Tangband skrev:Jag uppmanar alla att läsa på om precedenceeffekten och Haas. Och prova spela in lite själv med egna mikrofoner och studera vad som händer.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect” Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results.”
———————-
I texten ovan kan man läsa : ” A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo).”
5 ms ljudväg är 171,5 cm.
Problemet är att du likställer lokalisation med att tolka musik. Det är total gallimatias. Dessutom är det så att du har fullständigt missat att det är skillnad på lokalisation av ljudobjekt och ljudobjektets klang.
Det är som om du läser böcker, stoppar in all info i en blender och mixar allt och blandar ihop allt och därefter försöker dra slutsatser. Tangband, du har fortfarande totalt missuppfattat Precedence-effekten och även det som tillhör Haas-effekten.
Lokalisation med hörseln av ljudobjekt sker på direktljudets första millisekund. Då skall respektive öras öronsignaler/kod ha konvergerat mot en och endast en signal/kod där ljudobjektet har lokalisering d v s en position. Höger öras insignal och vänster öras insignal blir till respektive öronsignaler och transporteras vidare i respektive öras hörselnerv för att sammanstråla/konvergera och i denna process som är att likna vid en modulator så sätts riktning och lokalisation och då är det inte längre separata öronsignaler utan en och endast en ny hörselsignal med indikation på riktning. Någon klang kan överhuvudtaget ännu inte uppfattas på max 1 ms (750 mikrosekunder). Det blir som en och endast en kort puls.
Därefter skapas klangen i vår hörsel genom att hörseln integrerar direktljud + reflexer. Denna integration har ett tidsfönster. Integration betyder summation eller sammansmältning. Tidsfönstrets längd beror på hur insignalen ser ut.
I klartext, reflexer skall inte ändra lokalisationen av ljudobjektet, även om reflexer kommer från höger eller vänster eller uppifrån eller nedifrån. Efter lokaliseringstiden om max 1 ms så sker sammansmältning /integrering/summering av direktljud och reflexer och den processen skapar ljudets/ljudobjektets klang d v s det du hör.
Haas studerade ett och endast ett direktljud som sammansmälter med en och endast en singel reflex. Inom vetenskapen så måste man använda reduktionistiska metoder för att ringa in komplexa problem. Att enkom ta med en och endast en reflex säger inget om hur det blir då fler reflexer inträffar, men det säger allt om vad som händer om en och endast en reflex inträffar. På så sätt kan man gå vidare och studera vad som händer då en och endast en reflex adderas till direktljud där denna reflex undersöks med avseende på vinkel/riktning i jämförelse med direktljudets riktning.
Så kan man hålla på att genom reduktionistiska metoder katalogisera händelseförlopp. Därefter kan man studera komplexa förlopp som är sammansatta av flera variabler. För varje ny variabel så ökar komplexiteten dramatiskt.
Summing localization är effekten av att signalen från en och endast en ljudkälla förmedlad via respektive öra d v s två skilda öronsignaler konvergerar till en och endast en signal. Det sker i nervsystemet och tidsintervallet mellan öronen kallas för Interaural Time Difference och kan maximalt bli +/- 0,75 ms. Normalt sätter man det ofta till +/- 0,63 ms. Det betyder att ljudvågor som når bägge öronen samtidigt, d v s tidsdifferens noll, kommer från en ljudkälla belägen på Medianplanet. Det betyder ekvidistans från öronen, t.ex. rakt framifrån eller rakt uppifrån. Maximal tidsdifferens är om ljudkällan är rakt till höger eller rakt till vänster. Då når ljudvågen först ena örat men ljudvågen går runt huvudet och når andra örat först senare och denna tidsdifferens är mellan 0,63 ms och 0,75 ms beroende på mätning. Man kan mäta på barn, kvinnor och män och det blir viss skillnad.
Det viktiga är att det från en ljudkälla blir 2 i skilda öron-händelser som tidsmässigt kan vara olika men som alltid konvergerar i nervsystemet till en och endast en ljudhändelse och denna ljudhändelse är reell såtillvida att det rör sig om en reell ljudkälla. Denna konvergens kan kallas summing localization. Nu talar jag enbart om direktljudet.
Inom stereofonin används också detta begrepp för att försöka förklara lokalisation av fantomljudobjekt som nervsystemet luras tro att det handlar om en reell ljudkälla, d v s ljud upplevs komma från ett ställe där det inte existerar någon ljudkälla.
Nedan har jag tagit från engelsk text och korrigerat/förtydligat vissa saker.
For stereophonic system with binaural listeningSumming localization occurs when two or more coherent sound waves arrive within a limited time interval and only one sound sensation is perceived. If the time variations are smaller than 1 ms, the time and level variations of all sound sources contribute to the direction of the perceived sound. The resulting auditory event is called a phantom projection of sound sources.
http://en.wikipedia.org/wiki/Summing_localization.
Summing localization handlar egentligen dock inte om fantomprojicering. Det handlar om lokalisering av ett reellt ljudobjekt. Vill man återge detta ljudobjekt medelst fantomprojicering så sker detta med att lura hörseln genom att utnyttja samma effekt d v s summing localization. Det är så stereofonin fungerar. Att signalerna till höger och vänster öra skall vara koherenta är en självklarhet, annars blir det två separata auditory events.
Det finns olika tidsintervall på ett auditory event.
Det första tidsintervallet är Summing localization och är inom 1 ms. Det är inom Summing Localization som riktningsbestämmandet sker då Interaural Time Difference sätter sin del av riktningsbestämmandet. Tidsdifferensen mellan öronen som är maximalt 1 ms skall bli till noll och det sker genom konvergens i hjärnan. Istället för en tidsdifferens mellan öronen så skapas riktning i denna neurala modulator.
Därefter, d v s efter 1 ms kommer intervallet då precedence gör sig gällande. Precedence har således 2 gränser, en övre och en undre. Den i tiden undre gränsen för precedence är kring 1 ms d v s efter Summing localization skett och den övre gränsen är beroende av flera saker, bl.a. av insignalens beskaffenhet, är det tal eller korta pulser eller varierande brus, men även tidsintervallet mellan olika tidiga reflexer i t.ex. ett konserthus påverkar tidslängden på precedence intervallet och inte minst, ljudtrycksnivån på reflexen i förhållande till direktljudet där direktljudet är lead och reflexen lag. Efter precedence hörs eko och då kallar man det för ett nytt auditory event. I det här fallet i Blauerts studie så inträffar den övre gränsen vid 80 ms.
Det betyder att intervallet för precedence i detta fall ligger mellan 1-80 ms.
Att blanda ihop summing localization med precedence skall inte göras. Varje första reflex från respektive vägg, golv och tak har nämligen också ett summing localization område med ITD skilt från direktljudets ITD. Det är dock just nu överkurs, dock är det extremt viktigt för hörseln.
Bilden nedan är från en forskningsrapport från Jens Blauert. Beroende på hur undersökningen görs d v s vad man vill undersöka, så fås relaterat resultat.

Jag ids inte lägga ner mer tid på att hålla på att förklara hur saker egentligen fungerar. Jag har redan gjort flera inlägg angående precedence och det får vara nog.
Ha en Glad Påsk.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.