Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Fick mejlsvar av Arcam. De ser tydligen över Amirs recension och mätningar av 390, svarade de.
Mirage skrev:.
När jag läser om att det tar år att lära sig att ställa in ljudet med Dirac så känns det inte riktigt så automatiskt som jag trodde. För mig är det nog bättre att ta hem någon som gör jobbet när jag byter grejer.
philipbtz skrev:genstruktur skrev:Fick mejlsvar av Arcam. De ser tydligen över Amirs recension och mätningar av 390, svarade de.
Nice, fick typ samma svar ett år sedan när jag frågade om firmware. De ser fortfarande över det verkar det som utan att något händer
philipbtz skrev:genstruktur skrev:Fick mejlsvar av Arcam. De ser tydligen över Amirs recension och mätningar av 390, svarade de.
Nice, fick typ samma svar ett år sedan när jag frågade om firmware. De ser fortfarande över det verkar det som utan att något händer
philipbtz skrev:T.ex. att delningen för Atmos-lagret nollställs till 40Hz om man stänger av receivern. Finns några andra smågrejer jag glömt av vid det här laget med. Ingen dealbreaker men störigt att de inte bryr sig och att jag måste dubbelkolla varje gång jag ser på något att det är rätt så jag inte spränger mina små a1:or i taket.
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:philipbtz skrev:
Hur högt upp i frekvens lät du Dirac korrigera? Det har visat sig att mikrofoner för någon tusenlapp eller två inte duger för att köra fullfrekvens-korrigering. Det är min slutsats av det hela för de mikrofonerna lurar rumskorrigeringsprogrammet att lägga till skräp i diskantområdet. Finns såklart begränsningar i mjukvaran med att korrigera hela frekvensbandet.
Jag har korrigerat lite olika spann, oftast under 300-500 Hz. Just nu under 400 Hz vill jag minnas.
Har du exempel på en mikrofon som kan duga?
Jag har ingen aning vad man "egentligen" borde ha men jag använder en kalibrerad miniDSP UMIK-1 och den funkar fint att kalibrera med 20Hz-500Hz. Funkar säkert mycket högre upp med men jag har aldrig fått resultat som jag varit nöjd med under längre tid när jag testat. Det är mycket trixande med att få till det bra och fram till ett år sedan hade alla implementationer så mycket buggar att man fick ta extrema omvägar om det ens gick. Dirac 2.5.3 och en uppdaterad AVR kan man få det att funka. Använder än så länge något äldre version av Dirac, 2.3 eller vad det är(och det låter bra) men jag har hört att de fixat det mesta nu med 2.5.3.
-Palle- skrev:philipbtz skrev:T.ex. att delningen för Atmos-lagret nollställs till 40Hz om man stänger av receivern. Finns några andra smågrejer jag glömt av vid det här laget med. Ingen dealbreaker men störigt att de inte bryr sig och att jag måste dubbelkolla varje gång jag ser på något att det är rätt så jag inte spränger mina små a1:or i taket.
För mig hade det tveklöst varit en dealbreaker!
philipbtz skrev:T.ex. att delningen för Atmos-lagret nollställs till 40Hz om man stänger av receivern. Finns några andra smågrejer jag glömt av vid det här laget med. Ingen dealbreaker men störigt att de inte bryr sig och att jag måste dubbelkolla varje gång jag ser på något att det är rätt så jag inte spränger mina små a1:or i taket.
genstruktur skrev:Spännande Knuttebaloa! Återkoppla .
Jag har korrigerat upp till 450hz men landar hittills alltid i att det låter bättre endast upp till 250hz.
Edit: Kan ju säkert bero på rum och vem som sitter bakom spakarna med
Bubben skrev:Dra för gardinen som i nedre bilden så ser de likadana ut, eller?
Jag förstår inte vad du menar skiljer. För mig ser mätkurvan identisk ut. Det som skiljer är målkurvan och gardinen.
philipbtz skrev:genstruktur skrev:Spännande Knuttebaloa! Återkoppla .
Jag har korrigerat upp till 450hz men landar hittills alltid i att det låter bättre endast upp till 250hz.
Edit: Kan ju säkert bero på rum och vem som sitter bakom spakarna med
Hur blev det med 2.5.3?
Knuttebaloa skrev:De är identiska, ner till ca 17 Hz. I tidigare mjukvara ser man att infran går till iaf 10 Hz. Detta oavsett var gardinen står/hänger.
Bubben skrev:Knuttebaloa skrev:De är identiska, ner till ca 17 Hz. I tidigare mjukvara ser man att infran går till iaf 10 Hz. Detta oavsett var gardinen står/hänger.
Ok, men jag ser inte det på dina bilder, för gardinen blockerar från 17Hz och nedåt på den gamla. Eller missförstår jag dig?
Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Tillbaks till frågeställningen; Vad hände med infran?
Knuttebaloa skrev:Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Det var ju förstås lite synd, att du behövde bli irriterad
Av den händelse det är svårt att se även för andra kan jag förtydliga att i gamla mjukvaran fortsätter mätkurvan ner mot och bortom 10 Hz. I nya mjukvaran rullar mätkurvan av kraftigt strax under 20 Hz. Det ser alltså ut som att det inte finns någon infra längre... Mätningen med mic är en och densamma.
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Av den händelse det är svårt att se även för andra kan jag förtydliga att i gamla mjukvaran fortsätter mätkurvan ner mot och bortom 10 Hz. I nya mjukvaran rullar mätkurvan av kraftigt strax under 20 Hz. Det ser alltså ut som att det inte finns någon infra längre... Mätningen med mic är en och densamma.
Men du gjorde en ny mätning när du gick till nya mjukvaran? För det brukar man behöva ibland. Något otydligt mellan vilka versioner gamla mätningar är kompatibla. Det under 20Hz verkar vara lite smått knepigt med Dirac och jag verkar inte kunna påverka det området. Min target curve är ett rakt sträck(Dirac 2.3) men jag får fortfarande detta när jag mäter i REW
[ Bild ]
Knuttebaloa skrev:Laddade min senaste mätning i diracs nya mjukvara med följande resultat. Notera spannet under 20 Hz och bortse från min och diracs målkurva. Det är alltså samma mätning i de båda fallen. Översta bilden är med nya mjukvaran. Var har infran tagit vägen månne?
philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:Bubben skrev:Ha! Nu blev jag irriterad och tog fram stora 10-tummaren. Då syntes skillnaden, i telefonen syns den fortfarande inte. Trots att jag nu vet att den är där.
Men du gjorde en ny mätning när du gick till nya mjukvaran? För det brukar man behöva ibland. Något otydligt mellan vilka versioner gamla mätningar är kompatibla. Det under 20Hz verkar vara lite smått knepigt med Dirac och jag verkar inte kunna påverka det området. Min target curve är ett rakt sträck(Dirac 2.3) men jag får fortfarande detta när jag mäter i REW
[ Bild ]
genstruktur skrev:Knuttebaloa skrev:Laddade min senaste mätning i diracs nya mjukvara med följande resultat. Notera spannet under 20 Hz och bortse från min och diracs målkurva. Det är alltså samma mätning i de båda fallen. Översta bilden är med nya mjukvaran. Var har infran tagit vägen månne?
Hörs det skillnad avseende infran också?
Knuttebaloa skrev:genstruktur skrev:Knuttebaloa skrev:Laddade min senaste mätning i diracs nya mjukvara med följande resultat. Notera spannet under 20 Hz och bortse från min och diracs målkurva. Det är alltså samma mätning i de båda fallen. Översta bilden är med nya mjukvaran. Var har infran tagit vägen månne?
Hörs det skillnad avseende infran också?
Nej, den känns
Skämt åsido, infran är nog kvar. Har inte testat så mycket men i början på Edge of tomorrow går infraX bananas, som vanligt.
genstruktur skrev:philipbtz skrev:Knuttebaloa skrev:
[ Bild ]
Såg ju fint ut den kurvan! Själv har jag inte haft tid att mäta med REW när Dirac är aktiverat. Hur ser det ut med vattenfallsdiagram?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster