Moderator: Redaktörer
paa skrev:Är inte Beveridge högtalare elektrostater (till skillnad från magnetostater)?
Almen skrev:Är det alltså elektro- eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion du pratar om?
steveo1234 skrev:RogerGustavsson: Att försöka dämpa bort bakvågen ställer jag mig försiktigt skeptiskt till. Att få dämpningen att motsvara en monopol låter tämligen svårt för mig då den behöver vara frekvensuniform över hela registret och därtill ganska effektiv.
Kul högtalare för övrigt, den hade jag inte sett men skulle gärna lyssna på.
Almen skrev:Är det alltså elektro- eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion du pratar om?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:RogerGustavsson: Att försöka dämpa bort bakvågen ställer jag mig försiktigt skeptiskt till. Att få dämpningen att motsvara en monopol låter tämligen svårt för mig då den behöver vara frekvensuniform över hela registret och därtill ganska effektiv.
Kul högtalare för övrigt, den hade jag inte sett men skulle gärna lyssna på.
Det är väl det som Wisdom gjort, dämpat bakåtstrålningen? Det fungerar inte för lägre frekvenser men där verkar väl inte ändå inte Wisdom, snarare över 150 Hz? Wisdom är ju en variant på Bohlender & Graebeners och det har också haft system för väggmontage som haft monopolutstrålning.
Infinity med planarelement har haft dipolutstrålning, utom för flera av deras diskanter som haft sluten baksida och sedan har monterat ytterligare diskanter på baksidan av högtalarna.
De där Fischer och SAC, har en utstuderad dämpning som inte reflekterar tillbaka vågen in i planarmembranen, säger de själva.
Morello skrev:Almen skrev:Är det alltså elektro- eller magnetostatiska element i en lådkonstruktion du pratar om?
Humm, högtalare med spole i magnetfält bygger på elektromagnetisk induktion. Det har ingenting med elektrostatiska högtalare att göra.
Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...
Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...
Vad är det som hindrar dig från att ta reda på det? Dra till Jula o köp det du behöver, ingen kan stoppa dig!
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...
Ännu lägre känslighet. Så, ännu mer oanvändbara om man vill spela på "realistiska" nivåer.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Jag funderar fortfarande på hur det skulle kunna bli om man monterar Magnapan i en vägg in till ett annat rum...
Ännu lägre känslighet. Så, ännu mer oanvändbara om man vill spela på "realistiska" nivåer.
Behöver ju inte vara målsättningen.... man kanske vill göra något finstämt med lite rörglöd, vad vet jag?
RogerGustavsson skrev:När det gäller Magnepan, så är det viss skillnad mellan de riktigt stora och de mindre systemen. De är också beroende på hur lyssningsrummet är beskaffat som alla högtalare. De som vill lyssna riktigt högt och med mycket lågbas kan nog glömma allt under 20-serien som inte ens det reder ut det. Senare av versioner Tympani kan delvis användas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster