Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

JM

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav JM » 2020-05-04 16:34

Morello skrev:Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.

Stig utvecklade med hjälp av vedertagna tekniska lösningar sin ljudupplevelse princip. Stig var inte först men en pionjär att med att visa spatialt ljud finns liknade det i verkligheten. Högfrekventa reflexer är ett krav för att skapa spatial upplevelse. Detta spatiala ljud skiljde sig markant från lådhögtalarens.
Jag hade förmånen att sälja OAxx högtalare på sjuttiotalet och minns köparnas reaktioner. Vid jämförelse mellan OAxx och stor lådhögtalare med 15"are köptes 9 av 10 ggr OAxx. Visserligen hade haft pengar då hade jag jag likt andra i min ålder köpt högtalare med 15" bas.
Således ser jag ortoakustiska principen mer som en viktig psykologisk princip än en teknisk princip.

JM
Senast redigerad av JM 2020-05-04 16:38, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:35

Ja, ett varumärke som användes i marknadsföring av högtalare som arbetade efter de principer Stig tyckte var lämpliga.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 17:33

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.

Nej, så är det inte. Jag har tillräckligt med bevis för att till fullo veta att det inte är så. Att du inte ger upp? Du har ju helt fel gällande detta.

Varför engagerar du dig överhuvudtaget i frågan?

Mvh
Peter

Jazzå, det säger du. Har du några argument också?

Hur mycket som helst. Vill du bygga ortoakustiska högtalare? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 19:34

Morello skrev:Ja, ett varumärke som användes i marknadsföring av högtalare som arbetade efter de principer Stig tyckte var lämpliga.

Känner mig lite stött.
Morello utan den psykologiska dimensionen finns inget hörbart ljud.
Den tekniska dimensionen är nödvändig men inte tillräcklig för att höra ljud.
Att Stig utvecklade positiva egenskaper i den psykologiska dimensionen vilka gjorde att hans högtalare sålde i mängder är inte bara ett marknadsföringstrix utan något reelt.
Från en som var med på den tiden.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-04 20:19

Jag är fortfarande förvånad och lite sorgsen över hur dåligt den sista serien sålde. Varje gång jag påstår att det måste ha berott på dålig marknadsföring hävdar någon att jag har fel, men inte f-n berodde det på att de inte lät bättre än allt annat som erbjöds och det mesta som fortfarande erbjuds. Att den internationella framgången uteblev skyller jag på tröga engelsmän som placerade OA5x som vilken jämra Quad ESL 63 som helst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-04 20:27

hifikg skrev:Jag är fortfarande förvånad och lite sorgsen över hur dåligt den sista serien sålde. Varje gång jag påstår att det måste ha berott på dålig marknadsföring hävdar någon att jag har fel, men inte f-n berodde det på att de inte lät bättre än allt annat som erbjöds och det mesta som fortfarande erbjuds.

För mig som var "ung audiofil" på den tiden skall jag nog säga att problemet var trefaldig:

1) OA52 lät alldeles för mycket bättre än OA50 för att OA50 någonsin skulle vara intressant
2) OA52 var för dyr
3) De är alldeles för små för att impa på någon, speciellt om de får reda på hur mycket man lagt på en liten skumt formad sak 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-04 20:38

Hur bra sålde egentligen OA58 då, och hur ser möjligheterna ut att klona denna idag? Finns exempelvis filterschema?
Jag tycker nästan att det är lite märkligt att SSC inte säljer OA58 som flat pack nu när det inte finns någon exploatör längre. Element finns ju. Det känns som en mer given modell att ha i sortimentet än OA5MMX, till exempel. Tycker jag.

paa skrev:Trevägaren diskuteras här:
viewtopic.php?p=502903#p502903

Den har jag läst. Men det fanns väl en hel (dold) avdelning som avhandlade utvecklingen? Det måste finnas en del matnyttigt att gräva i där, tänker jag.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-04 20:52

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Jag är fortfarande förvånad och lite sorgsen över hur dåligt den sista serien sålde. Varje gång jag påstår att det måste ha berott på dålig marknadsföring hävdar någon att jag har fel, men inte f-n berodde det på att de inte lät bättre än allt annat som erbjöds och det mesta som fortfarande erbjuds.

För mig som var "ung audiofil" på den tiden skall jag nog säga att problemet var trefaldig:

1) OA52 lät alldeles för mycket bättre än OA50 för att OA50 någonsin skulle vara intressant
2) OA52 var för dyr
3) De är alldeles för små för att impa på någon, speciellt om de får reda på hur mycket man lagt på en liten skumt formad sak 8)

På 1 svarar jag ja
På 2 svarar jag, jämfört med vad?
På 3 håller jag med

Hade f ö tänkt köpa ett par "feta" Jamo eller liknande när hökaren övertygade mig om att OD-11 skulle passa mig bättre. Imponatoreffekt noll, men en del söta rumpor satt på dem när vi festade i min lilla lägenhet, ha ha.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-04 23:23

gopnik skrev:Hur bra sålde egentligen OA58 då, och hur ser möjligheterna ut att klona denna idag? Finns exempelvis filterschema?
Jag tycker nästan att det är lite märkligt att SSC inte säljer OA58 som flat pack nu när det inte finns någon exploatör längre. Element finns ju. Det känns som en mer given modell att ha i sortimentet än OA5MMX, till exempel. Tycker jag.

paa skrev:Trevägaren diskuteras här:
viewtopic.php?p=502903#p502903

Den har jag läst. Men det fanns väl en hel (dold) avdelning som avhandlade utvecklingen? Det måste finnas en del matnyttigt att gräva i där, tänker jag.

Den har jag aldrig haft tillgång till, har du?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-05 06:33

Vad krävs för Hr Morello för att något skall klassas som vedertaget?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-05 22:42

paa skrev:Den har jag aldrig haft tillgång till, har du?

Nej. Men det finns ju andra som har, menar jag...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-06 00:55

Du har länkat lite konstigt, ungefär så här borde det se ut:

gopnik skrev:Men det fanns väl en hel (dold) avdelning som avhandlade utvecklingen? Det måste finnas en del matnyttigt att gräva i där, tänker jag.
paa skrev:Den har jag aldrig haft tillgång till, har du?

Nej. Men det finns ju andra som har, menar jag...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 09:09

Nattlorden skrev:

Jag kanske borde skrivit "entydig".
Varumärket "ortoakustisk" har som Ingvar redan påpekat använts för diverse väsensskilda högtalare, som omöjligen har byggt på samma kravspecifikation.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-06 10:12

Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Varumärket "ortoakustisk" har som Ingvar redan påpekat använts för diverse väsensskilda högtalare, som omöjligen har byggt på samma kravspecifikation.

Och en allmän definition, som t.ex. följande:

PeterSteindl skrev:Högtalare som dimensioneras för användande i bostadsrum bör dimensioneras annorlunda än högtalare dimensionerade för frifält/ekofritt. Högtalare dimensionerade för bostadsrum där begränsningsytor ingår har getts ett namn, nämligen ortoakustisk.

kan gälla för många olika slags högtalare. Om man frågar högtalarkonstruktörer tror jag de flesta säger att de dimensionerar för att användas i ett bostadsrum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 10:29

Ortoakustisk är inget varumärke!
Carlsson Ortho-Acoustic är ett varumärke och syftar på Carlssonhögtalare.
Bremen Ortho-Acoustic är ett varumärke och syftar på Bremens högtalare och ljudkoncept.

Det kan vara på sin plats att förstå skillnaden.

Sonab var ett varumärke. Sonab tillverkade, marknadsförde och saluförde både ortoakustiska högtalare och högtalare som inte var ortoakustiska där båda typerna var konstruerade av Stig Carlsson.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 10:35

Jo, det är ett typiskt varumärke. I detta fall som Stig använde för att torgföra sina högtalare.
Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 10:41

Almen skrev:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Och en allmän definition, som t.ex. följande:

PeterSteindl skrev:Högtalare som dimensioneras för användande i bostadsrum bör dimensioneras annorlunda än högtalare dimensionerade för frifält/ekofritt. Högtalare dimensionerade för bostadsrum där begränsningsytor ingår har getts ett namn, nämligen ortoakustisk.

kan gälla för många olika slags högtalare. Om man frågar högtalarkonstruktörer tror jag de flesta säger att de dimensionerar för att användas i ett bostadsrum.

Ja precis, påstående om att Stigs högtalare "var de enda i världen...." är ju bara markandsföringsprat - inget fel med det dock.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-06 11:14

Morello skrev:Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/varum%C3%A4rke

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-06 11:23

Det råder väl lite olika syn på saken och följande patent-ärende är väl ganska intressant för frågan. :)
http://avgoranden.domstol.se/Files/PBR/ ... beslut.pdf

Stiftelsen Stig Carlsson anser att ordet Ortho-Acoustic tillhör varumärket CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC och hade en invändning mot användandet av ordet Ortho-Acoustic i varumärket Bremen Ortho-Acoustic AB.

Patentbyrån Y Wallenberg Aktiebolag avslog invändningen, alltså är ordet Ortho-Acoustic inte knutet till ett specifikt varumärke och kan då kanske anses vara ett allmänt vedertaget ord.
Om man däremot googlar på ordet Ortho-Acoustic så är det i princip endast sökträffar som kan förknippas med varumärket Carlsson Ortho Acoustic. Så vem som har rätt eller fel låter jag vara osagt. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:30

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.

Jag har en del böcker i ämnet som du kan låna och läsa.

Du får inte skriva "Nattlorden (R)" men om ditt varumärke är under inarbetning och du vill markera att det är ett varumärke kan du skriva "Nattlorden (TM)".

Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:33

goat76 skrev:
Patentbyrån Y Wallenberg Aktiebolag avslog invändningen,

Nej, det varken kan eller gjorde dom. Det var Patent och registreringsverket som avslog.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:40

För övrigt pyramidalt knasigt att SSCs styrelse väljer att bränna stiftelsens pengar på juridiska ombud och meningslösa tvister istället för att förvalta Stigs arv!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:43

SSC drog det sedan vidare till Patentbesvärsrätten och fick avslag igen (knappast förvånande)

http://avgoranden.domstol.se/Files/PBR/ ... 55_dom.pdf
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-06 11:52

Morello skrev:
goat76 skrev:
Patentbyrån Y Wallenberg Aktiebolag avslog invändningen,

Nej, det varken kan eller gjorde dom. Det var Patent och registreringsverket som avslog.

Rätt, jag skrev fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-06 13:10

Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Jag har en del böcker i ämnet som du kan låna och läsa.

Du får inte skriva "Nattlorden (R)" men om ditt varumärke är under inarbetning och du vill markera att det är ett varumärke kan du skriva "Nattlorden (TM)".

Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.

Du gjorde det precis, får jag stämma dig nu? 8)

(TM) saknar betydelse i Sverige.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 13:20

Morello skrev:Jo, det är ett typiskt varumärke. I detta fall som Stig använde för att torgföra sina högtalare.
Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.

Näe, OD-11 exempelvis såldes aldrig som en ortoakustisk högtalare. Högtalarens konstruktör var Stig Carlsson. Varumärket var Sonab. Efter Sonab var varumärket Carlsson som saluförde högtalare konstruerade av Stig Carlsson. Carlsson var varumärket och företaget/aktiebolaget som tillverkade och sålde högtalarna hette Carlsson Ortho-Acoustic AB. Modellbeteckningen var OA hos de högtalare som var konstruerade enligt ortoakustisk princip.

Kan upplysa om att varumärkesregistreringen av ordkombinationen ”Carlsson Ortho-Acoustic” inlämnades av Stefan Pantzar på Audio-Pro för registrering som varumärke år 1994. Han fick det också registrerat hos PRV. Sedan sker sedvanlig kungörelse och då lämnade John Larsen och Stig Carlsson in ett svaromål. Detta ärende blev sedan vilande hos PRV fram till Stigs död. Stig Carlsson såg själv aldrig Ortho-Acoustic som ett varumärke.

Sedan var jag initiativtagare till att SSC bildades. Jag satt i styrelsen och i mycket tidigt möte så ansåg jag att om Ortho-Acoustic ingår i någon av de tidigare registreringarna som Stefan Pantzar lämnat in så bör det ingå i förhandlingen med Stefan Pantzar gällande att SSC övertog registreringarna. Det fanns 3 varumärkesregistreringar gällande Carlsson från Stefan Pantzar.
1. Carlsson (ordvarumärke)
2. Carlsson Loudspeakers (figurvarumärke)
3. Carlsson Ortho-Acoustic (ordvarumärke)

Det var alltså varken Stig Carlsson eller någon av Carlssonhögtalarnas exploatörer eller SSC som lämnade in varumärkesansökan där Ortho-Acoustic ingick.
På tidigt styrelsemöte var jag pappa till att även SSC skulle överta Carlsson Ortho-Acoustic varumärkesregistrering. Andra i styrelsen var emot att ha ett registrerat varumärke där ordet Ortho-Acoustic ingick, men vi i Styrelsen i SSC beslutade att inte lägga ner den befintliga registreringen utan istället överta den från Stefan Pantzar. Förhandling skedde via min advokat som jag såg till att han även blev advokat i detta ärende. Tidigare var advokaten God Man i dödsboet Stig Carlsson som tillföll Allmänna Arvsfonden men som SSC fick överta. Jag och ordföranden var de som sedan skrev under papperna från PRV och Patentombudet gällande de registrerade varumärkena.
Jag är rätt förtrogen med ärendet.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-05-06 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-06 13:21

Morello skrev:Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.

Eller "Carlsson", ju! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-05-06 13:30

Man kan väl sammanfatta diskussionen som att Stig inte tappade "tron", om man nu ska använda det uttrycket, utan att ortoakustiken handlade om andra saker än det "rundstrålande" konceptet. Låt mig därför justera frågeställningen en smula: Tappade Stig tron på sina tidigare skapelser? Var allt före 80-talet verkligen hopplöst gammaldags och strängt taget bara industriminnen? Eller var 50-serien ett sätt att åstadkomma ungefär samma resultat fast med enklare medel än massor av element? Vän av ordning kan ju invända att stereo inte precis var någon ny uppfinning på 80-talet. Det kan därför tyckas en smula märkligt att Stig först då kom fram till konstruktioner som var helt igenom byggda för det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 13:36

petersteindl skrev:Näe, OD-11 exempelvis såldes aldrig som en ortoakustisk högtalare.
Mvh
Peter

Det är ingenting konstigt med det - man använder olika varumärken för olika produkter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 13:39

Nattlorden skrev:
(TM) saknar betydelse i Sverige.

Nej, det informerar betraktaren om att det är ett varumärke.
Kanske har du sett att McDonalds ibland skriver (R) och ibland (TM) - beroende på kontext. (TM) används tex när ett varumärke används utanför de klass(er) för vilken/vilka registreringen gäller. Är varumärket registrerat i klass 9 och man vill sälja hamburgare under samma märke bör (TM) användas.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati