Bill50x skrev:petersteindl skrev:Vet inte hur man åtgärdar bruset, men det är en oerhört snygg förstärkare. Har gillat den ända sedan den lanserades på 60-talet. Om bruset inte ändras med volymen så kommer bruset i efterföljande steg efter volymkontrollen. Ändras bruset beroende på tonkontrollernas inställning eller beroende på balanskontrollens inställning?
Balanskontroll nej, tonkontroll ja. Max diskant ger ett ngt ljusare brus.
Det brusar dock något mer i höger kanal, ngt grövre.
Det brukar vara populärt att recappa (finns det något svenskt ord?) gamla förstärkare, kanske det som behövs?
/ B
Liten fundering.
Inertia alla modeller har en IC för tonkontrollerna och den brusar lite på tomgång.
Anledningen till bruset är att den likströmskopplad, dvs. ljudet tas aldrig upp ur kortet.
De 2 sista trissorna i förstegets förstärkning spänningsregleras med volymratten.
Tonkontrollerna reglerar spänningen i ic-kretsen
Balanskontrollen reglerar spänningen till de 2 första trissorna i slutstegets ingång.
Slutstegstrissorna har konstant spänning och ger ett svagt brus på tomgång som försvinner om man höjer lite.
Det finns ju en liten möjlighet att din Sansui åxå är kopplad på snarlikt sätt och då ger tomgångsbrus.
Det kan man i Inertia lösa genom att byta ic-kretsarna.
Men nu är jag helt i det blå för jag kan inte hitta en vettig servicemanual till din, det är usel kvalitet på det jag hittat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.