Men i dessa tider kan det vara bra att ha någon terapeutiskt bisyssla, att pula med när alla sociala event står på paus, så jag har tillåtit mig att tänka vidare på mina gamla HDS-basar, som ju har legat och dammat i decennier.

Det är ett par 6,5" Peerless HDS 850438 (med fasplugg) och ett par 850439 (utan fasplugg) och för er som minns, så har jag ju testat dessa i basreflex, isobaric, TL och med slavbas - och i samtliga fall blivit lite besviken eller i alla fall inte funnit någon variant värd att utveckla vidare.

Vad återstår att prova? Jo, en bandpasslåda förstås!

Jag är ju väldigt nöjd med mina tidigare Carlsson-inspirerade byggen:
OA50.XLR viewtopic.php?f=17&t=38539
Loungesurraunders: viewtopic.php?f=3&t=65886
Men den Carlsson-modell som kanske lockat mest över åren är ju OA12, som med sin fina formfaktor och alldeles lagom avstämda baslåda imponerat ordentligt. Inte för att jag vet var jag skall använda dom, men det vore roligt att ha ett par i min "samling" - så det är min tanke, att bygga ett par Carlsson OA12-inspirerade högtalare. Notera att det inte alls handlar om några kloner, utan bara ren och skär konceptkapning. Och som grädde på moset stjäl jag lite från OA116 också.
Det blir alltså en nersajsad OA116 med bandpass-låda för basen och endast två diskanter under gallret - en OA112.BP

Fanér, galler och diskanter finns i garaget och blev över från ovan nämnda surround-bygge:

Projektet kommer att bedrivas på lediga stunder och i full konkurrens med förvärvsarbete, hus- och trädgårdsfix, semesterfirande och diverse oförutsedda händelser. Utmaningen är att bli klar lagom till omröstningen för "Member of the year 2020" i höst.