Nu har jag installerat de sedan länge hett eftertraktade 250Ti i vardagsrummet, och mina trofasta trotjänare JBL HP580 har baxats åt sidan.
Som ni kanske såg i tidigare inlägg i tråden, så var det en jäkla massa märkliga omständigheter med dessa högtalare, och det slutade inte med det sen jag kommit ner till Hannover.
Killen som ägde högtalarna var biltok liksom jag, och hade i garaget en 570 Hk pigg Corvette C6 Z06 7 liters elaking, och hade ägt en hel del godsaker på hjul.
Efter att ha fått bott gratis som gäst i en av hans uthyrningslägenheter i 4 dagar så styrde jag slutligen kosan mot färjan hem, men tog mig tid att shoppa en hel del på Bordershop. 3 flak 0,33 öl för 65 kr styck är ju inte så tokigt.... Eller helt ok vin för ca 13 kr flaskan. Jag fick ihop ett godkänt överlevnadskit om man säger så...
De första lyssningarna på de nya burkarna gav mersmak helt klart. De tidigare HP580 är duktigt kapabla, men har en helt olik konstruktion än 250Ti.
De nya 250Ti kan faktisk låta en smula "klena" och ljusa på vissa låtar där HP580 var klart mer bastanta i basen. Men 250Ti är mer välartikulerade i basen allt som oftast, och friare luftigare och mer "öppna" i de övre registren. 250Ti spelar i princip alltid med en större öppnare ljudkuliss, och mer avslappnat.
Men på låtar som "passar" 250Ti och de rådande akustiska omständigheterna i rummet, så låter det väldigt bra stort luftigt och mäktigt, med en kraftful djup men ändå torr nyanserad djupbas.
Tyvärr kan man ibland uppleva vissa lite högre basfrekvenser som lite överbetonade, sannolikt p g a rumsresonanser.
Jag tror det får bli ett samtal till Svanå för att beställa ett par basabsorbenter och ett par diffusorer/absorbenter för låga mellanregistret. Sen lite mer golvmattor och utsmyckning av de i rummet nu väldigt kala väggarna tror jag kommer att göra susen.
Högtalarna verkar vara i närmast nyskick och är säkert bara spelade några få timmar som säljaren påstått. Han hade förresten gett drygt 6000 Euro för dem nya.
MVH Tony