett riktigt killer-försteg!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-01 23:42

goat76 skrev:
hifikg skrev:

Slutsteget åker nog ut.

[ Bild ]

Va? Jag hörde att det var ett riktigt killer-försteg!

Just därför... om han vill undvika försteg, så är det ingen bra idé att lyssna på ett sådant.

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-04-02 08:56

Nu låter det bättre! (lät halvkul tills jag rattade ner impedansmatchningen på baksidan).

Bild
Hej.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 09:03

sprudel skrev:Jag höll länge på den principen att varje länk i kedjan borde påverka signalen, och ljudet negativt. Hade länge Lavry da 10 som kombinerad dac/försteg med en kompetent förstegsdel som kunde svinga rejält med spänning.
Gick till Oppo 105 som kombinerad dac/försteg men dt blev trots fin dac anemiskt.
Därefter skaffade jag ett riktigt försteg, Conrad Johnson Premier 17LS och då hände det saker, därefter Premier 17 LS2 med ännu bättre utsträckning i basen.
Skaffa ett kompetent försteg, om inte annat så låna hem ett dylikt och prova. Det är ditt ljud och din anläggning och du är den som ska vara nöjd med ljudet. Bry dig mindre om de som pratar om hur det borde vara i den bästa av världar, den världen finns inte enligt mig.

Jag skulle dock misstänka att utsträckningen i basen faktiskt minskade med CJ-försteget. CR80 med 10 k ingångsimpednas i kombination med CJ-förstegets kopplingskonding på utgången torde medföra en högre gränsfrekvens än OPPO-maskinen som direkt driver CR80.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-02 09:20

Morello skrev:
sprudel skrev:Jag höll länge på den principen att varje länk i kedjan borde påverka signalen, och ljudet negativt. Hade länge Lavry da 10 som kombinerad dac/försteg med en kompetent förstegsdel som kunde svinga rejält med spänning.

Jag skulle dock misstänka att utsträckningen i basen faktiskt minskade med CJ-försteget. CR80 med 10 k ingångsimpednas i kombination med CJ-förstegets kopplingskonding på utgången torde medföra en högre gränsfrekvens än OPPO-maskinen som direkt driver CR80.

Så kan man kanske tänka, men resultatet är det helt motsatta. Du har ju själv hört baskapaciteten. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 09:38

Ja, men jag har ju inte jämfört med andra försteg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-02 09:41

wilhelm-tell skrev:Nu låter det bättre! (lät halvkul tills jag rattade ner impedansmatchningen på baksidan).

[ Bild ]

Snygg pryl!

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-04-02 09:56

hifikg skrev:
wilhelm-tell skrev:Nu låter det bättre! (lät halvkul tills jag rattade ner impedansmatchningen på baksidan).

[ Bild ]

Snygg pryl!

Ja, iaf annorlunda färg. 170W mår 805S bra av. Denna med DA9 låter magnifique. Men det gör även DA9 direkt till trälådan... Sjukt stor skillnad med bra DAC.

https://www.hifinews.com/content/storm-audio-v55-vertigo-£3490

Bild

Bild

Bild
Hej.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-02 10:05

wilhelm-tell skrev:
hifikg skrev:

[ Bild ]

Snygg pryl!

Ja, iaf annorlunda färg. 170W mår 805S bra av. Denna med DA9 låter magnifique. Men det gör även DA9 direkt till trälådan... Sjukt stor skillnad med bra DAC.

https://www.hifinews.com/content/storm-audio-v55-vertigo-£3490

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Ja, jag provade en BRIC-dac innan jag skaffade en riktig o jag minns att det jag reagerade mest på var hur mycket öppnare ljudet blev. Med den enkla DAC-en fick jag nästan monoljud, något som jag verkligen inte är van vid. Har inte kollat marknaden på många år nu, är lite nyfiken på DSD-filer som den inte kan hantera, så en vacker dag kanske den byts av den anledningen. Bilder finns i min medlemstråd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 10:35

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-04-02 11:49

Körde denna DAC tidigare. Typ 1000kr på hifiklubben för 10 år sedan.
Trodde inte skillnaden skulle vara så stor som den är.
Bilagor
Skärmavbild 2020-04-02 kl. 11.36.11.png
Skärmavbild 2020-04-02 kl. 11.36.11.png (1.56 MiB) Visad 4894 gånger
Hej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-02 12:28

Det finns en ganska utbredd uppfattning/gissning att dacar är tillräckligt bra redan om de fungerar eftersom det är bara ettor och nollor och lite samma om försteg på faktiskt. Inte helt sällan kan man se att man köper ett stort och erkänt bra slutsteg som många gånger kan kosta 20.000-100.000 och sedan kör man en receiver som försteg.
En suboptimering som är klart menlig för musikåtergivning men som inte märks lika mycket på film förstås.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-02 13:11

"Det finns en ganska utbredd uppfattning/gissning att dacar är tillräckligt bra redan om de fungerar eftersom det är bara ettor och nollor"

Vem har påstått något sådant?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-02 17:25

Morello skrev:
"Det finns en ganska utbredd uppfattning/gissning att dacar är tillräckligt bra redan om de fungerar eftersom det är bara ettor och nollor"

Jag gjorde det precis innan du citerade mig och det är vad jag tycker.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-02 18:01

Jag tycker att frågan i rubriken kokar ned till: kan ett försteg låta bättre än en sladd?

PS. ... på linjenivå, alltså!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-02 18:29

Ja, om signaltransmissionen behöver impedansanpassas.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-02 18:32

Morello skrev:

Kan hålla med Harryup här, det är mycket av den undertonen som ligger i många inlägg åtminstone.
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi