Rille skrev:Att rummet reflekterar mer neutralt med en neutral högtalare än med en icke neutral stämmer ju endast inte då en högtalare som inte är neutral men som har motsvarande rummets fel inverterade i sin klang ställs i rummet, alla andra högtalare som inte är neutrala blir det i värsta fall fel på fel, först från högtalaren och sen från rummet. hur många högtalare har ett rums fel inverterade i sin tonkurva? och med en sådan högtalare så blir direktljudet alltid fel då det har rummets fel inverterade. det krävs även en ganska så exakt invertering av felen för att det inte ska bli mer fel i rumsklangen då ett "nära" inverterat fel inte räcker utan då kommer tillföra nya fel i kanten av tonkurvefelen.
Hur jag mäter. ja det beror på vad jag söker för information. vill jag veta hur basregistret beter sig så mäter jag vid bakvägg, vill jag veta högtalarens direkttonkurva så mäter jag närmre högtalaren typiskt 0,5m- max 1m ifrån då jag inte har ett ekofritt rum. mätning på lyssningsplats kan avslöja vissa andra problem som reflexer, om man är ute efter att se analysera fram dom så kan det underlätta att mäta både till höger, vänster ovan och under lyssningsplats för att se vilken reflex det är.
Det jag försökte säga var ju just att det är omöjligt att man har sådan tur att en högtalares eventuella fel inverterar alla de fel rummet ger, det jag sa var att om det lyssningsmässigt mest märkbara felet är inverterat, exemplet med en dip i basen i direktljudet vs en bas-förstärkning i och runt det området från rummet, så kan det vara så att detta mest störande området i frekvenskurvan faktiskt blir bättre för den totala upplevelsen.
Det är väl just det du försöker justerar i din neutrala högtalare, du applicerar en icke neutral kurva för att kompensera för den färgning rummet ger, eller hur?
Nu är det nog dock rätt få audiofiler som sitter och fixar tonkurvan med EQ, därför menar jag att en viss högtalare kan prestera bättre hemma hos en viss person än hos en annan just för att högtalarens tonkurva avviker på ett mer passande sätt hemma hos den ene men inte hos den andre.
Sen för att knyta tillbaka lite till trådämnet så är spretar program-materialet åt alla möjliga håll beroende på hur det löt i studion, frågan är bara vilka avvikelser som mest speglar ett genomsnitt. Kanske är strävan efter en neutral lyssning inte det mest neutrala när det kommer till det mesta av program-materialet.
När du sitter och korrigerar din tonkurva till att den ska vara så neutral som möjligt så hör du kanske vad du vill höra då din förutfattade mening är att det borde bli bättre ju rakare tonkurvan ser ut.
Kanske är det den kurvan som verkligen är den bästa hemma hos dig men det hade kanske varit intressant att se hur kurvan verkligen hade sett ut om du inte hade det visuella framför dig och bara rättade till ljudet efter hur du föredrar det bara genom lyssning.
Enligt Revels tester är det den rakaste kurvan som föredras av de flesta, det är dock inte alla lyssnare som föredrar Revels högtalare.

Rille, jag vill bara lägga till att du kan ha rätt i allt du säger och att jag kan ha helt fel i det jag säger, jag lägger bara ut diverse möjligheter så att debatten om vikten av rak neutral frekvenskurva får fler infallsvinklar, som i sin tur möjligtvis öppnar upp nya tankar om vad som verkligen är viktigast för folk i allmänhet eller om det blr ses som en helt individuell anpassning efter egba preferenser.