Hur mycket bas är "rätt"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Hur mycket bas är "rätt"?

Inläggav goat76 » 2020-05-16 18:39

Perfector skrev:Chicago 17 i sin helhet har en massa goa låter med tyngd i sig.

Den är i överlag en ganska "ljus" mix och en väldigt över-processad produktion, den låter så extremt onaturligt ren och väldigt långt ifrån hur det skulle låta om bandet framförde låtarna live. Trummorna är så väldigt långt ifrån att låta som riktiga trummor spelade av en riktig person, antingen har virveln ersatts av samples eller så är de sjukt manglade i produktionen.
Själva basen går inte speciellt djupt och de har uppenbart gått in för att skapa mer "punch" istället och den lägsta basen är rejält bortskuren. Vad gäller basfrekvenser för resterande inslag i låtarna så är tycker jag det låter ganska tunt, så denna skiva ska man nog inte använda för att avgöra om sitt ljudsystem har "rätt" mängd bas. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-16 19:02

hcl skrev:
hcl skrev:
Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera. 8)

Den > här < kanske har rätt mängd?

Det var nog många som missade denna, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra hur denna mix faller ut i riktigt baskapabla system? Håller prylarna?

8)

Jag har inte ett ljudsystem med extremt mycket bas, mer balanserat och lagomt som jag tycker överenstämmer bra med resten av klangen i de övriga registren.

Din mix låter fint i basen men det verkar inte vara så väldigt stark nivå i lägsta basen, baskaggen är ganska klen och det som verkar gå djupast är ett synt-ljud som återkommer då och då.
Mixen låter bra men sången håller inte samma tonala balans som de övriga inslagen, den låter tonalt väldigt mycket ljusare och är överdrivet komprimerad och låter ganska platt och oengagerande att lyssna på.
Sen skulle nog just den här typen av musik må rätt bra av lite mer "punch" i trummorna, i motsatts till Chicago 17 som jag hade synpunkter på i det förra inlägget.

Jag hoppas du tar till dig mina synpunkter på det sätt jag hoppas för det är konstruktiv kritik jag försöker mig på, på ett så rakt och ärligt sätt som möjligt, ingenting annat. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 19:57

Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Lloyd Holzgraf the Power and the glory, 2 skivor med absolut bas i 32" pipor som går under 16 Hz.
Eller en snygg upptagning av Columbia från Cape Kennedy (heter den det?)
Alternativt en platta med duktiga åskväder.
Någon riktig musik med så djup bas kan jag inte tänka mig finns, om det gör det så vill jag veta var så jag kan köpa den :-)
Jo Tjaikovsis 1812 med Telarc borde kunna skrämmas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-16 20:05

Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Lloyd Holzgraf the Power and the glory, 2 skivor med absolut bas i 32" pipor som går under 16 Hz.
Någon riktig musik med så djup bas kan jag inte tänka mig finns, om det gör det så vill jag veta var så jag kan köpa den :-)

Om jag kommer ihåg rätt så klipper det rejält när kanonerna går igång även på Telarc-plattan (klipp redan i inspelningen). Det skulle nog inte bli mycket kvar i medelnivå om kanonerna återgavs med full dynamik.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-16 20:08

Tell skrev:
hcl skrev:
hcl skrev:Den > här < kanske har rätt mängd?

Det var nog många som missade denna, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra hur denna mix faller ut i riktigt baskapabla system? Håller prylarna?

8)

Den lär väl låta gött? Den är väl inget som sticker ut direkt, har ju mängder med låtar som håller samma eller mer (o djupare) bas än den där.

Underligt! Både hemma och i bilen skakar det mesta med basen :-)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-16 20:19

goat76 skrev:
hcl skrev:
hcl skrev:Den > här < kanske har rätt mängd?

8)

Jag har inte ett ljudsystem med extremt mycket bas, mer balanserat och lagomt som jag tycker överenstämmer bra med resten av klangen i de övriga registren.

Din mix låter fint i basen men det verkar inte vara så väldigt stark nivå i lägsta basen, baskaggen är ganska klen och det som verkar gå djupast är ett synt-ljud som återkommer då och då.
Mixen låter bra men sången håller inte samma tonala balans som de övriga inslagen, den låter tonalt väldigt mycket ljusare och är överdrivet komprimerad och låter ganska platt och oengagerande att lyssna på.
Sen skulle nog just den här typen av musik må rätt bra av lite mer "punch" i trummorna, i motsatts till Chicago 17 som jag hade synpunkter på i det förra inlägget.

Jag hoppas du tar till dig mina synpunkter på det sätt jag hoppas för det är konstruktiv kritik jag försöker mig på, på ett så rakt och ärligt sätt som möjligt, ingenting annat. :)

Absolut! All kritik är välkommen! Hur något låter i olika system är nära nog omöjligt att ta reda på på egen hand. Vare sig i bilen eller i mitt huvudsystem (hemma) presenterar låten riktigt på det sättet, men däremot mina Bose-lurar ger den karaktären (testade nyss...). De blåser dessutom upp en karaktärsegenhet lite extra i några av mina mixar, som jag nog borde kontrollera om de hänger ihop med rummet där jag mixar. Bristen som lurarna har hörs även på andras mixar, men jag tycker kanske att den hörs tydligare i vissa av mina mixar. Kollar upp det...

Tack för feedback!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-16 21:41

hcl skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:

8)

Absolut! All kritik är välkommen! Hur något låter i olika system är nära nog omöjligt att ta reda på på egen hand. Vare sig i bilen eller i mitt huvudsystem (hemma) presenterar låten riktigt på det sättet, men däremot mina Bose-lurar ger den karaktären (testade nyss...). De blåser dessutom upp en karaktärsegenhet lite extra i några av mina mixar, som jag nog borde kontrollera om de hänger ihop med rummet där jag mixar. Bristen som lurarna har hörs även på andras mixar, men jag tycker kanske att den hörs tydligare i vissa av mina mixar. Kollar upp det...

Tack för feedback!

Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?

Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.

Det är svårt det här... :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-16 22:00

Perfector skrev:Inte jag.
Alla har sina egna preferencer och dom är ju snudd på 40 år

Ja dom var gamla redan då och som jag sa så är ju preferenserna och uppfattningar något som i högsta grad är person beroende.
Därav är det ju egentligen bäst att prata om upplevelser samtidigt som båda personerna delar den. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-16 22:26

hcl skrev:
Tell skrev:Den lär väl låta gött? Den är väl inget som sticker ut direkt, har ju mängder med låtar som håller samma eller mer (o djupare) bas än den där.

Underligt! Både hemma och i bilen skakar det mesta med basen :-)

Ja nä menade inte att den hade dåligt med bas så, för klart det var saftigt med fin bas i den där :) En sån där som ligger på nästan hela tiden också o masserar, det är trevligt!

Du har inga länkar av nå slag med dom upptagningarna? Hade varit trevligt att höra!

Dom mest låggående grejerna jag har i min samling är nog dom här två, båda når ner en bit under 30hz med rätt bra pondus. Hade varit om nån hade nåt som går ännu lägre? :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 23:14

https://www.youtube.com/watch?v=Jd0bETda5uM
Lite orgel
Sök på tuben efter Lloyd holzgraf och få mer
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-17 06:41

Krumelur - Warm swarm

Duktigt med information under 20Hz (ja antagligen ner under 10 Hz ) i den :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-17 08:59

hcl skrev:

Om jag kommer ihåg rätt så klipper det rejält när kanonerna går igång även på Telarc-plattan (klipp redan i inspelningen). Det skulle nog inte bli mycket kvar i medelnivå om kanonerna återgavs med full dynamik.

Då har du något fel i din anläggning.
Om man studerar vinylspåren så ser man att knacken är så skarp att den går i nästan 90 graders vinkel vilket kräver en mycket bra pickup och tonarm.
Jag har aldrig hört den klippa.
Inte heller cd'n som jag åxå har är behäftad med klippning.
Jag tror inte Telarc skulle godkänna det.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 09:24

Perfector skrev:
hcl skrev:

Då har du något fel i din anläggning.
Om man studerar vinylspåren så ser man att knacken är så skarp att den går i nästan 90 graders vinkel vilket kräver en mycket bra pickup och tonarm.
Jag har aldrig hört den klippa.
Inte heller cd'n som jag åxå har är behäftad med klippning.
Jag tror inte Telarc skulle godkänna det.

Jag har inte hört den skivan ni pratar om men jag tror du missförstår vad hcl säger. Han menar att det klippte redan i inspelningsskedet, inte att hans anläggning klipper vid uppspelning. Om det ligger en klippning på själva inspelningen så hör man det isåfall oavsett hur svagt eller starkt man spelar.

Vad är det fullständiga namnet på den här skivan och vilket spår är det ni pratar om?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-17 09:38

Telarc - 1812
Första sidan overture.
Den är inspelad med riktiga kanoner som laddats med salutladdning, Ca: 1.5 kilo svartkrut.
På en av saluterna laddade man fel och stoppade i en full laddning som när man skjuter en 24 punds (12 kilo) kanonkula vilket resulterade i att man blåste ur fönster i den lägsta raden på byggnaden som befinner sig ca 75 meter bakom kanonen
Den är digitalt samplad från början så jag tror inte man kan säga att Telarc slarvat.
Dom skulle aldrig släppa en platta i det läget utan helt enkelt ladda om och spela in igen och igen tills dom fick det dom ville ha.
Edit:
Jag kan sprenda den om någon vill testa själv.
Bilagor
Tchaikovski 1812 right 2.jpg
Tchaikovski 1812 right 2.jpg (58.84 KiB) Visad 5279 gånger
Tchaikovski 1812 right 1.jpg
Tchaikovski 1812 right 1.jpg (40.63 KiB) Visad 5279 gånger
Tchaikovski 1812 front.jpg
Tchaikovski 1812 front.jpg (81.91 KiB) Visad 5279 gånger
Senast redigerad av Perfector 2020-05-17 09:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-05-17 09:39

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 10:10

Perfector skrev:Telarc - 1812
Första sidan overture.
Den är inspelad med riktiga kanoner som laddats med salutladdning, Ca: 1.5 kilo svartkrut.
På en av saluterna laddade man fel och stoppade i en full laddning som när man skjuter en 24 punds (12 kilo) kanonkula vilket resulterade i att man blåste ur fönster i den lägsta raden på byggnaden som befinner sig ca 75 meter bakom kanonen
Den är digitalt samplad från början så jag tror inte man kan säga att Telarc slarvat.
Dom skulle aldrig släppa en platta i det läget utan helt enkelt ladda om och spela in igen och igen tills dom fick det dom ville ha.
Edit:

Det hade varit intressant att få höra den med högsta möjliga ljudkvalitet... :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-17 10:14

goat76 skrev:
Första sidan overture.
Edit:

Då får du köpa den på cd är mitt förslag.
Jag har den som wave i datorn

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 10:20

Perfector skrev:
goat76 skrev:
Första sidan overture.
Edit:

Då får du köpa den på cd är mitt förslag.
Jag har den som wave i datorn

Är det här rätt utgåva? https://www.discogs.com/sell/release/2257482?ev=rb

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-17 10:23

Jepp, det är den.

Edit:
Dock vill jag lämna en brasklapp.
Spela upp försiktigt, och höja tills du märker att du når max för dina högtalare.
Andra på forumet har smällt element med för högvolym från början.
Senast redigerad av Perfector 2020-05-17 10:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-17 10:24

Jag har den både på LP och CD. LPn är inte spelad så många gånger. Visserligen har pickupen spårat men jag misstänker att slitaget både på spår och nål blir stort eftersom spåret i stort sett sticker en mm i rakt i sidled vid skotten.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-17 10:25

STDI skrev:Jag har den både på LP och CD. LPn är inte spelad så många gånger. Visserligen har pickupen spårat men jag misstänker att slitaget både på spår och nål blir stort eftersom spåret i stort sett sticker en mm i rakt i sidled vid skotten.

Precis, det är inte nådigt hur nålen måste spåra.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 10:36

Shabbsök gav: Bild

"So how loud were these cannons? As it happens, one of the blasts produces a 38 hertz tone that considerably exceeds the maximum recording level of a CD!"
"The signal is wound up so loud that the tops and bottoms of the wave forms are chopped off."

"During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
I have no reason to disbelieve Telarc. So given the limited technology available in 1978, it’s likely that the whole balancing thing was done by ear. That there was clipping, though, cannot be in doubt. "
http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1

Klippning verkar alltså enl skribenten finnas på själva inspelningen.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-17 10:39

Här är foto på spåret från info som följde med LPn.
1812L.jpg
1812L.jpg (588.45 KiB) Visad 5228 gånger
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-17 10:48

Skivan finns på Tidal i två olika versioner. Den ena endast i lägsta kvalitetsnivån, den andra som är i DVD-Audio-formatet finns åtminstone "Hifi" (16/44.1).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 10:51

RogerGustavsson skrev:Skivan finns på Tidal i två olika versioner. Den ena endast i lägsta kvalitetsnivån, den andra som är i DVD-Audio-formatet finns åtminstone "Hifi" (16/44.1).

Jag försökte leta den men du vet hur fantastiskt bra Tidals sökmotor är... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-17 10:55

Lyssnar på den just nu. Kommer inte ihåg om jag ha den på vinyl... Har några andra från Telarc, såväl LP som CD.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 10:56

STDI skrev:Här är foto på spåret från info som följde med LPn.

Gravyren visar hur det ser ut efter RIAA-bashöjningen (högre frekvenser dämpade och klippningen avrundas). Ska man studera utseendet på kurvan (se klippningen som den är) så behöver man först återställa RIAA-funktionen. När högre frekvenser återställs (=förstärks kraftigt), så bör ev. klippning åter bli synlig.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-17 10:56

1812L.jpg

Det finns tom ett spår där gravyren gör en nästan 90 graders kick i sidled.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 11:11

RogerJoensson skrev:Shabbsök gav: [ Bild ]

"So how loud were these cannons? As it happens, one of the blasts produces a 38 hertz tone that considerably exceeds the maximum recording level of a CD!"
"The signal is wound up so loud that the tops and bottoms of the wave forms are chopped off."

"During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.
I have no reason to disbelieve Telarc. So given the limited technology available in 1978, it’s likely that the whole balancing thing was done by ear. That there was clipping, though, cannot be in doubt. "
http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504&cpage=1

Klippning verkar alltså enl skribenten finnas på själva inspelningen.

Då hade hcl rätt angående att de inte lyckades hålla inspelningen under klippningsgränsen, de hade behövt sänka insignalen väldigt mycket mer för att fånga helheten utan klippning. Telarc kan ju visserligen ha ljugit och insett att de var tvungna att lägga en limiter på dessa kanoner.
Går det att göra en bra bedömmning av hur många dB som inte kom med p.g.a klippningarna, bara genom att titta på den mest kapade toppen?

Skivan hade nog haft en extremt låg medelnivå om de hade lyckats spela in kanonerna utan klippning och sedan velat ha med det i sin fulla prakt, och samtidigt velat ha det lika starkt jämfört med själva musiken på skivan.
T.o.m de värsta audiofilerna hade klagat över den låga nivån på musiken... :)
Senast redigerad av goat76 2020-05-17 11:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-17 11:12

1812L.jpg

Första gången jag spelade skivan lyften tonarmen och hamnade på etiketten. det var en Pickering pickup monterad i en Mayware Formula 4 arm. Lösningen var en bit bly limmad på pickuphuset och en ombalansering. Insåg att det var för lite effektiv massa, dvs nålen ska röra sig, inte hela tonarmen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi