Audiosciencereview testar Audyssey XT32 Room EQ!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

pontareee

Audiosciencereview testar Audyssey XT32 Room EQ!

Inläggav pontareee » 2020-04-22 06:53

Amir går all in och testar Audyssey XT32 Room EQ, läs mer här: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/audyssey-room-eq-review.12746/

Ett måste är enligt honom Audyssey MultEQ appen till Android/iPhone och jag håller med för att justera kurvan men jag rekommenderar även ett pc program där det är lättare att mata in värdena manuellt som heter ratbuddysey, finns här: https://github.com/ratbuddy/ratbuddyssey/releases

Läs mer om hur du använder ratbuddyssey för att skapa en house curve här: http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=291936.msg1329150#msg1329150

Tell

Re: Audiosciencereview testar Audyssey XT32 Room EQ!

Inläggav Tell » 2020-04-22 08:41

Snubben verkar inte ha mycket till akustikreglering alls i rummet, o den där enorma diskantdippen som börjar vid 6khz lär ju låta väldigt onajs. Vet han verkligen vad han håller på med?

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-04-22 09:25

Oklart, men jag tycker faktiskt audyssey kan/får snygga till upp till ca 250-300Hz hos mig och det tycker jag den gör bra om man lägger till en house curve, annars blir det platt och tråkigt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-04-22 10:17

Tell skrev:Snubben verkar inte ha mycket till akustikreglering alls i rummet, o den där enorma diskantdippen som börjar vid 6khz lär ju låta väldigt onajs. Vet han verkligen vad han håller på med?

Jag tror att han är influerad av Toole mfl som tycker att det inte behövs någon större akustikreglering typ, om man har bra högtalare som sprider jämnt, och EQ på basresonanser.

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-22 13:01

pontareee skrev:Oklart, men jag tycker faktiskt audyssey kan/får snygga till upp till ca 250-300Hz hos mig och det tycker jag den gör bra om man lägger till en house curve, annars blir det platt och tråkigt.

Ja det håller jag med om, basen i rummet går att korrigera hyfsat fint, men också jämna ut själva högtalarna genom hela frekvensområdet (dock måste det mätas annorlunda). O som han gör att boosta basen är helrätt annars låter det precis som du säger platt o tråkigt.

rajapruk skrev:Jag tror att han är influerad av Toole mfl som tycker att det inte behövs någon större akustikreglering typ, om man har bra högtalare som sprider jämnt, och EQ på basresonanser.

Såpass, antar det är en filosofi också även om jag inte riktigt håller med. Kala rum brukar låta rätt onajs för både musik o prat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-22 13:54

Tell skrev:Snubben verkar inte ha mycket till akustikreglering alls i rummet, o den där enorma diskantdippen som börjar vid 6khz lär ju låta väldigt onajs. Vet han verkligen vad han håller på med?

Talat en hel del med Amir över åren, det är en smart "snubbe" som hade passat in här som hand i handske... Tillhör de som inte har några problem att hänga med på LTS FE-lyssningsmetodik, bl.a.

Allt går att förbättra och det är jag övertygad om gäller hans egna tester över tid också. Det går dock inte att jämföra avancerade, men dock fortfarande privata, resurser mot en hifitidning eller liknande. Som privatperson gör han en rejäl insats, bara att imponeras av drivkraften.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi