goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Det fetmarkerade beror på hur mycket reflexerna färgats och hur dessa tunnats ut innan det når örat, eftersom reflexerna inte längre är helt identiska med direktljudet så kommer de inte ”dra” ljudet till en mittpunkt mellan ljudkällorna, det kommer vara lokaliserat närmare direktljudets ursprungliga position i de flesta fall.
Nej goat76, det är ingen reflex som som simuleras i området 0 till 1 ms. Det är området för summing localization. Därvidlag har även Kronkan missuppfattat vad summing localization är. Det är allrså inte reflexer det handlar om i det området.
Mvh
Peter
1a.) Jag pratar här om en äkta reflex, en sådan kan mycket riktigt inte fullt ut orsaka ”summing localization” eftersom en riktig reflex inte är ett helt identisk ljud som direktljudet,
1b.) men det kommer beroende hur nära reflexen kommer ifrån ”dra till sig” ljudet en aning åt det håll där den kommer ifrån.
1c.) Du kan ju testa detta med att hålla en mobiltelefon mot en vägg och testa lite olika avstånd till ett hörn inom 40 cm avstånd.
2.) Summing Localization har egentligen ingenting med reflexer att göra.
1a.) Ej helt korrekt. En reflex kan ej orsaka summing localization. Reflexen ändrar ej positionen av en ljudkälla. En reflex kan dessutom aldrig ha identiskt ljud som direktljudet eftersom den tillryggalägger ett längre avstånd till lyssnaren.
1b.) Inkorrekt. Det blir inte så att ljudkällan ändrar position. OBS! Man skiljer mellan ändrad position kontra diffusitet.
1c.) Har testat och matssvensson likaså. Du skriver dock från 40 cm och då är läget lite annorlunda. Då måste du specificera var du vill att huvudet skall placeras. Jag gav ganska precisa riktlinjer för hur man kan utföra experimentet bl.a. 80 cm lyssningsavstånd och 5-10 cm avstånd från mobil till vägg.
petersteindl skrev:Gör ett enkelt experiment. Tag din mobiltelefon. Sätt på dess högtalarfunktion. På en iPhone är högtalaren på ena kortsidas gavel/kant. Spela upp en talande röst och/eller musik eller film. Håll mobilen 80 cm från ditt huvud. sväng runt mobilen och lyssna efter telefonens riktning och diffusitet. Gå nu till en vägg. Håll mobilen 5-10 cm från väggen. Varifrån hör du mobilen? Ändrar sig mobilens position för att du närmar dig väggen eller hörs mobilens position tydligare?
Tryck nu mobilen dikt an mot väggen och lyssna.
Gå därefter till hörnet och gör samma sak. Sätt högtalaröppningen i mobilen 1 mm från hörnet men mobilen dikt an mot ena väggen. 2 begränsningsytor.
Gå därefter till hörnet mot golvet och gör samma sak. 3 begränsningsytor. Sätt högtalaröppningen i mobilen 1 mm från hörnet men liggandes på golvet och mobilen dikt an mot ena väggen. Ha mobilen så att högtalaröppningen är så nära alla 3 begränsningsytor som möjligt.
Lyssna på lokalisation av mobilens position och tydlighet i ljudet. Det viktiga är huruvida du tycker ljudet blir diffusare om du närmar dig väggen i jämförelse med om du har mobilen 50-80 cm från dig fast mitt i rummet.
Görs experimentet rätt så ökar lokalisering av mobilens position dramatiskt då den sätts mot vägg och mot hörn och det blir dramatiskt mycket tydligare d v s mindre diffust och det är inte sämre 5-10 cm från vägg än mitt i rummet. Det blir inte diffusare. Du kan fundera på det.
matssvensson skrev: här är vad jag upplever med föreslagen test. Jag försöker bara beskriva upplevelsen av diffusivitet (ljudkällans lokalisering) och inte de uppenbara förändringar i klang och ljudstyrka som reflexerna och närheten till begränsningsytorna också åstadkommer.
Utomhus utan begränsningsytor - tydlig lokalisering av ljudkällan som inte förändrar sig i någon väsentlighet med mobiltelefonens riktning i förhållande till huvudet.
Inomhus med mer än en meter till begränsningsytor (reflexer anländer mer än 1 ms efter direktljudet) - diffusare lokalisering av ljudkällan där högtalaren riktad rakt mot huvudet är minst diffust.
10 cm till vägg (starkare reflexer anländer väl inom 1 ms i förhållande till direktljudet) - tydligare lokalisering av ljudkällan. En effekt som bara blir tydligare ju närmare mobilen kommer en eller fler begränsningsytor.
Helt enligt förväntan.
mvh, mats
2.) Japp, så är det.
Mvh
Peter