Vem har bäst ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa

Re: Vem har bäst ljud?

Inläggav Zappa » 2020-04-16 17:15

Ogjort skrev:
Zappa skrev:
Vad tycker du om min inspelning, lät det ok? Det är ett par pi60 som spelar i ett rum på cirka 15 kvm med kort efterklangstid. Zoom H1n var placerad i den vanliga lyssningspositionen.

Det låter ungefär som ett par pi60 i ett hyfsat väldämpat rum spelandes Ravel :-)

:D
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-16 17:16

Ogjort skrev:
Tangband skrev:Jo detdär var ett bra tips eftersom mina zoom iq6 hade samma fel . Skumgummit gjorde att det låter bättre.
Men dubbla OM1: or låter såklart väldigt mycket bättre. Otroligt stor skillnad faktiskt.

Spelar jag in mina högtalare med Audient iD14 och OM1: or kommer ni att gråta floder, och inse att det är JAG som har bäst ljud 8) :D

Tänkte att jag skulle göra en jämförande inspelning med iPhone 5s och just OM1.
Men nu slipper jag väl det? ;-)

Ja, det är bortkastad tid . Men tipset fick mig att börja räkna i våglängder och det har lätt mig massor - tack !

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-16 17:21

Johan_Lindroos skrev:
Zappa skrev:Har fuskat! :) Provade att istället spela in med min Zoom H1n, resultatet blev hyggligt (men ljudet klippte tyvärr några gånger).

https://drive.google.com/open?id=1Gmx8Z09kfO6_B_e1eMAeaxM7ZN-qNAEB

Bilden visar en masvis jämförelse med en analys (den vänstra bilden) jag googlat upp.

Länken verkar inte funka. Kan du kolla upp det?

Johan, jag tog bort mitt Dire Straits bidrag, var inte nöjd med att det både klippte och brusade.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-16 17:28

Tangband skrev:Jo detdär var ett bra tips eftersom mina zoom iq6 hade samma fel . Skumgummit gjorde att det låter bättre. Ogjort/IÖ= bra tips !

Men dubbla OM1: or låter såklart väldigt mycket bättre. Otroligt stor skillnad faktiskt.

Spelar jag in mina högtalare med Audient iD14 och OM1: or kommer ni att gråta floder, och inse att det är JAG som har bäst ljud 8) :D

Då kommer inte hifikg sitta nöjd längre

Låt mig höra en inspelning med OM1, ska försöka fälla en tår. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-16 20:02

Zappa skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Zappa skrev:Har fuskat! :) Provade att istället spela in med min Zoom H1n, resultatet blev hyggligt (men ljudet klippte tyvärr några gånger).

https://drive.google.com/open?id=1Gmx8Z09kfO6_B_e1eMAeaxM7ZN-qNAEB

Bilden visar en masvis jämförelse med en analys (den vänstra bilden) jag googlat upp.

Johan, jag tog bort mitt Dire Straits bidrag, var inte nöjd med att det både klippte och brusade.

Nu blir man ju nyfiken om du skullle kunna tänka dig att göra ett nytt försök. ;) :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-16 20:04

Ogjort skrev:
Tangband skrev:Jo detdär var ett bra tips eftersom mina zoom iq6 hade samma fel . Skumgummit gjorde att det låter bättre.

Det vill vi höra såklart!! 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-16 22:22

Johan_Lindroos skrev:
Zappa skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Nu blir man ju nyfiken om du skullle kunna tänka dig att göra ett nytt försök. ;) :)

Ok Johan, nytt försök med Zoom H1n kommer här. Ingen klippning den här gången och liiite mindre brus, jippi! 8)

https://drive.google.com/file/d/1VodEoRDG-1rjYgViMTpab1X_sIxuxZXL/view?usp=sharing

Masvis, originalet till vänster och min inspelning till höger.
Bilagor
Masvis Dire Straits Money for nothing Zoom H1n EQ.png
Masvis Dire Straits Money for nothing Zoom H1n EQ.png (114.41 KiB) Visad 5338 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-17 20:54

Johan_Lindroos skrev:[Det vill vi höra såklart!! 8)

Blir ju lite fånig jämförelse då, i alla fall jag, inte lyckas spela in på fånen i stereo.
Och... varför är Money for nothing tidernas demolåt? Den låter vasst/presad och rätt illa, tycker jag.
(jag kompletterade med annat som har lite djupbas etc..)

