Om någon vill lyssna på kanonerna så ligger de vid ca 14:40 (kanske bästa att ta bort filen senare).
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MasVis/1812.wav
Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.
STDI skrev:Går det att avgöra om klippningarna ligger i inspelningen av "1812" eller i LP eller CD? Det behöver ju inte vara lika i LP och CD i alla fall.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Tack! Visst är där några klippningar i denna versionen, men jag hittar inget som ser så illa ut som på bilden som jag länkade till på förra sidan.
Men nu är väl Rogers bild mycket mer utdragen sidledes jämfört med den bilden du länkade till, det är ganska svårt att avgöra om det är likvärdig klippning eller inte.
RogerGustavsson skrev:Denna körde jag ner och kollade:
[ Bild ]
[ Bild ]
Om någon vill lyssna på kanonerna så ligger de vid ca 14:40 (kanske bästa att ta bort filen senare).
goat76 skrev:Just nu lyssnar jag på en låt med riktigt skön bas, jag har ingen aning hur djupt den går men det kan nog vara en rätt bra låt att använda för att hitta rätt basnivå på en subwoofer eller annan typ av bassystem.
...
Melody Gardot - "She Don't Know" - Currency Of Man (The Artist's Cut)
STDI skrev:RogerGustavsson skrev:Denna körde jag ner och kollade:
[ Bild ]
[ Bild ]
Det här är inte samma version som den vi skrivit om längre upp. Bl a har kör lagts på. Orkestern heter "Pops" istället för "Symphony" mm. Orkesterinspelningen kan ju vara den ursprungliga men jag tycker att kanonerna låter dämpade här jämfört med "originalet".
goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?
Tchaikovsky: 1812 Overture / Beethoven: Wellington's Victory
av Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra
https://tidal.com/browse/album/4778989
[ Bild ]
goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hur ser den här versionen ut i analys, även om den nu också heter Pops?
[ Bild ]
Den finns bara i "normal" hos Tidal, åtminstone har jag inte hittat annan kvalitet.
goat76 skrev:...Jag ser det nu, Linn Kazoo indikerar att filen endast är AAC 44.1kHz 96 kbps.
Skivbolaget verkar tyvärr inte vilja tillhandahålla musiken i högre kvalitet än det, trist.
Man borde bojkotta sådana skivbolag.
[ Bild ]
Perfector skrev:hcl skrev:Perfector skrev:Då återstår kyrkorgel av stora mått.
Lloyd Holzgraf the Power and the glory, 2 skivor med absolut bas i 32" pipor som går under 16 Hz.
Eller en snygg upptagning av Columbia från Cape Kennedy (heter den det?)
Alternativt en platta med duktiga åskväder.
Någon riktig musik med så djup bas kan jag inte tänka mig finns, om det gör det så vill jag veta var så jag kan köpa den
Jo Tjaikovsis 1812 med Telarc borde kunna skrämmas.
Om jag kommer ihåg rätt så klipper det rejält när kanonerna går igång även på Telarc-plattan (klipp redan i inspelningen). Det skulle nog inte bli mycket kvar i medelnivå om kanonerna återgavs med full dynamik.
Då har du något fel i din anläggning.
Om man studerar vinylspåren så ser man att knacken är så skarp att den går i nästan 90 graders vinkel vilket kräver en mycket bra pickup och tonarm.
Jag har aldrig hört den klippa.
Inte heller cd'n som jag åxå har är behäftad med klippning.
Jag tror inte Telarc skulle godkänna det.
goat76 skrev:...
Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?
Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.
Det är svårt det här...
hcl skrev:goat76 skrev:...
Själv har jag suttit och lärt mig att mixa musik genom att helt enkelt testa mig fram, samt att gräva runt efter information på nätet.
Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag tyckt att mina mixar låtit bra, bara för att sedan efter några provlyssningar i diverse ljudsystem konsteterat att jag är totalt missnöjd. Varför blir det så, är det för att man grottat ner sig i vissa detaljer i mixen så pass djupt att man på någotvis blivit totalt förblindad för att kunna höra helheten?
Det är mycket lättare att hitta eventuella fel i andras mixar har jag märkt, så jag förstår fullt ut vad olika mixare menar när de säger att de aldrig själv skulle kunna sköta mastringen av ett eget verk/egen mix.
Då någon som inte grottat ner sig och "acklimatiserat" sig till mixen i flertalet veckor med fräscha öron hör den för första gången, så kan de ofta lättare höra relativt stora brister, och det ganska omgående.
Det är svårt det här...
Jag gissar att det är en kombination. Tillvänjning är en, olika återgivningssystem/rum är en annan. Personliga preferenser är givetvis också en aspekt samt att man kanske inte fått till det som man ville eller inte haft tid eller möjlighet att lägga den tid som skulle krävts. Det finns alltid ett mått av kompromiss också, inspelningen kanske inte är av den natur som skulle krävas för det resultat man strävar efter och det låter sig sällan helt att forma om till vad man önskar. En mycket tydlig aspekt är dock att olika system har olika brister, som kan påvisa problem som bättre system inte belyser, därav behovet av återgivare som Auratone eller Yamaha NS10 (för att nämna några).
Något jag funderat över är i hur hög utsträckning man bör anpassaen mix till mindre bra anläggningar då sådan anpassning kan ha negativ inverkan vid återgivning i riktigt bra anläggningar. För egen del väljer jag helst att optimera för bra återgivningsmiljöer så får det bli lite som det blir i andra fall, men frågeställningen är knivigare än så om man gör något som har sikte på kommersiell framgång.
RogerJoensson skrev:Synd att det inte är samma kanal som visas i "loudest part", men det ser onekligen mindre skadat ut på SACD:en.
Ljög skivbolaget när de skrev: "During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production." -Eller har de snyggat till filen till SACDen (som i så fall inte är en orörd överföring)?
Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.
Tell skrev:Conan skrev:Hur som helst så borde dom ha gjort nåt med signalerna från kanonskotten istället för att låta det köra i taket.
Personligen tycker jag att dom är lite väl högt mixade jämfört med musiken. Kanske är lite coolt att dom ligger så högt, men med tanke på att folk har haft sönder sina högtalare med den där låten så känns det rätt oschysst att mixa så högt. En liten varning på skivan skulle kunna vara på plats :
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster