Hur mycket bas är "rätt"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur mycket bas är "rätt"?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-17 11:16

Denna körde jag ner och kollade:

Bild

Bild

Om någon vill lyssna på kanonerna så ligger de vid ca 14:40 (kanske bästa att ta bort filen senare).

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MasVis/1812.wav

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 11:37

Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-17 11:41

Det finns ytterligare några "tillplattningar" men inga extrema klippningar. Kanske har man finputsat filen inför nysläpp, det går att rucka lite på topparna i en del mjukvaror. I Sound Forge finns det en "pennfunktion".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 11:42

Jovisst, men jag trodde att Telarc gjorde en poäng att inte greja med materialet. Fast det var kanske förr det...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 11:44

Just nu lyssnar jag på en låt med riktigt skön bas, jag har ingen aning hur djupt den går men det kan nog vara en rätt bra låt att använda för att hitta rätt basnivå på en subwoofer eller annan typ av bassystem.
Basen är ganska dominerande utan att beslöja övriga inslag i låten så man kan nog ganska lätt ratta in "rätt" basnivå genom att koncentrera sin lyssning till de övriga instrumenten samt sången tills de får en lagom och balanserad "fyllighet".

Melody Gardot - "She Don't Know" - Currency Of Man (The Artist's Cut)
https://tidal.com/browse/track/77654453

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-17 11:45

Går det att avgöra om klippningarna ligger i inspelningen av "1812" eller i LP eller CD? Det behöver ju inte vara lika i LP och CD i alla fall.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 11:48

RogerJoensson skrev:Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.

Men nu är väl Rogers bild mycket mer utdragen sidledes jämfört med den bilden du länkade till, det är ganska svårt att avgöra om det är likvärdig klippning eller inte.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 11:56

STDI skrev:Går det att avgöra om klippningarna ligger i inspelningen av "1812" eller i LP eller CD? Det behöver ju inte vara lika i LP och CD i alla fall.

Om det stämmer att Telarc inte fipplat med den där CD-utgåvan, så bör klippningen finnas även på vinylen. Men, det är så klar svårt att veta säkert.
Man kan ju spela in signalen från vinylutgåvan och se om man kan se ev klippning, men det kan vara förvrängt pga mastringen av vinylen och därför svårt att se lika tydligt som den obearbetade digitala versionen. Sen kan kurvan bli rätt svajig efter vinylavspelning, vilket försvårar syningen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 11:57

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.

Men nu är väl Rogers bild mycket mer utdragen sidledes jämfört med den bilden du länkade till, det är ganska svårt att avgöra om det är likvärdig klippning eller inte.

Jag tog hem filen och letade, men hittade inget lika gravt (rent visuellt), men det kan ju som sagt ha fixats till. Det finns många sätt att göra det.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-17 12:00

RogerGustavsson skrev:Denna körde jag ner och kollade:

[ Bild ]

[ Bild ]

Om någon vill lyssna på kanonerna så ligger de vid ca 14:40 (kanske bästa att ta bort filen senare).

Det här är inte samma version som den vi skrivit om längre upp. Bl a har kör lagts på. Orkestern heter "Pops" istället för "Symphony" mm. Orkesterinspelningen kan ju vara den ursprungliga men jag tycker att kanonerna låter dämpade här jämfört med "originalet".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 12:12

goat76 skrev:Just nu lyssnar jag på en låt med riktigt skön bas, jag har ingen aning hur djupt den går men det kan nog vara en rätt bra låt att använda för att hitta rätt basnivå på en subwoofer eller annan typ av bassystem.
...
Melody Gardot - "She Don't Know" - Currency Of Man (The Artist's Cut)

Mängden bas är helt klart åt det fläskiga hållet, men kan väl få vara så. -Det är väldigt mycket mer bas än den pop/rock jag brukar klaga på...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 12:13

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Denna körde jag ner och kollade:

[ Bild ]

[ Bild ]

Det här är inte samma version som den vi skrivit om längre upp. Bl a har kör lagts på. Orkestern heter "Pops" istället för "Symphony" mm. Orkesterinspelningen kan ju vara den ursprungliga men jag tycker att kanonerna låter dämpade här jämfört med "originalet".

Suck. Meningsfullt att sitta och glo på filerna och jämföra då... :lol:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 12:24

Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?

Tchaikovsky: 1812 Overture / Beethoven: Wellington's Victory
av Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra
https://tidal.com/browse/album/4778989

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-17 12:42

goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?

[ Bild ]

Det ser rättare ut. Notera att det inte står "Pops" på omslaget. Jag har inte Tidal så jag kan inte lyssna.

Här är bild på min LP och CD, båda från 1979 enligt omslagen.
1812N.jpg
1812N.jpg (535.34 KiB) Visad 5373 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-17 13:04

goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?

[ Bild ]

Den finns bara i "normal" hos Tidal, åtminstone har jag inte hittat annan kvalitet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 13:12

RogerGustavsson skrev:

[ Bild ]

Den finns bara i "normal" hos Tidal, åtminstone har jag inte hittat annan kvalitet.

Jag ser det nu, Linn Kazoo indikerar att filen endast är AAC 44.1kHz 96 kbps.

Skivbolaget verkar tyvärr inte vilja tillhandahålla musiken i högre kvalitet än det, trist.
Man borde bojkotta sådana skivbolag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-17 13:51

goat76 skrev:...Jag ser det nu, Linn Kazoo indikerar att filen endast är AAC 44.1kHz 96 kbps.

Skivbolaget verkar tyvärr inte vilja tillhandahålla musiken i högre kvalitet än det, trist.
Man borde bojkotta sådana skivbolag.

Det e ju sämre än ljudböcker!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-17 13:57

[ Bild ]

Den där inspelningen har skjutit både högtalare o subbar hos mig, använder den med stor försiktighet.

http://natbilagan.se/faktiskt/1812boom.mov
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-17 15:14

8)

Jag har DVD-Audio-utgåvan och lyssnar med nöje på den någon gång vartannat år eller när jag tweakat något i anläggningen.
Det är ju inte bara maffiga kanonerna utan även rätt svulstiga pukor i det stycket. Jag väntar på en nyinspelning i Dolby Atmos - det borde väl dyka upp någon gång - med vinande kanonkulor längs taknocken...

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-17 15:21

Perfector skrev:
hcl skrev:
Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Lloyd Holzgraf the Power and the glory, 2 skivor med absolut bas i 32" pipor som går under 16 Hz.
Eller en snygg upptagning av Columbia från Cape Kennedy (heter den det?)
Alternativt en platta med duktiga åskväder.
Någon riktig musik med så djup bas kan jag inte tänka mig finns, om det gör det så vill jag veta var så jag kan köpa den :-)
Jo Tjaikovsis 1812 med Telarc borde kunna skrämmas.

Om jag kommer ihåg rätt så klipper det rejält när kanonerna går igång även på Telarc-plattan (klipp redan i inspelningen). Det skulle nog inte bli mycket kvar i medelnivå om kanonerna återgavs med full dynamik.

Då har du något fel i din anläggning.
Om man studerar vinylspåren så ser man att knacken är så skarp att den går i nästan 90 graders vinkel vilket kräver en mycket bra pickup och tonarm.
Jag har aldrig hört den klippa.
Inte heller cd'n som jag åxå har är behäftad med klippning.
Jag tror inte Telarc skulle godkänna det.

Spekulativt och tydligen fel.

Jag gissar att man vid gravering av vinylen har en kompressor/limiter som rundar av lite lagom i topparna, den är svår nog ändå att spåra. Riktig kanon-dynamik kan antagligen väldigt få högtalarsystem ö.h.t. förmedla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-17 15:39

goat76 skrev:...
Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?

Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.

Det är svårt det här... :)

Jag gissar att det är en kombination. Tillvänjning är en, olika återgivningssystem/rum är en annan. Personliga preferenser är givetvis också en aspekt samt att man kanske inte fått till det som man ville eller inte haft tid eller möjlighet att lägga den tid som skulle krävts. Det finns alltid ett mått av kompromiss också, inspelningen kanske inte är av den natur som skulle krävas för det resultat man strävar efter och det låter sig sällan helt att forma om till vad man önskar. En mycket tydlig aspekt är dock att olika system har olika brister, som kan påvisa problem som bättre system inte belyser, därav behovet av återgivare som Auratone eller Yamaha NS10 (för att nämna några).

Något jag funderat över är i hur hög utsträckning man bör anpassaen mix till mindre bra anläggningar då sådan anpassning kan ha negativ inverkan vid återgivning i riktigt bra anläggningar. För egen del väljer jag helst att optimera för bra återgivningsmiljöer så får det bli lite som det blir i andra fall, men frågeställningen är knivigare än så om man gör något som har sikte på kommersiell framgång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 17:40

hcl skrev:
goat76 skrev:...
Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?

Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.

Det är svårt det här... :)

Jag gissar att det är en kombination. Tillvänjning är en, olika återgivningssystem/rum är en annan. Personliga preferenser är givetvis också en aspekt samt att man kanske inte fått till det som man ville eller inte haft tid eller möjlighet att lägga den tid som skulle krävts. Det finns alltid ett mått av kompromiss också, inspelningen kanske inte är av den natur som skulle krävas för det resultat man strävar efter och det låter sig sällan helt att forma om till vad man önskar. En mycket tydlig aspekt är dock att olika system har olika brister, som kan påvisa problem som bättre system inte belyser, därav behovet av återgivare som Auratone eller Yamaha NS10 (för att nämna några).

Något jag funderat över är i hur hög utsträckning man bör anpassaen mix till mindre bra anläggningar då sådan anpassning kan ha negativ inverkan vid återgivning i riktigt bra anläggningar. För egen del väljer jag helst att optimera för bra återgivningsmiljöer så får det bli lite som det blir i andra fall, men frågeställningen är knivigare än så om man gör något som har sikte på kommersiell framgång.

Jag tycker det självklara är att absolut aldrig anpassa en mix till något annat än de bästa ljudsystemen, låter det allra bästa möjliga där så kommer det även låta så bra det är möjligt på de sämre ljudsystemen.
Men däremot att kontrollera hur mixen låter på en rad olika ljudsystem och i hörlurar av olika kvaliteter kan framhäva brister man missat, och när man väl lagt märke till dessa brister så framstår de rätt tydligt även i det bättre ljudsystemet där man kan åtgärda dem. Kanske har man missat dessa fel p.g.a att man grottat ner sig i att lyssna efter detaljer så att man missat uppenbara och ganska stora fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-17 18:56

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-05-17 19:23

1812 Overture på CD tokklipper mycket riktigt vid kanonerna:

1812Overture_cd.jpg
1812Overture_cd.jpg (496.98 KiB) Visad 5245 gånger

…om den är på CD. Samma inspelning på SACD ser inte ut så:

1812Overture_sacd (2).jpg
1812Overture_sacd (2).jpg (274.33 KiB) Visad 5245 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-17 19:50

Synd att det inte är samma kanal som visas i "loudest part", men det ser onekligen mindre skadat ut på SACD:en.

Ljög skivbolaget när de skrev: "During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production." -Eller har de snyggat till filen till SACDen (som i så fall inte är en orörd överföring)?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-17 19:57

Det finns lite olika utgåvor/versioner. Glömde länka till MasVis-analysen av DVD-Audio-versionen (nedtagen till 16/44.1).

Bild

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-17 20:21

Bör ju kommas ihåg att om man tar samma master till CD som till vinyl så kommer vågformerna inte se likadana ut, vinylen kan inte spåra o klippa sådär platt utan den kommer smoothas ut till viss del.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-05-17 21:17

RogerJoensson skrev:Synd att det inte är samma kanal som visas i "loudest part", men det ser onekligen mindre skadat ut på SACD:en.

Ljög skivbolaget när de skrev: "During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production." -Eller har de snyggat till filen till SACDen (som i så fall inte är en orörd överföring)?

Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.

Tell

Inläggav Tell » 2020-05-17 21:38

Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.

Personligen tycker jag att dom är lite väl högt mixade jämfört med musiken. Kanske är lite coolt att dom ligger så högt, men med tanke på att folk har haft sönder sina högtalare med den där låten så känns det rätt oschysst att mixa så högt. En liten varning på skivan skulle kunna vara på plats :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-17 21:51

Tell skrev:
Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.

Personligen tycker jag att dom är lite väl högt mixade jämfört med musiken. Kanske är lite coolt att dom ligger så högt, men med tanke på att folk har haft sönder sina högtalare med den där låten så känns det rätt oschysst att mixa så högt. En liten varning på skivan skulle kunna vara på plats :

Lånade chefens bil en gång i början av 80-talet och brände hans baselement genom att spela stycket för högt. Samtidigt åkte jag fast för fortkörning, min första för övrigt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi