Belker skrev:petersteindl skrev:Hmm, undrar om inte Belker menar något annat med fasen, än vad Jansch tolkat det som.
Jag kanske var överdrivet ordvitsig, men det gick inte att låta bli!
Jag menade att jag inte förstått att fasmätning med USB-mick skulle vara så problematiskt. Akustisk referenspuls och lämpligt tidsfönster, så får man ett resultat. Skulle det vara fel och sämre jämfört med analog mick till extern AD- omvandlare? Jag ser inte skillnaden.
Jag har blivit varnad för USB-mic gällande fasmätning av en kille som verkligen kan fasmätning. Men jag kan inte alla detaljerna om varför själv.
Det jag själv vet är att man med usb-mic inte kan göra en separat samtidig loopbackmätning på andra inspelningskanalen som referensmätning av hur lång inspelningselektronikens tidsfördröjning var exakt vid varje mätning. Den informationen är bra att ha i vissa lägen för att kunna jämföra fas på olika mätningar (sätta t=0 på exakt rätt ställe i tiden). En workaround är "acoustical reference signal" eller vad det heter i REW, men det blir inte lika exakt tror jag. Det är ju en "annan" mätning i tiden, om du fattar vad jag menar (sker inte samtidigt som huvudmätningen pågår), och därmed ganska meningslös. Ett annat sätt är att låta REW automatiskt försöka sätta t=0 vid första höga peaken i den uppmätta impulsen. Det gör REW som default tror jag. Men då tappar man ju kontrollen själv över det liksom.
Sedan kanske det även har att göra med att usb är asynkront kopplad till datorn? Men det spekulerar jag bara i. Att olika asynkrona enheter för inspelning och uppspelning ska samarbeta.
Jag vet också att samplingsfrekvens kan ställa till det vid mätning. Om man har har råkat köra olika samplingsfrekvens på uppspelnings- och inspelningsenheten i datorn tex.
Tror också generellt att det handlar om att man vill använda samma enhet/apparat för inspelning och uppspelning så att säga vid mätningar, av diverse olika anledningar. Risk för olika latencies och olika inställningar.
I REW kan man bara välja den bästa typen av drivrutin (som jag nu glömt av vad de heter, ASIO?) om man har samma enhet för inspelning och uppspelning. Det går inte med USB-mic. Jag vet inte exakt vad som är bättre med ASIO, men jag tror det handlar om latency bland annat, och vilken kontroll mjukvaran får över hårdvaran. Tror också att vissa dumheter i Windows då blir förbikopplat.
Jag själv använder en Tascam UH-7000 som ljudinterface vid mätning. Jag är mycket nöjd med den. Tidigare körde jag en Focusrite 2i2 gen1 som var ok, men det var för mycket överhörning i den mellan kanalerna för att jag skulle vara helt nöjd med den. Jag hörde loopbackkanalens testljud komma ut svagt ur högtalarna som skulle mätas av mätkanalen.
Vill man bara kolla upp sin rumsakustik hemma lite lätt, eller bara jobba i frekvensdomän, så tror jag inte detta spelar någon roll. Men om man vill designa en egen högtalare t.ex eller göra mer avancerad akustikanalys med jämförelser av impulsresponser efter olika ändringar i rummet, osv, så kan det kanske spela roll i något läge.
En annan liten detalj är att kalibreringen av mikrofoner ibland saknar kalibrering av fas. På min mikrofon så kalibreras mikrofonens tonkurva, men inte fasen på motsvarande sätt enligt minimumfas. Den kalibreringen har jag gjort själv, manuellt med hjälp av rePhase (med hjälp av min fasexpertkompis). Oklart dock om REW plockar upp denna faskalibreringen ur kalibreringsfilen. Jag har inte testat det fullt ut. Just detta kanske är inbyggt i en kalibrerad USB-mic?
Mätning av fas är svårt tycker jag. Jag är inte 100 konfident själv på området.