Men jag har spelat in - och återkommer när det är redigerat och upplagt någon bra stans.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-17 22:51

Ogjort skrev:Tänkte att jag skulle göra en jämförande inspelning med iPhone 5s och just OM1.

Blir ju lite fånig jämförelse då, i alla fall jag, inte lyckas spela in på fånen i stereo.
Och... varför är Money for nothing tidernas demolåt? Den låter vasst/presad och rätt illa, tycker jag.

Men jag har spelat in - och återkommer när det är redigerat och upplagt någon bra stans.

Kan vara bra det också, men i den här tråden strider det mot Johans regler, se första inlägget! Vi hade alla kunnat fixa (ännu) bättre ljud, men nu håller vi oss till reglerna. Även om jag, förstås, deltar utom tävlan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-18 00:59

hifikg skrev:
Ogjort skrev:Tänkte att jag skulle göra en jämförande inspelning med iPhone 5s och just OM1.

Kan vara bra det också, men i den här tråden strider det mot Johans regler, se första inlägget! Vi hade alla kunnat fixa (ännu) bättre ljud, men nu håller vi oss till reglerna. Även om jag, förstås, deltar utom tävlan.

Nu bad ju Johan mig om en jämförande inspelning, då tycker jag han ska få en sån :-)
Men att det är en tävling har jag inte fattat. Ser det som en kul grej.
Och också lite roligt att spela in med OM1 på sin lyssningsplats - eftersom man då har en given referens.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 11:22

Ogjort skrev:
hifikg skrev:

Nu bad ju Johan mig om en jämförande inspelning, då tycker jag han ska få en sån :-)
Men att det är en tävling har jag inte fattat. Ser det som en kul grej.
Och också lite roligt att spela in med OM1 på sin lyssningsplats - eftersom man då har en given referens.

Även jag ser det så klart enkom som en lekstuga där trådskaparen visar prov på god humor. Det finns väl ingen på faktiskt.io som tänker att ljudet från deras anläggning kan fångas med så hög fidelitet från en inspelning gjord med en mobil? Jag hör gärna en inspelning med OM1, särskilt från någon som är erfaren inom inspelningsvärlden. Sedan vill jag lika gärna höra anläggningen på plats. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-18 11:34

Självklart är det en ploj, jag missade kanske att vara övertydlig med en smiley. Hade det varit en tävling hade den varit grymt orättvis. Det går inte att tävla i bästa ljud när det finns högtalare som är hifivärldens motsvarighet till löparskor med turbofjädring ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 11:41

hifikg skrev:Självklart är det en ploj, jag missade kanske att vara övertydlig med en smiley. Hade det varit en tävling hade den varit grymt orättvis. Det går inte att tävla i bästa ljud när det finns högtalare som är hifivärldens motsvarighet till löparskor med turbofjädring ;)

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-18 13:01

Telefonen är för full... men spelade in via datorn

http://www.nattlorden.com/images/hifi/F ... orden.flac

Hoppas jag inte överstyrde mic:en för mycket och att grannens mc och dottern i trappan stör för mycket. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 13:22

Nattlorden skrev:Telefonen är för full... men spelade in via datorn

Hoppas jag inte överstyrde mic:en för mycket och att grannens mc och dottern i trappan stör för mycket. 8)

Så där ja, låter precis som högtalare från Ino Audio brukar göra eller har du möjligen dammat av Canton Digital? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-18 13:29

Zappa skrev:

Så där ja, låter precis som högtalare från Ino Audio brukar göra eller har du möjligen dammat av Canton Digital? :mrgreen:

That's for me to know and for you to wonder about.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 13:39

Nattlorden skrev:
Zappa skrev:

That's for me to know and for you to wonder about.

Tell me more.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-18 13:44

Inte så säker på det... det var väldigt svårt att bedöma om din post var positiv eller spydig.... den går att tolka på båda sätten...

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 13:59

Nattlorden skrev:Inte så säker på det... det var väldigt svårt att bedöma om din post var positiv eller spydig.... den går att tolka på båda sätten...

Ingen grön smiley betyder att jag är genuint nyfiken på vilka högtalare du använt. By the way har jag själv ägt Canton Digital en gång i tiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-18 14:03

Det är pi60s-s med LTS-basar. Canton Digital 1.1 är bara prydnadspiedestaler åt min fru, samt en av den tjänstgör som Helmholz-absorbent ( den andra är pluggad då den inte gav något postivt ).

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 15:04

Nattlorden skrev:Det är pi60s-s med LTS-basar. Canton Digital 1.1 är bara prydnadspiedestaler åt min fru, samt en av den tjänstgör som Helmholz-absorbent ( den andra är pluggad då den inte gav något postivt ).

Ok, definitivt innovativ användning av ett par högtalare. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-18 15:11

Zappa skrev:
Nattlorden skrev:Det är pi60s-s med LTS-basar. Canton Digital 1.1 är bara prydnadspiedestaler åt min fru, samt en av den tjänstgör som Helmholz-absorbent ( den andra är pluggad då den inte gav något postivt ).

Vad skall man göra - det var ingen som var beredd att betala ett vettigt andrahandspris på dem.... Tänker inte släppa dem till någon som inte är beredd på att ge mer än RC-L priser.... bättre någon av kidsen ärver dem då så småningom.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-18 15:31

Nattlorden skrev:
Zappa skrev:

Vad skall man göra - det var ingen som var beredd att betala ett vettigt andrahandspris på dem.... Tänker inte släppa dem till någon som inte är beredd på att ge mer än RC-L priser.... bättre någon av kidsen ärver dem då så småningom.

Kidsen kommer säkert gladeligen ärva dessa bestar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-19 18:09

Johan_Lindroos skrev:
Ogjort skrev:

Vassegooo!
Dire Straits + Låtar

iPhone 5 s
https://www.dropbox.com/s/0ygsupw8fe1wm ... s.wav?dl=1

OM1
https://www.dropbox.com/s/9o7kl80w9xwbl1j/OM1.wav?dl=1

iFånen låter apa (och mono och snålkodat) ungefär medan OM1 låter väldigt nära som det låter på lyssningsplats, särskilt i lurar så man inte får rummet en gång till.
Alltså OM1:orna fångar även närmast infraljud från orgelfläktar etc... (om man nu har lurar eller högtalare som återger så låga frekvenser hyfsat)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-19 18:27

Ja, det kanske jag skulle skrivit om min också då. Min är inspelat med en Røde NT-USB.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-19 18:39

Ogjort skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Ogjort skrev:

Vassegooo!
Dire Straits + Låtar

iPhone 5 s

OM1

iFånen låter apa (och mono och snålkodat) ungefär medan OM1 låter väldigt nära som det låter på lyssningsplats, särskilt i lurar så man inte får rummet en gång till.
Alltså OM1:orna fångar även närmast infraljud från orgelfläktar etc... (om man nu har lurar eller högtalare som återger så låga frekvenser hyfsat)

Kul! Ja, det var en himmelsvid skillnad mellan Iphone och OM1. I mina lurar lät inspelningen med OM1 bra (klart bättre än min inspelning med Zoom H1n). Vill du berätta mer om anläggningen och rummet, kan vi rentav få se en bild eller två? Blir sugen på att köpa OM1! :)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-19 18:51

Nattlorden skrev:Ja, det kanske jag skulle skrivit om min också då. Min är inspelat med en Røde NT-USB.

Ok, ser ut som att den mikrofonen har en påtagligt ljus klang, stämmer det med dina intryck?
Bilagor
Rode NT USB.png
Rode NT USB.png (107.9 KiB) Visad 4893 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-19 19:33

Zappa skrev:
Ogjort skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Vassegooo!
Dire Straits + Låtar

iPhone 5 s

OM1

Kul! Ja, det var en himmelsvid skillnad mellan Iphone och OM1. I mina lurar lät inspelningen med OM1 bra (klart bättre än min inspelning med Zoom H1n). Vill du berätta mer om anläggningen och rummet, kan vi rentav få se en bild eller två? Blir sugen på att köpa OM1! :)

