MC step up om man enbart har MM RIAA

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karvid

MC step up om man enbart har MM RIAA

Inläggav Karvid » 2006-03-12 10:22

Hur skall man bygga en "MC step up " och även få en optimal impedans ??? 8O
Jag hittade denna beskrivning på nätet ( http://www.platenspeler.com/diy/preamps ... tep_1.html ), men man verkar inte tagit hänsyn till impedansomvandlingen. Finns tips på nätet som jag missat?? :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-12 10:32

Lundahls transformatorn gör den omvandlingen som behövs för att ansluta en MC-pickup till en MM-RIAA. Du kan förstås lika gärna gå till Lundahls egna hemsida eller ringa dit, är ju ett svenskt företag.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-12 11:18

En transformator med spännigsomsättning på 1:10 har en impedansomsättning på 1:100. Om efterföljande RIAA-steg har 47 kohm inimpedans kommer MC-pickupen att "se" 470 ohm om transformatorn är ideal. Vill man att pickupen ska se lägre impedans än så så kan man koppla ett motstånd tvärs över primären eller sekundären. Vill man ha högre impedans får man gå in och modifiera ingången på RIAA-förstärkaren eller om man accepterar lägre spänningsförstärkning än 10 seriekoppla ett motstånd.

Nu har ju en transformator resistans i sina lindningar som kommer att spela roll här. Från MC-pickupen sett kommer resistanserna att ligga i serie, den reflekterade impedansen + primärens resistans + (sekundärens resistans dividerad med 100).

Anta 47 kohm impedans hos RIAA och en 1:10 trafo med 30 ohm primärresistans samt 200 ohm sekundärresistans så får vi 47k/100 + 30 + 200/100 = 502 ohm sett från pickupen.

Vill man kalkylera med läckinduktans och strökapacitanser så blir det lite... mer... komplisvårt :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2006-03-12 18:36

Jax,
tack för ett uttömmande svar..
Jag anade att det förhöll sig just så, dvs impedansomvandlingen (n2/n1)^2 vid förstärkningen (n2/n1), men säker var jag inte ... :?

Är trafo att föredra framför en OPA-förstärkning?
Antar att brusnivån blir lägre men så blir väl även antalet detaljer som överförs via trafo.. :wink:

Jax skrev:En transformator med spännigsomsättning på 1:10 har en impedansomsättning på 1:100. Om efterföljande RIAA-steg har 47 kohm inimpedans kommer MC-pickupen att "se" 470 ohm om transformatorn är ideal. Vill man att pickupen ska se lägre impedans än så så kan man koppla ett motstånd tvärs över primären eller sekundären. Vill man ha högre impedans får man gå in och modifiera ingången på RIAA-förstärkaren eller om man accepterar lägre spänningsförstärkning än 10 seriekoppla ett motstånd.

Nu har ju en transformator resistans i sina lindningar som kommer att spela roll här. Från MC-pickupen sett kommer resistanserna att ligga i serie, den reflekterade impedansen + primärens resistans + (sekundärens resistans dividerad med 100).

Anta 47 kohm impedans hos RIAA och en 1:10 trafo med 30 ohm primärresistans samt 200 ohm sekundärresistans så får vi 47k/100 + 30 + 200/100 = 502 ohm sett från pickupen.

Vill man kalkylera med läckinduktans och strökapacitanser så blir det lite... mer... komplisvårt :D
Senast redigerad av Karvid 2006-03-12 19:06, redigerad totalt 1 gång.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-12 19:05

Jag skulle nog hellre ta trafo i stället för opamp om jag tvingades välja.

En annan väg att gå är en liten förförstärkare användandes en lågbrusig JFET som 2SK170 eller liknande. Endast en JFET per kanal behövs. Jag har sett schema någonstans på nätet men kan inte komma ihåg var.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2006-03-12 19:08

Stort tack Jax,
kommer du ihåg var man hittar schemat med JFET som ingång så mottages det tacksamt!

:lol:
Jax skrev:Jag skulle nog hellre ta trafo i stället för opamp om jag tvingades välja.

En annan väg att gå är en liten förförstärkare användandes en lågbrusig JFET som 2SK170 eller liknande. Endast en JFET per kanal behövs. Jag har sett schema någonstans på nätet men kan inte komma ihåg var.
... mycke ska man höra!

Återgå till DIY-forum