Album är det något som hör till det förflutna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Album är det något som hör till det förflutna?

Inläggav dewpo » 2020-04-26 19:35

Jag satte mig idag och försökte hitta ny musik från Tidal, Det jag sökte var Electronica!
Vad jag fann var Ep efter Ep efter Ep, Och några singlar men snudd på inga Album :(
Då jag föredrar Album, Jag uppskattar när det finns flera låtar som hänger ihop med ett tema :D
Blev jag lite sned, Och istället för att koka inombords bestämde jag mig för att starta en tråd.

Varför görs det så få album nuförtiden?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Album är det något som hör till det förflutna?

Inläggav music4ever » 2020-04-26 19:49

Få album? Kanske i vissa genre men i de flesta andra så är det album-formatet som gäller.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-04-26 20:11

Det är inget jag märkt av i någon av de genres jag intresserar mig för.
2021 maj på Spotify

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-26 21:08

Har också märkt av det en del. Lyssnar väl mest på diverse elekontrisk musik där det ofta dyker upp albums/eps med bara en enda låt på Spotify. Finner det sjukt irriterande av precis samma anledning som du dewpo. En vanlig EP med 4-5 låtar kan jag gå med på, men allra trevligast är ju albums.
Har fått en känsla av att det iaf är så med lite mindre genres där det är random privatpersoner som bara vill få ut grejer snabbt o enkelt till streamingsidorna. Att istället göra en hel EP eller album kräver ju rätt mycket mer så.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-27 00:06

Än får jag album från de artister jag uppskattar, men jag befarar att trenden är att gå mot enstaka spår. Se på Bob Dylan som läcker en låt i veckan just nu o säljer separat. Samlar man ihop dem till ett eget "album" kommer det bli ett rekorddyrt sådant. Åtminstone om man inte vill vänta till Bob gör det på egen hand. Fast då lägger han till en eller två osläppta låtar o så torskar vi igen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-27 07:39

Å andra sidan har jag många album där jag bara tycker om en eller få låtar. Det är verkligen inte alla artister som kan fylla ett album.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-27 08:38

Så är det men samtidigt så har albumlyssning något vilsamt över sig. Tror det är lite det som gör att många föredrar vinylspelning.
Spotify med spellistor är så mycket blandband ifrån 80-talet.

/Harry Up

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-27 08:53

När det gäller pop/rock så är det ofta så sunkigt ljud att man inte orkar med ett helt album. Ungdomarna orkar ju inte ens med en hel låt nuförtiden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2020-04-27 09:16

Bara en gissnig men just inom elektronisk musik handlar det väl om att maximera vinsten och släppa musik man vet är eftertraktad, dessutom verkar många artister vara skrivna på olika skivbolag beroende på vilken låt, samarbeten och mix det handlar om.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-27 09:16

Jag lyssnar för det mesta på hela album och brukar faktiskt fundera på om det finns ett samband eller en orsak till låtordningen, vilket jag ibland får känslan att det också är. En sak jag dock upptäckt är att det inte så ofta längre är sammanvävda låtar där en låt utan mellanrum från den föregående tar vid.

Enligt Tidals egna statistik så är det bland deras lyssnare fortfarande vanligast att folk lyssnar på hela album, en statistik jag blir lite förvånad över. Kanske är det för att lossless tilltalar en äldre publik som fortfarande har vanan att lyssna på hela album?

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-27 14:07

thiel skrev:Bara en gissnig men just inom elektronisk musik handlar det väl om att maximera vinsten och släppa musik man vet är eftertraktad, dessutom verkar många artister vara skrivna på olika skivbolag beroende på vilken låt, samarbeten och mix det handlar om.

"Elektronisk musik" innehåller mååånga genres, så att dra allt över samma kam är väl lite sisodär.

Återgå till Generellt om hifi