Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.
Och då var det ganska bra volym ändå.
Så frågan är hur mycket man egentligen behöver för att spela nöjaktigt högt hemma.
Perfector skrev:Du missförstår mig.
Om jag spelar högt till väldigt högt hamnar jag i knät på musikerna.
Om jag spelar så jag kan konversera min fru så sitter jag längre ifrån dom.
Det är om du så vill en metafor, inte ett fysiskt faktum.
jockewe skrev:Perfector skrev:Fördelen med att sitta hemma är att jag kan bestämma hur nära orkestern jag vill sitta.
Fan så svårt för mig som jobbar i en symfoniorkester
När jag ska lyssna hemma vill jag absolut aldrig att det ska låta likt där vi sitter och producerar ljudet på scen för att det ska blandas bra till publik.
Enkelt uttryckt, hemma = så svagt det går utan att man måste anstränga sig FÖR mycket för att höra precis allt
Perfector skrev:Du missförstår mig.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Du missförstår mig.
Gör gärna en inspelning av något på olika avstånd och kolla om du kan kompensera det med volympådraget.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Du missförstår mig.
Gör gärna en inspelning av något på olika avstånd och kolla om du kan kompensera det med volympådraget.
Nu missförstår du per batteridrift.
Precis som att jag flyttar mellan första och sista bänk så kan jag "simulera" det med volymkontrollen och därmed bestämma hur när jag vill sitta orkestern.
goat76 skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:
Nu missförstår du per batteridrift.
Precis som att jag flyttar mellan första och sista bänk så kan jag "simulera" det med volymkontrollen och därmed bestämma hur när jag vill sitta orkestern.
Fast det är väl precis det Roger och jansch påpekar att det inte fungerar på det viset. Det inspelade verket ändrar inte mirakulöst avståndet av de upptagande mikrofonerna efter hur du vrider på volymreglaget.
Sen att olika högtalare ”släpper” vid olika ljudtryck är en annan sak...
Wiki skrev:Distance of the sound source
The human auditory system has only limited possibilities to determine the distance of a sound source. In the close-up-range there are some indications for distance determination, such as extreme level differences (e.g. when whispering into one ear) or specific pinna (the visible part of the ear) resonances in the close-up range.
The auditory system uses these clues to estimate the distance to a sound source:
1. Direct/ Reflection ratio: In enclosed rooms, two types of sound are arriving at a listener: The direct sound arrives at the listener's ears without being reflected at a wall. Reflected sound has been reflected at least one time at a wall before arriving at the listener. The ratio between direct sound and reflected sound can give an indication about the distance of the sound source.
2.Loudness: Distant sound sources have a lower loudness than close ones. This aspect can be evaluated especially for well-known sound sources.
3.Sound spectrum: High frequencies are more quickly damped by the air than low frequencies. Therefore, a distant sound source sounds more muffled than a close one, because the high frequencies are attenuated. For sound with a known spectrum (e.g. speech) the distance can be estimated roughly with the help of the perceived sound.
4. ITDG: The Initial Time Delay Gap describes the time difference between arrival of the direct wave and first strong reflection at the listener. Nearby sources create a relatively large ITDG, with the first reflections having a longer path to take, possibly many times longer. When the source is far away, the direct and the reflected sound waves have similar path lengths.
5. Movement: Similar to the visual system there is also the phenomenon of motion parallax in acoustical perception. For a moving listener nearby sound sources are passing faster than distant sound sources.
6. Level Difference: Very close sound sources cause a different level between the ears.
Morello skrev:Närvaroregistret är väl snarast vid pass 3-5 kHz.
Morello skrev:När du skriver närvaro, menar du det finska ordet läsnäolo?![]()
Kanske är enklare om man talar/skriver i termer av frekvens istället - det ä ju entydigt.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Perfector skrev:Nu missförstår du per batteridrift.
Fast det är väl precis det Roger och jansch påpekar att det inte fungerar på det viset. Det inspelade verket ändrar inte mirakulöst avståndet av de upptagande mikrofonerna efter hur du vrider på volymreglaget.
I frifält sker avståndsbedömning till ljudkällan med den nivå som ljudkällan hörs i förhållande till den nivå som man logiskt sett förknippar med ljudkällan på visst avstånd. I frifält finns inga reflexer och då är det den uppfattade ljudnivån som kommer in och sätter avståndsbedömning.
Jag citerar från Wiki även fast det inte är tillräckligt uttryckt att det faktiskt är den uppfattade ljudnivån som är den helt dominanta faktorn vid avståndsbedömning i frifält. I extremt närfält är ljudvågen snarast att ses som sfärisk då den når öronen och då finns det ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Det beskrivs i punkt 6. Efter större avstånd kan man betrakta ljudvågorna som plana ljudvågor och det försvårar avståndsbedömningen avsevärt. Det blir en paradox mellan avståndslagen som säger att ljudnivån sjunker 6 dB per avståndsdubblering kontra att vågen upplevs som en plan ljudvåg. Spelar man känd ljudkälla via en högtalare som ger 84 dB på lyssnarplats och höjer nivån med 6 dB så upplevs det som att ljudkällan kommit halvvägs närmare. Avståndsbedömning sker i stor utsträckning kognitivt d v s igenkännande via erfarenhet och minne av ljudkällan.Wiki skrev:Distance of the sound source
The human auditory system has only limited possibilities to determine the distance of a sound source. In the close-up-range there are some indications for distance determination, such as extreme level differences (e.g. when whispering into one ear) or specific pinna (the visible part of the ear) resonances in the close-up range.
The auditory system uses these clues to estimate the distance to a sound source:
1. Direct/ Reflection ratio: In enclosed rooms, two types of sound are arriving at a listener: The direct sound arrives at the listener's ears without being reflected at a wall. Reflected sound has been reflected at least one time at a wall before arriving at the listener. The ratio between direct sound and reflected sound can give an indication about the distance of the sound source.
2.Loudness: Distant sound sources have a lower loudness than close ones. This aspect can be evaluated especially for well-known sound sources.
3.Sound spectrum: High frequencies are more quickly damped by the air than low frequencies. Therefore, a distant sound source sounds more muffled than a close one, because the high frequencies are attenuated. For sound with a known spectrum (e.g. speech) the distance can be estimated roughly with the help of the perceived sound.
4. ITDG: The Initial Time Delay Gap describes the time difference between arrival of the direct wave and first strong reflection at the listener. Nearby sources create a relatively large ITDG, with the first reflections having a longer path to take, possibly many times longer. When the source is far away, the direct and the reflected sound waves have similar path lengths.
5. Movement: Similar to the visual system there is also the phenomenon of motion parallax in acoustical perception. For a moving listener nearby sound sources are passing faster than distant sound sources.
6. Level Difference: Very close sound sources cause a different level between the ears.
Att höja nivå eller att ändra presence d v s området från 1 kHz till 2 kHz förändrar avståndsbedömning till ljudkällan avsevärt.
I rum där även reflexer finns med så blir kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud dominant faktor för avståndsbedömning men inte helt avgörande.
Det är den informationen som ges efter undersökningar med försökspersoner i frågan och står beskrivet i läroböcker i ämnet. Min egen erfarenhet finner samma sak.
Mvh
Peter
goat76 skrev:2. Ifall du uppfattar orkestern befinna sig längre och längre bort vid varje nivåsänkning, hur påverkas då din uppfattning av de starkare partierna i verket, upplever du att orkestern förflyttar sig närmare dig som lyssnare?
Perfector skrev:Törs man försöka förklara sig.
Jag gör ett försök.
Varje sommar så förskönas Trosa av ett stort antal musiker som spelar live på byns utekrogar.
Om man sitter uppe på kullen hos mig blir det precis så högt som man vill ha för att kunna konversera sina gäster.
Går jag ner i byn så blir det högre ju närmare jag kommer tills det blir så hög volym att man knappt kan höra sig själv tänka.
Alltså kan jag genom att välja vilken volym jag tycker känns trevlig åxå bestämma hur nära orkestern jag vill komma.
Om jag sedan hemma spelar musik så det låter behagligt i örat och man kan prata med andra utan att skrika, då har jag skenbart förflyttat mig bort från musikerna på samma sätt med den skillnaden att avståndets volym ställs in med volymkontrollen istället för med fötterna.
Därmed anser jag mig ha rätt när jag säger att man kan bestämma hur nära musiken man vill sitta genom att höja eller sänka volymen.
Men det är jag det, och min fru som förstår exakt vad jag menar och avser.
kneten skrev:Hur hög är kullen då, den du tycker är perfekt att lyssna ifrån?
MacBruce skrev:Då är du kanske inte en sådan där som främst lyssnar efter om högtalarna korrekt kan återge skillnaden mellan uppstråk och nedstråk?
Killen, som övertog min verksamhet då jag hade drabbats av en hörselskada, berättade att han hade haft besök av en sådan person (konsertmästare).
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
I frifält sker avståndsbedömning till ljudkällan med den nivå som ljudkällan hörs i förhållande till den nivå som man logiskt sett förknippar med ljudkällan på visst avstånd. I frifält finns inga reflexer och då är det den uppfattade ljudnivån som kommer in och sätter avståndsbedömning.
Jag citerar från Wiki även fast det inte är tillräckligt uttryckt att det faktiskt är den uppfattade ljudnivån som är den helt dominanta faktorn vid avståndsbedömning i frifält. I extremt närfält är ljudvågen snarast att ses som sfärisk då den når öronen och då finns det ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Det beskrivs i punkt 6. Efter större avstånd kan man betrakta ljudvågorna som plana ljudvågor och det försvårar avståndsbedömningen avsevärt. Det blir en paradox mellan avståndslagen som säger att ljudnivån sjunker 6 dB per avståndsdubblering kontra att vågen upplevs som en plan ljudvåg. Spelar man känd ljudkälla via en högtalare som ger 84 dB på lyssnarplats och höjer nivån med 6 dB så upplevs det som att ljudkällan kommit halvvägs närmare. Avståndsbedömning sker i stor utsträckning kognitivt d v s igenkännande via erfarenhet och minne av ljudkällan.Wiki skrev:Distance of the sound source
Att höja nivå eller att ändra presence d v s området från 1 kHz till 2 kHz förändrar avståndsbedömning till ljudkällan avsevärt.
I rum där även reflexer finns med så blir kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud dominant faktor för avståndsbedömning men inte helt avgörande.
Det är den informationen som ges efter undersökningar med försökspersoner i frågan och står beskrivet i läroböcker i ämnet. Min egen erfarenhet finner samma sak.
Mvh
Peter
Jag tvivlar inte på att det stämmer att ett ensamt ljud i frifält kan uppfattas vara både närmare eller längre bort än det verkligen är ifall att ljudet är starkare eller svagare, men det gäller väl som sagt en uppspelad ljudkälla som ska simulera ett ljud från verkligheten i just frifält.
Om vi istället talar om lyssning av en symfoni-inspelning i ett normalstort rum från ett par högtalare i traditionell stereo-uppställning, så kan vi väl i kontrast till ditt ovanstående inlägg konstatera att det i de allra flesta fall handlar om lyssning i närfält, och det med en inspelning som redan innehåller ett inspelat avstånd till orkestern. Detta inspelade avstånd är mest troligtvis ett klart större avstånd än det avstånd som finns i lyssningsrummet mellan högtalarna och lyssnaren.
"Gångvägen" i en vanlig stereo-uppställning är därför helt enkelt för kort för att påverka det uppfattade avståndet till den inspelade informationen speciellt mycket vid sänkning eller höjning av ljudnivån, helst med tanke på att höjningen/sänkningen påverkas all den inspelade informationen likvärdigt mycket, både det inspelade direktljudet och det inspelade rumsljudet.
Kanske kan det uppfattade avståndet till symfoniorkestern påverkas en liten aning, men mest kommer man bara uppfatta musikverket i sin helhet som antingen starkare eller svagare, inte längre bort eller närmare.
1. Testa att lyssna på en inspelning med en symfoniorkester på normal lyssningsnivå och sänk sedan ljudet sakta, uppfattar du orkestern som om den skulle befinna sig längre och längre bort vid varje sänkning?
2. Ifall du uppfattar orkestern befinna sig längre och längre bort vid varje nivåsänkning, hur påverkas då din uppfattning av de starkare partierna i verket, upplever du att orkestern förflyttar sig närmare dig som lyssnare?
goat76 skrev:Peter, tycker du likt Perfector att bara genom att sänka volymen på stereon så får det den relativt närinspelade orkestern att verka befinna sig mycket längre bort, typ att du och dina tonårskompisar sitter och dricker folköl på en kulle och att musikerna då låter ungefär som om de spelar i byn nadanför?
goat76 skrev:Peter, tycker du likt Perfector att bara genom att sänka volymen på stereon så får det den relativt närinspelade orkestern att verka befinna sig mycket längre bort, typ att du och dina tonårskompisar sitter och dricker folköl på en kulle och att musikerna då låter ungefär som om de spelar i byn nadanför?
Perfector skrev:goat76 skrev:Peter, tycker du likt Perfector att bara genom att sänka volymen på stereon så får det den relativt närinspelade orkestern att verka befinna sig mycket längre bort, typ att du och dina tonårskompisar sitter och dricker folköl på en kulle och att musikerna då låter ungefär som om de spelar i byn nadanför?
Det är jag som befinner mig längre bort, inte orkestern.
Big difference
Användare som besöker denna kategori: andyman_se, pontareee, RogerGustavsson och 21 gäster