Haakan_W skrev:jojo det förstår jag också

men jag tänkte på vad man tjänar på att driva mellareg och diskant aktivt inte att man tjänar på att avlasta det lilla baselementet under 80hz
men alltså varför konstruerar tex inte du dina talare såsom linn gör med möjlighet till både aktiv å passiv drift av talarna...
borde ju vara ganska ganska simpelt att pillra fram ett aktivt filter för dom som har några slutsteg över?
Mino fungerar utmärkt att köra aktivt med Delo och basmoduler. Sen har jag mer fullregistershögtalare som skall kunna tilltala dom som vill ha enkelheten i att kunna koppla in en högtalare och få ett rätt hyffsat ljudtryck och frekvensomfång (nedåt).
Sen vänder jag mig starkt emot ditt uttryck "borde ju vara ganska ganska simpelt att pillra fram ett aktivt filter för dom som har några slutsteg över?". Vad jag än gör i Engelholm Audio's namn måste där finnas ett antal ingredienser. Inget jag kan skryta med vara helt ensam, men som företagare måste jag tänka på hållbarhet, produktifiering, support, manualer, verifieringssätt, kvalitetskontroller, beställningsproblem, lagerföring, pris/prestanda, frakt, emballering med mycket mera.