Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Ååh en kabeldiskussion, kul!
goat76 skrev:Jag som är ett riktigt proffs ()använder både Klotz och Cordial och kan inte höra någon skillnad alls mellan dessa kablar, det enda jag är noga med är att det är kvalitets-kontakter av märket Neutrik i båda ändarna.
gopnik skrev:Av Neutrik ägda REAN duger gott, och det finns massvis av färdiga ställ med REAN-kontakter exempelvis hos Thomann. Jag köpte Cordial med gjutna REAN till stereon sist och har hittills inte haft något att klaga på. Just från Thomann, faktiskt.
Tarzan skrev:Thomas billiga snake duger finfint. Det enda man tjänar på att köpa en dyrare är att den eventuellt klarar mer vårdslös hantering. Om du ska byta något i inspelningskedjan titta först på mikrofon, sen mikrofonpreamp. Jag är lite suge på att testa just line audios preamp, men får se om jag tar steget och köper 8-kanalsversionen eller inte.
Tangband skrev:....vid inspelningar av akustiska instrument med kondensatormikar ? ( i mitt fall handlar det om två OM1 från line audio )
Duger prisbilliga xlr från Thomann, tex av fabrikat snake ? Eller blir det bättre om man lägger ut några hundringar till ?
Jag använder pro snake för tillfället , men tänker köpa nytt om det blir bättre .
https://m.thomann.de/se/pro_snake_tpm_10.htm
Anders J skrev:Jag skulle nog helt enkelt tänka RC-länk, enkelt att räkna på. Gör det inte mer komplext än det är.
RogerGustavsson skrev:Har ofta sett uppgifter om att 100 m kabel inte ska påverka nämnvärt för mikrofoner med utimpedanser om 100 Ohm. Tänkte väl mest att de kretsar som sitter i differentiella utgångsteg ofta sägs klara 2000 pF. Vad klarar då en mikrofon? Det är ju rätt annorlunda srömförsörjning i de två fallen.
Anders J skrev:Du tänker dig alltså spänningsderivatabegränsning (slew rate på svenska) orsakad av bristande strömdrivförmåga hos mikrofonens utgångssteg, trots en utimpedans på 200 eller, som hos OM1, 100 ohm?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster