aktiv drift, biamping med mer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

aktiv drift, biamping med mer

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 13:48

sitter å diskuterar lite på selleri.de ang aktiv drift biamping med mera...men mina kunskaper är hyfsat begränsade när det gälller aktiv drivning tyvärr :(

frågan är då...iom biamping så tjänar man ju egentligen ingenting pga det steg som levererar minst spänning kommer klippa först och nån egentligen effektökning får man ju inte....

men hur blir det med aktiv drift och det passiva filtret försvinner får man några effektfördelar då?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-12 14:17

Inte troligt. Effektförlusterna i delningsfiltret är ju inte hiskeliga direkt. Tänk vad varma komponentera skulle varit om de åt effekt... Men mätbar skillnad torde det bli...

Biamping är väl användbart när det steg man har inte riktigt gör jobbet utan att klippa, men det är ju oavhängt om det är aktiv eller passiv drift...

pss... det finns ju de som gör det av ljudmässiga skäl också. Vissa anser att vidssa steg är bättre för toppen, men saknar botten och vise versa. Skall inte ta stälning där ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 14:35

Kaffekoppen skrev:
Biamping är väl användbart när det steg man har inte riktigt gör jobbet utan att klippa, men det är ju oavhängt om det är aktiv eller passiv drift...

nope det ger absolut ingenting, det klipper exakt likadant...man får alltså inte mer effekt

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-12 15:42

Visst kan man tjäna effekt med aktiv drift.

Tänk att man kör med en högtalare som delas vid 2kHz. Man matar den med ett/två steg som lämnar 40Vp (=100W @ 8 ohm) och en musiksignalsom innehåller två toner. En på 1.5kHz och en på 3kHz. Tar vi det passiva fallet så har vi 40V totalt för dessa att dela på. Man kan då låta 1.5kHz-tonen ha exempelvis 20Vp och lika mycket för 3kHz-tonen innan slutsteget överstyr.

Kör man däremot med aktiv drift så kan man låta signalen under delningsfrekvensen styras ut helt och likaså för signalen över delningsfrekvensen. Det gör att vi kan låta 1.5kHzaren ligga på 40Vp och samma för 3kHzaren. Det ger i praktiken att man kan med aktiv drift kan spela lika högt med två steg på 100W som vid passiv drift med ett steg på 400W. En vinst på 6dB. Detta gäller bara om man om man har flera toner inblandade som finns på båda sidor om delningsfrekvensen. Kör man med en ren sinus så är vinsten noll (förutom om den ligger exakt på delningsfrekvensen).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 15:47

Naqref™ skrev:Visst kan man tjäna effekt med aktiv drift.

Tänk att man kör med en högtalare som delas vid 2kHz. Man matar den med ett/två steg som lämnar 40Vp (=100W @ 8 ohm) och en musiksignalsom innehåller två toner. En på 1.5kHz och en på 3kHz. Tar vi det passiva fallet så har vi 40V totalt för dessa att dela på. Man kan då låta 1.5kHz-tonen ha exempelvis 20Vp och lika mycket för 3kHz-tonen innan slutsteget överstyr.

Kör man däremot med aktiv drift så kan man låta signalen under delningsfrekvensen styras ut helt och likaså för signalen över delningsfrekvensen. Det gör att vi kan låta 1.5kHzaren ligga på 40Vp och samma för 3kHzaren. Det ger i praktiken att man kan med aktiv drift kan spela lika högt med två steg på 100W som vid passiv drift med ett steg på 400W. En vinst på 6dB. Detta gäller bara om man om man har flera toner inblandade som finns på båda sidor om delningsfrekvensen. Kör man med en ren sinus så är vinsten noll (förutom om den ligger exakt på delningsfrekvensen).

varför nyttjar inte fler tillverkare aktiv drift? måste ju finnas nån nackdel förutom kostnaden för slutsteg

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-03-12 15:55

Haakan_W: Synd om du skulle behöva hålla tillgodo med bara Kaffekoppens funderingar. Så mycket kan väl sägas att det inte är effektökning primärt som motiverar en aktiv lösning. Stora förstärkare har aldrig varit billigare än nu. Det är i stället så att man kan skapa fungerande filter med många fler elementkonfigurationer än med passiva lösningar. Vissa högtalare är ju fullständigt omöjliga att konstruera med en passiv lösning.

http://www.sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-12 16:04

Haakan_W skrev:varför nyttjar inte fler tillverkare aktiv drift? måste ju finnas nån nackdel förutom kostnaden för slutsteg
Det är konstigt. Verkar bara vara stora statement-produkter som är aktiva.

I många lägen verkar det "minimalistiska" vinna över allt annat. Inte sällan ser man stora system med cdspelare inkl "försteg"+slutsteg+högtalare.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 16:08

alltså det är ju välkänt att man tjänar på aktiv drift i basområdet men högre i frekvens då? är det enda man tjänar lite mer kräm eller?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-12 16:09

Haakan_W skrev:alltså det är ju välkänt att man tjänar på aktiv drift i basområdet men högre i frekvens då? är det enda man tjänar lite mer kräm eller?
I fallet med tvåvägare som (änligen) avlastas från bas (iom aktiv delning) vinner man ju renhet även i mellanregistret.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 16:16

jojo det förstår jag också :) men jag tänkte på vad man tjänar på att driva mellareg och diskant aktivt inte att man tjänar på att avlasta det lilla baselementet under 80hz

men alltså varför konstruerar tex inte du dina talare såsom linn gör med möjlighet till både aktiv å passiv drift av talarna...

borde ju vara ganska ganska simpelt att pillra fram ett aktivt filter för dom som har några slutsteg över?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-12 18:31

Haakan_W skrev:jojo det förstår jag också :) men jag tänkte på vad man tjänar på att driva mellareg och diskant aktivt inte att man tjänar på att avlasta det lilla baselementet under 80hz

men alltså varför konstruerar tex inte du dina talare såsom linn gör med möjlighet till både aktiv å passiv drift av talarna...

borde ju vara ganska ganska simpelt att pillra fram ett aktivt filter för dom som har några slutsteg över?
Mino fungerar utmärkt att köra aktivt med Delo och basmoduler. Sen har jag mer fullregistershögtalare som skall kunna tilltala dom som vill ha enkelheten i att kunna koppla in en högtalare och få ett rätt hyffsat ljudtryck och frekvensomfång (nedåt).

Sen vänder jag mig starkt emot ditt uttryck "borde ju vara ganska ganska simpelt att pillra fram ett aktivt filter för dom som har några slutsteg över?". Vad jag än gör i Engelholm Audio's namn måste där finnas ett antal ingredienser. Inget jag kan skryta med vara helt ensam, men som företagare måste jag tänka på hållbarhet, produktifiering, support, manualer, verifieringssätt, kvalitetskontroller, beställningsproblem, lagerföring, pris/prestanda, frakt, emballering med mycket mera.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-12 18:49

hehe jo jag menade absolut inte så pär :)

menade att det är betydligt enklare att ta fram ett aktivt filter när du redan gjort alla mätningar samt passiva filter...

men frågan var ju varför du inte erbjuder helt aktiva lösningar? alltså inte "bara" i basregionerna?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-12 21:52

Passiva filter kan ge olika frekvensgång beroende på hur varma talspolarna är. Dvs, klangen kan påverkas med volymen.

Återgå till Teknikforum