Moderator: Redaktörer
Bjorn_ skrev:Fixade en egen jordpunkt, men de blev inte så bra. Kan inte hetsa upp temperaturen tillräckligt för att tennet skall få bra kontakt. Vad göra?
Snurra upp lite RK (sån man drar i elrör) och löda på (och kasta nuvarande bricka)
Bara göra den jättemycket mindre?
Andra tips?
Bjorn_ skrev:Fixade en egen jordpunkt, men de blev inte så bra. Kan inte hetsa upp temperaturen tillräckligt för att tennet skall få bra kontakt. Vad göra?
smile skrev:Snyggt byggt!
Ang. Kopparbrickan.
Kanske går det att borra hål i den som passar de trådar du ska löda fast?
Har du provat att använda extra flussmedel eller tex lödvatten/lödpasta?
Det kan bildas oxidskikt på koppar som ibland gör det lurigt att få fäste med tennet.
Bill50x skrev:Använd en riktig lödkolv och inte en tunn lödpenna. De tunna lödspetsarna innehåller så liten energi att de snabbt svalnar när man löder lite tyngre grejor. Och som någon ovan skrev, använd lite extra lödpasta. Företnna gärna tråden innan du sticker den genom hålet och se till att ha lite extra tenn på lödspetsen så får du direkt bra kontakt med kopparen.
/ B
Eri skrev:Ang. jordningen. Varför inte montera ringkabelskor på kablarna i stället och sen stapla dem på en skruv med lagom diameter.
Bjorn_ skrev: Tack för tipsen, har du ett exempel på lämplig lödkolv för tyngre arbete?
Finns ju massor...
Maccis skrev:Kan du inte montera en extern antenn?
Bjorn_ skrev:Försöker förstå vad en underavstämning skulle kunna ge för positiv effekt. Allt beror väl på, som vanligt. Om vi låtsas att jag haft en låda på 55 liter istället, så hade kurvan blivit något i stil med den svarta kurvan nedan. I sådana fall hade en underavstämning kunnat vara på plats (röd kurva), tänker jag rätt då?
Har för övrigt kört på 30,25Hz avstämning senaste dygnet. Osäker på om jag hör någon skillnad. Har dock skruvat ner effekten något på subben, så lite kanske det gör på sig.
Perfector skrev:Bjorn_ skrev:Försöker förstå vad en underavstämning skulle kunna ge för positiv effekt. Allt beror väl på, som vanligt. Om vi låtsas att jag haft en låda på 55 liter istället, så hade kurvan blivit något i stil med den svarta kurvan nedan. I sådana fall hade en underavstämning kunnat vara på plats (röd kurva), tänker jag rätt då?
Har för övrigt kört på 30,25Hz avstämning senaste dygnet. Osäker på om jag hör någon skillnad. Har dock skruvat ner effekten något på subben, så lite kanske det gör på sig.
Den understa kurvan i svart är ju exakt vad jag brukar försöka få fram när jag bygger högtalare.
Då får man en inbyggd loudness som gör att basen låter mer i balans vid låga volymer.
Griff skrev:Perfector skrev:Bjorn_ skrev:Försöker förstå vad en underavstämning skulle kunna ge för positiv effekt. Allt beror väl på, som vanligt. Om vi låtsas att jag haft en låda på 55 liter istället, så hade kurvan blivit något i stil med den svarta kurvan nedan. I sådana fall hade en underavstämning kunnat vara på plats (röd kurva), tänker jag rätt då?
Den understa kurvan i svart är ju exakt vad jag brukar försöka få fram när jag bygger högtalare.
Då får man en inbyggd loudness som gör att basen låter mer i balans vid låga volymer.
En nyfiken fråga Perfector: Innebär det att dina högtalare bara används då du spelar vid svag volym?
Byter du högtalare om/när du spelar starkare? Eller använder du tonkontroll för att minska basen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster