Monopol magnetostater?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Monopol magnetostater?

Inläggav steveo1234 » 2020-05-08 09:55

Genom åren har jag upptäckt att jag uppskattar ljudet från monopol magnetostater (beveridge, wisdom audio). Dipoler i stil med magnepan går bort då jag inte gillar ljudbilden från dem. Men, det verkar vara en väldigt ovanlig högtalartyp och modellerna kan antingen inte spela särskilt starkt (beveridge) eller är brutalt dyra (wisdom).
Finns det några andra märke som använder sig av samma lösning?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Monopol magnetostater?

Inläggav paa » 2020-05-08 10:12

Är inte Beveridge högtalare elektrostater (till skillnad från magnetostater)?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-08 10:13

paa skrev:Är inte Beveridge högtalare elektrostater (till skillnad från magnetostater)?

Jao, det har du nog rätt i. Tänkte fel här.

EDIT: DOck monopol elektrostat vilket är lite ovanligt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-08 10:32

Är det alltså elektro- eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion du pratar om?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-08 10:39

Almen skrev:Är det alltså elektro- eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion du pratar om?

Precis. Med stängd baksida så man slipper dipolegenskaperna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-08 10:41

OK, då är jag med.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-08 10:53

Det går att begränsa dipolutstrålningen till viss del. Själv experimenterade jag med några skivor hårt pressad stenull, tjocklek ca 2 cm och densitet ca 180 kg/m3. Det kan vara svårt att "stänga in" låga frekvenser. Det blir en märklig frekvensgång som måste kompenseras. Q hos baselement som Magnepan är väldigt högt.

Det fanns slutna system med Fostex planarelement från ca 120 Hz och uppåt från en tysk tillverkare. Svindyra och sedan länge tagna ur produktion. Det stora elementet användes även av Infinity Beta. Här den mindre Fischer Audio Anthaeus eller SAC Cantabile (SAC tror jag bidrog med elektroniken):

Bild

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-11 09:20

RogerGustavsson: Att försöka dämpa bort bakvågen ställer jag mig försiktigt skeptiskt till. Att få dämpningen att motsvara en monopol låter tämligen svårt för mig då den behöver vara frekvensuniform över hela registret och därtill ganska effektiv.
Kul högtalare för övrigt, den hade jag inte sett men skulle gärna lyssna på.

Kan bara konstatera att det inte verkar finnas någon annan än Wisdom på marknaden.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-05-11 09:35

Vad räknas de äldre Infinity modellerna som? Ex IRS Epsilon. Planarelement?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-11 16:20

steveo1234 skrev:RogerGustavsson: Att försöka dämpa bort bakvågen ställer jag mig försiktigt skeptiskt till. Att få dämpningen att motsvara en monopol låter tämligen svårt för mig då den behöver vara frekvensuniform över hela registret och därtill ganska effektiv.

Det är väl det som Wisdom gjort, dämpat bakåtstrålningen? Det fungerar inte för lägre frekvenser men där verkar väl inte ändå inte Wisdom, snarare över 150 Hz? Wisdom är ju en variant på Bohlender & Graebeners och det har också haft system för väggmontage som haft monopolutstrålning.

Infinity med planarelement har haft dipolutstrålning, utom för flera av deras diskanter som haft sluten baksida och sedan har monterat ytterligare diskanter på baksidan av högtalarna.

De där Fischer och SAC, har en utstuderad dämpning som inte reflekterar tillbaka vågen in i planarmembranen, säger de själva.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-11 16:27

Almen skrev:Är det alltså elektro- eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion du pratar om?

Humm, högtalare med spole i magnetfält bygger på elektromagnetisk induktion. Det har ingenting med elektrostatiska högtalare att göra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-11 18:51

Förutom Beveridge hade även en tysk elektrostat, Harrustat, en kavitet baktill. De ursprungliga Quad ESL (kallas ibland ESL-57) hade en tjock filt baktill.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-13 09:58

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:RogerGustavsson: Att försöka dämpa bort bakvågen ställer jag mig försiktigt skeptiskt till. Att få dämpningen att motsvara en monopol låter tämligen svårt för mig då den behöver vara frekvensuniform över hela registret och därtill ganska effektiv.

Det är väl det som Wisdom gjort, dämpat bakåtstrålningen? Det fungerar inte för lägre frekvenser men där verkar väl inte ändå inte Wisdom, snarare över 150 Hz? Wisdom är ju en variant på Bohlender & Graebeners och det har också haft system för väggmontage som haft monopolutstrålning.

Infinity med planarelement har haft dipolutstrålning, utom för flera av deras diskanter som haft sluten baksida och sedan har monterat ytterligare diskanter på baksidan av högtalarna.

De där Fischer och SAC, har en utstuderad dämpning som inte reflekterar tillbaka vågen in i planarmembranen, säger de själva.

Jao, förvisso, men då har ju Wisdom "byggt in" den korrigeringen i konstruktionen. Mycket lättare än att själva försöka göra samma sak hemma... Tror jag.

Hade varit kul att provbygga ett par högtalare med Bohlender-Graebener RD75 eller liknande. Men, det blir ganska dyrt...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-13 10:33

Morello skrev:

Humm, högtalare med spole i magnetfält bygger på elektromagnetisk induktion. Det har ingenting med elektrostatiska högtalare att göra.

Jag vet. Min mening ovan kan förtydligas till "elektrostatiska eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion". Högtalarelement med spole i magnetfält brukar jag med liknande nomenklatur benämna "elektrodynamiska element".

OK? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-13 12:04

Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-13 13:11

Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...

Vad är det som hindrar dig från att ta reda på det? Dra till Jula o köp det du behöver, ingen kan stoppa dig!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-13 14:27

Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...

Ännu lägre känslighet. Så, ännu mer oanvändbara om man vill spela på "realistiska" nivåer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-13 14:32

hifikg skrev:

Vad är det som hindrar dig från att ta reda på det? Dra till Jula o köp det du behöver, ingen kan stoppa dig!

Jag har inte två rum som passar till det! :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-13 14:34

steveo1234 skrev:

Ännu lägre känslighet. Så, ännu mer oanvändbara om man vill spela på "realistiska" nivåer.

Behöver ju inte vara målsättningen.... man kanske vill göra något finstämt med lite rörglöd, vad vet jag?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2020-05-13 14:43

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:

Behöver ju inte vara målsättningen.... man kanske vill göra något finstämt med lite rörglöd, vad vet jag?

Inte i min tråd :p

Och innan jag får en skock galna magnepanfanatiker efter mig: Magnepan låter fantastiskt bra på rätt musik och nivå men, för mig är de inte intressanta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-13 16:02

Har för väldigt länge sedan hört ett par Quad ESL (57:orna) monterade i en vägg mellan två rum. Det blir lite konstigt. Den försvagning som normalt sker när vågen går runt baffeln uteblir och måste kompenseras för. Sedan blir ju det andra rummet "lådan" och vi vet väl alla hur mycket egenljud det blir i vanliga rum?

När det gäller Magnepan, så är det viss skillnad mellan de riktigt stora och de mindre systemen. De är också beroende på hur lyssningsrummet är beskaffat som alla högtalare. De som vill lyssna riktigt högt och med mycket lågbas kan nog glömma allt under 20-serien som inte ens det reder ut det. Senare av versioner Tympani kan delvis användas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-13 17:23

RogerGustavsson skrev:När det gäller Magnepan, så är det viss skillnad mellan de riktigt stora och de mindre systemen. De är också beroende på hur lyssningsrummet är beskaffat som alla högtalare. De som vill lyssna riktigt högt och med mycket lågbas kan nog glömma allt under 20-serien som inte ens det reder ut det. Senare av versioner Tympani kan delvis användas.

Det är ju just lågbasen som initierade tanken... att komma runt den akustiska kortslutningen genom att få sidorna isolerade.... men till skillnad från att sätta dem i en relativt liten låda, så blir ju ett annat rum en STOOOR låda. Membranytan är ju helt ok, men slaglängden är ju definitivt begränsad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-14 09:01

Om vi tittar på hur frekvensgången ser ut nere i basen, den ju rätt olik en konventionell konbas. För det första är den lägsta resonansfrekvensen relativt hög för de mindre Magnepan. 3-serien ligger runt 42-43 Hz när den är inspelad. De större i 20-serien, där basen inte sitter på samma membran som mellanregistret, ligger nog strax över 30 Hz som lägst. Mina äldsta Tympani ligger på 34 Hz och kurvan har en stigning dit ner som kompenserar för försvagningen runt baffeln. Resonansvilligheten är hög och tar man bort försvagningen genom att placera elementen i en rumsskiljande vägg måste basen reduceras. Det höjer å andra sidan förmågan att spela högt. Osäkert är förstås hur rummet på anda sidan påverkar, där finns resonanser som kan ställa till det. Dipolens förmåga att undertrycka rumsresonanser går ju förlorad på båda sidor av väggen. Jag skulle kanske prova när jag har ett par fungerande Tympani-basar? Har visserligen fyra stycken som spelar men de är nedpackade. Övriga åtta ska få ny tråd.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 19:05

Med planarer monterade i en vägg så blir det ju som en väldigt stor lådhögtalare. Åtminstone en jättestor låda och ett i förhållande till lådan ganska litet element.
Betänk nu att det ljud som strålar in i rummet bakom (lådan) kommer att höras igenom det tunna, stora membranet. Vad det ger för konkret effekt vet jag dock inte.
Samtidigt: Med planarer i en vägg, så skapas ju rumsresonanser på ett vis som man slipper hantera med planarer i öppen baffel.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 09:40

Jo, det är ett problem att stänga in basen i en stor låda, som en rumsskiljande vägg, att ljudet går rakt igenom det stora membranet. Det är nog därför endast lite högre register, som över ca 150 Hz, har gjorts med låda bakom en magnetostater. De där tyska versionerna jag länkade till sa sig ha löst problemet för de frekvenser Fostex-elementen jobbar med.

Återgå till Generellt om hifi