Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Conan skrev:Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
goat76 skrev:Japp, det är inte omöjligt att de arbetade efter gamla analog-normer i de digitala inspelningarnas begynnelse, så visst är det möjligt att de inte tog ut mer headroom än det de var vana vid för att hålla nere brusgolvet.
Men... det var trots allt kanoner de spelade in, så nog vet jag de hade kunnat sudda ut det mesta av brusgolvet runt de där smällarna även om året var 1979, samt kunna se att det klippte med kanske 10 dB.
goat76 skrev:Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Conan skrev:Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Jag håller med. Man hade kunnat spela in maffiga kanoner ändå utan den extremt låga medelnivån på musiken och den klippta signalen i smällarna. Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
Conan skrev:goat76 skrev:Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jo men om nu skivbolaget vill slå sig för bröstet och säga saker om ett okomprimerat ljud och sånt, så kan man inte bara sänka nivån. Om kanonsmällen är på 150 dB vid inspelningsstället, så måste du få plats med det på inspelningsmediet; annars har du inte spelat in ljudet "som det var".
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Japp, det är inte omöjligt att de arbetade efter gamla analog-normer i de digitala inspelningarnas begynnelse, så visst är det möjligt att de inte tog ut mer headroom än det de var vana vid för att hålla nere brusgolvet.
Men... det var trots allt kanoner de spelade in, så nog vet jag de hade kunnat sudda ut det mesta av brusgolvet runt de där smällarna även om året var 1979, samt kunna se att det klippte med kanske 10 dB.
Men visste de att det klippte med 10dB om instrumenten inte visade det? Det var ju helt andra tider och det fanns inga datorbaserade editorer som gick att använda som vi kan nu. Betänk att 1978 var t ex långt före textbaserade DOS lanserades. Typ stenålder datorteknikmässigt. Digital inspelning var fortfarande helt ny mark att utforska.
Signal/brusförhållandet och headroom vad sämre än analogband+brusreducering (men utan brusreduceringens nackdelar), så det var minst lika stor anledning att noga väga riskerna med fel nivå pga små marginaler. Vad jag kan se så visade t ex Sonys PCM-1630 (som kom 1978) bara att man passerat nollan, inte hur mycket över, vilket är det normala än idag.
goat76 skrev:Conan skrev:Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Jag håller med. Man hade kunnat spela in maffiga kanoner ändå utan den extremt låga medelnivån på musiken och den klippta signalen i smällarna. Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
Du hade alltså föredragit att de hade komprimerat kanonerna på denna inspelning?
Conan skrev:goat76 skrev:Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jo men om nu skivbolaget vill slå sig för bröstet och säga saker om ett okomprimerat ljud och sånt, så kan man inte bara sänka nivån. Om kanonsmällen är på 150 dB vid inspelningsstället, så måste du få plats med det på inspelningsmediet; annars har du inte spelat in ljudet "som det var".
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Du hade alltså föredragit att de hade komprimerat kanonerna på denna inspelning?
Hellre än att klippa i varje fall. Ännu bättre hade varit om de hade spelat in kanonerna på längre avstånd. Kanonskotten hade kunnat varit ungefär lika utstyrda som orkestern när alla tar i fff (eller vad de spelar i stycket), så hade medelnivån på musiken kunnat vara mer "normal" också.
goat76 skrev:Jag tror ändå att VU-nålarna skulle hinna visa klippningar på 10 dB och slå i taket, kanonskott har knappast så "ettriga" transienter att de skulle gått helt förbi.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag tror ändå att VU-nålarna skulle hinna visa klippningar på 10 dB och slå i taket, kanonskott har knappast så "ettriga" transienter att de skulle gått helt förbi.
Har du jobbat på mixerbord med vanliga VU-mätare och jämfört med hur mycket de ofta släpper igenom (man ser det t ex om man jämför med vad en ansluten DAT eller ADAT visar)? Det fanns så klart snabba toppvärdesvisande analoga VU-mätare, men sådana som ofta sitter på gamla mixerbord flaxar mest lite hejvillt och kan nästan helt missa även relativt långsamma enskilda transienter. Det spelade inte så stor roll på analogtiden, eftersom bandarna hade de viss överstyrningsmarginal och gick gradvis i mjukklipp. Med den "nya" digitaltekniken är det något helt annat och med dagens verktyg kan man även granska på ett helt annat sätt än förr. De digitala bandarna och adaptrarna (lagting på video) som jag sett visar bara "mer än", inte hur mycket mer än.
goat76 skrev:Conan skrev:Frisk skrev:Jag vet inte om den låga medelnivån gör så mycket, möjligtvis trist om det kommer något mycket starkare efter i spellistan. Men om medelnivån är låg för att rymma transienter och ge liv är det helt ok för mig, det som är "värre" i denna är ju att det inte bara ryms transienter i nivån utan också starka och energirika ljud vilka kan och har förstört anläggningar. Hade den låga medelnivån berott på att enbart rymmas med tonerna av symbaler och transienter de flesta högtalare kan spela utan att ta skada vore det något annat, nu får man akta sig med volymkontrollen i de tysta partierna och i princip inte vrida upp mer än anläggningen klarar med komprimerad musik. Hade nivåskillnaden varit ännu större hade nog väldigt få anläggningar givit full behållning i inledningen för att inte gå sönder i de kraftigaste delarna.
Almen skrev:Conan skrev:Vad är det för kul med pickuper som hoppar ur spåren och sönderskjutna högtalare?
Just sönderskjutna högtalare är väl ganska kul ändå? I alla fall om de är väldigt billiga eller väldigt dyra.
goat76 skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Tycker ni i övrigt att kanonen låter ofärgat? Förutsätter att kanonen inte var laddad med någon kula när man spelade på den och det borde ju förändra ljudet emot hur den låter naturligt på slagfältet.
/Harry Up
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jag är ganska övertygad om att inspelnings-teknikerna faktiskt lyckade spela in dessa kanoner utan att det klippte under själva inspelningen, men om de under mixningen skulle ha bibehållt kanonernas smällar i sin helhet )kanske hela 10 dB som hcl var inne på) så hade de annars behövt sänka själva symfoniorkestern även den med 10 dB ifall de ville behålla dessa ljudnivåskillnader mellan orkestern och kanonerna i mixen.
Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
Och om man hade valt att endast sänka kanonerna i mixen så hade de antagligen låtit ganska fjuttiga där under symfoniorkestern.
jansch skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Ja hur sjutton låter en kanon egentligen? Beror nog väldigt mycket på från vilket avstånd den är inspelad/avlyssnad. Man hade väl kunnat spela in en kanon från ett avstånd som ger ett ljudtryck som, okomprimerat, ryms inom CD-standarden och sen mixa in den i orkesterns spelande. Frågan är om inte det varit ett smartare sätt än att spela in den med mera dynamik men sen låtit det klippa trots att orkesterns medelnivå ligger jättelågt.
Men blandar du inte ihop lite grejer nu, det handlar väl inte om utifall kanonernas smäller ryms inom CD-standarden, det är ju bara att sänka nivån tills de ryms.
Jag är ganska övertygad om att inspelnings-teknikerna faktiskt lyckade spela in dessa kanoner utan att det klippte under själva inspelningen, men om de under mixningen skulle ha bibehållt kanonernas smällar i sin helhet )kanske hela 10 dB som hcl var inne på) så hade de annars behövt sänka själva symfoniorkestern även den med 10 dB ifall de ville behålla dessa ljudnivåskillnader mellan orkestern och kanonerna i mixen.
Inte ens de mest inbitna audiofilerna skulle tycka att det hade varit okej om musiken på denna skiva hade legat ytterligare 10 dB lägre i medelnivå än den låga nivån den redan nu ligger på.
Och om man hade valt att endast sänka kanonerna i mixen så hade de antagligen låtit ganska fjuttiga där under symfoniorkestern.
I CD format har man ju 16 bit:s att leka med vilket motsvarar 96dB dynamik.
Det är sådär 30dB bättre än en analog inspelning på en Studer bandspelare. För man sedan över resultatet på en vinylskiva tappar man nog några dB till, kanske 5 - 10 dB.
Då är ingen hänsyn tagen till mikrofonbrus och annan elektronik.
Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition). Om ett kanonskott skall låta rejält mycket högre bör det ligga på mer än 10dB högre, framförallt om det är kortvarigt då upplevd ljudnivå "byggs upp" under åtminstonde 100ms.
Kanonskotten bör alltså då ligga på sådär 140dB.....
Summering
I bästa fall ligger då brusgolvet på 44dB för en digital CD inspelning....
och för en gammal analogt inspelad vinylsskiva på sådär 80dB.... oj.... räknar jag rätt???
Nu är det ju få HiFi anläggningar som klarar 140dB (peak) .... som tur är.
Även om man nöjer sig med 120dB kanonskott i lyssniingsfåtöljen och då med 107 dB fff när orkester brassar på för fullt är ju brusgolvet 60dB för en vinyl....hmm.
Bara lite funderingar om att ha full dynamik på låten.....
Tell skrev:Här har ni om ni ville ha lite mer kanonjämförelser. Den över är en CD från 2001 (CD-80041) och den undre är SACD från samma år (SACD-60541). Vågformerna ser deifinivt olika ut, men båda ser ut att ha hyfsade plattåer där SACDn är lite utjämnade. Hittade tyvärr ingen vinyl-ripp att jämföra med, men en sådan skulle mycket väl kunna se ut som SACDn, dom brukar nämligen jämna ut sig lite extra vid gravering/uppspelning.
Dessutom ser man om man jämför hela vågformerna att SACDn är lite långsammare. Den börjar lite tidigare men slutar lite senare. Handlar iofs inte om många sekunder alls, men det finns där. Kanske också tyder på att det är en vinyl-rip som inte spelats upp i riiktigt samma hastighet som CDn?
Frisk skrev:Lyssnat både på Rogers version (vilken det nu var) och 2001-utgåvan nu, nog smäller det till och basarna rör sig men jag får inget egentligt tryck i smällarna, det känns lite tunnt på något sätt, men det kanske är så kanonerna låter, eller problem i mitt rum, får testa i vardagsrummet ikväll.
Dvd-ais förslag, Krumelur, upplevde jag mer bas i, framförallt lågfrekvent, där hade man kunnat mäta frekvensen på basmembranen manuellt med stoppur.
jansch skrev:Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition).
Perfector skrev:Det skulle ju innebära att klassisk musik får spelas högre än riktlinjerna för popkonserter, vilket jag finner osannolikt.
Almen skrev:Perfector skrev:Det skulle ju innebära att klassisk musik får spelas högre än riktlinjerna för popkonserter, vilket jag finner osannolikt.
RogerGustavsson korrigerade till max 110 dB på lyssningsplats, såg du inte det?
HenrikTornquist skrev:Intressant. Har en symfoniorkester fått skriva om partituret så att volymnivåerna hålls inom givna värden tro?
Perfector skrev:Almen skrev:Perfector skrev:Det skulle ju innebära att klassisk musik får spelas högre än riktlinjerna för popkonserter, vilket jag finner osannolikt.
RogerGustavsson korrigerade till max 110 dB på lyssningsplats, såg du inte det?
Fortfarande mer än popkonserter får spela.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster