Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:philipbtz skrev:Morello skrev:
Som konstruktör av bland annat förstärkare vill jag påstå att det där inte stämmer. En stor förstärkare kommer att leverera mindre distorsion jämfört med en mindre förstärkare vid samma effekt - allt annat lika. Det beror på att den stora förstärkaren behöver ett större utgångssteg som per automatik får högre transkonduktans och därmed en lägre intrinsikal utgångsimpedans, vilket medför lägre distorsion.
Myterna inom hifi är gränslösa och tar aldrig slut.
Myt och myt jag pratar om trender i mätningar jag ser. Riktigt bra steg så som Benchmark AHB2, Hypex Ncore nc400, Purifi osv. lämnar i runda slängar den typen av effekt. Finns även många andra exempel. Tipsa gärna om något som har betydligt mer effekt och mäter så bra.
Edit: du skriver lite smidigt allt annat lika..men det är ju aldrig det. Det är det jag menar, jag pratar inte teori utan vad som faktiskt går att köpa på marknaden. Jag är genuint intresserad av några exempel på sådana förstärkare som då mäter minst lika bra som AHB2 och lämnar mängder med mer effekt. Som sagt bryggat räknas inte som jag skrev i mitt första inlägg.
Detta tycks väl mäta rätt bra?
https://www.stereophile.com/content/bry ... asurements
Visserligen ingen kW utan "bara" 600W.
Även Sybarite Audio no1200 mäter rätt bra, visserligen även där en bit under 1 kW, men mer än 200W
Bilder och info taget från Morellos medlemstråd.
No1200 - THD vid 100 W i 8 ohm.
[ Bild ]
Sybarite Audio No1200, THD+N versus kontinuerlig uteffekt, 1 kHz och 8 ohms last.
[ Bild ]
Vad avser du med bryggade steg? Monoblock som är internt bryggade också? Eller bara stereosteg som bryggkopplas?
För att nämna två steg jag tittat in senaste tiden, ursäkta det blir lite ot!
steveo1234 skrev:Morello skrev:Vad menar du tanken är?
Tar du en adekvat stor förstärkare och tittar på den "första watten" så är den spitzenklasse!
Då jobbar nämligen utgångssteget i dess mest linjära område och därtill i klass A. Det finns typiskt en svag tredjeton som drunknar i bruset.
Som jag försökt förklara - stora förstärkare beter sig oftast bättre vid små effekt än vad små förstärkare gör vid samma låga effekt.
En fundering: Hör du skillnaden eller räcker det för dig att du vet att det är så när du lyssnar?
Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
Almen skrev:steveo1234 skrev:Morello skrev:Vad menar du tanken är?
Tar du en adekvat stor förstärkare och tittar på den "första watten" så är den spitzenklasse!
Då jobbar nämligen utgångssteget i dess mest linjära område och därtill i klass A. Det finns typiskt en svag tredjeton som drunknar i bruset.
Som jag försökt förklara - stora förstärkare beter sig oftast bättre vid små effekt än vad små förstärkare gör vid samma låga effekt.
En fundering: Hör du skillnaden eller räcker det för dig att du vet att det är så när du lyssnar?
Jag vill inte svara för Morello (det brukar han klara galant själv), men vill bara flika in att jodå, skillnaden hörs. Om vi med "bete sig bättre" menar "inte hörbart förvränger insignalen med tonkurveförändring och distorsion".
Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
philipbtz skrev:Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
Huruvida det är hörbart är inte det som diskuteras utan bara vad stegen levererar. Min poäng var att vissa kanske väljer mindre steg för att de ligger på 0,0000001% eller vad det nu är bara för att dom gillar att veta med sig att det mäter så och ingen annan anledning. 0,01% kan man väl ganska lätt få i ett vanligt PA-steg så då blir det billigt och bra med.
Morello skrev:philipbtz skrev:Morello skrev:Det kanske är värt att påminna om att sifferdebatten lätt blir av akademisk karaktär - det är väl ingen som på fullt allvar tror sig höra skillnad på 0,001% och 0,0001 eller 0,01% för den delen? (åter igen - allt annat lika.)
Huruvida det är hörbart är inte det som diskuteras utan bara vad stegen levererar. Min poäng var att vissa kanske väljer mindre steg för att de ligger på 0,0000001% eller vad det nu är bara för att dom gillar att veta med sig att det mäter så och ingen annan anledning. 0,01% kan man väl ganska lätt få i ett vanligt PA-steg så då blir det billigt och bra med.
Vad jag försöker säga är att små steg typiskt sett har högre distorsion än större steg.
Belker skrev:Hör ni dist?
https://www.audiocheck.net/testtones_thd.php
Belker skrev:Hör ni dist?
https://www.audiocheck.net/testtones_thd.php
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster