goat76 skrev:Om 12% direktljud kontra 88% rum stämmer, varför håller så många av oss på med så mycket nära mätningar på våra högtalare? För oss användare borde det väl vara av större intresse att mäta på lyssningsplats så att de där 88 procenten tas med i beräkningarna när vi försöker justera in det där neutrala ljudet, det är ju den helheten vi sedan ska lyssna på?
Jag uppmanar verkligen de som är sant intresserade att söka mer kunskap om hur vår hörsel fungerar på riktigt, istället för att fundera kring vad någon skrivit i ett marknadsföringsblad eller vad någon mätt i ett testreportage. Med ökad förståelse om varför vi hör som vi hör och ökad förståelse för hur komplex den mekanismen är, upplever jag att jag får lättare att ta till mig ny kunskap och förmåga att särskilja vad som är kunskap från fake news. Två av sakerna som har sjunkit in genom åren:
- INGENTING av vad en mätmikrofon kan registrera, oavsett var eller på vilket sätt, representerar på något sätt det vi upplever när vi lyssnar till samma högtalare. Vår hörsel avkodar ljudet i en tredimensionell rymd och över tiden - i fyra dimensioner. En mikrofon buntar ihop all den informationen till en enda bild. Det är fundamentalt att förstå denna skillnad. Om inte, är det en tydlig signal på att söka efter den förståelsen. Mätningar för mig är ett konstruktionsredskap. Mäter jag nära en högtalare i en speciell riktning är det den egenskapen jag är ute efter att analysera. Mäter jag på längre avstånd är det andra egenskaper jag är nyfiken på. En ljudupplevelse är INTE 12% direktljud och 88% rum.
- en uppmätt rak tonkurva är INTE en tonkurva som vår hörsel upplever som en neutral tonkurva. Skillnad mellan hörsel och mätmikrofon är bara en sak, men hur vi upplever ett ljud beror också på en mängd andra faktorer. Här känner jag mig långt ifrån fullärd för att ens försöka påstå hur det borde vara, mer än att en uppmätt tonkurva INTE ska var rak för att kunna skapa en återgivning som avspeglar en ursprunglig ljudhändelse på bästa möjliga vis genom två eller fler högtalare.
goat76 skrev:Enligt Revels tester är det den rakaste kurvan som föredras av de flesta, det är dock inte alla lyssnare som föredrar Revels högtalare.
Att fler föredrar konsistenta högalare betyder inte att en rak kurva är rätt, bara möjligen mindre orätt

Mvh, mats