Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Lite roligt anekdotiskt test som Diego Estan skriver om på soundstage.
https://www.soundstageaccess.com/index. ... -is-enough
Vad tycker ni?
Johan_Lindroos skrev:Tangband, menar du att den upplevda tonhöjden inte är frekvenslik med (den verkliga) tonhöjden?
Goldfinger skrev:Jag tror att i fallet med ett delat system kan nog acceptansen för förstärkning i basområdet också hänga an på hur brant man klarar att skära basen uppåt, maskeringseffekter uppåt i registret är något som stör mig väldigt.
Med ett odelat system är man ju fast vid en delningspunkt och en branthet.
RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Tycker du de ofta misslyckas i avvägandet på olika inspelningar, eller tror du det kan vara så att den valda basnivån bara inte passar din egna smak?
Perfector skrev:I mitten på 90-talet, när jag byggde bilstereo så fanns ett slutsteg med inbyggd EQ som hade en mik inbyggd och då kunde brusa hela kupe'n och ställa in en rak kurva 20-20000 Hz.
En så'n kanske kunde ställa in ljudet och sedan kunde man själv lägga på mer bas om man ville även hemma.
Eller skulle det inte funka här?
RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Fast mängden bas kan ju tillhöra den artistiska avvägningen. Att EQ:a tills alla fonogram har liknande mängd bas skapar bara en sameness.
En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Det hindrar inte att det finns vissa misshandlade exemplar av fonogram som faktiskt behöver en korrigering men för min del är det ytterst få.
/ B
Bill50x skrev:Fast mängden bas kan ju tillhöra den artistiska avvägningen. Att EQ:a tills alla fonogram har liknande mängd bas skapar bara en sameness.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Det blir inte sällan justeringar per skiva, eftersom det varierar mycket där. Rummet är hyggligt utjämnat, men det hjälper ju inte hela vägen när man gjort olika avvägnaden på olika inspelningar. Det gäller inte bara basregistret, förresten.
Fast mängden bas kan ju tillhöra den artistiska avvägningen. Att EQ:a tills alla fonogram har liknande mängd bas skapar bara en sameness.
En gång i tiden hade jag en förstärkare med ganska rikliga möjligheter att korrigera tonkurvan. Jag tog mig för att för varje skiva jag spelade anteckna vilka inställningar som lät bäst. Problemet var bara att nästa gång samma skiva spelades föredrog jag andra inställningar. Så jag gav upp och kopplade ur alla tonkontroller och njöt av musiken istället
Det hindrar inte att det finns vissa misshandlade exemplar av fonogram som faktiskt behöver en korrigering men för min del är det ytterst få.
RogerJoensson skrev:Diskanten är naturligtvis inte helt bortskuren om det går att återställa den, bara kraftigt dämpad.
Det finns massor med klassiska inspelningar där man hör trafik. Det var t ex en tråd nyligen här på Faktiskt om något skivbolag (Nimbus, jag kommer ihåg rätt) där jag på vissa inspelningar hörde trafiken ganska tydligt i svagare partier. Jag fann det störande t e x på deras samling med Behovens symfonier, men gjorde inget åt det (om det nu hade gått, det var inte så väldigt lågfrekvent vill jag minnas) eftersom jag tyckte inte inspelningarna var så där superbra i övrigt heller. Många konserthus ligger mitt i städerna med trafik nära inpå. Det är ett välkänt problem. Ibland ligger bullret så lågt i frekvens att man kan skära utan större skada på musiken. Det kan också röra sig om bullrade fläktsystem och annat.
Perfector skrev:en plötslig kanonad av dova ljud som mest verkar vara att man flyttar rekvisitan på Cirkus där den spelades in.
RogerJoensson skrev:Diskanten är naturligtvis inte helt bortskuren om det går att återställa den, bara kraftigt dämpad.
Det finns massor med klassiska inspelningar där man hör trafik. Det var t ex en tråd nyligen här på Faktiskt om något skivbolag (Nimbus, jag kommer ihåg rätt) där jag på vissa inspelningar hörde trafiken ganska tydligt i svagare partier. Jag fann det störande t e x på deras samling med Behovens symfonier, men gjorde inget åt det (om det nu hade gått, det var inte så väldigt lågfrekvent vill jag minnas) eftersom jag tyckte inte inspelningarna var så där superbra i övrigt heller. Många konserthus ligger mitt i städerna med trafik nära inpå. Det är ett välkänt problem. Ibland ligger bullret så lågt i frekvens att man kan skära utan större skada på musiken. Det kan också röra sig om bullrade fläktsystem och annat.
goat76 skrev:Det är rätt många här som är mån om att deras ljudsystem ska kunna återge information under 30 Hz. Frågan är dock om musiken de lyssnar på verkligen innehåller något instrument som sträcker så djupt eller om de bara får med en massa skräp som egentligen skulle ha skurits bort ifall studion hade haft en lyssning som avslöjat problemet och i så fall åtgärdats.
Tangband skrev:...
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar
Tangband skrev:Det känns som alla glömt bort att ” bas, mellanregister och diskant ” är påhittade begrepp som verkliga instrument struntar i fullständigt .
Ett normalt instrument spelar alla frekvenser samtidigt .
Jag sticker ut hakan och påstår : vill du ha bättre upplevd basåtergivning vid musik, där kontrabasen låter bättre - köp bättre toppar .
Läs mera här :
https://www.musikipedia.se/overtoner
Användare som besöker denna kategori: Conny och 19 gäster