Hur mycket bas är "rätt"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Hur mycket bas är "rätt"?

Inläggav goat76 » 2020-05-20 12:50

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...

Ja och då kunde dom ha stått längre bort som sagt :wink:

Precis, och om de tyckte att kanonerna blev för avlägsna på det "oklippta" avståndet så hade de kunnat placera mikrofonerna på önskat avstånd och använt sig av en kompressor för att hålla nere topparna från att klippa.

Men som sagt, det var tidigt i den digitala inspelnings-eran och de saknade förmodlingen tillräcklig snabb utrustning för att kunna hålla koll på de snabba starka transienterna och trodde säkert att de höll sig inom gränserna, som Roger var inne på. Att spela in kanoner hörde nog inte heller till vanligheten så någon direkt erfarenhet av det saknades nog.
På den fullt analoga tiden kom man undan lite med avklippta toppar, det blev bara lite "skön" analog distorsion. :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-20 13:37

Almen skrev:Min första tanke är att mixa en inspelning i flerkanal. Då kan man, med orkestern i framkanalerna, lägga kanoner och kyrkklockor i sido- och bakkanalerna (och givetvis, vad kanonerna anbelangar, i .1-kanalen (+10 dB!)) och på så sätt fixa dynamiken.

För stereo skulle jag nog ha testat att mixa ned orkestern i slutet i samband med att kyrkklockorna och kanonerna kommer in för att få fullt ställ på kanonerna. Då skulle ju eventuellt lyssnaren få känslan av att distansera sig från orkestern; "flyttas ut på slagfältet", liksom.

Det är väl ungefär precis så flerkanalsinspelningen är? I och för sig är några knallar framifrån men många är också från sidorna och bakifrån. Hur är det med SACD, tillåter även det formatet ytterligare 10dB i basen precis som dolby eller är skiljer det sig?

Jag har lyssnat några gånger till och inser nog nu kraften i kanonerna, skivan är ganska maffig ändå, men visst är kanonerna väldigt bredbandiga? Inte bara(eller primärt?) basarna som sätts på prov där? det finns också en snärt som måste ge höga transienter i alla register.

För att åter komma on topic, skivan i helhet tycker jag har bra bas, trummorna tidigare i låten har bra tryck, djupare än vad jag upplever kanonerna. Även bra balans mot resten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-20 14:09

goat76 skrev:
DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...

Precis, och om de tyckte att kanonerna blev för avlägsna på det "oklippta" avståndet så hade de kunnat placera mikrofonerna på önskat avstånd och använt sig av en kompressor för att hålla nere topparna från att klippa.

Men som sagt, det var tidigt i den digitala inspelnings-eran och de saknade förmodlingen tillräcklig snabb utrustning för att kunna hålla koll på de snabba starka transienterna och trodde säkert att de höll sig inom gränserna, som Roger var inne på. Att spela in kanoner hörde nog inte heller till vanligheten så någon direkt erfarenhet av det saknades nog.
På den fullt analoga tiden kom man undan lite med avklippta toppar, det blev bara lite "skön" analog distorsion. :)

Och man hade säkert inga möjligheter till omtagning heller, så blev det klippt vid inspelning så var det nog nog med det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-20 14:45

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
DVD-ai skrev:

Och man hade säkert inga möjligheter till omtagning heller, så blev det klippt vid inspelning så var det nog nog med det...

Omtagning kunde man nog gjort då man ju fick tag i samma gäng för att spela in den nya plattan.
Dessutom hade man spelat in många fler salvor än man sedan använde.
Det är nog den tidens teknik som satte begränsning för vad man kunde åstadkomma.
Men mitt i den här diskussionen börjar jag undra.
Om man nu inte direkt kan höra men väl mäta på disten, vem fan bryr sig?
Det väcker återigen frågan om ni lyssnar på högtalarna eller musiken.
Eller är det så viktigt att hitta nå't att haka upp sig på att man börjar leta fel där inga "fel" finns.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-20 14:48

Frisk skrev:
Almen skrev:Min första tanke är att mixa en inspelning i flerkanal. Då kan man, med orkestern i framkanalerna, lägga kanoner och kyrkklockor i sido- och bakkanalerna (och givetvis, vad kanonerna anbelangar, i .1-kanalen (+10 dB!)) och på så sätt fixa dynamiken.

För stereo skulle jag nog ha testat att mixa ned orkestern i slutet i samband med att kyrkklockorna och kanonerna kommer in för att få fullt ställ på kanonerna. Då skulle ju eventuellt lyssnaren få känslan av att distansera sig från orkestern; "flyttas ut på slagfältet", liksom.

Det är väl ungefär precis så flerkanalsinspelningen är? I och för sig är några knallar framifrån men många är också från sidorna och bakifrån. Hur är det med SACD, tillåter även det formatet ytterligare 10dB i basen precis som dolby eller är skiljer det sig?

Tycker nog det är alldeles för lite i bakkanalerna. Kyrkklockorna är väl enbart i fram, vill jag minnas? Och jag skulle givetvis mixat för en -10 dB-LFE, tror inte att SACD har det.

Jag har lyssnat några gånger till och inser nog nu kraften i kanonerna, skivan är ganska maffig ändå, men visst är kanonerna väldigt bredbandiga? Inte bara(eller primärt?) basarna som sätts på prov där? det finns också en snärt som måste ge höga transienter i alla register.

Ja, har för mig att jag läst att det första "krackandet" är i alla fall ett par kHz, medan de efterkommande pustarna är ned till ett fåtal Hz.

För att åter komma on topic, skivan i helhet tycker jag har bra bas, trummorna tidigare i låten har bra tryck, djupare än vad jag upplever kanonerna. Även bra balans mot resten.

Jo, men jag tycker att musiken i sig är skäligen tråkig... :oops:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-20 17:51

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:

Omtagning kunde man nog gjort då man ju fick tag i samma gäng för att spela in den nya plattan.
Det är nog den tidens teknik som satte begränsning för vad man kunde åstadkomma.
Eller är det så viktigt att hitta nå't att haka upp sig på att man börjar leta fel där inga "fel" finns.

Men den hörs ju, därav är detta en fråga :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-20 18:00

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

Det stod ju tidigare att man inte hör vid direkt lyssning.
Då återstår frågan vad folket lyssnar på?
Högtalarna eller musiken.
Man kan mäta vad som helst, tex skillnad på New class A och äkta class A
Det är knappast möjligt att säga per lyssning vilket som är vad, men mätmässigt är det flera ljusår emellan dom.
Nå'n här hade åsikten att det var tråkig musik, vilket kan stämma om man inte gillar klassiskt.
Men det har ju liksom inte med saken att göra.
Har en mätning som man inte kan höra någon betydelse eller är det bara fritidsproblem alltihop :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-20 19:49

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:
Perfector skrev:Omtagning kunde man nog gjort då man ju fick tag i samma gäng för att spela in den nya plattan.

Det stod ju tidigare att man inte hör vid direkt lyssning.
Då återstår frågan vad folket lyssnar på?
Högtalarna eller musiken.
Man kan mäta vad som helst, tex skillnad på New class A och äkta class A
Det är knappast möjligt att säga per lyssning vilket som är vad, men mätmässigt är det flera ljusår emellan dom.
Nå'n här hade åsikten att det var tråkig musik, vilket kan stämma om man inte gillar klassiskt.
Men det har ju liksom inte med saken att göra.
Har en mätning som man inte kan höra någon betydelse eller är det bara fritidsproblem alltihop :-)

Jag vill nog påstå att det hörs att det klipper, men eftersom jag inte har någon oklippt version så kan jag inte veta säkert.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-20 19:50

hcl skrev:
DVD-ai skrev:
Morgan skrev:Rätt mängd bas är när rummet skakar och man känner baskaggens slag i bröstet, ryggen, nacken. Därefter gäller det att övriga register ska hamna i balans med basen. De ska höras tydligt och rent, men inte sticka elakt i öronen. Det är alltså mängden bas som först justeras, därefter övriga register i relation till basen - inte tvärtom, som många i den här tråden verkar resonera. 8)

+1,5 på den! :lol:

Den > här < kanske har rätt mängd?

Nu med > bättre bas < (d.v.s. mer 8) ) Justerade även rösten något efter kommentar från goat76. Tack!

Datorns hörlursförstärkare tycks klippa då den inte riktigt orkar driva mina AKG501:or på full volym...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-20 21:28

Det här är verkligen en kanontråd! 8)

Trevlig helg!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-20 23:28

Som det kan bli... :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-21 00:04

hcl skrev:
hcl skrev:
DVD-ai skrev:
+1,5 på den! :lol:

Den > här < kanske har rätt mängd?

Nu med > bättre bas < (d.v.s. mer 8) ) Justerade även rösten något efter kommentar från goat76. Tack!

Datorns hörlursförstärkare tycks klippa då den inte riktigt orkar driva mina AKG501:or på full volym...

Jag tycker den nya mixen låter klart bättre när sången har fått ta lite större plats, och mer bas satte bättre balans på hela mixen. Den låter ganska mycket starkare, har du höjt hela spåret eller är det bara enskilda inslag i låten som du har dynamik-reglerat med kompression eller på något annat vis?

Den här typen av musik är egentligen inte alls min kopp te, men det är ändå kul att lyssna på den ur ett analytiskt perspektiv, och som sagt, den har fått ett tydligt uppsving och jag misstänker att de äldre mixarna var helt gjorda med hörlurar medans du nu möjligen gjort justeringar med hjälp av högtalar-lyssning, kan det stämma?
Orsaken till att jag misstänker det är att det är i princip omöjligt att avgöra nivåskillnader mellan olika inslag med hörlurar, hur bra de än må vara. Så är det iallafall för mig har jag märkt. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-21 16:58

Och på titeln så vill jag även kommentera att det nog beror på vilket basregister som avses.
Under 20Hz kan det i regel vara väldigt hög nivå relativt högre basregister utan att jag tycker det på något vis förtar av tonala balansen. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-05-26 22:29

Adhoc skrev:@Conan Det är några år sedan jag sålde min XTZ-mik/program men kommer jag ihåg rätt så när "Anechoic-rutan" är markerad visar mätningen bara dom allra första millisekunderna = döddämpat rum / frifält. (Inlägget viewtopic.php?p=2106849#p2106849 ) Ambient för en lite längre tidsperiod som inkluderar reflexer, RAW hela tidsperioden för svepet. Med Anechoic verkar det tveksamt ifall basmoder har hunnit byggas upp och klinga utav, -att tiderna / kurvan som visas är rättvisande för hur rummet låter. Dom andra 2:a kurvorna borde se mindre jämna ut men visa mer av typiska lyssningssituationen.

Tack för kommentaren! Mätte om i helgen med läget "Ambient" och då ser det ut så här:

RAPro_20200524_01.JPG
RAPro_20200524_01.JPG (122.81 KiB) Visad 3725 gånger

Ganska jämt och snyggt med lite extra tryck i basen. I denna mätningen är es2-modulerna med också. Är det förklaringen till det höga värdet på RT6o i diskanten vid 8k eller mäter jag med för lågt ljudtryck och att det därför inte ger tillförlitliga siffror?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-05-27 00:54

Att det drar iväg så tokigt tidsmässigt vid 8 kHz tror jag har att göra med att programvaran för XTZ och nyare windowsversion inte "skakar hand" med varandra. För länge sedan fick jag normala / förväntade tider vid 8 kHz, när microsoft kom med ny version av windows började det bli knas vid 8 kHz, jag tyckte också att det kom ett "extra pip" direkt i slutet av svepet.
(Gick över till REW senare som har mer möjligheter och kostade mindre = en UMIK-mik då REW-programvaran ju är gratis och dessutom uppdateras kontinuerligt med olika tillägg.)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-05-27 05:54

Ja man kan ju inte riktigt ha 6,5 sekunders efterklang i diskanten. :D Hade en gammal version av programmet i laptopen också. Ska testa att ladda ner det senaste sen. Just nu är mätprylarna utlånade. Kanske skulle man byta till en annan mik och REW men jag mäter ju så sällan och då duger säkert XTZ RA gott.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi