Denon avr X3600 H rekommenderad av audiosciencereview

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Denon avr X3600 H rekommenderad av audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-04-18 09:01

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12676/

Uppvisar bäst mätresultat på många punkter av alla AVR Amirm testat.
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemma ... oreceiver/
Någon som lyssnat ?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Denon avr X3600 H rekommenderad av audiosciencereview

Inläggav mrGaskill » 2020-04-18 09:46

Trevligt, trevligt! Jag går ju väntans tider och väntar på Denon x4600H. (Hoppas den har HDMI 2.1). Icke lyssnat på 3600.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-04-18 10:33

Väldigt kul att se, tur också att det är Audyssey XT32 den är utrustad med och inte den sämre varianten. Mycket för pengarna även om rumskorrigeringen är denna AVR:s största nackdel. För pengarna kan man inte förvänta sig mer dock!

Som alla andra AVR på testbänken så ser även denna ut att dra fördel av externa slutsteg.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-18 11:07

Jag använder en gammal AVR-1713 i vardagsrummet, den har Audyssey MultEQ XT och det fungerar riktigt bra. Låter helt ok på allt från TV-pratande till filmljud till musik. Kraftfullt och rent.

Det enda som stör är att den saknar eARC och 4k, frånvaro av eARC har blivit ett problem med senaste Netflix appen för Samsungs Smart-TV som defaultar på DD+ 5.1 hur man än gör. Det klarar inte vanlig ARC, så jag måste köra optiskt - bara med Netflix(om jag vill ha 4k i TV:n) annars kan jag använda Chromecast och nöja mig med 1080p. Alla andra tjänster fungerar med vanlig ARC som klarar DD utan +, bara Netflix som strular.

Att sakna 4k i övrigt är inget större problem, eftersom alla mina 4k-källor är appar i TV:n, har ingen 4k-spelare och game:ar inte i vardagsrummet.

Nämnda X3600H skulle lösa alla problem, men 11kKr för ett par småfel känns inte prisvärt. Jag skulle kunna flytta ut min RX-A2050 från musikrummet också, det skulle lösa alla problem det med, men den fungerar utmärkt som musikförmedlare där den är så den får stå kvar :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-04-18 11:10

Vill minnas att Johan_Lindroos tidigare hintat om att Denon gör bra grejer.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-04-18 11:14

Den har ju 9.2. Det är ju bra. Min x4200w har bara 7.2. Så ska man köra Atmos, så måste man använda externt slutsteg till vissa kanaler. Jag har ju det till frontkanalerna, men man kunde ju inte använda övriga slutsteg fritt. Man borde väl enkelt kunna mappa om signaler på digital nivå mellan in och utgång. :( Faktiskts nya 2105? :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-18 11:21

Ingen Auro 3D - det tar den av min intresselista på direkten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-04-18 15:09

Nattlorden skrev:Ingen Auro 3D - det tar den av min intresselista på direkten.

Jag var väldigt inne på Auro 3D ett tag men när specarna skiljer så mellan dolby (allt från digital ->Atmos) samt samma med DTS så gav jag upp, VoG kanske hade varit trevligt men låga och höga surroundlagret verkade svårt att kombinera med övrig setup. Sökte utan att finna.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-04-18 16:12

rajapruk skrev:Vill minnas att Johan_Lindroos tidigare hintat om att Denon gör bra grejer.

Problemet med D/M är att det är lite beroende på modell. Det kommer ut så många olika modeller hela tiden med ändrat arkitektur att jag hade inte dragit några svepande slutsatser från att denna mäter bra för priset. Tyckte det var någon som nämnde att redan föregångaren utan H i namnet mätte sämre så man får vara noga i sitt val.

Jag tänker tillbaka på denna mm. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11359/

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-18 21:28

philipbtz skrev:
rajapruk skrev:Vill minnas att Johan_Lindroos tidigare hintat om att Denon gör bra grejer.

Problemet med D/M är att det är lite beroende på modell. Det kommer ut så många olika modeller hela tiden med ändrat arkitektur att jag hade inte dragit några svepande slutsatser från att denna mäter bra för priset. Tyckte det var någon som nämnde att redan föregångaren utan H i namnet mätte sämre så man får vara noga i sitt val.

Jag tänker tillbaka på denna mm. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11359/

Ja det går verkligen inte att dra några generella slutsatser utifrån tillverkarens namn. Skulle säga att det mesta i AVR är inte i nivå med bra 2.kanalsgrunkor och då var jag snäll i jämförelsen.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-18 22:36

Harryup skrev:
philipbtz skrev:

Ja det går verkligen inte att dra några generella slutsatser utifrån tillverkarens namn. Skulle säga att det mesta i AVR är inte i nivå med bra 2.kanalsgrunkor och då var jag snäll i jämförelsen.

Stämmer, dock särskiljer sig såväl Denon som Yamaha genom att vara dom enda som redovisar äkta uteffekt. Dvs 2 kanaler kontinuerligt med 20-20kHz bandbredd och långt under 0.1% dist. Dom flesta andra AVR anger peakeffekt, det som populärt kallades musikeffekt förr.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-04-19 10:04

Yamaha har traditionellt redovisat effekten vid 4 ohms last när dom flesta andra redovisat vid 8 ohms last, är det inte så numera?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-04-19 10:19

Harryup skrev:
philipbtz skrev:

Jag håller med dig såklart men samtidigt finns det extremt mycket överprisat 2-kanals grejer som presterar sämre än denna receiver. Denna receiver kommer låta bättre än många snobb-märken i hi-fi världen. Men samtidigt sämre än de riktigt bra 2-kanalsgrejerna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-19 10:25

paa skrev:Yamaha har traditionellt redovisat effekten vid 4 ohms last när dom flesta andra redovisat vid 8 ohms last, är det inte så numera?

Inte dom sista 5-6 åren, det är 8 Ohm som gäller. Min 2x140W receiver lämnar 2x200W vid 4 Ohm kontinuerligt. Dessutom verifierat i tredjeparts tester. Det sitter en 1000VA trafo i receivern.
(2x405W I 2 Ohm peak)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-19 12:53

philipbtz skrev:
Harryup skrev:
philipbtz skrev:

Jag håller med dig såklart men samtidigt finns det extremt mycket överprisat 2-kanals grejer som presterar sämre än denna receiver. Denna receiver kommer låta bättre än många snobb-märken i hi-fi världen. Men samtidigt sämre än de riktigt bra 2-kanalsgrejerna.

Beror på med vilka ögon du tittar på grejorna också, om kravet är att grejorna inte skall färga i typ en F/E test så finns det ju många leverantörer som inte ens har det som mål. Om kravet är att grejorna skall fungera som det är tänkt så leder 2-kanalsgrejorna skyhögt. Så man måste utgå ifrån vad leverantören har för mål när man bedömer hur en apparat presterar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-19 13:06

Nu vill jag inte göra någon upprörd , men jag tycker personligen att Marantz bioreceivers generellt ( de gånger jag kunnat lyssna ) låtit en smula bättre än Denons, men de verkar generellt mäta sämre . Tex var SINAD på Marantz 6013 på ”bara” 82 dB . Det kan ju iofs skilja lite hur de har mätt.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 676/page-2

Denon avr X3600 H har jag jämfört med Lyngdofs integrerade förstärkare i butik och där tyckte jag nog Lyngdorf lät en aning bättre.

Edit: Kanske bara det att jag kanske inte föredrar ett helt ofärgat ljud utan vill att musiken ska ”flyta ” i stor 3D vid goda inspelningar med lätt och luftig diskant.
Senast redigerad av Tangband 2020-04-19 13:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-19 13:10

Tangband skrev:Nu vill jag inte föra någon upprörd , men jag tycker personligen att Marantz bioreceivers generellt ( de gånger jag kunnat lyssna ) låtit en smula bättre än Denons, men de verkar generellt mäta sämre . Tex var SINAD på Marantz 6013 på ”bara” 82 dB . Det kan ju iofs skilja lite hur de har mätt.

Det är väl ingen som blir upprörd över ifall du gillar något annan än det som mäter bäst.... ja, annat än du själv då möjligen ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-19 13:21

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Nu vill jag inte föra någon upprörd , men jag tycker personligen att Marantz bioreceivers generellt ( de gånger jag kunnat lyssna ) låtit en smula bättre än Denons, men de verkar generellt mäta sämre . Tex var SINAD på Marantz 6013 på ”bara” 82 dB . Det kan ju iofs skilja lite hur de har mätt.

Det är väl ingen som blir upprörd över ifall du gillar något annan än det som mäter bäst.... ja, annat än du själv då möjligen ?

Mätningarna är ju också rätt begränsade i audiosciencereview , de mäter inte övergångsdist eller strömförmåga tex .
Nu påstår jag inte att Marantz skulle generellt vara bättre än Denon på dessa parametrar, det kan kanske vara tvärtom, men man bör nog kombinera lyssning med mätresultat om man vill veta hur det låter.

Ett annat exempel på lysande mätresultat som vid lyssning visade sig ändå låta lite färgat var tex testen av dacen Oppo sonica i Molt. Och det finns andra exempel på mindre bra mätresultat där resultatet ändå lyssningsmässigt var ganska transparent.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-19 13:28

MIn CD-spelare, Sony CDP-XB930, som inte är transparent enligt tester. Men den låter förbaskat attraktivt på digitalfilter 1 eller 2(Standard låter den som dom flesta andra, lite digitalhårt). Den har kropp i ljudet. Kalla det en effekt och inte HiFi, men det låter bra!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-04-19 23:37

Har den PEQ?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-04-25 17:07

Kanske en fråga på fel ställe. Men min gamla Onkyo kan ha gett upp enligt sonen som lånar lägenheten. Behöver egentligen bara fem kanaler. Används i vardagsrummet.

Det är nu viss rabatt på Denon x4500H och på Denon x6500. Tänker i första hand på den billigare.

Men finns det bättre för priset?

Har tidigare använt rör som slutsteg på fronthögtalarna som ju är Martin Logan. Men orkar inte längre hålla detta iordning. Inte just nu.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-25 19:48

Kronkan skrev:Kanske en fråga på fel ställe. Men min gamla Onkyo kan ha gett upp enligt sonen som lånar lägenheten. Behöver egentligen bara fem kanaler. Används i vardagsrummet.

Det är nu viss rabatt på Denon x4500H och på Denon x6500. Tänker i första hand på den billigare.

Har tidigare använt rör som slutsteg på fronthögtalarna som ju är Martin Logan. Men orkar inte längre hålla detta iordning. Inte just nu.

Det är ju den billigare och nyare modellen som testats med gott resultat - x3600 .
I övrigt verkar det vara en djungel där förra årets modeller kan vara sämre.

Efterfrågar du bra prestanda till dina Martin Logan så behöver du säkert prova lite olika steg. Du har ju kört rörsteg för högtalarna förr, vilket säkerligen inte mäter speciellt bra. Men det kanske låter fint :) .

Jag skulle i ditt fall kolla och utvärdera de olika nya klass D alternativ som kommit. Men nu är det ju Corona och mindre lätt att lyssna.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-04-25 22:13

Kronkan skrev:Kanske en fråga på fel ställe. Men min gamla Onkyo kan ha gett upp enligt sonen som lånar lägenheten. Behöver egentligen bara fem kanaler. Används i vardagsrummet.

Precis nu är det nog X3600H som är go to receivern om man inte behöver Dirac, PEQ, Dirac Bass Control eller andra avancerade saker. Jag kör ncore nc400 monoblock till mina högtalare och är nöjd med dom. Mäter referens och klarar 2 Ohm.

Återgå till Generellt om hifi