ett 70talsbygge med stooor bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

ett 70talsbygge med stooor bas

Inläggav regent8 » 2006-03-12 11:12

Hej!
I min ungdom byggde jag detta system. Togs fram i en artikelserie i tidskriften Radio&Television. Dessa står kvar på landet än idag. Jag behöver kanta om låga mellanregistret som synes. Ljudet?
- I världsklass... nja det lät ok. :wink:
skulle ha satsat på JBL systemet i samma artikelserie, men kassan var inte så stor då det begav sig.

Garderoben till Bas är ett exponentialhorn som håller ställningarna. Det går knappt att flytta...

http://user.faktiskt.io/regent8/Sinus%2 ... system.JPG
http://user.faktiskt.io/regent8/Horn%20K25H.JPG

(högtalaren som ligger i hör inte hit, den råkade hamna där bara).

Minns att det var med stor förväntan detta blev frambragt upp i ladugården för att senare tas in för testkörningar (testutrustning = Öron).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-03-12 15:14

Kul!

Jag byggde också ett sådant fast med Isophon-horn i diskanten. Hade sådana redan, nämligen. Jag blev aldrig nöjd med dem och efterhand blev sidosystemen att bestå av en 5"-are och en dome med enklast möjliga filter. Har för mig att det var U66 i Göteborg som sedan sålde kitten. Mellanregisterdomen kom jag aldrig överens med - och inga andra liknande heller föresten.

Kul flashback!

/Jocke

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-03-12 16:53

Jocke skrev:...Har för mig att det var U66 i Göteborg som sedan sålde kitten... /Jocke

Ja, U66 minns jag var med i sammanhanget. Ljudia hade också grejor, tror tom att jag beställde därifrån.
Mkt arbete nedlagt minns jag. Och den strålande Koreafaneren är ju snygg :roll:

Ja av erfarenheterna lär man sig (kanske).

Återgå till DIY-forum