Du behöver inte tveka inför inköp av OM1.
Dom är häpnadsväckande "kompetenta" till det priset (oavsett pris egentligen)

Min till vardagsrum förklädda "studio/arbetsplats", gör sig inte riktigt på bild. Särskilt inte efter 3 veckors covid19.
Det anstår liksom inte en 60+:are att bo på det här viset :-)
Men det är å andra sidan belamringen med pryttlar, hyllor, böcker, cd, dvd etc... som hjälper till med en bra lyssningsmiljö (kontrollrum)

Jag spelar via en Denon AVR 2105, Pi60 + 6 st Ino Ambiens 2. Rummet är ca 17 kvadratmeter. (jobblurar är AKG K271 MkII)
Hela frontväggen är dämpad med 15cm ikeamadrasser, heltäckande mattor på golv, tunga gardiner för fönstren, stor jättestoppad soffa etc.
(finns också projektionsduk för surroundmixning till rörlig bild, om man vill)

Alla högtalarplaceringar är med ovärderlig hjälp av Ingvar Ö, laser och miniräknare... Uppmätt och okeyat.
(beroende på grad av röra, om dörrar är stängda eller inte, finns små oönskade resonanser förstås - men relativt lindriga ändå)

Vid stereolyssning/ambiofoni, använder jag hellre Sentec DiAna än Denons egen omvandlare. Som iofs är helt ok.
Vid SACD-surround matas dock Denonen från en Samsung DVD HD 745 eller direkt från mitt ljudinterface vid egenproduktion. (Firestudio Project)
Alla interconnect är antingen toslink eller RG 62.

Sammantaget ändå ett av de bästa "kontrollrum" jag jobbat i. Produktionerna blir väldigt väl flyttbara.
Och att bjuda på surround-bio är makalöst. Hu så bra det låter. :D

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-04-19 19:50

Ogjort skrev:Du behöver inte tveka inför inköp av OM1.
Dom är häpnadsväckande "kompetenta" till det priset (oavsett pris egentligen)

Min till vardagsrum förklädda "studio/arbetsplats", gör sig inte riktigt på bild. Särskilt inte efter 3 veckors covid19.
Det anstår liksom inte en 60+:are att bo på det här viset :-)
Men det är å andra sidan belamringen med pryttlar, hyllor, böcker, cd, dvd etc... som hjälper till med en bra lyssningsmiljö (kontrollrum)

Jag spelar via en Denon AVR 2105, Pi60 + 6 st Ino Ambiens 2. Rummet är ca 17 kvadratmeter.
Hela frontväggen är dämpad med 15cm ikeamadrasser, heltäckande mattor på golv, tunga gardiner för fönstren, stor jättestoppad soffa etc.
(finns också projektionsduk för surroundmixning till rörlig bild, om man vill)

Alla högtalarplaceringar är med ovärderlig hjälp av Ingvar Ö, laser och miniräknare... Uppmätt och okeyat.
(beroende på grad av röra, om dörrar är stängda eller inte, finns små oönskade resonanser förstås - men relativt lindriga ändå)

Vid stereolyssning/ambiofoni, använder jag hellre Sentec DiAna än Denons egen omvandlare. Som iofs är helt ok.
Vid SACD-surround matas dock Denonen från en Samsung DVD HD 745 eller direkt från mitt ljudinterface vid egenproduktion. (Firestudio Project)
Alla interconnect är antingen toslink eller RG 62.

Sammantaget ändå ett av de bästa "kontrollrum" jag jobbat i. Produktionerna blir väldigt väl flyttbara.

Trist med covid19. Vi har liknande prylar, jag har pi60, Denon AVR-3805 samt Pioneer DV-668 och ungefär lika stora rum, båda med kort efterklangstid. Jag är extremt nöjd med pi60, har haft mina i över femton år.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-19 20:01

Zappa skrev:
Trist med covid19.

Nja - det är en tuff mangling, men har man inte otur så är det ändå utståbart.
Men 16 dagars kontinuerlig feber tär på en.
Första cykelturen idag och jag undrar vart musklerna tagit vägen..?
(som tur är anfaller inte viruset öronen i alla fall)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi