Rotel Michi återuppstår

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Re: Rotel Michi återuppstår

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-13 08:23

Hallå i stugan, nybliven medlem. :)
Jag har för en tid sedan sökt efter ett nytt system som jag kan lyssna på en bra tid framöver, fyller snart 45 år och har alltid varit tyckt om Rotel men har aldrig använt mig av deras prylar men när jag fick se Michi så blev jag förälskad direkt. Älskar designen och elektroniken är otroligt välbyggt. Jag har bara haft möjligheten att lyssna på Michi S5. Försteget pratar alla varmt om men innerst inne så hade jag redan bestämt mig, jag ville slå till stort så jag tog mig bort till Hifi-Punkten och beställde ett nytt system. Det blev försteget P5 och 2st M8 Monoblock. :) Hade det inte varit för den otroligt underbara personalen i butiken så kanske jag inte hade fått tag i något system men tydligen fanns prylarna i England och skickades förra veckan. Man är som ett barn på julafton just nu. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-04-13 09:23

Ica-Jerry skrev:Hallå i stugan, nybliven medlem. :)
Jag har för en tid sedan sökt efter ett nytt system som jag kan lyssna på en bra tid framöver, fyller snart 45 år och har alltid varit tyckt om Rotel men har aldrig använt mig av deras prylar men när jag fick se Michi så blev jag förälskad direkt. Älskar designen och elektroniken är otroligt välbyggt. Jag har bara haft möjligheten att lyssna på Michi S5. Försteget pratar alla varmt om men innerst inne så hade jag redan bestämt mig, jag ville slå till stort så jag tog mig bort till Hifi-Punkten och beställde ett nytt system. Det blev försteget P5 och 2st M8 Monoblock. :) Hade det inte varit för den otroligt underbara personalen i butiken så kanske jag inte hade fått tag i något system men tydligen fanns prylarna i England och skickades förra veckan. Man är som ett barn på julafton just nu. :)

Välkommen till faktiskt.io och grattis till ditt köp, hoppas att du blir nöjd! :D

När är det leverans?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-04-13 09:41

Ica-Jerry: Välkommen till forumet vilka högtalare ska dessa driva?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-13 10:08

DVD-ai skrev:
Ica-Jerry skrev:Hallå i stugan, nybliven medlem. :)

Välkommen till faktiskt.io och grattis till ditt köp, hoppas att du blir nöjd! :D

När är det leverans?

Leverans vet jag faktiskt inte, vet bara att elektroniken skickades i Tisdags förra veckan från England med flyg men man vet ju inte i dessa coronatider.

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-13 10:12

shifts skrev:Ica-Jerry: Välkommen till forumet vilka högtalare ska dessa driva?

Tack så mycket. :)
Eftersom det går en del pengar nu åt elektroniken så jag måste avvakta med nya högtalare men planen är är köpa Bowers & Wilkins 800 D3. :)
Just nu får jag nöja mig med ett par gamla Vifa tills jag fått större plats för kommande köp.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-04-13 10:58

Välkommen. Snyggt namn. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-04-13 11:07

Ica-Jerry skrev:

Eftersom det går en del pengar nu åt elektroniken så jag måste avvakta med nya högtalare men planen är är köpa Bowers & Wilkins 800 D3. :)
Just nu får jag nöja mig med ett par gamla Vifa tills jag fått större plats för kommande köp.

Själv tycker jag att deras äldre 800 är klart bättre, mer välljudande och naturliga i återgivningen än deras senare kreationer :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-13 11:21

DVD-ai skrev:
Ica-Jerry skrev:

Själv tycker jag att deras äldre 800 är klart bättre, mer välljudande och naturliga i återgivningen än deras senare kreationer :)

Det är tur att alla är olika.. Bra högtalare gör de iallafall. :D

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-13 11:22

mrGaskill skrev:Välkommen. Snyggt namn. 8)

Tack så mycket.. Känner mig redan välkommen. :D

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-13 18:14

Jag har läst mig till att det ska finnas ett påkostat phonosteg i P5:an, är det någon som vet om det går att styra de balanserade ingångarna via phonosteget eller om det är så att man måste använde de dedikerade ingångarna för ändamålet?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-04-14 18:59

Ica-Jerry skrev:Jag har läst mig till att det ska finnas ett påkostat phonosteg i P5:an, är det någon som vet om det går att styra de balanserade ingångarna via phonosteget eller om det är så att man måste använde de dedikerade ingångarna för ändamålet?

Det är bara den dedikerade ingången som funkar för phono..... du ställer däremot om mm eller mc i meny.

Stefan

Grattis till ett riktigt bra köp! Jag är våldsamt nöjd med mitt försteg....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-15 08:22

avr7000 skrev:
Ica-Jerry skrev:Jag har läst mig till att det ska finnas ett påkostat phonosteg i P5:an, är det någon som vet om det går att styra de balanserade ingångarna via phonosteget eller om det är så att man måste använde de dedikerade ingångarna för ändamålet?

Det är bara den dedikerade ingången som funkar för phono..... du ställer däremot om mm eller mc i meny.

Stefan

Det var som jag misstänkte. Då använder jag mitt Riaa-steg som har fler möjligheter istället. :)
Jag går här och väntar på att man skall höra av sig och tala om att grejerna har kommit. Ser verkligen fram emot att få packa upp och koppla in dem. Har hört att många inkl dig att ni är mycket nöjda. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-04-15 09:34

Ica-Jerry skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Det var som jag misstänkte. Då använder jag mitt Riaa-steg som har fler möjligheter istället. :)
Jag går här och väntar på att man skall höra av sig och tala om att grejerna har kommit. Ser verkligen fram emot att få packa upp och koppla in dem. Har hört att många inkl dig att ni är mycket nöjda. :)

Vi bor ju i samma stad så du är välkommen på en provlyssning medans du väntar :)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-15 09:39

avr7000 skrev:
Ica-Jerry skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Vi bor ju i samma stad så du är välkommen på en provlyssning medans du väntar :)

Stefan

Man tackar.. det ska jag komma ihåg men jag håller tummarna för en leverans innan helgen.
Det är nu man vill ha ett kollinummer som man kan följa. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-04-15 09:51

Kollinummer...... de är så stora så du kan se dem på en satellitbild :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-15 09:56

Ja, stora är de har jag förstått, det ska tydligen krävas 2 starka män för att lyfta ur ett monoblock ur kartongen.
Tur att Hifi-Punkten kör hem dem åt mig. :D

Stefan, Har du testat att spela högupplösta FLAC-filer via Dator-Usb-porten i P5:an?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-04-16 07:55

Ica-Jerry skrev:Ja, stora är de har jag förstått, det ska tydligen krävas 2 starka män för att lyfta ur ett monoblock ur kartongen.
Tur att Hifi-Punkten kör hem dem åt mig. :D

Stefan, Har du testat att spela högupplösta FLAC-filer via Dator-Usb-porten i P5:an?

Nja, EN stark man eller två män skulle jag vilja påstå 8)
60kg är inte så farligt att flytta runt på med den smidiga formfaktorn som det handlar om. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-16 08:48

DVD-ai skrev:
Nja, EN stark man eller två män skulle jag vilja påstå 8)
60kg är inte så farligt att flytta runt på med den smidiga formfaktorn som det handlar om. :)

Du har nog rätt, blocken ska ju inte lyftas så långt ifrån golvet heller så det ska nog gå bra. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-16 10:44

Uj, uj, uj, rejäla doningar, men ska det vara så ska det. Välkommen hit, är du Ica-Jerry eller valde du bara det nicket ändå? Fast han heter väl något annat o bor i norr, nåja jag är bara nyfiken. Lycka till med din anläggning!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-16 11:02

hifikg skrev:Uj, uj, uj, rejäla doningar, men ska det vara så ska det. Välkommen hit, är du Ica-Jerry eller valde du bara det nicket ändå? Fast han heter väl något annat o bor i norr, nåja jag är bara nyfiken. Lycka till med din anläggning!

Haha, ja rejäla doningar är det. :)
Nej, det är inte jag som är den riktiga Ica-Jerry. Lånar bara namnet så nyfiken behöver du inte vara längre.
Jag har inte fått anläggningen än så jag går här och väntar.. Kommer lägga upp lite bilder när allt har kommit på plats.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2020-04-19 22:58

Verkar skumt med 47kOhm på MC ingången. Felskrivning?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-19 23:07

Kenta skrev:Verkar skumt med 47kOhm på MC ingången. Felskrivning?

Brukar gälla för MM och "high-output" MC
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-21 12:44

Nu har de kommit! :D

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-21 12:47

Tack för bra tips!

De är väl så tunga att du måste låta dem stå kvar på gatan. Jag skickar en budfirma som kommer å hämtar... ;) :mrgreen:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-21 12:49

Johan_Lindroos skrev:Tack för bra tips!

De är väl så tunga att du måste låta dem stå kvar på gatan. Jag skickar en budfirma som kommer å hämtar... ;) :mrgreen:

:mrgreen:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-21 12:59

Johan_Lindroos skrev:Tack för bra tips!

Redan försent, de är redan inburna. :wink:
Att få in dem i lägenheten var inga problem men att lyfta stegen från golvet och upp på bänken var en annan femma. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-04-21 14:38

Lägenhet 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ica-Jerry

Inläggav Ica-Jerry » 2020-04-21 14:45

avr7000 skrev:Lägenhet 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O :mrgreen:

Klart det är en lägenhet. :)
Allt är inkopplat och systemet spinner som en katt. :wink:

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2020-04-21 21:14

hifikg skrev:
Kenta skrev:Verkar skumt med 47kOhm på MC ingången. Felskrivning?

Brukar gälla för MM och "high-output" MC

Behövs det en särskild MC ingång för "high-output" MC? Brukar inte dessa funka i en vanlig MM ingång?

Hur blir det då om man har en låg-Ohmig Ortofon MC30 Super (3 Ohm) med en MC ingång för 47kOhm?

Skumt....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-04-21 22:03

Ica-Jerry skrev:
avr7000 skrev:Lägenhet 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O :mrgreen:

Klart det är en lägenhet. :)
Allt är inkopplat och systemet spinner som en katt. :wink:

Bild please :P :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi